De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Ja :D ik moet hem even goed schoonspuiten met de compressor voor ik ga primen en spuiten. Maar dan ziet het er straks weer superstrak uit :). Ik ga denk ik gewoon voor zwart, aangezien hij in de onderkant van het frame hangt, dat ook zwart is.
Neeee een opvallend kleurtje geven zodat je weet waar de draaiende delen zitten.

Fred
 
  • Wow
Waarderingen: houtdraaierke65

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Neeee een opvallend kleurtje geven zodat je weet waar de draaiende delen zitten.

Fred
Dat weet ik dondersgoed en daar komt straks een mooie beschermkap omheen zodat er niks tússen die draaiende delen komt ;). De zaag is bovendien al tweekleurig, een derde kleur zou het geheel niet staan denk ik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Apropos schoonspuiten met de compressor: heb je een olievrije compressor? Ander is het misschien niet zo'n goed idee.
Ik was niet van plan iets aan de binnenzijde te reinigen, puur even het stof van de buitenzijde (de koelribben). Of mijn compressor olievrij is - geen idee eigenlijk. Het is zo'n bouwmarktgeval van 69 euro, voor banden en simpel gereedschap. Ik weet dat het ding niet vochtvrij is in ieder geval, je kan er geen computer apparatuur veilig mee schoonmaken, de zeker als hij wat druk opbouwt voor je lucht begint te blazen komt er altijd wat condens mee.
 

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
Hij past nét onder mijn plafond, het ding is volgens de specificaties 2m30 hoog maar:

Bekijk bijlage 120341

dat is zonder de metalen kap die ik er nog boven heb zitten. In de Danckaert folder worden ze met houten omkapping weergegeven... dus ik kan slecht helder krijgen hoe ze nu echt geleverd werden, en wat voor opties qua veiligheid ze toen aanboden.

En voor dat lint, ja, ik moet wel iets verzinnen om die te onderhouden. Je hebt er machientjes voor die alle tandjes weer opslijpen, eventueel handgevoerd.
Hee Trigger, heb je al iets gevonden op je lint onderhoud? Ik zit nu met hetzelfde probleem met die Kirchner Leipzig, heb er 10 linten bijgekregen waarvan 2 scherp maar als ik naar slijp- en zetsystemen zoek kom ik al gauw op hogere prijs uit dan wat ik voor de lintzaag heb neergelegd..
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hee Trigger, heb je al iets gevonden op je lint onderhoud? Ik zit nu met hetzelfde probleem met die Kirchner Leipzig, heb er 10 linten bijgekregen waarvan 2 scherp maar als ik naar slijp- en zetsystemen zoek kom ik al gauw op hogere prijs uit dan wat ik voor de lintzaag heb neergelegd..
Nope, daar heb ik totaal nog niet bij stilgestaan :p. Ik heb wel een assortiment vijlen en een zet-tangetje liggen...
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Hee Trigger, heb je al iets gevonden op je lint onderhoud? Ik zit nu met hetzelfde probleem met die Kirchner Leipzig, heb er 10 linten bijgekregen waarvan 2 scherp maar als ik naar slijp- en zetsystemen zoek kom ik al gauw op hogere prijs uit dan wat ik voor de lintzaag heb neergelegd..
En waarom zou je daar zelf aan beginnen? Leitz heeft een zeer goede service en halen aan huis op en brengen terug
 

