2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Tot hoever egaliseert egaline vanzelf?
Of eigenlijk hoeveel zal ik er dan van nodig moeten hebben. Het verschil in hoogte is ongeveer 5/6cm tussen voor en achter.
Dat lijkt mij redelijk veel om op te vullen zeg maar. Maar ik heb daar nog nooit mee gewerkt dus ik zou het niet weten.

Idee van laminaat zal hem niet worden inderdaad. Dat werd gelijk al afgeschoten door me pa ;)
Heb wel even zitten kijken op MP voor eiken vloeren. Maar de prijzen die ik daar zie zitten niet eens in de buurt van de €75 :(
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Vijf tot zes cm is best heftig. Misschien is het een idee om Fermacel te gebruiken. Die vloerplaten worden in korrels gebed, waarmee je dus de oneffenheid eruit haalt. O[ de Fermacel kun je dan nog een vloer van plaatmateriaal leggen. Die hoeft dan niet zo dik te zijn.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Gewoon bij je eigen idee blijven:rolleyes: Je zou eens kunnen kijken bij een houthandel om een 2e of 3e keus Lariks vloer bijv. Ik heb dat voor mijn werkplaats ooit bij Wytske's hout gekocht voor weinig geld.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
5/6cm is een schatting hoor. Echt opmeten hebben we nog niet gedaan.
Maar de fundatie waar het houten skelet op staat van de muren is waterpas.
Atlhans, dat zou zo moeten zijn gemaakt bij de bouw van het huis lijkt mij.
Als ik dan ff snel meet met de lint dan ligt de vloer bij de gangdeur bijna gelijk met de fundatie en bij de nieuwe deuren ligt hij er dik 5cm onder.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Als je 5 tot 6cm moet uitvlakken dan zou ik inderdaad bij je eerdere idee blijven. Met egaline kun je enkele millimeters tot 1,5cm max egaliseren. Is wel topspul want egaliseert zichzelf perfect.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ff snel een fototje geschoten. Is aardig uit het lood zou ik zeggen.
Met de waterpas op de muurfundering is de bel nagenoeg in het midden.
Verschil van voor en achter is dus ~5cm





 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hoe bedoel je dat Ferdy, latten neerleggen op waterpas en dan cement tussen de latten om het op te vullen? Of bedoel je wat anders.

Na overleg met me pa wordt de toplaag waarschijnlijk gewoon underlayment. Ff een donkere beits eroverheen en klaar.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Inderdaad op die manier, maar ik denk dat dat niet goed gaat waar de laag te dun wordt omdat een cementdekvloer dan gaat breken/barsten. Ik denk, maar dat moeten de kenners dan even tegenspreken/bevestigen, dat je de cementdekvloer doet tot de laatste 3/4e cm en dat laatste beetje dan uitvult met egaline.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ik zal het inderdaad praktisch houden. Een schietlood gebruiken, hoogte aanvullen en dan er een simpel vloertje op leggen. Wel zorgen dat het voldoende gewicht kan dragen, je wil niet dat je machines gaan zakken ivm het grote gewicht, dan kan je opnieuw beginnen...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Je stelt dan over de lengte van de garage, bijvoorbeeld op 1/3e en 2/3e een regel waterpas (afhankelijk van de lengte van je reilat). Daartussen vul je de vloer uit met zandcement. Als je begint met minimaal een tengel (22mm) dan moet dat geen probleem zijn als je de vloer daarna afwerkt met underlayment. Dit kun je bijvoorbeeld verlijmen. Als je last van vocht hebt, moet je wel een vochtscherm aanbrengen. De maximale dikte van egaline is 20mm, de minimale dikte van een zandcementvloer is eigenlijk 30mm. Maar als je zorgt dat de vloer niet te snel droogt door hem regelmatig wat te bevochtigen (niet zeiknat natuurlijk) dan is het niet zo'n probleem.

Als je vooraf de vloer ook nog is goed aanbrand dan is het helemaal super. Dus cement erover strooien, nat maken en dan goed uitborstelen. Nooit meer dan dat je die dag afmaakt. Maar de vloer van je garage tik je er in een dag wel in. Als je het daarna een week laat drogen voordat je de underlayment gaat verlijmen zit je goed.

