De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
233
71
Geen idee hoe diep het gaat, maar de oppervlakte van het blad is wel volledig verroest. Dat word schuren dan.
kwetsbare delen van auto’s worden ook wel gestraald met glasparels. Dit is een stuk minder agressief dan staalgrit. Misschien is dat een overweging waard?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Soda of walnootschalen voor fijn werk. Gietijzeren blad gaat goed met een bandschuurmachine met een oude band. Dan is het blad weer glad genoeg om te gebruiken. Wil je nieuwstaat , moet je het laten schaven.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Daar stonden we dan, met ons aanhangertje vol gietijzer:

20211001_144331.jpg

Alle delen op twee pallets geladen, het frame lag al op zijn eigen pallet.
Hieronder word het frame weggereden naar de fabriek.

20211001_150029.jpg

Daarna ook het pallet met aanbouwdelen:

20211001_150930.jpg

En als laatste het op zichzelf al loeizware zaagtafelblad:

20211001_150935.jpg

Ik heb een overzichtsfoto toegevoegd van de zaag in opgebouwde staat, en eentje met alle delen uitgespreid en genummerd. Daarna een aparte lijst bijgevoegd met beschrijving van de delen, nummers, kleur waarin het gespoten moet worden en eventuele aandachtspunten.

Ze gaan alle interne draden afdichten met rubberen doppen, alle glijdelen en asgaten worden gevuld met een laag vet en met een niet-beschadigend middel gestraald. Hij had het over glasparels volgens mij, maar ik kan mis zijn. Ze hebben ervaring met machines (ben ook naar ze doorverwezen vanuit MachineFabriek Emmen, die veel met ze samenwerkt) en zorgen ervoor dat alles glij- en montagedelen straks in tip-top staat zijn/blijven.

Als deze klus klaar is, wat door de drukte wel een hele tijd gaat duren (ik moet rekenen op 1 tot 2 maanden, maar ik heb geen haast) rest mij het vervangen van enkele lagers en het opbouwen. In de tussentijd kan ik me o.a. richten op het opknappen van de motor.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Wordt een dure grap. Ik hoop dat je een sponsor hebt ;)
Heb je trouwens kunnen kijken of ie een beetje fatsoenlijk zaagt en er geen slingers in de wielen zitten, dat soort dingen?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wordt een dure grap. Ik hoop dat je een sponsor hebt ;)
Heb je trouwens kunnen kijken of ie een beetje fatsoenlijk zaagt en er geen slingers in de wielen zitten, dat soort dingen?
We hebben de zaag getest voordat hij uberhaupt mee naar huis kwam. Hij liep toen volstrekt stabiel.

De 'investering' voor het stralen en spuiten heb ik besproken met het bedrijf voor ik hem wegbracht. Het word een 'tussen de bedrijven door' klusje zonder vaste einddatum, en we hebben daarom een prijs kunnen afspreken die ik redelijk vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: jt1977 en TonP

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik kwam op jij buis nog een paar filmpjes tegen van Keith Rucker van vintage machinery , waarin hij een oude lintzaag aan het mishandelen is. Hij heeft dan wel het geluk dat hij een behoorlijk machinepark heeft, zodat hij het gemis aan fakkel kan rechtbreien.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kwam op jij buis nog een paar filmpjes tegen van Keith Rucker van vintage machinery , waarin hij een oude lintzaag aan het mishandelen is. Hij heeft dan wel het geluk dat hij een behoorlijk machinepark heeft, zodat hij het gemis aan fakkel kan rechtbreien.
Ik heb hem een tijd terug een bericht gestuurd met wat foto's en achtergrond van mijn zaag en de brutale vraag of ik hem later in het traject vragen zou mogen stellen zodra ik ga opbouwen en africhten. Hij vond de zaag er leuk en interessant om te zien en gaf daar een volmondig ja op :).
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Eigenlijk is een grote lintzaag wel iets speciaals. Je gebruikt zoiets toch niet met normaal timmerwerk? Meer voor dikke balken en planken. Ik heb er nu 3 staan: klein, medium en groot. De medium gebruik ik om kachelhout mee te zagen, de kleine is een restauratieproject en de grote heb ik nog nergens voor nodig gehad eigenlijk.
Je hebt deze vast met een reden gekocht neem ik aan.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
We hebben de zaag getest voordat hij uberhaupt mee naar huis kwam. Hij liep toen volstrekt stabiel.

