De restauratie van mijn antieke lintzaagmachine.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zo hij nu bij staat is ook mooi om te zien , niet laten draaien heb je ook geen gevaar ,kleine kinderen kunnen
Altijd een gevaar vormen in een werkplaats ,
We waren aan het koffie drinken mijn zoon was klein en liep de werkplaats in en we horenden de zaag aan gaan , dan schrik je wel even , nu nog doe ik de stroom af van alles in de werkplaats als ik er niet ben ,
Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien met de ombouw, open machiene heeft ook wel wat met zo'n band
Aandrijving , eene kant bouw je alles dicht had je ook een moderne machiene kunnen kopen toch.
 
  • Wow
Waarderingen: houtdraaierke65

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Zo hij nu bij staat is ook mooi om te zien , niet laten draaien heb je ook geen gevaar ,kleine kinderen kunnen
Altijd een gevaar vormen in een werkplaats ,
We waren aan het koffie drinken mijn zoon was klein en liep de werkplaats in en we horenden de zaag aan gaan , dan schrik je wel even , nu nog doe ik de stroom af van alles in de werkplaats als ik er niet ben ,
Ben benieuwd hoe het er uit komt te zien met de ombouw, open machiene heeft ook wel wat met zo'n band
Aandrijving , eene kant bouw je alles dicht had je ook een moderne machiene kunnen kopen toch.
Hier is niets modern, weinig of geen beveiliging, maar op mij na slaagt niemand erin om de machines draaien te krijgen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Jongens toch, er zijn meer routes naar italiaanse steden. Uiteraard wil ik mijn linten niet kapotdraaien, maar dat betekent niet dat ik alleen tussen twee uitersten zou kunnen kiezen toch? Mijn huidige idee is om de draadmatten in een gefreesde verdieping in de deur te 'leggen' (alsof het glas was). Ik ben dan vrij om een raamwerkje (bijvoorbeeld een houten kruisje in een vierkantje) ertegenaan te zetten. Niet alleen maakt het dat steviger, het lint zal dan tegen eerst tegen het houtwerk lopen.

Sowieso hoop ik door correcte afstelling (ik zal ook weinig van lint wisselen verwacht ik) eraf lopen gewoon geheel te vermijden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oh, en ik heb inderdaad een centrale dodemansknop op de planning staan om alle grote machines spanningsloos te maken (toch in ieder geval de krachtgroep). Vriend van me is in de mogelijkheid me daarmee te helpen (hij heeft er vaktechnisch verstand van).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat vind ik altijd een lastig punt. Wat wil je met de dodemansknop:

- spanning er af
- wielen zo snel mogelijk stil (dat is heel wat anders)
Dat staat er ook :p ik wil de krachtgroep spanningsloos kunnen maken zodat de kinderen niet spelenderwijs binnen dreutelen en iets aan zetten. Ze hebben het nog nooit gedaan en ze luisteren vrij aardig naar dat soort instructies, maar beter safe than sorry.

Daarnaast is een motorrem op de lintzaag iets wat ik wel zou willen, maar weet nog niet hoe. Eerst maar eens de standaard veiligheden aanbrengen. Ik ben vandaag begonnen met de omkisting van de aandrijving. Na lang wikken en wegen en al mijn eikenhout uit te meten heb ik besloten toch voor Douglas te gaan, en dan in de olie. Voornaamste reden is dat ik gewoon niet genoeg lengtes eiken heb en ik heb er een hekel aan halverwege klem te zitten. Bovendien gaat er nu behoorlijk wat budget in het nieuwe kantoor zitten (parallel hieraan) dus ik maak even pas op de plaats. Ik zwem zowat in Douglas en ik heb nog 15+ liter gekookte lijnolie staan, dus dan komt het zeker af.

20220809_172040.jpg

Ik maak het extra stevig/dik, dan kan ik er straks ook gewoon spullen op leggen / aan hangen mocht ik dat willen. Van het frame dat je hier ziet worden de voor- en bovenzijde dichtgemaakt met planken, de zijkant daar komt dus zo'n draadstaalmaat voorzet 'deurtje' in zodat je boel zit draaien. Verwijderbaar, zodat je de riem er eenvoudig terug op kan leggen mocht die eraf zijn gelopen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Dat vind ik altijd een lastig punt. Wat wil je met de dodemansknop:

- spanning er af
- wielen zo snel mogelijk stil (dat is heel wat anders)
Denk dat er een stuk aan je zaag ontbreekt. Alle modellen die ik de afgelopen jaren door mijn handen heb laten gaan stond een manuele rem op die je ook kan automatiseren. Zal in de loop van de week eens foto's proberen te nemen indien ik er bij kan.
Op deze zie ik die rem niet zitten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik heb mijn krachtstroom schakelaars (geen dodemansknop, gewone 400v draaischakelaars) gewoon hoog aan de muur, zo 180 cm ofzo. Echt paranoide mensen kunnen die draaischakelaars ook met een hangslot afsluiten.
Paranoide ? Als ik in de liftschacht moest dan had ik eerst de zekeringen in mijn zak. Kon niemand de lift gebruiken. Maar ja er lagen wel zekeringen in de winkel op voorraad. Later was de verplichting om er een schakelaar in te zetten met hangslot. Ik voelde me toch veiliger.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Oh, en ik heb inderdaad een centrale dodemansknop op de planning staan om alle grote machines spanningsloos te maken (toch in ieder geval de krachtgroep). Vriend van me is in de mogelijkheid me daarmee te helpen (hij heeft er vaktechnisch verstand van).
Ik heb in mijn werkplaats (met doorloop naar achteren en fietsen/motor) in verband met kinderen 2 werkschakelaars voor alle elektra in mijn werkplaats. Deze staan altijd uit zodat de machines nooit door mijn kids gestart kunnen worden (schakelaars zitten op ong. 2m). Verlichting zit overigens op een reguliere groep, net zoals de garagedeurmotor en wat losse stopcontacten in het andere gedeelte van de garage).

Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar wel effectief.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2022-08-10 at 3.23.03 PM.jpeg

Weer een stapje verder. Het is allemaal niet súperstrak/netjes maar het is echt c-kwaliteit hout en de zaag/vloer zijn beide niet recht. Het is echter wel stevig, je kan er op staan/zitten dus geen risico dat het instort.
 
  • Leuk
Waarderingen: schrijnwerker

Boemeltje

Nieuw lid
15 aug 2022
16
0
Oss
Wat een ontzettend tof topic! Hulde voor al je tijd, moeite en geld die je in de zaag gestopt hebt.

Zat hier op het forum een beetje te zoeken omdat ik gisteren zelf een Danckaert lintzaag gekocht heb, donderdag avond ga ik hem halen. Lijkt een ander als jij hebt, meer die met de stalen kappen zoals in de brochure staan.

Wordt nog wel een puzzel om te laden en daarna om mijn werkruimte in te krijgen. Is een oude deel met een balken plafond op 210, hoogte tussen de balken 240-250 (verloopt wat). Denk dus dat de kappen en het bovenste wiel er af moeten. Ga veel aan je rapportage hebben dus!

Heb jij de zaag uiteindelijk op z’n lange zijkant vervoerd? Maar toen was de motor er al af toch?
 

Bijlagen

  • 02C2D1D5-1890-40DE-9DCE-F27B384638A0.jpeg
    02C2D1D5-1890-40DE-9DCE-F27B384638A0.jpeg
    98,9 KB · Weergaven: 38
  • FF0D48B9-9C3B-406E-9DCF-334800418299.jpeg
    FF0D48B9-9C3B-406E-9DCF-334800418299.jpeg
    103,8 KB · Weergaven: 36

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Wat een ontzettend tof topic! Hulde voor al je tijd, moeite en geld die je in de zaag gestopt hebt.

Zat hier op het forum een beetje te zoeken omdat ik gisteren zelf een Danckaert lintzaag gekocht heb, donderdag avond ga ik hem halen. Lijkt een ander als jij hebt, meer die met de stalen kappen zoals in de brochure staan.

Wordt nog wel een puzzel om te laden en daarna om mijn werkruimte in te krijgen. Is een oude deel met een balken plafond op 210, hoogte tussen de balken 240-250 (verloopt wat). Denk dus dat de kappen en het bovenste wiel er af moeten. Ga veel aan je rapportage hebben dus!

Heb jij de zaag uiteindelijk op z’n lange zijkant vervoerd? Maar toen was de motor er al af toch?
20200904_132458.jpg

20200904_133518.jpg

20200904_171026.jpg

Motor eraan ét ál, zoals je ziet. Wel een pallet en wat stutbalken hier en daar zodat het geheel niet onder spanning lag tijdens de (lange) rit naar huis. Alleen de bediening losgehaald omdat die op een plek zat die verdrukt zou worden op deze manier.

En: tof! Ik zie graag je restauratietopic tegemoet ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Boemeltje

Boemeltje

Nieuw lid
15 aug 2022
16
0
Oss
Bekijk bijlage 122476

Bekijk bijlage 122477

Bekijk bijlage 122478

Motor eraan ét ál, zoals je ziet. Wel een pallet en wat stutbalken hier en daar zodat het geheel niet onder spanning lag tijdens de (lange) rit naar huis. Alleen de bediening losgehaald omdat die op een plek zat die verdrukt zou worden op deze manier.

En: tof! Ik zie graag je restauratietopic tegemoet ;).
Ha, dank! Mijn tandemasser is in ieder geval net iets ruimer, dat scheelt. De balken is wel een goed idee, zal ff wat in de aanhanger mikken.

Weet nog niet of ik een retauratietopic open: ding lijkt best heel goed te functioneren, dus meer wat netjes maken en gewoon gebruiken! Kan wel eens wat meer posten over de hele werkplaats. Leuk om te zien dat mijn langebandschuurmachine in dezelfde folder staat :)
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ha, dank! Mijn tandemasser is in ieder geval net iets ruimer, dat scheelt. De balken is wel een goed idee, zal ff wat in de aanhanger mikken.

Weet nog niet of ik een retauratietopic open: ding lijkt best heel goed te functioneren, dus meer wat netjes maken en gewoon gebruiken! Kan wel eens wat meer posten over de hele werkplaats. Leuk om te zien dat mijn langebandschuurmachine in dezelfde folder staat :)
Gewoon een emmer van 10kg hoogwaardig vet gaan halen en alle nippels doorsmeren tot er nieuw proper vet uitkomt. Met wat oude vodden of werkhuispapier opkuisen. Eens goed laten draaien en herhalen. Dan kijken wat er moet hersteld worden. Dit zijn immers machines die voor de eeuwigheid gemaakt zijn en waar je zo weinig mogelijk moet aan demonteren om achteraf terug te monteren
 
  • Leuk
Waarderingen: Boemeltje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik zie een wedstrijd komen voor de opendag hout : wie heeft de mooiste lintzaag.
Een voorwaarde de machine moet 40 jaar of ouder zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.