De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220804_161451.jpg

Ja, het is provisorisch, maar het werkt. Ik had de wielen nog wel een millimeter of twee dieper mogen monteren (nu schuurt de voet nog over de grond) maar het is nét genoeg om, met enige krachtinspanning, de machine te verschuiven. En voor een klont van een paar honderd kilo vind ik dat goed genoeg. Zodra hij eenmaal op zijn plek staat gaat het heel lang duren voor hij daar weer weg gaat.

Dus, voowaards met het gesikte dier:

20220804_163143.jpg



20220804_164443.jpg
20220804_165455.jpg
20220804_171402.jpg

Spuiten is altijd prettiger dan verven. Zeker deze verf, die binnen enkele minuten al aanraakdroog is.

20220804_172637.jpg

De bouten waar het geheel mee terug vast moet op de arm achterop zijn echt te lelijk roestig, dus die ik heb maar in een bak met roestoplosser gegooid, kan ik er morgen mee verder. Ik weet nu ook precies hoe ik de motor moet aansluiten (dank aan eerder genoemde Herman) en hij heeft ook aangeboden langs te komen als ik nog hulp nodig heb! Echt supertof :).

Volgende stap: Ashuis...
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Rdl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je hebt nu een ouderwetse handmatige ster driehoek schakelaar en daarvoor een pkz waarmee je de motor ook in driehoek kan starten.. Een pkz combineer je normaal gesproken met een automatische ster driehoek schakeling om dat te voorkomen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je hebt nu een ouderwetse handmatige ster driehoek schakelaar en daarvoor een pkz waarmee je de motor ook in driehoek kan starten.. Een pkz combineer je normaal gesproken met een automatische ster driehoek schakeling om dat te voorkomen.
Klopt, maar ik gok er voorlopig op dat ik mezelf kan aanleren hem gewoon in de correcte volgorde uit te zetten. Ik heb geen zin in de uitgave voor een automaat.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het pak Ice-Tea staat er expres zodat mensen die onbekend zijn met deze machines een idee krijgen van het formaat. Het ashuis hangt erin, de motor hangt erin, het lint spoort en de aandrijfband op zich ook, al loopt hij niet perfect in het midden. Dat wil ik nog een beetje proberen te stellen.

Ik heb het ashuis volgepompt met vet en alle bouten nog een keer nagelopen. Ik kwam er ook achter dat waarschijnlijk niet alle linten die ik erbij kreeg, hierbij horen. Ik koos initieel het dikste lint uit (ik dacht, minste kans dat die breekt) maar die is veel te kort. Er zit nu een 23mm lint op.

20220805_150939.jpg

20220805_150944.jpg

Het was nog een heel gezeik om dit goed op zijn plek te krijgen. Qua stellen hoefde ik verbazingwekkend weinig te doen. Na het wiel op maat gezet te hebben en de stelpin (waarmee je de kanteling van het wiel bepaalt) op druk, spoorde het lint al heel mooi. Ik heb geen idee wat een goede positie is, maar momenteel loopt hij mooi over het midden van beide wielen. Het bovenste wiel heeft een kleine slag, maar daar lijkt hij geen last van te hebben. Toerental van de motor zal rond de 1400 liggen dus de zaag? Ik gok ruim onder de duizend.

20220805_151002.jpg

Er zat een roestige gebogen staaf door de houder die de motor tegenhoud als de riem mocht breken, maar dat ding ga ik afdanken. Voor nu even wat blokken hout eronder, en ik verzin nog wel een keer een mooiere oplossing. Plaatje van de motor ligt nu nog los, ik ga nog wat boutjes erin tappen om het vast te zetten.

20220805_151019.jpg

De lintgeleiders zitten mooi op zijn plaats. Ze zijn nu zo gesteld dat ze het lint wel raken, maar niet klemmen en dat de tandjes er nét buiten piepen.

20220805_151022.jpg

Onder de tafel niet vergeten natuurlijk.

20220805_151027.jpg

De achterste geleider ook zo gesteld dat het lint in principe nergens heen kan, maar niet geklemd of geduwd wordt.