De 'investering' voor het stralen en spuiten heb ik besproken met het bedrijf voor ik hem wegbracht. Het word een 'tussen de bedrijven door' klusje zonder vaste einddatum, en we hebben daarom een prijs kunnen afspreken die ik redelijk vind.
Stralen is in veel gevallen de beste keus,, ik heb inmiddels zelf een staal machine en benzine compressor gekocht en wat een super systeem is dat.
Je kunt daar niet tegen schuren ontvetten enz enz. en de kosten ,, ach zo kun je idd overal wel alles met de portemonee naar kijken,,, het is een mooie tijdloze machine die gewoon een 2 de leven verdient en je gaat er enorm veel plezier van beleven.
als je ziet strax wat deze zaag voor een balken kan zagen in mooie plakken daar kunnen vele andere machines niet tegen op.
Ik zou m wel even met een regelaar en met noodstop monteren en liefst nog met mechanise rem ( electriche) geregeld dan heb je een stukje veiligheid ook goed voor elkaar.

hou ons op de hoogte van deze top machiene

je kunt ook je verhaal zetten op Fb onder restore old tools,, dit is een Nederlandse hobby club die ook oude meubels/ machines aan pakt...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Eigenlijk is een grote lintzaag wel iets speciaals. Je gebruikt zoiets toch niet met normaal timmerwerk? Meer voor dikke balken en planken. Ik heb er nu 3 staan: klein, medium en groot. De medium gebruik ik om kachelhout mee te zagen, de kleine is een restauratieproject en de grote heb ik nog nergens voor nodig gehad eigenlijk.
Je hebt deze vast met een reden gekocht neem ik aan.
Ik heb regelmatig grote projecten en ook de wens grote projecten te blijven doen. Denk aan grote meubels maar bijvoorbeeld ook een nieuwe leuning voor de trap, een keer een boompje tot planken maken, dat soort zaken. Maar ook gewoon gaaf om te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit is alleen nog maar de primer, maar ik werd opgebeld om een beslissing te maken over wat putten in het ijzer en hoe ik dat afgewerkt wil hebben.

20220329_175421.jpg20220329_175432.jpg

Hier dichtbij:

20220329_175436.jpg

Waarschijnlijk onvolkomenheden van het spuitwerk ~98 jaar geleden.

Er zijn nog wel meer plekken/onderdelen met oneffenheden, maar dit is het voornaamste gedeelte. Het gaat iets meer kosten, maar ze gaan dit allemaal plamuren zodat je het straks na het spuiten (bijna) niet meer ziet. Ja, jammer van de meerprijs, maar helemaal jammer als ik een groot project zoals dit hierop zou laten hangen, want je zou het voor altijd blijven zien.

Verder nog wat foto's van diverse onderdelen, gewoon voor de lol.

20220329_175812.jpg
20220329_175818.jpg
20220329_175448.jpg
20220329_175547.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Dat zit in de giethuid. Dat werd vroeger ook geplamuurd. Dat kom je allemaal tegen als je gaat stralen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn normaal heel supportieve vrouw was het overigens niet geheel eens met de meerprijs. Zij twijfelt er openlijk aan of ik het ding na zoveel tijd wel weer terug in elkaar gestoken krijg...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Keith Rucker restaureert momenteel ook een antieke Lintzaag. In deze aflevering kun je zien hoe hij met hetzefde probleem omgaat.

 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Mag hopen dat alles nog past en niet dat de verf op plaatsen zit waar je het niet wilt hebben, dan wordt het
Krabben schrappen ,schuuren , veel ellebogen vet
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mijn normaal heel supportieve vrouw was het overigens niet geheel eens met de meerprijs. Zij twijfelt er openlijk aan of ik het ding na zoveel tijd wel weer terug in elkaar gestoken krijg...
Dat is het moment dat het een zaak van eer wordt. Zonder het te weten heeft ze nu een blanco cheque gegeven, want nu moet je wel laten zien dat het lukt!

Mooie plaatjes trouwens, erg leuk om het proces te volgen!
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja, ik heb zat foto's genomen van hoe het in elkaar zat, maar er zal hier en daar nog wel een draad opnieuw getapt moeten worden, bouten vervangen, kleine onderdelen reviseren (die niet naar de spuiter zijn gegaan, zoals de lintgeleiders) en alles goed smeren. En het weegt allemaal lood uiteraard.

En er moet nog een basis komen zodat hij verplaatsbaar word, de stroom moet op correcte (moderne en veilige) wijze bedraad worden, motor gespoten, en daarna een correcte en veilig veiligheidskooi eromheen zodat rondvliegende linten je kop er niet afsnijden.

Oh, en dan nog afzuiging :p.

Nee, hier ben ik de komende 1+ jaar nog niet klaar mee. Maar dan heb ik wel een stuk geschiedenis de moderne tijd in gebracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.