Bouw van een werkbank (nog een Roubo)

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De topictitel aangezien er al meerdere Roubo's op het forum staan. Niet dat ik er al meerdere heb :D
Helaas mag dit niet in de wedstrijd inzendingen, de regels van @baas zeggen dat het werkstuk 'draagbaar' moet zijn. Ik hoop eerder het tegenovergestelde van dit project...

Dit moet het ongeveer gaan worden:
11dbfb812839233610ac609876fffcfa


Via forumlid @meron een mooie stapel beuk op kunnen halen.
Dit heeft sinds afgelopen maart bij mij in de schuur gekeken. Vaak naar gekeken en al gedacht (gedroomd) hoe de werkbank eruit zou moeten zien.
Ook de vele filmpjes op Youtube gekeken en verslagen via het internet gelezen.
Bij @Batavus tijdens het ophalen van wat Iepenhout ook zijn Roubo bekeken, samen met de Benchcrafted spullen die daarin verwerkt zijn. Absoluut een prachtige werkbank en een genot om mee te werken.

Het hout dat ik dus wil gebruiken is de beuken vloer van Meron, gecombineerd met Notenhout. Hier heb ik twee planken van liggen, over van een project. Als ik het zo inschat moet er genoeg zijn voor de complete bank, maar in ieder geval voor het blad.
De hardware zou ik graag van Benchcrafted kopen, maar ik kan voor mijzelf simpelweg niet het bedrag verantwoorden wat dat spul kost. Ik ben actief als ingenieur in de metaalsector, dusd at moet goedkoper kunnen (en volgens Europese standaarden..). Daarom heb ik vast een meter trapeziumdraad gekocht bij Machinefabriek Harderwijk (aanrader, goede service en zonder bonnetje...) samen met twee bijpassende moeren. Twee mooie gietijzeren handwielen via marktplaats voor zowel de leg-vise (pootklem) als de tailvise (staartklem). De 'Criss-Cross' kruis voor in de pootklem zijn wat stukken ijzer met wat rond erop gelast, en vervolgens wat geleiding en aanverwanten, uit staal of technisch kunststof. Meer hierover zal volgen als ik daar daadwerkelijk mee aan de gang ga.

Ondanks dat, als hobbyist, ik genoeg te doen heb met opdrachtjes in het hout, ben ik afgelopen weekend toch echt begonnen met de bouw, dus daar hoort ook een verslag bij.
IMG_2322.jpg
De desbetreffende stapel beuk, onder de rest van het werk uitgetrokken...

IMG_2323.jpg
Een anderhalf uur spijkertrekken verder...
IMG_2332.jpg
Een spijkervrije stapel beuk!

IMG_2335.jpg
Dit is dan ook de plek waar hij moet gaan komen (uiteraard eerst het wandje weer even schilderen). Mooie uitkijk naar buiten toe!

IMG_2338.jpg
Mes & groef van de planken weggezaagd, de breedte die over is, is 117mm.

IMG_2340.jpg
Stapel beuk, zónder mes&groef


IMG_2341.jpg
En nu komt de ellende (ja nu al, nog geen druppel lijm gebruikt...). Namelijk de orientatie van de planken.
De vloer bestaat uit allemaal delen van een 70-80cm lang, die met mes en groef aan elkaar zijn verbonden (zie onderaan bovenstaande foto).
Mijn initiële gedachte was: ik zet alle planken op hun kant en verlijm hem dan tot een blad van ongeveer 11cm dik. Maar zoals je kan zien, zijn die mes&groef verbindingen tussen de individuele latten niet zo strak. Dat is dus niet mooi.
De andere optie is om de planken toch 'plat' op elkaar te verlijmen. Echter dan zie je op de zijkant van de werkbank de mes&groef tussen de planken, plus de kopse kanten aan de bovenkant die niet fraai aansluit.

IMG_2345.jpg


'k heb wel een aantal ideeën (bijvoorbeeld alle huidige mes&groef ook wegzagen, en met een verlijmfrees bewerken en dan strak aan elkaar lijmen). Maar ik hoor graag jullie ideeën!
 

Bijlagen

  • IMG_2346.jpg
    IMG_2346.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 22
  • IMG_2343.jpg
    IMG_2343.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 22

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De hardware is dus, zoals al gezegd, DIY.