20220805_151013.jpg

Spannend :). Vanavond ga ik nog even iets maken waardoor de tafel vastgezet kan worden, ik poog de motor nog net iets mooier te stellen en ik maak een rudimentaire veiligheidsombouw zodat het lint in ieder geval niet weg kan lopen. Desalniettemin zal ik achter de machine staan bij het testen :). Als alles goed loopt, is de volgende stap het beginnen maken van de definitieve ombouw.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je kan het as toerental toch uitrekenen? Je weet de poelieverhouding en het motortoerental.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Lopen de tanden van het zaaglint tussen de geleiders door? Of is dat een vertekening door de foto? De tanden moeten geheel voor de geleiders (side bearings op de onderstaande foto) zitten.
9751_5F00_061.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
En het lint loopt het best over het bovenste wiel op de plaats dat de tanden voor het wiel uitsteken. Enkel het volledig massieve lint loopt op het wiel. Eigenlijk op dezelfde manier als hier juist boven uitgelegd voor de geleiders
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Check, dan ga ik dat nog een beetje pogen bijstellen. Ik heb voor nu even wat houten balken voor de wielen geschroefd zodat het lint nergens heen kan, mocht het eraf lopen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Check, dan ga ik dat nog een beetje pogen bijstellen. Ik heb voor nu even wat houten balken voor de wielen geschroefd zodat het lint nergens heen kan, mocht het eraf lopen.
Je kan dit makkelijk handmatig controleren en testen door de machine met de hand te doen draaien via het onderste wiel. Van het bovenste afblijven om te testen , daar dit wiel niet vast staat en uit evenwicht wordt gebracht door het lint op die manier in beweging te brengen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220805_172017.jpg

Ik heb het bovenste lintwiel zo ver naar beneden gekanteld als het maar wil, dat maakte dat het lint wel iets naar de rand toe gaat lopen, maar niet helemaal óp de rand:

20220805_172022.jpg

en ik vermoed dat dit wellicht met het onderste wiel te maken kan hebben. Ik kan de positie hiervan veranderen door de gehele as iets door het frame heen te schuiven en opnieuw vast te draaien, en wellicht moet ik dat doen, want die blijft koppig in het midden lopen:

20220805_172027.jpg

Negeer het hout even, dat is tijdelijk.

Dat allemaal gezegd: Het bovenste wiel zakt niet volledig in de sleuf van de kantelverstelling, ook niet als die pin volledig weggedraaid is. Ik vermoed omdat het gewicht, dat het lint op de juiste spanning houd, ook nog mee werkt en het huis omhoog duwt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat ik het voor elkaar heb. Ik heb het onderste wiel een heel eind naar rechts verplaatst, verder door het frame dus. Daarnaast heb ik ook de spanning op het blad flink verhoogd, en dat was blijkbaar het voornaamste euvel:

20220805_182910.jpg
20220805_182914.jpg

Het is misschien wat lastig te zien, maar beiden lopen nu met de tandjes van het lint nét over de kurkrand heen. Daarna moest ik uiteraard de motor ook weer opnieuw verstellen om mooi recht te lopen.

20220805_182917.jpg

De geleiders zijn opnieuw gesteld zodat ook daar de tandjes er nét buiten lopen.

Ik denk dat ik klaar ben voor een eerste poging :).
 

Bijlagen

  • 20220805_182906.jpg
    20220805_182906.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 8

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Ik denk dat ik het voor elkaar heb. Ik heb het onderste wiel een heel eind naar rechts verplaatst, verder door het frame dus. Daarnaast heb ik ook de spanning op het blad flink verhoogd, en dat was blijkbaar het voornaamste euvel:

Bekijk bijlage 122095
Bekijk bijlage 122096

Het is misschien wat lastig te zien, maar beiden lopen nu met de tandjes van het lint nét over de kurkrand heen. Daarna moest ik uiteraard de motor ook weer opnieuw verstellen om mooi recht te lopen.

Bekijk bijlage 122097

De geleiders zijn opnieuw gesteld zodat ook daar de tandjes er nét buiten lopen.

Ik denk dat ik klaar ben voor een eerste poging :).
Betreffende spanning van het zaagblad. De draagarm met het gewicht heeft meerdere groeven en bij de meeste machines zat bij die groeven ook een getal. Verst van de machine 40 en zo naar binnen om bij de laatste groef een 6mm lint op te spannen.
Indien je een 23mm lint hebt pak je ergens de middelste.
Met een 5450mm lint zit je meestal goed.
Mocht je nog vrgan hebben schiet je maar
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Betreffende spanning van het zaagblad. De draagarm met het gewicht heeft meerdere groeven en bij de meeste machines zat bij die groeven ook een getal. Verst van de machine 40 en zo naar binnen om bij de laatste groef een 6mm lint op te spannen.
Indien je een 23mm lint hebt pak je ergens de middelste.
Met een 5450mm lint zit je meestal goed.
Mocht je nog vrgan hebben schiet je maar
20220805_193807.jpg

Het staat er zelfs gewoon op, waar hij moet hangen. De vraag is, hoe strak zet je het lint op de wielen met de hoogteverstelling, buiten de druk die dit ding toevoegt? Die info krijg je er dan weer niet bij...

