2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo, gebroken rug...
Maar het begin van de vloer zit erin.
Ben toch voor het idee van Athanor gegaan ;)
Achteraf gezien na meten blijkt dat het schuine gedeelte zo klein is, is dat de beste oplossing is.
Balken van 50x75 gebruikt en slagpluggen om ze min of meer te fixeren op de grond.
Ze zitten in overmaatse gaten zodat de balken nog kunnen werken. Al zal dat minimaal zijn.

Morgen het schuim halen en maandag de toplaag halen en plaatsen.
Toplaag wordt gewoon underlayment. Met bruine beits ziet dat er net uit als een oude hardhouten vloer...... naja, bijna dan :D

En leuk dat je ff koppie thee kwam halen Willem ;)





 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Thanks mannen,
was nog ff vergeten, maar er komen ook nog een aantal "dwars liggers" tussen. We hadden nog 2 balken over van het pakket. Dus dan kunnen die er mooi tussen op de cruciale plaatsen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Maar 1 plaatje deze week.
Door blessure op woensdag niks meer kunnen doen.
Dinsdag begonnen met de vloerplaten te leggen. Aardig opgeschoten, alleen het "schuine" gedeelte en langs de kant moet nog een stuk.
Woensdag door me rug gegaan met verhuizing van een vriend.
Natuurlijk niet met de zware dingen, daar hadden we dolley's voor, maar met een doos....
Nu aan de zetpillen :)

 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Al goed opgeschoten! Heerlijk he, al je spullen 30x moeten verplaatsen.... Ik sjouw er nogsteeds mee hahaha.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Al goed opgeschoten! Heerlijk he, al je spullen 30x moeten verplaatsen.... Ik sjouw er nogsteeds mee hahaha.

Ja, leuk is anders.
Zodra alles erin zit ff snel met de schuurmachine eroverheen en dan kan de bruine beits erop.
Dan is eigenlijk het meeste klaar. Enkele wat dan nog rest is de werkbank (en opslag) maken voor de Kapex.
Al ben ik niet helemaal zeker hoe ik dat ga doen. De snelle tekening die ik heb (pagina 2) is wel heel erg groot.
Dan blijft er weer zo weinig over aan vrije ruimte.
Voorlopig zit ik nog even met me rug, dus ik heb tijd zat om lekker aan de Sketchup te zitten.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo, mezelf maar even bezig houden met SketchUp. Aangezien ik niks kan doen vanwege me ribben.
De afkortzaag meubel verder in detail uitgewerkt en hier en daar veranderd.
Zoals de meeste wel zien is het idee van Jay Bates overgenomen.
Heb de hele tutorial gezien van hem over SketchUp, maar tis nog steeds af en toe uitvogelen hoe het moet :)

Het onderstel of de basis van de werkbank.
De linkerkant is voor de systainers en rechts komen wat lades.



Blad erop. Deze steunt op de basis als ook op een balk aan de muur.



Het middelste gedeelte waar de afkortzaag op komt.
Hieronder is ruimte voor de compressor en eventueel de vandiktebank.



Boven aanzicht van de garage.
Blijft toch nog aardig wat ruimte over. Dat komt mede doordat ik het meubel een stukje kleiner heb gemaakt als de eerste poging.
Links van de zaag is er nog ruimte voor 2mtr materiaal. Balken of planken afkorten voor bvb een tafel of bank zal dus geen probleem zijn.



En apart nog de afzonderlijke delen.
Deze kan ik exploderen per stuk zodat het straks makkelijk uitrekenen is hoeveel platen ik nodig heb.




Voor vandaag even klaar met de pc, even tijd voor wat frisse lucht.
Morgenmiddag verder met het onderste gedeelte. Er komt een hardhouten "rand" over de gehele voorkant om de multiplex lagen te verbergen.
Dit zullen jullie morgen wel zien ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Toch nog ff dan...

Het front wat erop komt. En een idee hoe het eruit komt te zien.
Het geheel wordt berken multiplex en het front wordt een donker hout.
Waarschijnlijk meranti, daar heb ik nog een hoeveelheid profiel stukken van liggen.



