Bouw van een werkbank (nog een Roubo)

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
360
122
Netjes hoor! Mijn vraag is vooral, hoe heb je de staart netjes uitgelijnd met de poot om af te tekenen/de lijnen te krassen? De schouder van de staart moet gelijk met, en haaks t.o.v., de staander zijn.
Als de staart zo breed is als de staander, kan je simpelweg de randen gelijk leggen en aftekenen, net zoals bij een zwaluwstaart als hoekverbinding tussen twee stukken kopshout. In deze verbinding ontbreekt een referentievlak om makkelijk uit te lijnen. Ik vond het moeilijk om dat op het oog nauwkeurig te doen, vandaar de vraag.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Netjes hoor! Mijn vraag is vooral, hoe heb je de staart netjes uitgelijnd met de poot om af te tekenen/de lijnen te krassen? De schouder van de staart moet gelijk met, en haaks t.o.v., de staander zijn.
Als de staart zo breed is als de staander, kan je simpelweg de randen gelijk leggen en aftekenen, net zoals bij een zwaluwstaart als hoekverbinding tussen twee stukken kopshout. In deze verbinding ontbreekt een referentievlak om makkelijk uit te lijnen. Ik vond het moeilijk om dat op het oog nauwkeurig te doen, vandaar de vraag.
De ligger met de staart eraan, bestaat uit twee lagen hout, verlijmd.
Daarvan is slechts 1 laag met een staart, de ander niet.

Dan is het een kwestie van op elkaar leggen, met een klem alles dichtklemmen, winkelhaak ter controle op beide vlakken en aftekenen maar.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik ben op het moment bezig om het blad af te lijmen zodat daarna de bank in de beschermlak kan. Er zijn andere projecten die dringend wachten, maar wil dit eerst afronden.

Maar.... Ik loop (letterlijk 🤣) vast met de sliding deadman
Foto's illustreren dat het beste:
IMG_2983.jpg

IMG_2982.jpg

Het idee is om deze deadman straks te vullen met wat beukenhout, net als het blad.
Maar, hij schuift voor geen meter. Bij de eerste beweging kantelt hij gelijk en zit hij vast.
Zelf denk ik nu aan de onderste rails, dat dit te stroef is. Ik denk dat ik wat van de spits afzaag, zodat er minder contactoppervlak en dus minder wrijving is, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën...

Hij hoeft van mij niet heen en weer te vliegen, maar direct vastlopen is dan weer het andere uiterste...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het contactvlak smaller maken gaat je probleem met kantelen alleen maar verergeren. Minder wrijving is snel op te lossen met wat kaarsvet. Als je de voet breder maakt zal het ’glijdend lijk’ gemakkelijker schuiven. In de Moravian werbank die een tijd geleden heb gebouwd heb ik ook een sliding deadman toegepast. Die is aan boven en onderzijde breed en het lijf is smal. Ik zal een foto maken en posten, een plaatje zegt immers alles;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Je ziet inderdaad online bij de meeste ontwerpen dat de boven en onderkant breder zijn dan het midden.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Klopt.
Bijvoorbeeld dit filmpje heeft ook een relatief 'smalle' deadman:


Vanavond wat meer aandacht besteden aan het glad maken en invetten van het geheel.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Een Engelse vriend van me heeft als experiment geen gebruik gemaakt van was, maar heeft op de glijvlakken PTFE-glijders gemonteerd toen hij zijn werkbank bouwde. Hij is daar heel erg mee in zijn nopjes. Het voordeel is dat het onderhoudsvrij is en vrijwel niet slijt. Volgens hem glijdt het ook beter.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Een Engelse vriend van me heeft als experiment geen gebruik gemaakt van was, maar heeft op de glijvlakken PTFE-glijders gemonteerd toen hij zijn werkbank bouwde. Hij is daar heel erg mee in zijn nopjes. Het voordeel is dat het onderhoudsvrij is en vrijwel niet slijt. Volgens hem glijdt het ook beter.
Dat is ook een optie inderdaad, stiekem een rollertje of een stukje teflon monteren 😊
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Als ik me niet vergis worden snijplanken van UHMWPE (polyethyleen) gemaakt. PTFE (fluorethyleen) is een teflonverbinding. Maar vraag me niet naar de exacte verschillen in de eigenschappen van deze kunststoffen, want daar ben ik zeker geen kenner in.

