Werkplaats verwarming.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Op dat gezever over die meters na is dit een interessant topic.
Ik heb een enkelsteens schuur van 12 bij 16 meter met een puntdak van 7 meter hoog.
Het dak zijn 10cm dikke sandwich panelen.

Naast de kou heb ik last van een hoge vochtigheidsgraad. Soms richting de 90%. o_O

Ik zit ook te denken aan zo’n turbokachel geval.
Als je je buren te vriend wil houden zijn er betere kachels. Deze kachels voldoen aan geen enkele norm voor uitstoot en stinken dan ook navenant. Er zijn veel betere en zuinigere kachels, maar die kosten dan weer wat geld.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
459
628
47
Breda
Als je je buren te vriend wil houden zijn er betere kachels. Deze kachels voldoen aan geen enkele norm voor uitstoot en stinken dan ook navenant. Er zijn veel betere en zuinigere kachels, maar die kosten dan weer wat geld.
Ik heb dan weer het geluk dat ik in het buitengebied woon. :giggle:
Maar zuinigere en betere kachels vind ik sowieso interessant.
Wat is volgens jou een goede kachel als geld geen probleem zou zijn?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik neem aan een HR op gas en een indirecte heater op diesel.
Mag ik vragen waarom je met twee kachels je werkplaats warm stookt? Koukleumpje?? 😁
Haha de HR ketel is inderdaad op gas. En de indirecte heater in de zin dat het heater blok wordt verwarmd met het CV water. (Echt centraal kan je het niet noemen want de heater is het enige wat op de ketel is aangesloten en hangt ernaast ;p)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb dan weer het geluk dat ik in het buitengebied woon. :giggle:
Maar zuinigere en betere kachels vind ik sowieso interessant.
Wat is volgens jou een goede kachel als geld geen probleem zou zijn?
Je kan natuurlijk kijken naar een directe gas gestookte heater. Maar een goede is aardig aan de prijs en niet echt geschikt voor zelfmontage. Bijvoorbeeld Winterwarm XR. Je hebt daar natuurlijk wel een gas aansluiting voor nodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb dan weer het geluk dat ik in het buitengebied woon. :giggle:
Maar zuinigere en betere kachels vind ik sowieso interessant.
Wat is volgens jou een goede kachel als geld geen probleem zou zijn?
Als geld geen probleem zou zijn: heel goed isoleren en vloerverwarming.
Een goede kachel hoeft niet zo heel duur te zijn.
Dit zijn kachels die aan de Duitse normen voldoen.
Ik heb in de werkplaats ook zo een Turbo onding staan. Binnen afzienbare tijd zal deze vervangen moeten worden. Dan ga ik zeker in Duitsland kijken voor een kachel van betere kwaliteit. Wel geen venster aan de kachel, dat vertrouw ik niet in de werkplaats. Nog een voordeel is dat een goede kachel merkbaar minder hout verbruikt. De Morso die ik in de woonkamer heb staan haalt een verbrandingsrendement van 92% (zelf gemeten met rookgasanalyse toestel).
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb een elektrische radiator met thermostaat, kost me tot nu ongeveer een euro per dag om het op een graad of 12 te houden, dat is volgens mij genoeg om te zorgen dat het niet al te vochtig wordt. Als ik ga klussen zet ik 'm even wat hoger, maar dat hoeft maar eventjes anders wordt het te heet.

Zo'n eurom ding van de bouwmarkt, met wifi, kan ik 'm vanuit de huiskamer aanzetten en dan na kwartiertje aan de slag.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Indirect gestookte dieselheaters zijn ook wel betaalbaarder te koop van Remko.
Ik had geluk dat ik deze voor 450 euro kon kopen inclusief alle toebehoren, weinig gebruikt.
Dit is er bijvoorbeeld al voor 370 euro:

De chinese webasto klonen worden ook wel veel gebruikt inderdaad, in duitsland en de VK zie ik ze wel eens voorbij komen op diverse fora. 8 kw voor 180 euro of zoiets, maar dan ben je ook nog een vrij dikke 12v voeding nodig. Ze trekken wel behoorlijk wat amperes.
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Indirect gestookte dieselheaters zijn ook wel betaalbaarder te koop van Remko.
Ik had geluk dat ik deze voor 450 euro kon kopen inclusief alle toebehoren, weinig gebruikt.
Dit is er bijvoorbeeld al voor 370 euro:

De chinese webasto klonen worden ook wel veel gebruikt inderdaad, in duitsland en de VK zie ik ze wel eens voorbij komen op diverse fora. 8 kw voor 180 euro of zoiets, maar dan ben je ook nog een vrij dikke 12v voeding nodig. Ze trekken wel behoorlijk wat amperes.
20kw aan vermogen voor 2 liter diesel (per uur). Laat ik aannemen de maximum: 20kw aan hitte naar binnen gepompt, in een uur, en dat heeft me 2 liter diesel gekost. Diesel staat momenteel op ongeveer 1 euro 30. Twee liter kost me daarom 2 euro 60.

Als ik 3kw+ opwek met mijn knakenkacheltje á ~76 cent in een uur moet ik 6+ uur draaien dus minimaal dubbel de kosten. Maar om het terug te verdienen met een kachel van ~400 euro moet ik nogal wat uurtjes stoken (de mijne was een tientje) Een houtkachel draait bovendien niet op fossiele brandstoffen en behoeft zeer weinig onderhoud. Niet dat ik een waardeoordeel wil vellen, ik denk echter dat ik zelf liever voor de hout optie kies (want dat heb ik genoeg, ook uit de tuin). Wel tof gevonden alternatief.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Als geld geen probleem zou zijn: heel goed isoleren en vloerverwarming.
Een goede kachel hoeft niet zo heel duur te zijn.
Dit zijn kachels die aan de Duitse normen voldoen.
Ik heb in de werkplaats ook zo een Turbo onding staan. Binnen afzienbare tijd zal deze vervangen moeten worden. Dan ga ik zeker in Duitsland kijken voor een kachel van betere kwaliteit. Wel geen venster aan de kachel, dat vertrouw ik niet in de werkplaats. Nog een voordeel is dat een goede kachel merkbaar minder hout verbruikt. De Morso die ik in de woonkamer heb staan haalt een verbrandingsrendement van 92% (zelf gemeten met rookgasanalyse toestel).
Mag ik vragen welk turbo onding je precies bedoelt en waarom die niet voldoet? Ik vraag dit omdat het mij wel wat lijkt (al was het maar om van de bulten zaagsel af te komen), maar ik sta ook open voor een meer conventionele houtkachel. We wonen gelukkig lekker landelijk, dus de buren zullen er geen last van hebben.

Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mag ik vragen welk turbo onding je precies bedoelt en waarom die niet voldoet? Ik vraag dit omdat het mij wel wat lijkt (al was het maar om van de bulten zaagsel af te komen), maar ik sta ook open voor een meer conventionele houtkachel. We wonen gelukkig lekker landelijk, dus de buren zullen er geen last van hebben.

Groeten en alvast bedankt,
Hans
Ik heb een klein model (40 cm dia, 60 cm hoog). Het grootste probleem is dat hij slecht brand. De schouw stinkt altijd, ongeacht wat ik er in instop van afmetingen (altijd proper hout, maar meestal kleine stukjes). De verbranding is ronduit slecht en niet voor verbetering vatbaar. Maar dat heeft met het stookprincipe te maken. Een vlam moet rustig kunnen uitbranden en voldoende lucht in de tweede fase krijgen. Bij deze kachels wordt via de buis lucht onderaan tegen hoge snelheid toegevoegd met slechte verbranding tot gevolg (ik ben beroepshalve met houtstook bezig). Het enige 'keurmerk' waar deze kachel aan voldoet is het CE label. Maar dat stelt niets voor. Vanaf 2022 gaan deze kachels volgens mij ook niet meer verkocht mogen worden.
Tweede probleem is dat de kachel aan de schouwaansluiting en het onderste stuk van de schouw al ver doorgebrand is. Dit komt doordat de kachel niet hoog genoeg is en de vlam in de schouw trekt. De rooster was ook snel kapot gebrand, maar dat is niet zo een groot probeem.
Zaagsel bijvoegen in de brandende kachel is riskant. Je moet het tenminste in een papieren zak stoppen en er voor zorgen dat je het gloeibed niet helemaal bedekt. Doe je dat toch, dan gaat het broeden, roken en krijg je een ontploffing als de vlam er in slaat. Bij het toevoegen van los zaagsel is de kans op een steekvlam reëel.
 