Hier zien jullie het schroefdraad (TR30x6 (P12) = trapeziumdraad met een dubbele spoed) met een flensmoer en een normale moer. Ook het handwiel er even los opgezet, dit wordt later natuurlijk goed bevestigd. Kosten schroefdraad (bewerkt met afgedraaide einden) en 2 moeren: €140,-. Handwiel: €30,-.
Dit handwiel is een kleine 30cm groot. Aardig groot, maar ik denk dat ik er geen houten knoppen op zet zoals op de benchcrafted set zit.

IMG_2101.JPGIMG_2102.JPGIMG_2103.JPGIMG_2104.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
Als je de planken met de koppen koud tegen elkaar aanlijmt, opgesloten tussen andere planken, gebeurt daar niets mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.050
2.580
En het viel me op dat je bankschroef op de achtergrond te ver naar achteren op de werkbank is gemonteerd. Je wil de vaste bek iets voor de rand van de tafel hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Kor

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mooi project….. ben benieuwd. Kan je ook aanraden het (gratis) werkbank/Roubo boek van LostArtPress te lezen.

Het wiel lijkt me onhandig groot, maar dat zijn details die later nog te wijzigen zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Het begrip draagbaar is subjectief. Staat er in de regels dat dit met een persoon moet? Dit is zeker draagbaar.
Of je er mee wil gaan slepen ja dat is een andere vraag. De jury zal dit ook wel lezen en dan komt er wel een reactie. Ik zou het prachtig vinden als dit ook mag meedoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Scheppie

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hee lekker bezig!

Dat wiel is weliswaar groot maar ik denk dat dat heel gaaf wordt :) Als je daar een zwengel aan geeft dan gaat ie wel een tijdje door!

Je achterste moer op de spindel heb je met t dunne stuk naar achteren gezet op de foto. Ga je die nog omdraaien als je die in de poot monteert? Zo kan hij mooi verzonken worden in de poot. Ik wou dat ik dat zo had gedaan in plaats van andersom, zo had hij nog wat verder open gekund...
 

jorisvh

Post veel
'k heb wel een aantal ideeën (bijvoorbeeld alle huidige mes&groef ook wegzagen, en met een verlijmfrees bewerken en dan strak aan elkaar lijmen). Maar ik hoor graag jullie ideeën!
heb ooit een lot gelijkaardige planken gescoord. was vloer in een sporthal geweest.
alle mes en groef wegzagen en opnieuw verlijmen gaat veel verlies geven.
ik zou verlijmen zoals het is (plat of op hun kant, wat best uitkomt) en dan aan buitenzijden een laag errond met hoeken in verstek.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Als je de planken met de koppen koud tegen elkaar aanlijmt, opgesloten tussen andere planken, gebeurt daar niets mee.
En het viel me op dat je bankschroef op de achtergrond te ver naar achteren op de werkbank is gemonteerd. Je wil de vaste bek iets voor de rand van de tafel hebben.
Bedankt. Ja, koud tegen elkaar is inderdaad ook een optie. Dan wordt het zaak om alles echt haaks af te korten, anders ontstaat daar weer een kiertje.
M.b.t. de bankschroef, die zit daar al een aantal jaar. Opzich geen last van de positie op dit moment.

Mooi project….. ben benieuwd. Kan je ook aanraden het (gratis) werkbank/Roubo boek van LostArtPress te lezen.

Het wiel lijkt me onhandig groot, maar dat zijn details die later nog te wijzigen zijn.
Ik heb het boek nog niet (gratis) gevonden, heb je daar een linkje van?
In mijn optiek is zo'n groot wiel wel vet :cool:

Het begrip draagbaar is subjectief. Staat er in de regels dat dit met een persoon moet? Dit is zeker draagbaar.
Of je er mee wil gaan slepen ja dat is een andere vraag. De jury zal dit ook wel lezen en dan komt er wel een reactie. Ik zou het prachtig vinden als dit ook mag meedoen.
Tsja, dan zal het draadje vast wel verplaatst kunnen worden.

Hee lekker bezig!

Dat wiel is weliswaar groot maar ik denk dat dat heel gaaf wordt :) Als je daar een zwengel aan geeft dan gaat ie wel een tijdje door!