Maar ook met dit spul ben je voor een paar Euro klaar, hoor. Zie dit maar eens:

 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
188
Driebergen Rijsenburg
Veeel kaarsvet is de oplossing. Maar, als je te veel “kantel speling” hebt, dan gaat ook dat niet meer helpen. Je kan je contactoppervlak verbreden, daarmee verminder je de kantelspeling.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Vanavond wat geëxperimenteerd; eerst de glijderail maar eens goed geschuurd met P240, dat ging al beter. Vervolgens met een waxinelichtje ingewreven, dat werd naar mijn inzicht weer wat stroever.
Ik had gelukkig nog een bus houtglijmiddel staan. vluchtig spul, maar dat glijdt als een ijsbaan!
IMG_2989.jpg
er zit nog wel teveel kantelspeling op, en nu ik er mee bezig ben vindt ik het ontwerp ook niet mooi. Dus ik hoop deze week nog een nieuw stuk hout te verlijmen voor Deadman 2.0, dan maak ik hem ook iets breder :)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
360
122
PTFE, is dat niet waar ze ook goedkope slijplanken van maken? Dan ben je voor een paar euro klaar.
Nee, zeer zeker niet. Dat is HDPE (high-density polyethylene), of UHMWPE (ultra-high molecular weight polyethylene), beide sterke varianten van polyethylene.
PTFE kost een veelvoud van PE en is veel te duur om een snijplank van te maken.


Vanavond wat geëxperimenteerd; eerst de glijderail maar eens goed geschuurd met P240, dat ging al beter. Vervolgens met een waxinelichtje ingewreven, dat werd naar mijn inzicht weer wat stroever.
Ik had gelukkig nog een bus houtglijmiddel staan. vluchtig spul, maar dat glijdt als een ijsbaan!

er zit nog wel teveel kantelspeling op, en nu ik er mee bezig ben vindt ik het ontwerp ook niet mooi. Dus ik hoop deze week nog een nieuw stuk hout te verlijmen voor Deadman 2.0, dan maak ik hem ook iets breder :)
Mijn ervaring met kaarsvet is dat het even moet inwerken. Het aanbrengen gaat vrij dik, en vervolgens moet het worden uitgesmeerd voor goed effect. Bijenwas werkt ook goed en is dunner aan te brengen. Sowieso wordt het beter over tijd als de twee delen op elkaar inwerken.
De geleider wordt waarschijnlijk niet meer afgewerkt? Want na spray/kaarsvet/... wordt dat nog lastig.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de nieuwe versie. Mooi werk dit!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Nee, zeer zeker niet. Dat is HDPE (high-density polyethylene), of UHMWPE (ultra-high molecular weight polyethylene), beide sterke varianten van polyethylene.
PTFE kost een veelvoud van PE en is veel te duur om een snijplank van te maken.



Mijn ervaring met kaarsvet is dat het even moet inwerken. Het aanbrengen gaat vrij dik, en vervolgens moet het worden uitgesmeerd voor goed effect. Bijenwas werkt ook goed en is dunner aan te brengen. Sowieso wordt het beter over tijd als de twee delen op elkaar inwerken.
De geleider wordt waarschijnlijk niet meer afgewerkt? Want na spray/kaarsvet/... wordt dat nog lastig.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de nieuwe versie. Mooi werk dit!
Voor het afwerken ga ik de complete bank nog schuren van P80-120-180 dus dat afwerken zal tzt wel goedkomen.
Nieuwe versie zal geen beuken blokjes bevatten, maar een aantal hele stroken hard maple gecombineerd met het noten.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal
Erg fraai project en werkbank.
Misschien dat ik tzt in je DM slide om wat te smoezen over dat oversized schroefdraad van jou 😉 😁 .
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Zo, er kwamen een aantal projectjes tussendoor, waardoor dit op een laag pitje komt. ‘T is immers maar voor mezelf..

Toch wat kunnen doen.
De eerste zwaluwstaart in mn leven die ik heb gemaakt:
E3593D1E-9367-4940-AE71-31619066B8C8.jpeg
8A4E83AD-3CDF-4482-9DDF-B17A300FB42C.jpeg
Ik had m wat te groot gemaakt, en alleen de staarten nog even schoongezaagd om te zien hoe het is geworden. De rest moet nog gebeuren, vandaar het uitgebroken stukje hout. Komt goed.

D5666226-692C-4114-B982-499A422F57E0.jpeg
Met een beetje water erop is dat stukje noten echt prachtig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.