2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nachtdiensten weer achter de rug gelukkig en eerst maar een rustig dagje opruimen.
Tevens een klein stukje geprobeerd met tuin meubel olie. Beits had ik niet meer staan helaas.
Het had alleen niet het gewenste resultaat. Het is veel te licht.

Morgen dus maar even donkere beits halen.
En de laatste stukjes vloer doen.



 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eindelijk weer eens tijd om wat te doen.
Andere beits gehaald van een kleur wat iuk denk dat wel mooi is.
Maar nu ben i ktoch aan het twijvelen.
Wat vinden jullie?

 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Zou dan idd ook voor lichtere gaan ivm verlichting. Vibd t eerlijk gezegd allebei niet direct 'mooi' te noemen. Functioneel wellicht
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
540
53
Groningen
Vind zelf de onbehandelde look mooier, dat het liter is lijkt me ook praktischer en prettiger, en je hebt er geen werk van! :)

Hoe bevalt de vloer aan sich? Ben benieuwd of je geen last hebt van een verende vloer? Ik zit te denken om de grof gegoten betonvloer van m'n "fietsenschuurtje" aka knutsel hok te egaliseren..
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat zat ik nu dus ook te denken, gewoon lekker kaal laten. Dan wordt het niet zo donker en mocht er wel verf gemorst worden oid is het makkelijk weg te schuren.

Niks geen last van Willem. Alleen de laatste plaat naar de deur toe veert een beetje.
Daar was de tussenruimte van de balken ook iets groter. Die laatste plaat haal ik er nog ff af om er een extra dwarsbalk onder te doen. De andere platen zitten muurvast en niks geen verend gevoel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bedankt Atmoz,
Het is eigenlijk al een beetje klaar. De verdere projecten, werkbanken etc, maak ik afzonderlijke topic's voor. Kijk dus uit naar die topic's.

Bas
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ziet er goed uit! Mooi project.

(Vraagje.. kan iemand mij vertellen waar de volgfunctie staat? Wil dit blijven volgen!)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.711
105
Utrecht
Ziet er goed uit! Mooi project.

(Vraagje.. kan iemand mij vertellen waar de volgfunctie staat? Wil dit blijven volgen!)

Rechts boven de eerste post op een willekeurige pagina staat "Onderwerp gereedschap".
Hierop klikken en "abonneer je op dit onderwerp" selecteren...

Veel leesplezier!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dames en Heren,

om verdere "vervuiling" van het forum tegen te gaan zal ik in deze thread maar doorgaan met de verschillende projecten die voor de garage gemaakt gaan worden.
Denk aan werkbanken, opbergkasten en handigheden. Dus als je dit wilt blijven volgen, 1ste post -> Onderwerp gereedschap -> Abonnement

Het is even stil geweest rondom mijn garage vanwege de gezondheid van mijn vrouw.
We zijn bezig met kinderen, maar de vleesboom in de baarmoeder wil niet echt meewerken.
Alle beetjes tijd die ik over heb en zin heb om te knutselen ging op aan de diverse opdrachten die ik nog had staan.
Nu dat allemaal achter de rug is kan ik me weer gaan focussen op de garage zelf.

Een aantal pagina's terug liet ik al wat Sketchup tekeningen zien hoe de "Jay Bates" afkort station zou gaan worden.
Deze gaat er nog steeds komen, echter er zijn wel wat veranderingen aangebracht.
Zo wordt de linkerkant van de werkbank niet gemaakt om mijn systainers in op te slaan.
Hier komen gewoon lade's in en voor de systainers komt een eigen kast naast de deur.
Daardoor heb ik aanzienlijk meer opbergruimte voor allerhande zaken en blijven de systainers mooi bij elkaar in 1 kast.

Hoe de werkbank te maken?
Aandachtig het filmpje van Jay Bates meerdere keren bekeken en hetzelfde principe toegepast op mijn station.
Mijn eerste idee om volledige platen voor boven/onder en zijkanten te gebruiken heb ik ook laten varen.
Dat scheelt aanzienlijk in de kosten op berken multiplex.
Het geheel wordt, net als bij Jay, met pocketholes in elkaar gezet.
Maar dan zal je net zien dat ik geen schroeven meer heb :(
Gelijk maar 3 dozen van 1000 besteld, want ik heb het gevoel dat ik ze met dit project wel vaker ga gebruiken.

