2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het valt heel erg mee. In totaal heeft het gevaarte 12 punten op de grond en natuurlijk over de hele breedte langs de muur.
Met de Kapex erop kon ik hem nog licht "optillen" op de hoeken. De druk per steunpunt lijkt mij daardoor niet zo heel groot.
Als ik nou de middelste punten had weg gelaten dan waren er maar 8 punten. Dat leek mij wat te weinig.
De middelste punten op de linkerhelft hoefde ik ook niet te stellen zeg maar.
Alles afgestemd met de buitenste punten en de middelste daarna op hoogte gebracht dat ze ook last dragen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
3
Heb je wel eens overwogen om een stelframe op de grond te maken en daar de kasten op te plaatsen. Dat wordt hier veel gedaan en ik heb ontdekt dat het snel en simpel werkt.


Erg handige methode, maar hierbij moet opgemerkt worden - tot mijn eigen scha en schande - dat de precisie van de corpussen zo wel heel erg dwingend wordt. Eentje een half millimetertje hoger/schever en je staat bij plaatsing van het werkblad te vloeken en dure dingen tegen de foto van de schoonmoeder aan de muur te gooien.


(Hierbij dient dan weer opgemerkt te worden dat dat meteen ook de enige reden is waarom die foto daar uberhaupt hangt, maar ik wijk weer af)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar zijn we weer!

Het was even wachten op de ladegeleiders die later werden bezorgt.
Maar we zijn weer een eind opgeschoten.

De bovenbouw is hetzelfde principe als de onderbouw.
Alleen een stuk minder diep zodat de fence van de afkortzaag gelijk loopt met de voorkant.
Aan de linkerkant de zijwand van de kast helemaal tot het plafond laten lopen.
Tis de bedoeling om resthout bovenop te bewaren.
De linkerkant laat ik zo voorlopig even. Eerst uitvinden hoe ik de radio en laptop daar ga bergen.





Hehe, eindelijk binnen.
Was een probleem met de bestelling dus het duurde allemaal wat langer.
Zijn gewoon standaard kogelladegeleiders. Ff wat mooier dan die hele goedkope met die 2 wieltjes.
Maar niet de duurste met softclose. Dat vond ik een beetje onzin.



Foto's van de lades heb ik niet, maar tis niet al te ingewikkeld.
18mm wanden met een 9mm onderkant. Alles met pocketholes in elkaar gezet.
Mag wel oppassen dat ik geen tennisarm krijg van al dat boren :D

Het installeren van de ladegeleiders was voor mij nieuw.
Het was even een puzzelwerk om de afstands stukjes te maken.
Maar zodra dat eenmaal goed was dan vlieg je er doorheen.

Sommige zullen misschien denken dat die lades wel heel diep zijn en misschien 4 lades per kast had kunnen doen.
Daar heb ik over zitten nadenken. Maar ik heb liever wat diepere lades die ik kan aanpassen met een inzetstuk dan dat ze te klein uitvallen.
De bovenste lades zullen toch voor de spullen zijn die je weinig gebruikt. Dozen schroeven, lijm etc.





Morgen beginnen aan de onderste lades.
Ik zit alleen een beetje te twijfelen over de afwerking van het geheel.
De middelste lades geprobeerd met Danish Oil, maar dat vind ik niet zo.
Iemand anders een idee?
 
P

Pel

Guest
Ik zou een frontje op de lades zetten, dan zie je de geleiders ook niet meer en de gaten, en is het mooi afgewerkt, want de lades lopen nu gelijk met de kast neem ik aan?

Groet Pel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Komt er nog Pel ;)
Wat ik nu nog moet doen
- andere lades maken
- kastframes met waarschijnlijk hardhout afmaken
- frontjes op de lades (met zelfgemaakte handvaten)
- laatste strip monteren waar de t-track in komt
- en als laatste alles fijn afstellen en natuurlijk de lades vullen

Dan is het zo goed als klaar en kan ik beginnen met de afzuiging.
Heb daar al wat spullen voor blast gates etc.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
en ik zou de plank die je onderin de bovenkasten heb zitten omdraaien, zodat de gaten aan de binnekant zitten, uit het zicht... ;)

Daar komt nog een 18mm voor Fantic. Waar de T-track in komt.
Daar zie je dus niks meer van.

Mooi hoor! Wat voor hout gebruik je?

Dit is allemaal berken multiplex. Misschien niet het goedkoopste, maar vind het structueel steviger als gewoon hardhout multiplex.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ziet er allemaal goed uit Viepert, ik ben op dit moment ook bezig dit "J Bates" zaagstation te bouwen en zal er binnenkort ook even wat foto' van schieten.
De ladegeleiders heb ik bij Könemann uit Duitsland besteld. (Afgelopen Maandag besteld en Woensdag al thuis ontvangen, dit is voor herhaling vatbaar met die snelheid).