Wil je de snelle variant, dan kun je voor de eerder geopperde Estrich vloer kiezen met egalisatiekorrels. Dit is een droog systeem dus geen wachttijden. De korrels kun je gewoon onder de rei afwerken en vervolgens de Estrich elementen erop plaatsen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je bij de deur maar een paar mm hebt dan kan je geen beton storten vanaf de straat tot de deur.
Beton heeft in ieder geval al gauw een 4 cm laag nodig.
Als oplossing kan je dan daar waar je onder die 4 cm komt een lat plaatsen over de breedte van de garage.
Je zet op de muren met watervaste stift een waterpas lijn uit van voor tot achter en je stort beton met fijn grint 4mm spramex vanaf de straat tot de lat.
Dat doe je 1 cm onder je waterpaslijn zodat je de laatste cm egaliseert.
Je reit wel af dus waterpas vlak maar niet geheel dichtschuren zodat de egaline lekker kan pakken op de vloer.
Als je beton dan droog is, officieel komt beton na 28 dagen op eindsterkte stort je de egalisatielaag van 1 cm en laat het weer drogen.
Als je snelbeton gebruikt liggen de droogtijden weer anders natuurlijk.
Je kan het beste even een betonbedrijf bellen over die droogtijd en wanneer je met egaliseren kan beginnen voor de zekerheid anders heb je kans dat de egaline al droog is terwijl de betonlaag eronder nog aan het drogen is.
Ik raad je aan om even in de winkel te kijken want de laatste jaren is de betontechnologie behoorlijk hard gegaan dus wellicht zijn er weer nieuwe handige produkten op de markt.
Om een idee te krijgen; hier een voorlichting pagina maar per produkt kan het natuurlijk wat verschillen;
http://www.weber-belgium.be/constructiemortels/ontdek-de-producten/betonmortel/webermix-beton.html
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bedankt voor de tips mannen.
Het globaal waterpas maken door beton te storten is opzich een prima idee.
Enige wat ik me dan afvraag, tot hoever moet ik dan gaan.
Want er moet ook nog isolatie onder en een houtvloer op.

Wat ook meespeelt en ik hoop dat jullie mijn uitleg begrijpen.
Het hoogste punt vanwaar ik dan een waterpas vloer zou willen ligt boven de nieuwe onderdorpel.
Dus echt 100% waterpas zal al niet gaan denk ik. Of ik moet de laatste meter af laten lopen zodat de rest wel 100% waterpas is. Hoop dat jullie het begrijpen :D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja daar zat iik ook al over na te denken wat je zegt want je wilt dus een houten vloer.
Stel je neemt underlayment of multiplex als houten vloer dan heb je in ieder geval 15 a 18 mm nodig plus nog isolatie.
Ik weet niet wat voor isolatie je wilt maar je kan dan zelf berekenen wat je nodig hebt.
Misschien handiger is het hele idee van egaliseren te vergeten.
Je trekt die waterpaslijn met stift aan de zijkanten zodat je een indicatie van hoogte hebt.
Je kijkt wat je nodig hebt aan hoogte voor je houten vloer en dan zaag je wat houten balken in verschillende diktes.
Zeg even voor het gemak dat aan de straatkant de ruimte vanaf de vloer 7,5 cm is, dan hou je bijv 7 cm aan min de dikte van je vloer en dan weet je hoe dik de balk moet zijn om te ondersteunen.
Zo kan je als je je maatvoering weet van je houten platen een frame maken van vuren balken op de grond die steeds dunner worden als je dichter bij de muur van het huis komt.
Je hebt dan die waterpaslijn zodat je goed kan zien of je netjes op hoogte blijft.
Je ligt tempex platen in verschillende diktes ertussen zodat het mooi opvult tussen de vloer en de bodem van de garage en klaar.
Zo zou ik het dan doen en dan hoef je niet te egaliseren en heb je toch een vloer die waterpas is.
Zorg dat je frame goed vast ligt en dan is je houten vloer geen probleem meer.
Alleen; heb je aan de muurkant wel de ruimte voor een vloer en isolatie want ik dacht dat je daar maar een paar mm verschil had?
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja daar zat iik ook al over na te denken wat je zegt want je wilt dus een houten vloer.
Stel je neemt underlayment of multiplex als houten vloer dan heb je in ieder geval 15 a 18 mm nodig plus nog isolatie.
Ik weet niet wat voor isolatie je wilt maar je kan dan zelf berekenen wat je nodig hebt.
Misschien handiger is het hele idee van egaliseren te vergeten.
Je trekt die waterpaslijn met stift aan de zijkanten zodat je een indicatie van hoogte hebt.
Je kijkt wat je nodig hebt aan hoogte voor je houten vloer en dan zaag je wat houten balken in verschillende diktes.
Zeg even voor het gemak dat aan de straatkant de ruimte vanaf de vloer 7,5 cm is, dan hou je bijv 7 cm aan min de dikte van je vloer en dan weet je hoe dik de balk moet zijn om te ondersteunen.
Zo kan je als je je maatvoering weet van je houten platen een frame maken van vuren balken op de grond die steeds dunner worden als je dichter bij de muur van het huis komt.
Je hebt dan die waterpaslijn zodat je goed kan zien of je netjes op hoogte blijft.
Je ligt tempex platen in verschillende diktes ertussen zodat het mooi opvult tussen de vloer en de bodem van de garage en klaar.
Zo zou ik het dan doen en dan hoef je niet te egaliseren en heb je toch een vloer die waterpas is.
Zorg dat je frame goed vast ligt en dan is je houten vloer geen probleem meer.
Alleen; heb je aan de muurkant wel de ruimte voor een vloer en isolatie want ik dacht dat je daar maar een paar mm verschil had?

