De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Voor de zaagtafel ook een ervaringsvraag:

Bekijk bijlage 120289

Het versleten houtje komt van de langsgeleider. Het is versleten en er zit houtworm in. Ik denk erover de nieuwe geleider, ook van eikenhout, over de hele lengte van de tafel te maken (80cm precies). Zal ik hem ook hoger maken? Of kan dat onhandig zijn?

Ik ga ook even op zoek naar een metaalbewerker - een van de bevestigingen van de geleider ontbreekt en moet nagemaakt worden.
Let op met het houtje groter te maken. Voor sommige bewerkingen is het handig wanneer je de langsgeleider onder de tafel kan wegplooien.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat is bij deze geleider geen optie, wegklappen, want de roede steekt niet uit voorbij de tafel. En als hij dat wel zou doen, zou de bevestiging in de weg zitten. In dat geval is het gewoon weghalen (twee bouten). Wat ik dan weer mis, zijn de bouten om hem ook echt vast te maken.... dus dat word toch een paar UNC bouten regelen denk ik.

Oh, wacht, jij bedoeld achterover klappen? Ja, daar zeg je wat.... even kijken of de tafel 80cm of hoger is :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220611_205115.jpg

Omdat ik het nieuwe blokje deels uit de vrije hand gezaagd heb en bovendien het kleine lintzaagje gebruikt heb, is het niet mooie haaks en recht. Maar dat is de zaag zelf ook niet :cool: dus het zal wel gaan.

Ik moest wederom een beetje overtollig primer/verf wegvijlen die ergens in zat waar het niet hoorde, maar:

20220611_205740.jpg

Dit zit.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zojuist een belletje en daarna een bezoekje gepleegd aan het lokale smalspoormuseum. Daar werkt een jongen die met wel wil helpen! Hij heeft een uitgebreide bouwtekening gemaakt met alle maten en diameters van het bestaande metalen blok, zodat hij er eentje na kan maken zodra één van ons een geschikt stuk ijzer vind. Dat ga ik dan zelf eerst terug 'oud' maken zodat het past bij de bestaande. Ik moet nog even geduld hebben, maar met die langsgeleider komt het wel weer goed!

Hij wist me ook te vertellen dat alle treinen uit hun collectie BSW draden gebruiken... ze hebben een selectie bouten liggen dus ik ga kijken of ik met een leuke 'sponsorbedrag' aan hun museum een paar mag uitzoeken, dan ben ik daar ook uit de zorgen.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het hout voor de nieuwe langsgeleider. Eiken, want dat had ik liggen.

20220612_131240.jpg

20220612_133037.jpg

20220612_133043.jpg

Ik heb hem iets steviger gemaakt dan de oude, want ik ben wel voornemens ook stevige werkstukken over deze zaag te halen. Hij is zo recht als mogelijk en zo te zien is de zaagtafel dat ook redelijk. Die ga ik nog wel een keer schuren om de glans terug te halen en dan behandelen met silicoonvrij glijmiddel, dan blijft de roest weg en vernachel ik mijn te zagen hout niet.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit moet ook nog gebeuren voor de tafel erop kan. Ik moet de beugeltjes onderop monteren waar het inlegje op steunt, maar het schuren wilde ik liever buiten doen ivm metaalstof. Het rechterstuk begonnen met korrel 80 op de excenter. Ik heb heel even de bandschuurmachine geprobeerd maar die trekt lelijke sporen, dus dan maar wat langzamer werken. Helaas heb ik niks fijners dan 80 meer liggen voor de excenter dus dat word even een bestelling plaatsen.

20220612_152503.jpg

Ik hoop hem weer glimmend te krijgen...
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Het hout voor de nieuwe langsgeleider. Eiken, want dat had ik liggen.

Bekijk bijlage 120300

Bekijk bijlage 120301

Bekijk bijlage 120302

Ik heb hem iets steviger gemaakt dan de oude, want ik ben wel voornemens ook stevige werkstukken over deze zaag te halen. Hij is zo recht als mogelijk en zo te zien is de zaagtafel dat ook redelijk. Die ga ik nog wel een keer schuren om de glans terug te halen en dan behandelen met silicoonvrij glijmiddel, dan blijft de roest weg en vernachel ik mijn te zagen hout niet.
Verlies je wel enkele cm's zaagbreedte.
En ik zou hem een heel stuk verder naar achter zetten op de ijzeren geleider dan hij nu op de tafel ligt. Dat is wat ik gisteren bedoelde. De mijne staat te ver naar voren en is dan hinderlijk bij het naar achterplooien.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan hebben wij niet dezelfde zaag, ik kom wanneer ik gebruik maak van de geleider aan amper 17 cm? Ofwel gebruik ik ze al 20 jaar op de verkeerde manier.:rolleyes::unsure::ROFLMAO::ROFLMAO:

De lintzaag is voornamelijk bedoeld voor het zagen van lange stukken, de breedte waar je nu tegenaan kijkt is dus de dikte/breedte van je stuk. Als ik iets langs dwars door wil zagen heb ik een zaagtafel, en anders een afkortstation van 3 meter aan weerszijden van het zaagblad. Ik zou dan dus een balk moeten willen zagen van meer dan 15 centimeter dikte, dat zijn nogal joekels. Mocht dat een keer voorkomen maak ik wel een tafelverbreding of een aparte geleider. Voor dagdagelijks werk is dit meer dan genoeg.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Weer een dag, weer een stapje...

20220613_201744.jpg

Het eikenhouten inlegje heb ik aan de onderzijde voorzien van stelschroefjes. Het lag niet perfect in de houder (die er, zo lijkt het, ooit eens met de hand voor is (na)gemaakt onderop) en op die manier kun je het perfect vlak met de tafel stellen.

De tafel zelf zit met hele dikke bouten (4 stuks) aan het kantelmechanisme vast. De gaten daarvoor zijn langwerpig, zodat je het blad enigzins naar links en rechts kunt stellen zodat je het zaaglint goed door het midden hebt lopen.

20220613_201749.jpg

Het tillen kon ik niet alleen, dus een vriend is even langsgekomen om de, wat zal het zijn, ergens tussen de 80 en 100 kilo, erop te tillen en vast te houden terwijl ik de bouten erin draaide.

Mijn vrouw was zo lief om wel even te helpen voor de foto...

20220613_201800.jpg

De tafel bied, naast montagepunten voor de geleider, ook de optie om tafelverbreders te monteren. Iets om later nog eens te overwegen (misschien gewoon zelf maken). Aan de overzijde zit het sluitmechanisme om de tafel vast te zetten in de vlakke stand. Nou ja, mechanisme, de twee beugels zitten er, maar niks om ze op elkaar te houden. Dat kan ik echter eenvoudig zelf maken, dus dat komt wel goed.

Wat vooral héél gaaf is, is hoe SOEPEL die ~100kg aan zaagtafel nu kantelt... met een paar vingers zet je hem schuin. Een gradenindicatie ontbreekt volledig, maar dat fabriek ik er tegen die tijd zelf wel op.

De combinatie met het eikenhout + lijnolie is bovendien wel mooi, dus ik overweeg nu of ik het veiligheidsframe ook van eiken wil maken, met een gevlochten sectie erin zodat je nog enigzins door de machine heen kunt kijken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis wel een hele grote zaag zo op de foto of het komt door de rode kleur
Ziet er nu al indrukwekkend uit ,
Nadeel van zo een zaag ,je wilt nooit meer een andere als je wat groter matriaal zaagt ,
Wel veel meters aan lind om het lind weer scherp te maken ,
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Tis wel een hele grote zaag zo op de foto of het komt door de rode kleur
Ziet er nu al indrukwekkend uit ,
Nadeel van zo een zaag ,je wilt nooit meer een andere als je wat groter matriaal zaagt ,
Wel veel meters aan lind om het lind weer scherp te maken ,
Iets van 5450 mm.
Valt best wel mee
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tis wel een hele grote zaag zo op de foto of het komt door de rode kleur
Ziet er nu al indrukwekkend uit ,
Nadeel van zo een zaag ,je wilt nooit meer een andere als je wat groter matriaal zaagt ,
Wel veel meters aan lind om het lind weer scherp te maken ,
Hij past nét onder mijn plafond, het ding is volgens de specificaties 2m30 hoog maar:

mp-d76098b8d8864dafa67f8f8b94efdcf4-image.jpg

dat is zonder de metalen kap die ik er nog boven heb zitten. In de Danckaert folder worden ze met houten omkapping weergegeven... dus ik kan slecht helder krijgen hoe ze nu echt geleverd werden, en wat voor opties qua veiligheid ze toen aanboden.

En voor dat lint, ja, ik moet wel iets verzinnen om die te onderhouden. Je hebt er machientjes voor die alle tandjes weer opslijpen, eventueel handgevoerd.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat veiligheid betref je weet nooit wat een lind doet als het knapt , zelfs bij een goed beveiligde machiene kan
Het goed mis gaan heeft een collega ondervonden gebroken lind schoot nog geen 10 cm langs zijn keel voorbij hij was wel geschrokken had het niet verwacht , maar meestal gebeurt er niets ,
Er kommen op markplaats soms mooie slijpmachines voorbij oude passende bij de lindzaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.