Je achterste moer op de spindel heb je met t dunne stuk naar achteren gezet op de foto. Ga je die nog omdraaien als je die in de poot monteert? Zo kan hij mooi verzonken worden in de poot. Ik wou dat ik dat zo had gedaan in plaats van andersom, zo had hij nog wat verder open gekund...
Als we daar aan toekomen dan zal ik de precieze uitvoering nog wat verder uitwerken.
Ik neem je idee mee!

heb ooit een lot gelijkaardige planken gescoord. was vloer in een sporthal geweest.
alle mes en groef wegzagen en opnieuw verlijmen gaat veel verlies geven.
ik zou verlijmen zoals het is (plat of op hun kant, wat best uitkomt) en dan aan buitenzijden een laag errond met hoeken in verstek.
Opzich, steeds de mes&groef wegzagen kost je zo'n 15mm per verbinding. Dat is nog wel te overzien.


Ik neig toch naar de planken op hun kant tegen elkaar verlijmen. Koud of gevingerlast, that's the question.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
De topictitel aangezien er al meerdere Roubo's op het forum staan. Niet dat ik er al meerdere heb :D
Helaas mag dit niet in de wedstrijd inzendingen, de regels van @baas zeggen dat het werkstuk 'draagbaar' moet zijn. Ik hoop eerder het tegenovergestelde van dit project...

Dit moet het ongeveer gaan worden:
11dbfb812839233610ac609876fffcfa


Via forumlid @meron een mooie stapel beuk op kunnen halen.
Dit heeft sinds afgelopen maart bij mij in de schuur gekeken. Vaak naar gekeken en al gedacht (gedroomd) hoe de werkbank eruit zou moeten zien.
Ook de vele filmpjes op Youtube gekeken en verslagen via het internet gelezen.
Bij @Batavus tijdens het ophalen van wat Iepenhout ook zijn Roubo bekeken, samen met de Benchcrafted spullen die daarin verwerkt zijn. Absoluut een prachtige werkbank en een genot om mee te werken.

Het hout dat ik dus wil gebruiken is de beuken vloer van Meron, gecombineerd met Notenhout. Hier heb ik twee planken van liggen, over van een project. Als ik het zo inschat moet er genoeg zijn voor de complete bank, maar in ieder geval voor het blad.
De hardware zou ik graag van Benchcrafted kopen, maar ik kan voor mijzelf simpelweg niet het bedrag verantwoorden wat dat spul kost. Ik ben actief als ingenieur in de metaalsector, dusd at moet goedkoper kunnen (en volgens Europese standaarden..). Daarom heb ik vast een meter trapeziumdraad gekocht bij Machinefabriek Harderwijk (aanrader, goede service en zonder bonnetje...) samen met twee bijpassende moeren. Twee mooie gietijzeren handwielen via marktplaats voor zowel de leg-vise (pootklem) als de tailvise (staartklem). De 'Criss-Cross' kruis voor in de pootklem zijn wat stukken ijzer met wat rond erop gelast, en vervolgens wat geleiding en aanverwanten, uit staal of technisch kunststof. Meer hierover zal volgen als ik daar daadwerkelijk mee aan de gang ga.

Ondanks dat, als hobbyist, ik genoeg te doen heb met opdrachtjes in het hout, ben ik afgelopen weekend toch echt begonnen met de bouw, dus daar hoort ook een verslag bij.
Bekijk bijlage 114797
De desbetreffende stapel beuk, onder de rest van het werk uitgetrokken...

Bekijk bijlage 114798
Een anderhalf uur spijkertrekken verder...
Bekijk bijlage 114799
Een spijkervrije stapel beuk!

Bekijk bijlage 114800
Dit is dan ook de plek waar hij moet gaan komen (uiteraard eerst het wandje weer even schilderen). Mooie uitkijk naar buiten toe!

Bekijk bijlage 114801
Mes & groef van de planken weggezaagd, de breedte die over is, is 117mm.

Bekijk bijlage 114802
Stapel beuk, zónder mes&groef


Bekijk bijlage 114803
En nu komt de ellende (ja nu al, nog geen druppel lijm gebruikt...). Namelijk de orientatie van de planken.
De vloer bestaat uit allemaal delen van een 70-80cm lang, die met mes en groef aan elkaar zijn verbonden (zie onderaan bovenstaande foto).
Mijn initiële gedachte was: ik zet alle planken op hun kant en verlijm hem dan tot een blad van ongeveer 11cm dik. Maar zoals je kan zien, zijn die mes&groef verbindingen tussen de individuele latten niet zo strak. Dat is dus niet mooi.
De andere optie is om de planken toch 'plat' op elkaar te verlijmen. Echter dan zie je op de zijkant van de werkbank de mes&groef tussen de planken, plus de kopse kanten aan de bovenkant die niet fraai aansluit.