Dat zat ik dus ook te denken Willem.
Afgezien van het feit HOE ik de vloer ga maken heb ik wel zitten denken over het hele "waterpas gebeuren"
Heb vanmiddag alles nog ff ter plekke zitten te bekijken.
Optimaal zou natuurlijk zijn als de gehele vloer waterpas is. Dat is echter niet te doen vanwege de dorpel waar hij dan 2cm bovenuit steekt.
Volgende optie, Het geheel toch wat aflopend maken zodat de hoogte bij de onderdorpel goed uitkomt.
Alhoewel dat mss wel het makkelijkste is met uitmeten is het niet ideaal natuurlijk.

Nou zat ik te denken. Als ik nou eens de vloer waterpas maak tot +/- 50cm of minder van de nieuwe deuren.
Dan heeft hij wellicht een wat steiler aflopend stuk, maar er zal weinig rollends door de deur heen komen. En dat vind ik dus niet echt een min-punt.
Voordeel is dan dat het grootste gedeelte van de garage waterpas is. En dat de vloer dus niet te hoog uitkomt voor de onderdorpel.
Een beetje "beste van 2 werelden" idee als het ware.

Wat betrefd het HOE van de vloer. Denk ik toch dat ik voor houten dwars latten ga en daar bovenop gewoon underlayment oid.
Ook qua kosten best te doen denk ik. Voor isolatie zal er dan piepschuim of vergelijkbaar product tussen de latten komen.
Het verschil wat jij bedoelde Willem aan de muurkant dat kan ik min of meer groter maken door een klein stukje gespoten beton weg te hakken.
Nog geeneens 0,5m2.

Ik wil jullie allemaal nog even extra bedanken voor alle input en advies.
Hoewel het soms lijkt alsof ik mijn eigen weg toch al gekozen heb neem ik elk idee onder de loep.

Bedankt!!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Als je het topic over de uitbreiding van mijn werkplaats nog eens doorleest zul je (aan het eind) zien dat ik een verhoogde vloer heb gemaakt die de eerste 30cm achter de kanteldeur schuin oploopt. Bevalt prima, geeft geen enkel probleem.

Fons
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Je moet de oplossing kiezen waar jij het beste gevoel bij hebt toch, jij moet het tenslotte maken, en er nog héél véél uur op staan ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.