De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vanmiddag een belletje gehad over mijn ashuis. De schroefdraden zijn hersteld en beide lagers blijken dubbel gelagerd (en zelfstellend?) te zijn, wat de prijs verder opdrijft. Gelukkig matsen ze me enorm en ben ik voor 200e klaar volgende week. Dit ashuis is straks weer klaar voor de volgende 100 jaar.

Dan rest me nog de elektromotor (doormeten en spuiten) en de lintgeleiders terug opbouwen, en dan kan ik de elektra gaan regelen. Veiligheidsombouw en stofafzuiging ga ik pas regelen als de zaag weer werkt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben zo op het gemakje eens begonnen met het restant van de kleine delen. Ze hebben een flinke tijd in schoonmaakazijn gelegen zodat de roest en verf een beetje los beginnen te komen. Dat maakt het in ieder geval makkelijker de schroefdraden schoon te vegen met een staalborstel en de kopjes, zodra droog, een beetje te schuren zodat ze straks weer gespoten kunnen worden.

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.40.20 AM.jpeg

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.40.55 AM.jpeg

De lintgeleiders en de onderdelen daarvan zitten in aparte bakjes. Die waren zo goed als niet verroest destijds en heb ik ook een tijd apart van de rest gedemonteerd. Sommige delen moeten nog wel een beetje opgeknapt worden, zo moeten de metalen roedes wel een beetje roest kwijt en zit er soms verf op delen waar dat niet handig is (want dan past de boel niet meer in elkaar) dus het is een rustig-aan-proces van passen, schoonmaken, schuren, weer passen, tot het weer soepel in elkaar glijdt.

WhatsApp Image 2022-06-11 at 10.40.46 AM.jpeg

Ik heb foto's gemaakt destijds zodat ik weer een goed idee heb van hoe de boel terug in elkaar hoort te steken. Ik kom er achter dat ik helaas toch een heel klein onderdeeltje kwijt ben geraakt:

20220611_105212.jpg

Zoals je ziet hebben de lintgeleiders een piepklein metalen bladveertje in de schacht zitten om ze goed passend in de bussen te laten lopen. Bij één van de vier schachten, echter, ontbreekt deze:

20220611_105217.jpg

En ik kan hem nergens vinden in een van de bakjes, dus ik neem aan dat deze verloren is gegaan ergens in de tijd dat dit project al duurt. Iemand een idee waar ik zou kunnen beginnen zoeken naar het bestellen of fabriceren van een vervanging?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is dus niet echt een spie in een standaard maat? Hoe dik moet het zijn? Ik heb toevallig net vanmorgen mijn metaaldiktevoelerwaaier ding in de hand gehad. Als het maximaal 1 mm dik is, dan is dat wel een redelijk goedkope manier om aan de juiste dikte te komen, denk ik. En dan zelf bijknippen of slijpen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is dus niet echt een spie in een standaard maat? Hoe dik moet het zijn? Ik heb toevallig net vanmorgen mijn metaaldiktevoelerwaaier ding in de hand gehad. Als het maximaal 1 mm dik is, dan is dat wel een redelijk goedkope manier om aan de juiste dikte te komen, denk ik. En dan zelf bijknippen of slijpen.
Nee, het is geen spie, het is echt een bladveertje, licht gebogen. Ik gok inderdaad dat het niet dikker is dan een millimeter en ik heb inderdaad voelerplaatjes liggen... geen slecht idee om er daar eentje van bij te slijten en voor te buigen!

Nu ik er nog eens over denk... ik denk dat de voornaamste taak van deze veren is om het geheel wat stroever te laten lopen, zodat de geleider zichzelf niet 'lost' onder invloed van trillingen. Maar dat gaat sowieso niet gebeuren want ondanks mijn schoonmaakwerk lopen de schroefdraden van deze geleiders niet super soepel. Misschien loopt het dus wel los... (figuurlijk dan).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is dus niet echt een spie in een standaard maat? Hoe dik moet het zijn? Ik heb toevallig net vanmorgen mijn metaaldiktevoelerwaaier ding in de hand gehad. Als het maximaal 1 mm dik is, dan is dat wel een redelijk goedkope manier om aan de juiste dikte te komen, denk ik. En dan zelf bijknippen of slijpen.
Ik kan helaas maar één like op jouw bericht geven, maar je verdient er minimaal tien. Help me herinneren dat ik jou een biertje trakteer als ik je op de open dag zie.