Laatst bewerkt:

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Indirect gestookte dieselheaters zijn ook wel betaalbaarder te koop van Remko.
Ik had geluk dat ik deze voor 450 euro kon kopen inclusief alle toebehoren, weinig gebruikt.
Dit is er bijvoorbeeld al voor 370 euro:
Interessant, die had ik nog niet gevonden, alleen direct gestookte dieselkanonnen.
Heb nog een oude 40kW Val6 staan, misschien eens proberen om die in te ruilen op zo'n indirect gestookte.
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Ik heb een elektrische radiator met thermostaat, kost me tot nu ongeveer een euro per dag om het op een graad of 12 te houden, dat is volgens mij genoeg om te zorgen dat het niet al te vochtig wordt. Als ik ga klussen zet ik 'm even wat hoger, maar dat hoeft maar eventjes anders wordt het te heet.

Zo'n eurom ding van de bouwmarkt, met wifi, kan ik 'm vanuit de huiskamer aanzetten en dan na kwartiertje aan de slag.
Dit klinkt ook best interessant. Hoe goed is jouw werkplaats geïsoleerd?
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Houtkachel kan ook natuurlijk, is alleen betrekkelijk langzaam. Mijn keuze is voor de dieselheater gevallen omdat ik 's avonds een bijvoorbeeld 2 uurtjes wil klussen. Voor ik het enigsinds aangenaam heb met een houtkachel is die 2 uur al voorbij denk ik. En als ik klaar ben zet ik de dieselheater uit en is het risico nagenoeg ook weg.
Maar hout is ook een goede optie, hebben hier op de boerderij ook meer dan genoeg liggen.
Is alleen langzaam, en het brand zo een paar uur na.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Dit klinkt ook best interessant. Hoe goed is jouw werkplaats geïsoleerd?
Behoorlijk goed denk ik, er zit 9cm PIR tegen de buitenmuren en 12cm MW35 (soort steenwol) tegen het dak.
1 buitenmuur is vrijwel geheel rolpoort, dus dat isoleert slecht, en het raampje is ook maar enkel glas, dit is pas de eerste winter met isolatie en die kachel, ben benieuwd naar de resultaten aan het eind van de winter.

Deze heb ik. Ik wilde eigenlijk zo'n wandmodel, maar als je de instructies leest mag je 'm eigenlijk niet aan een houten wand hangen. Nu staat deze op wieltjes op genoeg afstand van brandbaar spul. Na stoffige klusjes even het stof er uit blazen met de compressor. Gaat best zo.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Mijn werkplaats hier in Zweden is ongeveer 40 m2. Hij is volhout (15cm) en aan de binnenkant 7cm geïsoleerd. Die houdt ik eenvoudig warm met een warmtepomp (split-unit). Altijd lekker warm en een hoog rendement.
Een beetje Zweed stookt hout in zijn huis toch?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
mijn buurman heeft verwarming in de schuur en dat houd die van mij ook vorstvrij :)

persoonlijk vind ik het niet gouw te koud om wat te doen.
maar voor als het werk er om vraagt heb ik een ventilatorkachel van 2000 watt die heeft de schuur heel snel op temperatuur.

Hout stoken is voor mij geen optie wegens de buren.
als ik geen aardige buurman had gehad zou ik de cv hebben doorgetrokken met een bijpass zodat ik die apart kon schakelen met een thermostaat in de schuur
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik doe het met een Zibro kachel, die aanzet, als ik ga werken. Binnen een paar minuten op temperatuur en vaak is het eerder te warm dab te koud.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Een beetje Zweed stookt hout in zijn huis toch?
Zeker! Binnen heb ik een grote tegelkachel die het hele huis verwarmd tot de buitentemperatuur onder de -5/-10 komt. Dan springt de centrale verwarming aan.

Een houtkachel in de werkplaats als primaire verwarming is niet handig omdat je dan constant aanwezig moet zijn om te stoken. Bevroren lijm, kit, verf.... Wel perfect om te stoken als je aan het werk bent natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.