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
En waarom zou je daar zelf aan beginnen? Leitz heeft een zeer goede service en halen aan huis op en brengen terug
Nou omdat het geld bespaart? Ik had lintzaagopmaat gevraagd wat zij vragen per lint slijpen en dat was €12.50 ex verzendkosten. Dat is afhankelijk van je lint meer dan 20% van de kostprijs. En het is een lekkere hersenloze bezigheid voor de uurtjes waarin je niets te doen hebt.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Nou omdat het geld bespaart? Ik had lintzaagopmaat gevraagd wat zij vragen per lint slijpen en dat was €12.50 ex verzendkosten. Dat is afhankelijk van je lint meer dan 20% van de kostprijs. En het is een lekkere hersenloze bezigheid voor de uurtjes waarin je niets te doen hebt.
Nou ik kan veel doe veel maar zaagbladen en zaaglinten slijpen besteed ik uit hoor. Tegen de door die firma's geleverde kwaliteit kan ik niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
Nou ik kan veel doe veel maar zaagbladen en zaaglinten slijpen besteed ik uit hoor. Tegen de door die firma's geleverde kwaliteit kan ik niet op.
Heb je vast een punt, ik weet eerlijk gezegd ook nog niet hoe moeilijk/hoeveel werk het is dus wellicht denk ik veel te makkelijk. Als ik vragen mag, wat ben jij kwijt bij Leitz en kunnen zij elke maat lint slijpen? Ik heb nu 2 firma's bericht en bij de een kunnen ze 1.15tpi niet slijpen en bij de ander juist alleen maar ( daar kunnen ze fijne vertanding niet slijpen).
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Heb je vast een punt, ik weet eerlijk gezegd ook nog niet hoe moeilijk/hoeveel werk het is dus wellicht denk ik veel te makkelijk. Als ik vragen mag, wat ben jij kwijt bij Leitz en kunnen zij elke maat lint slijpen? Ik heb nu 2 firma's bericht en bij de een kunnen ze 1.15tpi niet slijpen en bij de ander juist alleen maar ( daar kunnen ze fijne vertanding niet slijpen).
Alleen de tandzetting al vind ik onbegonnen werk.
De kostprijs kan ik je zo niet zeggen omdat ik het simpel weg niet weet.
Heb hier een 50 tal linten en al ongeveer evenveel zaagbladen in gebruik .
Bladen van 100mm tot 500 mm.
Zaaglinten zijn allemaal rond de 5450mm lang en vertanding van 1.15 tot de allerfijnste en in breedtes van 6 tot 50mm. Een keer max twee keer per jaar gaat wat bot is weg , en ben dan wel telkens wat geld kwijt.
Krijg dan wel kwaliteit terug. Widiatanden hersteld en alles fijn geslepen en gezet.
Maar denk dat het slijpen van een lint afhankelijk van lengte en vertanding tussen de 10 en 25 euro kost.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Update:

Zowel de elektromotor als het ashuis zijn klaar, en zal ik deze of volgende week oppikken. Het ashuis heeft 2 nieuwe lagers en de elektromotor heeft behalve nieuwe lagers ook nieuwe bekabeling en wat antiroest behandeling gekregen. 'Zo maken ze motoren niet meer' kreeg ik met weemoed te horen. En dat is zo :).

Maar, het frame is ondertussen al zo zwaar dat verplaatsen onmogelijk is geworden. Ik heb dus enkele ultrabelastbare wielen besteld, en heb het volgende plan:

1659460551811.png

onder de zaag heb ik een extra brede houten voet gemaakt voor meer stabiliteit en de mogelijkheid de boel enigzins waterpas te stellen (met shims onder de poten). Ik ga twee houten balken voorzien van wielen die binnen deze poot vallen (1 normaal en 1 zwenkwiel per zijde) met twee overmaatse gaten per uiteinde waar een draadbout doorheen steekt met wat ringen om de druk te verdelen.

Door de draadbouten aan te draaien en daarmee de balk op de poot te klemmen, worden de wielen naar beneden gedrukt. Als ik 2 draadbouten per uiteinde doe heb ik er 8 totaal en moet elke bout dus minder dan 100kg treksterkte overleven. De voet is van taai douglas gemaakt, dus ik denk dat dit gaat werken. Sowieso hoeft het in principe maar eenmaal te functioneren en enkele millimeters optillen is reeds voldoende om te kunnen rijden/schuiven.

Had ik dit eerder bedacht had ik bouten door de onderzijde van de voet kunnen steken zoals ik ook met de bevestiging van de zaag op de voet zelf heb gedaan, maar helaas is dat niet zo :p. Ik denk ook niet dat mijn knakentakel het qua gewicht nog red de boel nu op te tillen met alles eraan. dus dat ga ik niet riskeren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even een hele dikke shoutout voor Elektromotoren Emmen, en dan vooral Herman!!!

20220804_135247.jpg

Niet alleen de lagers heeft hij vervangen, hij heeft ook de boel roestvrij gemaakt en nieuwe kabels gemaakt! Dat was niet eens deel van de opdracht maar een echte professional levert alleen vakwerk af :). De motor is er weer helemaal klaar voor, ik hoef alleen nog maar een spuitbus erover te halen.

Ook JD Pomptechniek (hun buren) mag genoemd worden, zij hebben de lagers van het ashuis vervangen en de schroefdraad hersteld, zodat daarmee het laatste grote component terug opgebouwd kan worden. Zeer binnenkort draait deze mooie machine weer zoals vanouds :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.