 

WR1944

Oud hout
Zeker voor een werkbank waar aan gewerkt wordt zou ik een "toe kick" aanbrengen. Dat is een verdiepte plint onder het geheel. Anders stoot je regelmatig met je tenen tegen de kasten of sta je een beetje onhandig over de bank gebogen. Hier wordt vaak een frame gemaakt van 2x4's waarvan de voorkant zo'n 100 mm naar binnen ligt. Als de vloer niet helemaal zuiver vlak en waterpas is wordt dit met shims gecorrigeerd. Ik neem aan dat er nog achterwanden in komen of dat het geheel stevig tegen de muur wordt bevestigd. Als het blad stevig tegen de muur is bevestigd en ook aan het frame heb je al aardig wat stabiliteit. De bodem tegen de vaste wereld aan schroeven geeft dan extra stevigte. Maar verder ziet het er goed uit.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zeker voor een werkbank waar aan gewerkt wordt zou ik een "toe kick" aanbrengen. Dat is een verdiepte plint onder het geheel. Anders stoot je regelmatig met je tenen tegen de kasten of sta je een beetje onhandig over de bank gebogen...................Ik neem aan dat er nog achterwanden in komen of dat het geheel stevig tegen de muur wordt bevestigd.

Hé, das een goeie. Die toe-kick was ik vergeten. Zal het gelijk even aanpassen.
Alle twee de kastdelen komt een achterkant op. Dat zorgt ook dat het geheel uit zichzelf al lekker haaks is (en blijft natuurlijk).
Deze heb ik er express in de tekeningen niet op gedaan zodat het makkelijker is dingen aan te passen.
Zoals de toe-kick ;)


haha viepert... vanwaar de frames per seconde bij sketch up? Een (oud) gamer zeker?! "alles voor de FPS"

Fraps staat standaard aan bij mij. Is het niet voor het gamen, dan is het wel voor het streamen ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed idee Viepert om je multiplex met wat meranti af te werken.
Dat geeft een beetje chique aanzicht een wat donkerder rand met wat lichter multiplex.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Goed idee Viepert om je multiplex met wat meranti af te werken.
Dat geeft een beetje chique aanzicht een wat donkerder rand met wat lichter multiplex.

Ik denk dat het ook wel sterker is. Nou ja sterker, minder kans dat de rand uitbreekt als ik er tegen aan stoot oid.
En als we het dan ook nog wat chiquer kunnen maken alleen maar meegenomen toch hihi.

Nu nog wel een vraagje aan jullie.
Wat zouden jullie doen, vloer zo laten, of een bruine beits eroverheen doen.
Ik ga zowiezo nog een test stukje maken om te kijken hoe het eruit ziet.
Maar ik ben een beetje bang dat het heel snel vervaagt. Je loopt er toch op.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je kan als er op een gegeven ogenblik slijtplekken ontstaan weer even die plekken opnieuw doen.
Wat misschien een hardere laag geeft is glitsa, da's een transparante acryllak die je in een aantal vaste kleuren hebt maar ook kan laten mengen op kleur.
Als je daar twee lagen van doet ben je de eerste jaren klaar.
Zoiets; http://www.glitsa.nl/producten/vloeren
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Oh ja Viepert, wellicht overbodig maar ik zeg het toch nog maar even.
Als je hout behandelt met produkten op waterbasis dan zal je eerst 1 a 2 keer het licht moeten bevochtigen en laten drogen en licht schuren.
Sommige mensen hier op het forum maakten de fout om meteen met afwerken te beginnen zoals bijv met waterbeits en het hout voelde aan als schuurpapier omdat door het vocht de nerven omhoog komen.
Als je hier dus nog geen ervaring mee hebt doe dan een klein stukje van de vloer en bevochtig het 'ns licht met een spons.
Wacht dan even en voel wat er gebeurt als je dit nog niet kent.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zeg schuren, maar dan bedoel ik eigenlijk de kleine oneffenheden weg schuren.
Ondanks dat hij nagenoeg waterpas is, zit er her en der wel wat verschil in dikte van het underlayment.
Er zitten dus wat hoogte verschillen in. Dan heb ik het over hooguit 1mm, maar die wil ik wel ff vloeiend hebben.
Ook zitten er een paar kiertjes tussen op sommige plekken. Die vullen zichzelf wel in de loop der tijd met zaagsel/stof.

Wat betreft het leggen van de vloer. Heb vandaag toch nog wat kunnen doen.
Me ribben heb ik niet zo heel veel last meer van, dus rustig aan gedaan en met hulp het hout bij de Gamma gehaald.
Alleen het schuine gedeelte naar de deur toe moet nog, maar de rest is dicht.
Er is nog wat plaatwerk over, dus zal morgen eens een proefstukje beitsen en kijken hoe dat eruit komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.