Van een 60mm voelerplaatje, via de slijp- en schuurmachine, naar:

20220611_143653.jpg
20220611_143658.jpg

20220611_143723.jpg

Briljant, echt briljant. Het ding draait weer precies zo stroef als de bedoeling is.

En daarmee hebben we één geleider af.

WhatsApp Image 2022-06-11 at 2.10.22 PM.jpeg

Het is niet 'nieuw' en je ziet hier en daar de leeftijd er nog wel aan af, maar het kan weer een flink aantal jaren mee denk ik zo. Niet dat nieuwe geleiders zo vreselijk duur zijn, maar het was toch wel een kwestie van persoonlijke eer om dit weer te kunnen hergebruiken.

Op naar de volgende set.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik leer steeds meer :).

20220611_165458.jpg

Beide lintgeleiders zitten nu helemaal in elkaar. De bovenste hangt ook al weer in de machine, de onderste nog niet. Wat je nu ziet is dat de lintgeleider met een metalen roede verbonden zit, inclusief een propellorschroef zodat je hem naar voren en achteren kan verstellen naargelang de breedte van je zaaglint. Echter... er zit een groot metalen wiel in de geleider die tégen (de zijkant van) het lint hoort te draaien, doch hij is veel te groot om dat te kunnen doen. Je ziet dan ook aan de snij/slijtagesporen dat ze hem erachter hebben gehad, want er zitten verticale sporen in de voorzijde van dit wiel. Ik moet dus een kleiner wiel zien te regelen, of deze afdraaien (ik heb echter geen metaaldraaibank).

En dat brengt me gelijk op een volgende punt. De geleiderconstructie zit dus aan een metalen roede - die roede steekt weer in een metalen vorm, en die vorm zit weer aan de rode beugel gemonteerd. En dat is niet netjes gedaan. Het is mij overduidelijk, ook vanwege een nu geen dienst doende schroefdraad in die rode beugel, dat dit origineel ook een metalen roede had moeten zijn, zoals ook in de lintgeleider steekt. Die is echter ergens in de historie verloren geraakt. Wat men in plaats daarvan heeft gedaan, en ik uit armoe maar heb moeten hergebruiken: een houten bus gedraaid die in het gat steekt, en dan een bout erdoor met ringen en moeren. Het zit vast hoor, daar niet van, maar mooi is anders, en zo 'heurt' het natuurlijk niet. Ik ben niet voornemens een metaaldraaibank neer te zetten (zou er ook geen ruimte meer voor hebben) maar eigenlijk zou ik gewoon twee metalen roedes moeten (laten) maken, aan de lintgeleider voor onder de zaagtafel speelt namelijk precies hetzelfde verhaal. Als je goed kijkt zie je dat ik in de onderzijde, in het frame, de houten bus alweer terug heb geplaatst (met een beetje duct tape voor de passing).

Ik zou nieuwe houten bussen kunnen draaien, maar hun enige functie is die bouten gecentreerd te houden dus er valt weinig eer aan te behalen.

Ik snap nu wél waarom er zoveel restauratiekanalen zijn op Youtube. Dit spul is echt machtig mooi om weer op te bouwen, en je eigen onderdelen kunnen fabriceren zou echt de kers op de taart zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Wat een mooi project en een imposante machine.
Ik vroeg me af waarom het grote wiel tegen de zijkant van het lint zou moeten lopen. De zijdelingse beweging van het lint wordt toch beperkt door de twee geleiders onder het grote wiel?
Moet het lint niet met de achterkant net niet tegen het wiel aanlopen? Net als bij een inca 260? Het bovenste lager op de foto.
1654963936268.png
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat een mooi project en een imposante machine.
Ik vroeg me af waarom het grote wiel tegen de zijkant van het lint zou moeten lopen. De zijdelingse beweging van het lint wordt toch beperkt door de twee geleiders onder het grote wiel?
Moet het lint niet met de achterkant net niet tegen het wiel aanlopen? Net als bij een inca 260? Het bovenste lager op de foto.
Bekijk bijlage 120281
Dankjewel :). En: je hebt gelijk. Ik heb de tweede geleider net gemonteerd:

WhatsApp Image 2022-06-11 at 6.26.24 PM.jpeg

En dat andere wiel is óók oversized. Ik denk inderdaad dat deze bedoeld zijn om het lint tegen te houden, zodat je het lint, onder druk van je te zagen werkstuk, niet te ver naar achteren duwt (en van het wiel af). Toch zou ik dat anders ontworpen hebben. Op deze manier is er (overduidelijk, gezien de sporen) potentie het lint in het wiel te slijpen. Als je in plaats van een wiel een rol zou gebruiken die dwars tegen de achterzijde loopt zou je hetzelfde effect bereiken met minder potentiële slijtage - maar wat weet ik ervan, ik ben geen machinebewerker en het feit dat moderne machines het nog steeds zo doen zal wel om een goede reden zijn die mij op dit moment ontgaat.

