De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.158
2.628
Van mijn lintzaag had ik ook geen gegevens, dus ik heb eerst de kleinste maat bepaald en daarna de grootste, en toen daar het midden van genomen. Dat heb ik toen op de kap geschreven, want anders blijf ik meten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.158
2.628
Ik ging er van uit, dat als ik het midden nam, dat ik ruimte had voor eventuele rek van de zaag en dat ik ruimte had om hem opnieuw te solderen als hij brak.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zit nu te shoppen bij Lintzagenopmaat, en ze hebben veel opties. Maar de enige optie die ik zie die me echt aanspreekt, is de Ripper. 34mm breed bij 1.15tpi. M42 Cobalt staal en dan op 5350mm lengte.

Op dit moment resteren me nog:

23mm, 3tpi
18mm, 4tpi
15mm, 4tpi
12mm, 5tpi
10mm, 5tpi

Dat is dus allemaal wel geschikt voor ofwel planken herzagen of rondhout voor een schaal ofzo. Alles wat fijner/dunner werk is dan dat doe ik sowieso op de kleine lintzaag, de grote is voor zwaar werk. Als ik dat zo bekijk hoef ik dus alleen maar een groot/breed lint erbij te hebben voor die stammen? Of mis ik een overweging?

Tuffsaws zegt:


1.3tpi is geschikt voor alles dikker dan ruwweg 10 centimeter. Mijn cirkelzaag en zaagtafel doen 8 centimeter diep/hoog en voor het afkorten van materiaal heb ik de afkortzaag, we hebben het dus alleen over lengtesnedes.
 

jorisvh

Post veel
wieldiameter is 82 centimeter ofwel ruwweg 32 inch
minimale hartafstand (van ashart to ashart bij de laagste hoogteinstelling) is 130,5 centimeter
maximale hartafstand (nu met de hoogteverstelling op maximale afstand) is 148,5 centimeter
puur geometrisch bekeken:
Minimum 0,82 x 3,14 + 2 x 1,305 = 5,19 m
Maximum 0,82 x 3,14 + 2 x 1,485 = 5,55 m


1/2 cirkel boven + 1/2 cirkel onder = een hele cirkel = diameter x pi
1 recht stuk voor + 1 recht stuk achter = 2 x asafstand
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
puur geometrisch bekeken:
Minimum 0,82 x 3,14 + 2 x 1,305 = 5,19 m
Maximum 0,82 x 3,14 + 2 x 1,485 = 5,55 m


1/2 cirkel boven + 1/2 cirkel onder = een hele cirkel = diameter x pi
1 recht stuk voor + 1 recht stuk achter = 2 x asafstand
Nou, ja, dat komt overeen met wat ik heb gemeten met mijn vlastouwtje.

Nu nog de goede keuze...


Ik kies dan '5350' als maat (midden tussen 5200 en 5500 en de 34mm als breedte (de enige optie met M42 cobalt). Schijnbaar is dit erg goed spul? Dit lint is voornamelijk voor het zelf verzagen van groen hout.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
274
77
Oldenzaal
Mijn vrouw stond achter mij klaar om de ambulance te bellen, ze vond het doodeng en zodra ze hem hoorde draaiden wilde ze liever dat ik hem uitzette en verkocht.


🥳.
Dat zei mijn vrouw nu ook. 😅
En als je een bescherming/bekisting om de zaag gaat maken zou ik geen gaas of iets gebruiken daar hier het lint makkelijk op kan vastpakken en zo alles kapot draait. Beter is plaatwerk te gebruiken waar het lint tegenaan maar ook langs kan lopen.

Succes met de verdere restauratie. 👍
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
274
77
Oldenzaal
Het is vaak onmogelijk om van die lelijke, vieze oude eiken meubels af te komen, je kent ze wel. Nog van oma geweest, jaren in de achterkamer gestaan, en dan precies de meest lelijke afwerking die je je maar kan voorstellen...


...tenzij je een reactie krijgt van iemand met een zaagtafel en een vlakbank. Die komt er graag om :cool:.

Bekijk bijlage 122132



Dus, een middagje zagen en schaven verder....

Bekijk bijlage 122134
Mijn idee. Hier in de regio al redelijk wat oud Eiken opgehaald. Vooral die lekker dikke eet- en salon tafels van vroeger met 5 cm dikke bladen. Prima hout. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Nou, ja, dat komt overeen met wat ik heb gemeten met mijn vlastouwtje.

Nu nog de goede keuze...


Ik kies dan '5350' als maat (midden tussen 5200 en 5500 en de 34mm als breedte (de enige optie met M42 cobalt). Schijnbaar is dit erg goed spul? Dit lint is voornamelijk voor het zelf verzagen van groen hout.

Die lintzaag heb ik ook op mijn machine, daarmee vlieg je door het hout heen 👍 zeker een aanrader voor herzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat zei mijn vrouw nu ook. 😅
En als je een bescherming/bekisting om de zaag gaat maken zou ik geen gaas of iets gebruiken daar hier het lint makkelijk op kan vastpakken en zo alles kapot draait. Beter is plaatwerk te gebruiken waar het lint tegenaan maar ook langs kan lopen.

