2de Project : Van garage tot werkplaats

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Oke, bedankt voor de foto, die zit er bij mij niet bij, volgens Dewalt zit dat alleen bij de in Amerika te verkrijgen modellen, ik heb een grote zwarte kap die echt waardeloos is en je totaal niet meer kan zien waar je zaagblad is, ik werk nu zonder voor me eigen veiligheid.

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
544
54
Groningen
Mooie werkplaats Viepert! Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaring met de zaagtafel. In een draadje op het forum werd de zaag behoorlijk lawaaiig genoemd?
Ik zag trouwens een filmpje op YouTube van ik geloof een Spanjaard die de zaag in een bank had ingebouwd, met geluidsisolatie en nog wat "verbeteringen".

Groeten

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Tja, wat is lawaai. Hij maakt niet veel meer geluid dan men Kapex. Met oorkappen op hoor je er niks van ;) Over het algdmeen ben ik meer dan tevreden over de zaag. Paar kleine dingen hadden beter gekund. Standaard zaagblad is niet je van het, maar een Freud blad zijn niet zo duur. Stofafzuiging moet je echt hebben. Zonder dan gaat het alle kanten op. In vergelijking, de Kapex gooit ook zonder stofafzuiging het meeste door de nozzle naar achteren. Bij de zaagtafel gaat het overal heen behalve de nozzle. Met nozzle bedoel ik het punt waar normaal de afzuiging op komt.

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
544
54
Groningen
Oké dankjewel, ik geloof dat de stofafvoer inderdaad ook een verbeterpunt was, wat redelijk eenvoudig op te lossen was. Ik kan de video opzoeken als je er belang bij hebt.

Ik ben wel een beetje jaloers op je afkortzaag, die van mij (bosch groen) sproeit het m'n schuurtje door. Ik sproei nu voor het zagen houtlijm over de vloer, dan heb ik in een paar maanden een massief houten vloer :p

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ikzelf vind het onzin, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Als je bvb een compleet buis syteem aan de muur gaat aanleggen dan snap ik het wel een beetje dat mensen het aarden. Maar ik vind het niet nodig voor zoiets simpels.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.159
1.026
En daar zijn we weer,

even een 70ltr vat gehaald. Dacht dat die dingen duurder waren, maar 2 tientjes had ik genoeg aan :)
En de insert en slede ook nagenoeg klaar. De slede moet ik alleen nog even finetunen.

Goed gedaan! Waar vind je zo'n vat voor maar twee tientjes?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
55 euro voor 200 liter is erg duur, op MP vind je ze al voor een tientje
voor 45 euro kan je een eind rijden (om op te halen)

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat is wat ik denk. Exacte prijs weet ik niet, alleen dat die per inhoud de prijs bepaald. Simpel rekensommetje dan. Belletje is snel gepleegd toch ;) mocht iemand dat wel willen weten.

bootsma

Nieuw lid
2 jan 2016
5
0
goedemorgen, met wat minder uitgebreide machinepark kun je prima zelf je kozijnen maken.
En het scheelt natuurlijk aardig wat geld wat je weer kan gebruiken om meer gereedschap te kopen, want we kunnen nooit genoeg hebben :).
Dit kozijn heb ik een paar jaar geleden gemaakt van hardhout voor een dakkapel, en met niet meer dan een bovenfrees en een simpele afkortzaag.
Veel succes, en het lukt echt wel met beperkt machinepark.
DSCN0918.jpgDSCN0919.jpgDSCN0924.jpg

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Netjes hoor.
Ik zou het vast wel zelf kunnen doen, maar soms moet je compromissen sluiten. Wil het graag een beetje bijtijds af hebben. En als ik het zelf zou doen zou er weer 2 tot 3 weken bijkomen ivm mijn werk. Dan betaal ik die €160 wel voor kant en klare profielen en dan heb ik het met een paar uurtjes klaar.
Maar ieder zijn eigen keus natuurlijk.

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar zijn we weer :D

Het kozijn zit erin!!!
Al met al viel het nog best mee. De meeste tijd is het meten, meten en nog eens meten.
Alle delen met een tolerantie van minder dan een mm bij elkaar gekregen.
Vervolgens de delen waterpas gelegdt op de grond met shims.
Met constructielijm alle hoeken verlijmt en geschroefd.

Het plaatsen van het kozijn ging ook prima.
Onderdorpel waterpas gelegd met shims en de zijkanten gefixeerd met schroeven en wiggen.
De holle ruimte opgevuld met purr en een aantal latjes aan de buitenkant om de boel af te dichten, zeg maar.

Had alleen niet verwacht dat de houtvuller zou lang zou duren om te drogen.
Dus vandaag alleen tijd gehad om de 2de grondlaag te doen.
Morgen, als het weer het toestaat, dan kan de eerste laag groen erop.

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Thanks,
Qua kleur zijn de plannen iets veranderd. Mozijn doen we wit en de deuren worden diep groen.
Het witte breekt het geheel een beetje zodat het niet weer 1 grote groene doos wordt. Zodra de zijdeur ook gedaan moet worden dan gaan we dat daar ook toepassen.

Volgende horde wordt de vloer. Het geheel moet zowiezo waterpas komen. En het beton wat er nu ligt is ook niet echt beitel en/of apparatuur vriendelijk mocht het vallen.
Ik heb wel een idee maar of dat echt goed is....
De garage loopt af naar de straat toe. Mijn idee was om latten haaks op de garagevloer te leggen. Deze latten kan ik precies op dikte schaven met de vandiktebank zodat het geheel waterpas wordt.
Daar underlayment op en dan een toplaag van laminaat/steigerhout/oid...

Iemand advies of een ander idee.

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ziet er goed uit Viepert! Ik zou voor je vloer gewoon egaline gebruiken. Daar kun je een goede ondervloer op leggen en dan afwerken met de vloer. Kijk is op marktplaats voor een gebruikte eiken vloer. Ik heb van de week 32m2 voor €75 op de kop getikt ;).

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
laminaat zou ik niet doen wordt superglad met zaagsel erop.
heb zelf een vloer van underlaymentplaten en dat bevalt goed

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.188
987
Enschede, Twente
Al die latten op de goede dikte schaven is veel te veel werk. Gewoon wiggen gebruiken en die fixeren met een dotje kit en/of door de balkjes vastzetten met een nagel.

En zoals Ferdy stelt - laminaat is veel te glad. Underlayment is oké.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.