Ik heb ook nog eens kritisch naar de montage van de geleiders aan de arm/het frame gekeken. De roede die momenteel direct door de geleider steekt is dezelfde maat die in de rode beugel zou kunnen steken, en ook onderin het frame (onder de zaagtafel) daar waar de houten bussen nu dienst doen. ECHTER: Niet dezelfde maat als in de zwart metalen ovaalvormige beugels... die hebben een gat waar deze roede precies in past, en daarnaast een langwerpig gat (zodat je de positie van de geleiders kunt stellen) en dat langwerpige gat is veel smaller. Niet zo smal dat een bout precies past, maar ook niet groot genoeg voor de roede.

Het mooiste zou dus een opvulbus zijn, maar die heb ik niet, en de tolerantie om op te vullen is te klein om een houten bus te kunnen gebruiken (die zou gewoon scheuren). Het moet dus maar gewoon met klemdruk blijven zitten. Het voordeel hier is dat ik gewoon 'moderne' bouten kon gebruiken dus mijn steeksleutels passen gewoon (alle ouderwetse bouten moet ik met twee engelse sleutels bewerken).


Nou, ik hoop dat ik snel het ashuis weer in handen heb, want de klusjes raken op. Ik wil dat bovenste wiel er nu wel graag op gaan hangen!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het lint moet niet tegen het achter wieltje aanlopen. Alleen als je hard drukt (te) Zo is het bij mijn Basato 4.
Dank voor de bevestiging :) dan ga ik het zo instellen, als het moment eenmaal daar is.

Omdat ik nu niet heel veel meer kan doen aan de machine, heb ik mijn zinnen hierop gezet:

20220611_190023.jpg

Van rechts naar links:

- inleg zaagtafel
- geleider achterzijde frame
- blok eiken dat ik heb liggen

Ik moet nieuwe stukken maken. Voor de achtergeleider laat het zich eenvoudig raden wat ik moet doen. Voor het inlegje echter... het is nu gebroken omdat er slechts een dun stukje hout mogelijk is tussen de twee helften en dat heeft, met de nerf in die richting, weinig stevigheid. Ik heb de vrijheid de nerf in alle drie te dimensies te laten lopen voor het nieuwe, te maken inlegje, maar wat zou de beste keuze zijn? Nerf van achter naar voor, van links naar rechts, of van boven naar onder? Wie heeft waardevolle inzichten? Ik heb nog een kleinere Lintzaag staan dus de productie is zo gepiept :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Voor de zaagtafel ook een ervaringsvraag:

20220611_192229.jpg

Het versleten houtje komt van de langsgeleider. Het is versleten en er zit houtworm in. Ik denk erover de nieuwe geleider, ook van eikenhout, over de hele lengte van de tafel te maken (80cm precies). Zal ik hem ook hoger maken? Of kan dat onhandig zijn?

Ik ga ook even op zoek naar een metaalbewerker - een van de bevestigingen van de geleider ontbreekt en moet nagemaakt worden.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Mag ik als bezitter van een zus van Trigger's zaag wat opmerkingen maken?
Het groter wieltje dient inderdaad achter het zaaglint te lopen. Wanneer alles goed gesmeerd is vliegt dat aan een enorme snelheid rond; De groeven erin kunnen twee redenen hebben.
Of slechte smering of te grote druk op het te zagen stuk; Wanneer de machine draait zonder te zagen dient er tussen het wieltje en het lint een millimeter of twee speling te zitten.
de inlegstukjes maak ik uit multiplex met als bovenste laag betonplex. Is glad en heeft geen last van nerf richting.
Heb ze ook ooit uit Robinia gemaakt en liet dan de nerf van voor naar achteren lopen ook weer omwille van de gladheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.