Voor de afwerking ga ik gewoon blanke lak gebruiken om het geheel wat slijt vaster te maken, en de lades vullen, tja dat zal niet mee gaan vallen met 24 lades.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik heb ze bij Profmarkt vandaan.
Werken opzich prima hoor, maar ze zijn niet de snelste met verzenden.

Dan heb je er al een stuk meer dan mij. Voor mij 9 boven 9 onder. En dan nog de verschillende inzet stukken die er komen.

Qua afwerking zat ik ook zoiets te denken.
Mss spuitbus blanke lak. Het valt heel erg mee met het vocht
in de garage dus tis meer voor de stootvastheid.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik vond de ladegeleiders best wel duur bij Profmarkt, ben toen maar uitgeweken naar Konemann via een link van dit forum, dat scheelde veel eurotjes.

Ik krijg straks 12 lades onder en 12 lades boven, het hele station is straks 4 meter breed en 80 cm diep, de de lades worden 60 cm breed en 50 cm diep en 20 cm hoog in de onderste kasten, de bovenste kasten moet ik nog ff goed bekijken voor de juiste indeling van de lades.

De afwerking doe ik hier met een roller en ook alleen maar voor de stootvastheid, waarschijnlijk alleen de frontjes en de binnenkanten van de lades plus het bovenblad.
 
Laatst bewerkt:

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
183
72
Als je er nog frontjes opzet en handvaten, moet je toch weer opletten dat die niet in de weg komen te zitten van de afkortzaag. Staat die nu gelijk met de frames? Dan ga je jouw zaag toch naar voren moeten schuiven? Of lijkt het alleen maar zo op de foto?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat lijkt maar zo.
De afkortzaag staat nu +/- 18mm voor de kastframes.
Het fijne afstellen komt zodra die laatste lat erop zit.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Beste viepert

Een mooi project zelf hoop ik volgende week een begin temaken aan 'm. 'n nieuwe werkbank
Je bent een mooi voorbeeld om te volgen butengeweun.
Alleen is de vraag heb je genoeg ruimte om je kapex heen als je bv een dubbelle verstek moet zagen. Je komt dan nog wat breder als je kapex .

Gr peter
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heey Peter,

Dubbele verstek kan alleen tot ongeveer 30 graden. Als ik 2x 45 graden wil doen dan zal ik de zaag eruit moeten halen. Niet een heel groot probleem. Heb in de 1,5 jaar tijd dat ik de zaag heb misschien 2 of 3 x echt dubbel verstek gezaagt. Zoveel zal het dus niet voorkomen.

Kwam er alleen wel achter dat het rechterkastje te dichtbij stond. Hij was gelukkig al een stukje minder breed dan de onderste kast. Dus ipv de linkerkant heb ik nu de rechterkant aansluitend gemaakt en nu kan de zaag zowel links en recht 45°.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Tussen het werken door nog wat kunnen doen. De onderste lades zijn ook gemonteerd. Al was het even afwachten of ik de lades links er wel in kon schuiven. Erin zal geen probleem zijn, alleen ze eruit halen gaat moeilijk. Door de kleine ruimte tegen de muur aan is het moeilijk bij het release palletje komen :)

Voordat ik de frontjes ga maken gaan we eerst verder met de trim voor de kasten zelf.
Hier zat ik een beetje over te twijvelen. Mijn eerste idee was om dit van hardhout te maken om de stoten aan te kunnen die er ongetwijveld wel eens zullen komen.

Het geheel begint qua prijs echter redelijk op te lopen en als ik de trim van hardhout maak komt daar nog eens een stuk bij. Daarom dus besloten om de trim stukken gewoon van vuren te maken en dan te beitsen in de vloerkleur. Brengt het geheel wat bij elkaar en mocht er een dikke deuk of stuk uitbreken dan is het lang niet zo duur om weer te vervangen.

Eerst de ochtenddienst ff afmaken en dan gaan we daarmee aan de gang. Vanavond of morgen dus weer een update hoop ik.

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Mooi project. En wat betreft de hoge. diepe laden is de gedachte dat je die altijd nog kunt voorzien van een binnenlade ook niet fout. Maar als je daar echt rekening mee houdt, was het handiger geweest de laden niet zo hoog te maken (ik bedoel dus de totale hoogte rondom lager, en een front op hoogte ervoor) -- dan kun je die binnenlade ook op geleiders tegen het corpus bevestigen. In mijn keuken heb ik dat veel toegepast en het levert ontzettend veel extra, goed bruikbare ruimte op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.