Het hout staat al klaar, voorgeboord en al. Als morgen de schroeven binnen komen kunnen we gelijk aan de gang :D
Verwacht morgenavond dus nog een update!

Tot zover en tot morgen!

PS.
Voor de oplettende. Ja, ik heb toch de vloer een laag gegeven.
Voor behoud van de vloer toch wel het beste.
Het is een soort dek beits, dus we zullen zien hoe het zich gaat houden.
1 helft van de vloer is gedaan, zodra de werkbank af is kan de andere helft gedaan worden.



 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar zijn we dan, 1,5 dag later.
De schroeven gelukkig binnen gekomen dus gisteren kon ik aan het eind van de middag al wat doen.
Kastjes in elkaar zetten is niet zo heel bijzonder dus hier is het eindresultaat.





Stel pootjes gemaakt zoals Jay ook gedaan heeft.
Heb er voor de zekerheid een aantal moertjes op gedraaid.
Mocht de werkbank verzakken in de loop der jaren dan kan ik hem altijd weer omhoog krikken en vastzetten met die moertjes.



Nu komt het lastige gedeelte. Het op hoogte brengen van de kastjes.
Allemaal even hoog en allemaal waterpas. Laat ik maar zeggen dat er behoorlijk wat weg gepiept moest worden vanmiddag :D
Maar samen met de balk op de muur toch gelukt.



Daarna is het eigenlijk niet zo spannend meer.
Top plaat op maat maken en schroeven. Onderwijl alles blijven controleren of het nog goed staat.

Het laatste stukje, de middenplaat.
Dit was nog even uitproberen. Alles stond wel goed, maar de plaat was redelijk zwaar.
In me eentje bijna niet te doen, maar toch met wat geduld ;)







Volgende wat ik kan doen is de trim aan de voorkant.
Daarna is het wachten totdat ik de lade geleiders binnen heb.
Morgen eerst 8 uur lang cursus.. pff
 

WR1944

Oud hout
Heb je wel eens overwogen om een stelframe op de grond te maken en daar de kasten op te plaatsen. Dat wordt hier veel gedaan en ik heb ontdekt dat het snel en simpel werkt.
In jouw geval maak je twee frames van 2x4 (ca 40x90) die aan de voorkant iets naar binnen vallen (toe kick). Voor de linkerkast een extra balk onder het verticale schot. Beide delen stel je waterpas met shims en zet je aan de vloer vast (of aan de muur). Nu heb je een vlak en waterpas werkvlak waar je de kasten direct op kunt plaatsen en met shims op de muur kunt uitlijnen. Als het frame gesteld is heb je verder niets te stellen behalve de positie t.o.v. de muur.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Yep, heb ik ook aan zitten te denken.
Ik dacht zelf dat mocht er wat verplaatst moeten worden oid dan is dit makkelijker te verplaatsen.
Stel dat ik in de toekomst het houtbewerken laat voor wat het is. Dan is het simpel die middenplaat ertussenuit halen, kastje opschuiven en dan heb je nog een paar mooie opbergkasten.
Dat is een beetje de beweegreden geweest om deze constructie te kiezen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Heb je wel eens overwogen om een stelframe op de grond te maken en daar de kasten op te plaatsen. Dat wordt hier veel gedaan en ik heb ontdekt dat het snel en simpel werkt.
In jouw geval maak je twee frames van 2x4 (ca 40x90) die aan de voorkant iets naar binnen vallen (toe kick). Voor de linkerkast een extra balk onder het verticale schot. Beide delen stel je waterpas met shims en zet je aan de vloer vast (of aan de muur). Nu heb je een vlak en waterpas werkvlak waar je de kasten direct op kunt plaatsen en met shims op de muur kunt uitlijnen. Als het frame gesteld is heb je verder niets te stellen behalve de positie t.o.v. de muur.


Dit werkt heel goed voor o.a. kasten in woonruimte, mede doordat er vaak een plint is die je moet overbruggen. dan is zon dergelijk frame ook een middel om de hoogte van de plint te benaderen en daarboven de kast te plaatsen, zodat die strak tegen de muur kan staan. Ik kan me de keuze van viepert ook wel indenken dat het voor de garage / werkplaats minder belangrijk is.
btw... dit stelt ook wel mooi af denk ik zo? allen vraag ik me af... hoe is de druk op de underlayment plaat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.