2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo, maar weer eens een post.
Op het moment van schrijven is de outfeed table klaar van de zaagtafel. Zal daar terzijnertijd wel foto's van maken zodra het structurele verbouwen van de garage klaar is.

Nu de volgende kwestie waar ik wat hulp bij nodig heb.
Het kozijn en openslaande deuren ga ik zelf maken ipv het geheel te kopen.
Kon het mezelf niet toelaten alles te laten maken terwijl ik het zelf wil leren ;)

Maar waar ik het hulp bij nodig heb, van welke houtsoort zal/kan ik het maken?
Zat zelf ivm kosten aan Douglas te denken, maar is dat wel geschikt voor een kozijn bvb.
Heb wel alvast een berekening gemaakt met het hout wat ik nodig heb.
Ik kwam op ~€1700 uit maar dat is incl vandiktebank en Festool Domino.
Offerte van de timmerfabriek was €2200+ dus dan houd ik €500 in me zak en heb ik er weer wat mooi speelgoed bij.

Wat vinden jullie, is Douglas goed te gebruiken voor kozijn en deuren?

PS, voor het behoud van het hout wilde ik Douglas Beits (kleur groen) gebruiken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik dacht zelf aan merbau wat veel gebruikt wordt maar als je het wilt schilderen heb je last van bloeden.
Bij bijv witte deuren zoals ik had is dat geen succes.
Hier een link met het een en ander over buitendeuren.
http://www.livios.be/nl/bouwinforma...elke-houtsoort-kiezen-voor-buitenschrijnwerk/
Hardhout is natuurlijk het mooist maar als je op kosten wilt besparen maak je een vuren frame met aan beide zijdes een plaat multiplex van 15 mm.
Dan ben je heel goedkoop uit.
Inclusief beslag wat vaak een flink deel is van je budget ben je dan misschien 3 a 400 euro kwijt terwijl in hardhout kost het een stuk meer zoals je heb gemerkt.
Anders koop je toch een stel deuren op mp?
Dan heb je én hardhout én voor weinig want dan ben je misschien hetzelfde kwijt als de oplossing voor vuren met multiplex maar wel een stuk mooier.
Maken is natuurlijk leuk om het te leren maar het is wel heel veel leergeld.
Van wat je over houd kan je misschien weer een mooie werkbank, eettafel of dressoir maken en kan je nog wat gereedschap kopen en je vrouw is ook blij met een mooie kast of eettafel:)
En die projecten leer je ook weer van dus dubbel voordeel!:)
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Thanks Willem, net ff zitten kijken naar eiken en dat is niet eens zo heel veel duurder als Douglas. Omgerekend is het €1,50 duurder per meter dan douglas. "Nadeel" is dat de dimensies veel groter zijn. (Bij de shop waar ik gekeken heb dan) 150x150 kan ik dan 2 stukken uithalen van 140x70. Dan lijkt eiken mij meer geschikt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kozijn van merantie, dekkend geschilderd. Deuren van bijv aluplex, of een raamwerk van douglas met (hardhouten) deeltjes aan de buitenkant. Opvullen met isolatie en een plaat triplex aan de binnenkant.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zoals willem1958 ook al zegt, als het goedkoop moet kan je het best een paar deuren van marktplaats halen. Het kozijn zou ik gewoon van geprofileerd meranti maken, dan hoef je alleen maar pennen te maken en gaten te steken en dan lijm je het zo in elkaar.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat snap ik usernaam, maar gaat erom dat ik het zelf wil doen. Vind het helemaal niet erg om wat uit te geven aan hout. Is altijd nog stukken goedkoper dan laten maken. Enige wat mss prefab gekocht wordt is onderdorpel. Maar die is opzich ook nog wel te maken. Ik ga ff rondneuzen wat meranti balken en meranti prefab delen zijn.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Viepert, als je het zelf wil maken kan ik dat natuurlijk alleen maar toejuichen, leuk om te zien :)
Robinia is wellicht ook geschikt, een duurzame Europese houtsoort die ook wordt gebruikt voor kozijnen, dus daar kan je wellicht ook deuren van maken. Maar om het kozijnhout nou helemaal zelf te profileren... moet je toch al snel een flinke zaagtafel of stationaire frees hebben, geprofileerd kozijnhout is dan zo gek nog niet. En om dat goed in elkaar te zetten is ook best een klus, pen- gat verbindingen maken en alles haaks laten aansluiten, zorgen dat je het geheel niet scheluw verlijmd etc. Die deuren zelf maken moet geen probleem zijn, lijkt mij juist een mooie uitdaging ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Robinia, zal er eens naar kijken.
Wat betrefd de kozijnen moet ik maar gaan kijken. Kan het altijd proberen natuurlijk met goedkoop hout. Gewoon om te testen. Anders leer ik het nooit natuurlijk ;)

Me pa zei dat ik het gewoon door de timmerfabriek moest laten doen. Wat heb ik nou een een vandiktebank en Domino als dit klaar is. Maar ik wil ook de nieuwe eiken eettafel maken en straks een nieuwe keuken. Hij is wat gereedschap enzo betrefd nog wat oldskool. Altijd alles op zijn zolder van 2x1 gedaan met een cikelzaag en frees. Maarja, tijd staat niet stil.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik zou voor het kozijn kiezen voor meranti, mahonie of misschien wel finti. Merbau kan ook, maar dat moet je afwassen met thinner voor het schilderen. Anders heb je grote kans op bloeden, en deze tranen krijg je heel moeilijk weg. Heel veel van de kant en klare deuren zijn merbau.
De deuren zou ik van alustabiel of alutherm maken.