Succes met de verdere restauratie. 👍
Dank :). Ik maak dat de buitenzijde van de bekisting ruwweg 20 centimeter van het hart van het lint vandaan eindigt, redenering dat als het lint eraf loopt, het zijn aandrijving al kwijt is en dus weinig stuk kan maken? Plexiglas word snel lelijk en helemaal dichtmaken vind ik jammer, ik wil de machine kunnen blijven zien.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.204
567
Alternatief voor plexiglas: gelaagd veiligheidsglas. Er staat genoeg op Marktplaats in diverse afmetingen. Afgedankte douchecabines, badschermen, bankloketten, etc. Wel even zgan of gebruikt aanvinken, anders verzuip je in de commerciële aanbiedingen.

Ik zou me meer zorgen maken over het gespaakte wiel en de riemaandrijving dan over het zaaglint zelf. Je wil van je Duitse Herder geen Engelse Bulldog maken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Er zijn zo veel mogelijkheden van ombouw, hoe kan je oud gehard glas zelf op maat maken?
De meeste zagen hebben een dichte ombouw niet voor niets (veiligheid)?
Het oog wil ook wat mischien voor het bovenwiel een grote ronde o weerskanten ?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.589
1.805
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Alle goed bedoelde zorgen worden gewaardeerd :) uiteraard mag er niks (kunnen) gebeuren.

De maasgrootte van deze matten is 5x5 centimeter. Te klein voor armen, handen en herderneuzen. Daarnaast komt het op enige afstand van de wielen. Ik denk echter ook aan de achterzijde. Ik heb net even een designsessie met mezelf gehouden in de werkplaats (een uur rondlopen, houtjes pakken, ertegenaan houden, meten etc etc). Daaruit komt het volgende voorlopige plan:

De aandrijving word volledig bekist. Ik heb daar niet genoeg eiken voor, maar de voet is van douglas met ebbenhouten perkoleum erover, dus hier ga ik hetzelfde doen, want douglas daar heb ik zat van. De bekisting zal de volledige lengte afdichten aan de rechterzijde van de machine, tot enige afstand onder de zaagtafel, waarmee dus ook de mogelijkheid weggenomen word om langs die zijde (door het frame heen) in het onderste wiel te grijpen. Ook laat dit het vierkante gat onder de zaagtafel vrij waarmee de tafel vastgezet kan worden, en hierlangs ga ik later ook de afzuiging bouwen. De bekisting zal ook iets aan de achterzijde doorlopen en de motor volledig omvatten. Aan de lange zijde zal de zijwand (met draadmat erin verwerkt) uitneembaar zijn (voor als de riem eraf loopt b.v. en om schoon te maken).

Bovenop de bekisting komt een balk die verticaal omhoog zal steken ter hoogte van de 'rug' van de machine. Dat doe ik namelijk ook aan de andere kant (links) op dezelfde locatie. Aan de linkerzijde zal ik de deuren eraan vastmaken, maar ook aan de rechterzijde komt een plaat met gaas erin zodat je wederom ook langs de rechterzijde niet door het frame heen in het wiel kan grijpen. Ik heb voldoende montagepunten gevonden om dit geheel heel stijf te monteren zodat het ook niet naar binnen of buiten kan buigen.

Aan de voorzijde komt aan de beweegbare lintarm een plaat met scharnier die 'over' de deur vouwt, zoals de zaag eerder ook had. Dit mechanisme maak ik zo dat wanneer gesloten de deur niet kan bewegen (niet openvallen, maar ook niet tegen de wielen geduwd kan worden).

Last but not least komt er aan de bovenzijde ook een constructie, puur voor de stijfheid van het hiervoor geschreven. Ik moet daar een deel vrijlaten zodat het lintwiel vrijheid blijft houden voor verstellen.

Aan de linkerzijde (de bedrijfskant dus) komen dan ook de schakelaars. Ik weet nog niet precies wáár, maar ik wil zorgen dat vooral de noodstop makkelijk te vinden en gebruiken is. Ik heb nog kort gedacht of een vorm van motorrem mogelijk is, gekoppeld aan de noodstop, maar dat heeft nog meer denkwerk nodig.


Al met al wil ik het onmogelijk maken om in de wielen danwel aandrijving te grijpen of te vallen en dat het lint onder geen beding, ook niet wanneer het knapt, uit de machine kan komen. Hiertoe zal ik de metalen kap over de bovenzijde ook handhaven en zorg ik dat de onderzijde voldoende dicht is. Zo dicht mogelijk bij hoe moderne lintzagen het doen dus. Omdat ik hulp van een elektronica-expert heb, is het misschien ook mogelijk om wat dodemans schakelaars te implementeren zodat de zaag inoperabel is wanneer een van de luiken of de deur niet correct gesloten zijn.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Te dun. Als je het kan rollen is het veel te buigzaam en iel, wat ik zoek zijn meer stijve 'matten'. Je moet er tegenaan kunnen leunen zonder risico dat het naar binnen buigt richting wiel of lint.


dit gaat al de goede kant op, ik heb ze gemaild.
Dit is het juiste spul, bestaat ook al heel erg lang!
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
595
139
58
Linter
Waar blijkbaar niemand aan denkt is dat met welk soort gaas ook, wanneer de zaag langs de voorzijde er afloopt deze niet onmiddellijk stopt in het gaas zal haken en beschadigd zal geraken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.