Wat ik merkte is dat na het volledig inhalen van de pin, waarbij het wiel zelfs iets naar binnen/beneden loopt, het lint nog steeds niet op de rand wilde lopen. Pas na het verhogen van de druk (dus los van het gewicht ook nog het wiel aandraaien zodat het frame langer word in feite) begon hij correct te sporen. Het lint stond tijdens deze proef aardig strak, maar ik kon het met de hand nog héél lichtjes torderen.

Naja, je ziet de video. Het werkt nu gewoon goed, dus ik ga er niet teveel aan hannessen verder. Ik heb verdergevorderde ideeën voor de veiligheidskooi. Op basis van deze eerste indrukken heb ik toch besloten een dik metalen gaas te gaan gebruiken in het eiken frame, er komt behoorlijk wat geweld af. Ik ga het lint, de wielen en de motor + riem volledig opsluiten, buiten uiteraard het kunnen kantelen van de tafel en het verstellen van de arm. De motor word aan de achterzijde ook besloten richting muur en misschien trek ik de boel door naar het plafond zodat het in geen enkele richting kan bewegen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Hoe strak het lint dient gespannen te staan. De draagarm voor het gewicht dient waterpas tot licht oplopend te zijn wanneer het gewicht op de juiste plaats hangt. In de topvorm dat jou machine is lukt dat aanspannen of lossen zonder een enkel probleem
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe strak het lint dient gespannen te staan. De draagarm voor het gewicht dient waterpas tot licht oplopend te zijn wanneer het gewicht op de juiste plaats hangt. In de topvorm dat jou machine is lukt dat aanspannen of lossen zonder een enkel probleem
Nou ja, je ziet het gewicht hangen op de video. Het gebruikte lint is 23mm en dat is ook precies de instelling waar het gewicht hangt. Hij loopt omhoog, of dat 'licht' is kun je over twisten, maar dit was er voor nodig om het lint goed te laten sporen op de rand van het wiel (met minder druk neigt hij weer naar het midden toe).
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
138
58
Linter
Nou ja, je ziet het gewicht hangen op de video. Het gebruikte lint is 23mm en dat is ook precies de instelling waar het gewicht hangt. Hij loopt omhoog, of dat 'licht' is kun je over twisten, maar dit was er voor nodig om het lint goed te laten sporen op de rand van het wiel (met minder druk neigt hij weer naar het midden toe).
Sorry, had de video niet bekeken. Eigenlijk is de spanning iets te hoog. Ideaal is waterpas tot iets oplopend. Maar indien je het lint niet echt verder naar voren krijgt , kijk je toch nog best eens alles na. Normaal kan je het bovenste wiel zover kantelen dat zowel langs voren als langs achteren het lint er kan aflopen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee dit lint kan er langs voor niet aflopen. Achteraf is makkelijk, zelfs met een beetje kanteling begint hij naar midden en daarna naar achter te sporen, maar met de instelling helemaal los, en het wiel zichtbaar naar voren gekanteld loopt het lint er niet af:

20220805_204302.jpg

En dan nog wat:

20220805_204906.jpg

Om het lint op de rand van het onderste wiel te laten lopen moet het wiel zo ver naar binnen gezet worden dat ik de borstel fysiek niet meer op het wiel kan laten draaien. Dit kan niet de bedoeling zijn. Aangezien het onderste wiel ook verder niet gesteld kan worden begin ik te twijfelen of 'op de rand lopen' wel de bedoeling is bij deze machine. Als ik een internet zoektocht doe lijken de meningen daarover ook verdeeld, veel mensen zeggen ook dat hij in het midden moet lopen. En aangezien de wielen een lichte bolling hebben, zoals ook de poelies, vind ik dat best logisch, zo'n bolling word ook juist aangebracht om alles in het midden te láten sporen.


hij zegt dat als je het midden niet aanhoudt, hij ook links of rechts gaat sturen bij het zagen. En dat lijkt me ook logisch, eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.