Van de kant en klare kozijnprofielen zou ik afblijven. Deze zijn kwalitatief van belabberde kwaliteit.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Even een kleine update,

kozijn is inmiddels besteld. Het zijn toch losse profielen geworden, uit meranti.
Een bedrijf gevonden via een collega die kwalilatief goede spullen maakt voor een leuke prijs.
Ik kan dus beginnen met het schuren en schilderen van het bestaande "kozijn" waar het geheel inkomt.

In de tussentijd ben ik wat leuke dingetjes aan het maken voor de zaagtafel, namelijk een zero clearance insert en een crosscut slede.
Ook heb ik een Dust Commander besteld. Na het gebruiken van de vandiktebank lijkt me dat wel handig om zakken te besparen.
Want man-o-man wat komt daar een materiaal vanaf zeg :D
Vanmiddag even naar Goedhartvaten in Haarlem toe om een drum te halen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar zijn we weer,

even een 70ltr vat gehaald. Dacht dat die dingen duurder waren, maar 2 tientjes had ik genoeg aan :)
En de insert en slede ook nagenoeg klaar. De slede moet ik alleen nog even finetunen.





 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Niet vergeten het spouwmes er weer op te zetten.

Yes, alleen met de slede gaat hij eraf. Voor de grote platen doe ik zelfs dat grote ding erop. Met die anti kickback voetjes.
Maar dat werkt voor geen meter als je kleiner als 10cm gaat zagen. Zal me benieuwen hoelang ik dat ding nog ga gebruiken.. ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nou, toch nog wat kunnen doen deze week, al is het niet veel.

Als eerste de cycloon operationeel gemaakt.
Het monteren ging vrij eenvoudig. Er zat een template bij van het gat en de boutgaten.
Voorderest wat siliconen ertussen en klaar. Het grote gat moest ik alleen met de dremel maken,
want ik had geen staal zaagjes meer voor de decoupeerzaag...

Het aansluiten van de cycloon ging redelijk met de standaard Festool slangen.
Mijn D36 slang van de MIDI past precies op de cycloon. En de D32/27 slang die ik nog had paste precies op de "machine kant"
Met de D27 kan ik normaal mijn Festool gereedschappen erop aansluiten. De vandiktebank gaat hij zelf zonder aanpassing op.
Enige waar ik nog een adapter/verloop voor nodig heb is de zaagtafel. Voor nu hang ik hem gewoon in het gat en dat scheeld al enorm.
Die verloop moet er maar gauw komen zodat het helemaal goed is.

In het begin dacht ik dat hij niet lekker werkte. Toen kwam ik erachter dat het wel handig is om eerst de stofzuigerzak te legen/wisselen
voordat je gaat testen...... ;) Met een nieuwe zak verder gegaan met het opruimen van de garage. En jahoor, nagenoeg niks in de zak.
Dat gaat heel wat schelen aan zakken. En dat voor maar €60,-

De werkplaats zelf heb ik niet zo heel veel gedaan. Het oude kozijn opgeknapt met een nieuw likkie verf.
Daar moet ik morgen nog ff een 2de laag op doen. Morgen dus een rustige dag.

Het nieuwe kozijn heb ik ook binnen. Daar wilde ik eigenlijk morgen mee beginnen, maar me pa heeft al een klus morgen.
Dat wordt dus volgende week helaas. Dit zal de eerste keer zijn dat ik met kozijnen te maken heb,
dus wil wel me pa erbij hebben voordat ik de boel weer verkl**t.

Vrijdag t/m maandag even diensten draaien en dan hebben we weer 6 dagen vrij.
Dat moet volgende week dus wel gaan lukken, tenzij het continu gaat regenen natuurlijk.
God, dat is toch wel lekker hoor, alle nachtdiensten deze maand vrij nemen :D :D





 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Yes, alleen met de slede gaat hij eraf. Voor de grote platen doe ik zelfs dat grote ding erop. Met die anti kickback voetjes.
Maar dat werkt voor geen meter als je kleiner als 10cm gaat zagen. Zal me benieuwen hoelang ik dat ding nog ga gebruiken.. ;)

Viepert, Ik heb de zelfde zaag maar zie geen anti kickback voetjes, kan je daar een foto van plaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.