Bouw van een werkbank (nog een Roubo)

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Volgens mij wil je maximale overlap. Ik zou kiezen voor een laag van drie lange en dan voor de volgende laag beginnen met een halve, dan twee hele en dan weer een halve. En dan weer drie hele. En zo verder.
Dat kan, ook over gedacht.
Punt is dat je dan alle halven wel op 1 lijn móet hebben (iets met OCD..). Of er nu 3 of 3,1cm verspringing in zit maakt nu niet uit..
qua sterkte geloof ik ook wel dat het kan.
Maar, ik ga maandag pas lijmen dus het kan nog veranderen 😀
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Dat kan, ook over gedacht.
Punt is dat je dan alle halven wel op 1 lijn móet hebben (iets met OCD..). Of er nu 3 of 3,1cm verspringing in zit maakt nu niet uit..
qua sterkte geloof ik ook wel dat het kan.
Maar, ik ga maandag pas lijmen dus het kan nog veranderen 😀
Die grote overlap kun je ook bereiken door de volgorde van je wildverband wat op te schudden.

Pak bijv. Elke 5de rij bij elkaar in wat je nu hebt. Dan krijg je grotere overlappen tussen de lagen naast elkaar, en ziet er nog beter uit ook.

Ik vergelijk het n beetje met het leggen van een laminaat of parketvloer. Als je alles met de reststukken doorlegd krijg je een soort trapje op de korte naden. Wat ik dan doe is de eerste rij met een hele plank beginnen en de tweede met een op (semi)willekeurige lengte gezaagde plank. Daarna resten daarvan elke andere rij.

Niet dat dit een laminaatvloer is, maar het wildverband is dan wel mooier (vind ik) en je blad wordt dan ook sterker door de beter overlap waar Chevy66 het over heeft.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Yess lekker bezig!

Alhoewel het zoals je het neerlegt op je foto er erg tof uitziet, en het qua sterkte ook niet bepaald zomaar af zal breken, zou ik toch ook voor meer overlap gaan. Daar wordt t blad vooral ook stabieler van. Ik merk dat mijn werkbank al aardig wat bewogen heeft in iets meer dan een jaar tijd. Je gebruikt weliswaar goed gedroogd hout, maar het kan altijd gaan werken met weersinvloeden.

Wildverband gaat jouw misschien wat te ver, maar er zijn nog veel meer toffe patronen te bedenken met je huidige gezaagde materiaal, welke meer overlap geven. Ben benieuwd hoe je het gaat doen!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Bedankt voor jullie reacties / inzichten.
Inderdaad is een 3cm overlap wel erg kort.

Het blad bestaat uit twee lagen.
De onderste laag zal ik 50% overlappen. Die zie je niet meer dus daar zijn uitlijnfouten niet erg.
De bovenste laag ik ik met stappen van 25% doen. Dus 60, dan 15, 30, 45 en weer 60.
Zo heb je elke 4e rij die gelijk is aan elkaar, als de uitlijning er dan een milimeter naast zit valt dat niet zo op.

Ik heb het proberen te schetsen:
453EFBF4-0839-483C-A8C4-571DCDB3EA89.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Bedankt voor jullie reacties / inzichten.
Inderdaad is een 3cm overlap wel erg kort.

Het blad bestaat uit twee lagen.
De onderste laag zal ik 50% overlappen. Die zie je niet meer dus daar zijn uitlijnfouten niet erg.
De bovenste laag ik ik met stappen van 25% doen. Dus 60, dan 15, 30, 45 en weer 60.
Zo heb je elke 4e rij die gelijk is aan elkaar, als de uitlijning er dan een milimeter naast zit valt dat niet zo op.

Ik heb het proberen te schetsen:
Bekijk bijlage 115568
Een beetje als experiment kijk eens wat er gebeurt als je de 30 en 45 met elkaar omdraait.
Dan krijg je dus 60-15-45-30
Nogsteeds dezelfde afstand tussen gelijke delen waardoor verschillen minder opvallen, maar ook door de wissel van lengtes minder dat trapeffect van gelijk verplaatsende korte/kopse kanten.
Oh, en ook nog eens een 1/2 verbinding tussendoor ipv 1/4.

Verder sowieso (y). Wat ik hier schrijf is deels nieuwsgierigheid deels persoonlijke voorkeur
 
  • Leuk
Waarderingen: Boomzager en SjoerdvR

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
inmiddels twee van de vier delen gelijmd.
Ik lijm alles op avond 1, op avond 2 (na 24h) gaat het weer uit de klemmen, en leg ik de orientatie klaar voor avond 3 waar weer gelijmd wordt etc. Om de dag een paneel dus.