Bekijk bijlage 114808


'k heb wel een aantal ideeën (bijvoorbeeld alle huidige mes&groef ook wegzagen, en met een verlijmfrees bewerken en dan strak aan elkaar lijmen). Maar ik hoor graag jullie ideeën!
ik wil wel helpen dragen dan, zon werkstuk moet toch mee mogen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Vandaag weer wat kunnen doen.

Besloten on de planken koud tegen elkaar te verlijmen in wildverband. Daarvoor moet ik ze dus allemaal los hebben. Eerst alles weer losgezaagd op 5,5cm breed (twee keer er doorheen…)

327F6D26-3FF9-4A3A-955F-87DD213060D2.jpeg

Dat geeft, ondanks de afzuiging, nog best wat rommel:

A6E0491F-BD89-4E37-AAF4-876A43573301.jpeg
Vervolgens alles hergestapeld en geteld, 222 stuks van 60x5,5x2,3cm dik en zo’n 60 kleinere stukken.

Eerst alles maar eens door de vandiktebank.
Eerst de onderkant schoon in twee keer doorhalen (en dus de mooie kant als referentie gebruiken). Vervolgens de bovenkant schoon (laklaag eraf)
2B54715E-C9CF-40BB-8A6D-12FEEC68A0F4.jpeg

Normaal gesproken heb ik geen afzuiging op de vandiktebank. Zoveel gebruik ik het niet, meestal veeg ik het daarna even op en in de gft kliko.
Maar nu zou het naar verwachting dus best veel worden, snel even een verloopje in het ovale gat geknutseld.
ABA30E1A-1DFA-43BA-9198-464EC9B88C1D.jpeg

De eerste ronde vandikken heb ik vanavond nog gedaan, in een uurtje is alles er doorheen. Valt me mee.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
zo, nog 7 kwartier geschaafd, de onderknt is nu 2x geschaafd en bovenkant 1x.
Alle letters en vieze plekken zijn weg en de laklaag ook.
Van een dikte van 22,5 naar 20 gegaan.

Later deze week alles nog even licht schuren en vervolgens afkorten. Daarna begint het lijmproces.

E334387C-EA65-4932-8CF4-161ED4841FB1.jpeg

2C580221-D533-4950-86AA-BC018FC5F36F.jpeg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Zo, dat gaat de goede kant op. Nu de planken geschaafd en op maat zijn, is het tijd mijn vloer weer terug te claimen...

Just kidding... goed te zien hoe je er mee bezig bent. Duidelijk dat dit voor mij een kansloos project was geweest, dus ik ben blij dat de vloerdelen goed terecht zijn gekomen. Veel succes met de volgende stappen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Zo, dat gaat de goede kant op. Nu de planken geschaafd en op maat zijn, is het tijd mijn vloer weer terug te claimen...

Just kidding... goed te zien hoe je er mee bezig bent. Duidelijk dat dit voor mij een kansloos project was geweest, dus ik ben blij dat de vloerdelen goed terecht zijn gekomen. Veel succes met de volgende stappen!
Haha, helaas. Nog nog wat moois van maken he.

Deze week verder nog een afkortslede gemaakt voor de zaagtafel. De afkortzaag was te onbetrouwbaar, deze heeft 0,0 speling en, na de vijf-sneden-methode, op 0,02mm nauwkeurig. Daar kan ik mee leven.
0F3772A7-72F2-4675-8C5D-739BC5B6650F.jpeg
38544B75-71A2-4DDC-9DCC-A59EEFD512BC.jpeg

Vervolgens alles dus afgekort op vaste lengtes. En het uitgelegd voor de eerste verlijming.

MDF plaat van 4cm, een aanslag links en rechts gemaakt en alles neergelegd.
Zo is er genoeg ruimte om alles te klemmen, en ook ruimte voor de neerwaartse klemdruk.
480652D3-5019-4E1D-AE70-3B5A99D0AEB7.jpeg

De verspringing tussen de latten is 3cm.
CD4B2938-C6EC-4FC7-A296-77D306BA1298.jpeg
Het is nu nog niet gelijmd, voor zo’n operatie ga ik maandag rustig de tijd nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.