De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Is het het echt zo dat de tanden buiten de bekleding van het wiel moeten lopen?Het wordt vaak beweerd maar ook wel eens tegengesproken. Of schrijven mensen het domweg van elkaar over?
Ik laat ook de tanden het over het wiel lopen (dus niet buiten de rand) .
Maar is niet gebaseerd op kennis.
Klaas

PS: Ow, ik ziel dat het ondertussen hierboven al wordt toegelicht door Chevy
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Als je een plat beleg hebt en je tanden lopen daar op, raak je de zetting aan een kant van de zaag kwijt en kan je alleen nog mooie bochten zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je een plat beleg hebt en je tanden lopen daar op, raak je de zetting aan een kant van de zaag kwijt en kan je alleen nog mooie bochten zagen.
Dat je de zetting kwijt raakt heb ik mijn twijfels over, omdat de ronding van het beleg minimaal is.
Dus de tanden van het lint komen toch vrij vlak op het loopvlak.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wat voor schuurend geluit komt er van alf ? Dat de vrouw er bang van wordt is wel te begrijpen,
Is mischien 6 jaar geleden dat ik met zo een grote lindzaag gewerkt heb maar die maakte minder geluid,
In mijn beleving,
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat voor schuurend geluit komt er van alf ? Dat de vrouw er bang van wordt is wel te begrijpen,
Is mischien 6 jaar geleden dat ik met zo een grote lindzaag gewerkt heb maar die maakte minder geluid,
In mijn beleving,
Lint liep een beetje aan op één van de geleiders (achtergeleider op het lint). De boel loopt, op de borstels tegen de wielen na, helemaal vrij en is met de hand makkelijk te draaien. Alle lagers lopen soepel en geruisloos en ook de motor is vrij stil maar je ziet dat hij behoorlijk moet werken om het geheel aan de gang te krijgen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nu, de volgende stap, de kooi. Ik heb een bende eikenhout verzameld en wil de volgende zaken maken:

- een volledige deur die beide wielen afdekt
- een omkapping voor de aandrijfriem en poelies
- een omkapping om de motor heen

Uiteraard zou het voor de afzuiging later het beste zijn als de kast volledig dicht is, maar dat vind ik zonde. Ik ben dan ook van plan om de zijkant van zowel de deur als de omkapping van de aandrijving te voorzien van metalen gaas. Ik heb o.a. dit gevonden:


3f5220252ccf4ee03e17265309a42dc7d64e262c.jpg


maar dat is 'slechts' 50cm vierkant. Voor de wielen heb ik secties van ruwweg 80 bij 80 nodig en voor de aandrijvingskast 120x40 al zou die uiteraard in secties kunnen. Er komt ook nog een rooster bij de motor zodat de ventilator aldaar zijn lucht vrijelijk kwijt kan.

De omkapping word dus zodanig dat het lint geen kant op kan, je geen armen benen of andere uitstekende delen in een lintwiel kan proppen, bedoeld onbedoeld, en zo dat de machine ook aan het plafond gezekerd is. In principe moet je met de zaag in bedrijf tegen de kast aan kunnen kletteren zonder enige kans op letsel (buiten je ego).

Iemand een idee waar ik gaas op groot formaat kan krijgen? Ik heb naar tuinschermen gekeken maar daarvan is de maas te groot (100x100mm, daar past een arm doorheen) en kippengaas en dergelijke zijn niet stijf genoeg (ze buigen naar binnen bij voldoende druk, dus niet veilig). Gewicht is geen probleem, de hele kast is sowieso van ruwweg 2cm dik eiken gemaakt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
deze gegalvaniseerde is een startpunt
er bestaan ook geplastificeerde
mazen zijn voldoende klein
let telkens op de draaddikte
Te dun. Als je het kan rollen is het veel te buigzaam en iel, wat ik zoek zijn meer stijve 'matten'. Je moet er tegenaan kunnen leunen zonder risico dat het naar binnen buigt richting wiel of lint.


dit gaat al de goede kant op, ik heb ze gemaild.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Tegen het doorbuigen van grote secties kan je er een paar staven rond staal achter zetten en het gaas er op vast zetten met gaaskrammen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Misschien heb je hier wat aan.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is vaak onmogelijk om van die lelijke, vieze oude eiken meubels af te komen, je kent ze wel. Nog van oma geweest, jaren in de achterkamer gestaan, en dan precies de meest lelijke afwerking die je je maar kan voorstellen...


...tenzij je een reactie krijgt van iemand met een zaagtafel en een vlakbank. Die komt er graag om :cool:.

WhatsApp Image 2022-07-04 at 7.36.49 PM.jpeg

20220615_163813.jpg

Dus, een middagje zagen en schaven verder....

20220806_164841.jpg

Dit is nog niet de hele stapel, maar wel de meeste lange stukken bij elkaar. En ik heb ook een oplossing gevonden voor het gaaswerk in de deur:

20220806_150121.jpg

3,2mm dik staal met een antraciet coating erop. Dit gaat prima voldoen om handjes buiten en lintjes binnen de machine te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan. en mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Okay.

Volgende op de agenda: Zaaglinten. Ik heb er net hier een zwik te koop gezet omdat het meerendeel van de linten die ik erbij kreeg helemaal niet op de machine passen. Ik heb 1 lint gemeten van de te korte selectie en daar kom ik op ongeveer 474 centimeter uit. Van de linten die wél op de machine passen heb ik de grootste gemeten, en die zit op ongeveer 542 centimeter. Om dit lint te accomoderen moet de hoogsteverstelling bijna helemaal maximaal staan, dus ik gok dat ik ruwweg maximaal 550 centimeter kwijt kan. De minimale lintgrootte kan ik niet testen, omdat ik daar geen bijpassende linten bij heb, dus ik heb gemeten:

wieldiameter is 82 centimeter ofwel ruwweg 32 inch
minimale hartafstand (van ashart to ashart bij de laagste hoogteinstelling) is 130,5 centimeter
maximale hartafstand (nu met de hoogteverstelling op maximale afstand) is 148,5 centimeter
maximale lintbreedte (draagvlak van de kurklaag op het wiel) is 48mm

de meer ervaren mensen kunnen mij dan vast vertellen wat mijn opties zijn?

Na het licht dat @chevy66 mij bracht kan ik melden dat de minimale zaaglintlengte 512 centimeter is. Beide waardes zijn zonder gewicht aan de hanger, onbelast dus.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.