Lijm naar keuze:
234A1832-9892-4309-A460-14F5E7DFB1CC.jpeg

Mal ingesmeerd met teflon spray zodat het blok daar niet aan blijft plakken:
E184EEFB-D421-413D-B1C2-EC7E2DC0991B.jpeg

En hier is nummer 1 klaar (ligt onder de tafel) en nummer 2 in de klemmen.
400D850B-5111-49A8-88C3-F6BDF09EA073.jpeg
2AC9ED45-4D57-4E8D-9F9C-8BE4CAE485E1.jpeg

Vanavond weer ompakken en morgen nog een blad lijmen.
De onderste twee helften gehad met 50% overlap.
Het blijkt in de praktijk nog best lastig om het strak te doen.
Het in 1x klemmen van 14 rijen hout en lijmnaden is erg zwaar. Daarom doe ik het in porties: eerst 5 rijen, uurtje drogen, nog 5 rijen ertegen, weer drogen, dan de laatste 4 rijen en dat 24h drogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en meron

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
en deel 4 in de klemmen. Zie onder het bureau de andere 3 delen staan.
2E7B8F51-6CCE-4318-AB42-C7BA94177678.jpeg
B1D96199-77D7-47E1-A2BD-3A83084C27AC.jpeg
Dan een weekje uitharden. Tussentijds even iemand vinden met een grote vlakvandikte bank om het erdoor te drukken.

Voor het onderstel had ik ook gedacht deze planken te gebruiken. Echter ik denk niet dat ik genoeg heb (heb nog zo’n twintig lange delen en een heleboel kleintjes..).

Via de veiling in Culemborg via forumlid @Joepbisschops een 40 tal hard maple planken over genomen.
Hieruit wil ik het onderstel maken. En wellicht nóg een complete roubo daarna 😉 voor de verkoop.

59842913-6459-4E96-B8B3-57D526BF2DFE.jpeg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Nee, de delen. Ivm de benodigde breedte van de vlakbank.
Ah zo, kleine 30 centimeter.
Maar ik weet een aantal mensen in de buurt met zo'n ding, dus alleen de telefoontjes nog even plegen. Hoef er liever niet te ver om te rijden.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Zo, vanavond even bij een grote vandikte en vlakbank geweest. Die lustten het wel.. ging zo snel dat ik er geen foto’s van heb 😜

Wel van het resultaat: strak gevlakte delen, op dikte van 51mm dus een totaal blad van 102mm dik. Een serieuze dikte om mee te werken straks!
De vlakken zijn er mooi schoon uitgekomen, hier en daar wat kiertjes tussen de kopse naden maar niets wat niet verholpen kan worden met Cellocol + schuurstof.
Ik ben er happy mee!
Volgende stap is dit aan elkaar plakken, maar eerst lijm kopen want de emmer is zowat leeg…

B9B7E8E4-7661-456C-B2E2-FD3842C9E1E3.jpeg
00F8D5E5-925A-40C8-A956-34841F3D9C14.jpeg
(Op beide kopse kanten komt een eindkap in contrasterende houtkleur)
5D8E445C-AEA3-4903-94CA-CB35FF4F5D47.jpeg
B70D4144-99B3-4B90-BED1-26C9E3A6E104.jpeg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Een tip voor een volgende keer: leg een stukje afvalhout onder je lijmklemmen. Nu heb je de kans dat je allemaal putten maakt in je blad door de afdruk van de klem.
En dan bij kans op contact met lijm ook ff een velletje plastic ertussen om te voorkomen dat je dat reststukje hout weer aan je werkstuk vast lijmt 😎
1x raden hoe ik dat laatste weet… 🤭
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een tip voor een volgende keer: leg een stukje afvalhout onder je lijmklemmen. Nu heb je de kans dat je allemaal putten maakt in je blad door de afdruk van de klem.
En dan bij kans op contact met lijm ook ff een velletje plastic ertussen om te voorkomen dat je dat reststukje hout weer aan je werkstuk vast lijmt 😎
1x raden hoe ik dat laatste weet… 🤭
Flinke rol (of van die doosjes met vellen) bakpapier inslaan. Gebruik ik altijd bij lijmprojecten, werkt geweldig.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Of een paar reststukken multiplex beplakken met plastic tape. Daar hecht de lijm niet aan en kan je steeds hergebruiken.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
klopt klopt klopt, allemaal om je tangen niet te plakken.
De tips gebruik ik ook. Bij eiken krijg je inderdaad blauwe vlekken, op de een of andere manier kan ik dat nooit vermijden. Dus die schuur of schaaf ik weer weg.

In dit geval is het beuken. En klem ik niet op de lijm dus geen gevaar.
De mini deukjes die het oplevert gaan er met schuren weluit, of ik trek het nog 1x door de vandikte op 0,5mm afname.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.