Werkplaats verwarming.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Was gisteren even bij mijn achterbuurman, hij had voor zijn schuur een nieuwe pelletkachel gekocht. Prachtig ding en er moeten van die kant en klare houtpellets in.
Kachel kost € 995,- komt nog dik € 100 bij voor de pijpen en muurdoorvoer en een zakje pellets kost € 5 voor 14 kilo. Na een week wat experimenteren kost een uur stoken ongeveer € 0,35. Das te doen natuurlijk.

Onderweg naar huis lopend bedacht ik dat je voor € 1000,- ook een paar zonnepanelen koopt en een infraroodheater b.v. Is wat meer sustainable.

Las ik net iets over Tecnik Stoves uit de UK. Die branden op zaagsel, afvalstukjes etc. Een 12 Kw versie kost 277 engelse ponden.. Toch wel interessant als je redelijk veel zaagt en schaaft.

Hoe houden jullie het warm?



Satellite_167173567.jpg

jaap
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die houtpallets zijn ook niet zo groen, die pallets moeten geproduceerd worden en dat kost (veel) energie.
Die kachel met zaagsel is veel mooier moet je wel genoeg zaagsel hebben :)
Die meubelmaker uit België die het het boeren bedrijf van zijn vader voortzet had ook zo'n kachel volgens mij maar kan hem niet weer vinden op YouTube.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dat is erg interessant.
Maar de vlieger voor die zonnepanelen zal niet op gaan, want in de winter heb je (te) weinig zon om die weer in warmte om te zetten. Bijvoorbeeld vandaag: Mijn 24 (vierentwintig!!) zonnepanelen hebben nog maar 100 Wattuur opgewekt vandaag. In de zomer doen ze er 40 KWh..... (Ik heb voor 6600Wattpiek op mijn dak liggen)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is erg interessant.
Maar de vlieger voor die zonnepanelen zal niet op gaan, want in de winter heb je (te) weinig zon om die weer in warmte om te zetten. Bijvoorbeeld vandaag: Mijn 24 (vierentwintig!!) zonnepanelen hebben nog maar 100 Wattuur opgewekt vandaag. In de zomer doen ze er 40 KWh..... (Ik heb voor 6600Wattpiek op mijn dak liggen)
maar met de huidige salderingsregeling nog wel, over een paar jaar wordt het anders. Dan is zo'n zaagsel kachel niet zo gek.

jaap
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik moet nog drie jaar en dan zijn ze terug verdiend. Dus afhankelijk van de salderingsregelingen, misschien een jaartje later. Ik heb het gedaan met geld wat ik kon missen. Je krijgt een goed rendement met zo'n investering.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb mijn werkruimte (2,5 x 4) aan het huis vastzitten. Er hangt een radiator in, van de cv van het huis, die het warm zou moeten houden.
Maar we hebben in de woonkamer een houtkachel hangen, de cv springt dus 's avonds uit (of eerder als de kachel eerder aangaat). Dit weekend maar eens een thermometer in de schuur gelegd en die kwam zondagmiddag niet hoger dan 13 graden. Dus ook maar kijken voor wat extra's.

Ik heb toevallig gisterenavond 2 infrarood-panelen van 300W besteld om de 2 plekken waar ik het meeste sta te werken bij te verwarmen. Er is boven beide werkplekken, tussen de zaagtafel en vandiktebank & voor de werkbank nog ruimte aan het plafond. Wel IP54 om te zorgen dat het stof dat toch wel ontstaat in de schuur geen problemen gaat geven. Regelen ga ik doen met een industriele thermostaat die ook stofdicht is.
Over een paar weken kan ik dus zeggen of het een goede optie is.

In de schuur van mijn dromen voor de toekomst komt waarschijnlijk een houtkachel, mogelijk met IR-panelen als bijverwarming. Maar kachelhout kan ik dan ook in overvloed krijgen via het werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb van de zomer goedkoop (want een tweedekans bij Coolblue) een mobiele warmtepomp-airco gekocht. In de zomer heerlijk koel en in de winter genoeg warmte.
Een pelletkachel wil ik gaan aanschaffen voor het huis als ik van het gas af moet. Ik heb bovengemiddeld veel zonnepanelen genomen om warmtapwater elektrisch te gaan maken. Ik zit vanaf 1986 in de energiewereld, en dat scheelt natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joeph

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Die houtpallets zijn ook niet zo groen, die pallets moeten geproduceerd worden en dat kost (veel) energie.
Die kachel met zaagsel is veel mooier moet je wel genoeg zaagsel hebben :)
Die meubelmaker uit België die het het boeren bedrijf van zijn vader voortzet had ook zo'n kachel volgens mij maar kan hem niet weer vinden op YouTube.
Dat is van Timothy Wilmots

 
  • Leuk
Waarderingen: rjmulder

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik heb toevallig gisterenavond 2 infrarood-panelen van 300W besteld om de 2 plekken waar ik het meeste sta te werken bij te verwarmen. Er is boven beide werkplekken, tussen de zaagtafel en vandiktebank & voor de werkbank nog ruimte aan het plafond. Wel IP54 om te zorgen dat het stof dat toch wel ontstaat in de schuur geen problemen gaat geven. Regelen ga ik doen met een industriele thermostaat die ook stofdicht is.
Over een paar weken kan ik dus zeggen of het een goede optie is.
Hi Rob,

Ik ben zeer geïnteresseerd in het resultaat.
Wellicht kun je een apart draadje maken over dit onderwerp?

Groet'n
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb tegen ons huis een houten garage staan, die ik in beslag genomen heb om mijn werkhok en mancave te zijn en die ik compleet heb geïsoleerd. Ik verwarm hem met een kleine pelletkachel, die ik nog onder de oude subsidieregeling heb kunnen aanschaffen. Eigenlijk had ik ook zo'n zaagselkachel of een gewone houtkachel willen hebben maar de noodzaak om een dakdoorvoer te moeten laten maken voor een rookkanaal die een heel eind de hoogte in moet heeft me daarvan weerhouden, zowel om financiële als om esthetische redenen. De pelletkachel heeft een geveldoorvoer, wat strikt genomen niet mocht geloof ik, maar het werkt naar behoren.

Achteraf had ik misschien ook wel een Zibro laserkachel (een modern soort petroleumkachel) willen gebruiken (we gebruiken er een in onze serre). Die werkt ook heel effectief en zuinig, is een stuk goedkoper in aanschaf, behoeft geen rookgaskanaal (wél ventilatie!) en kun je in de zomer eenvoudig opruimen wat weer ruimte scheelt in de werkplaats. Je kunt er redelijk schone, geurvrije brandstof in stoken (Fire Lux).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Ik heb vorige week een IR paneel 700 w binnen gekregen. Nu las ik voor een keer de gebruiksaanwijzing : stond er dat deze onder de 5 graden niet echt warm word.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Ik heb, net als Timothy, een houtkachel waar ik mijn zaagsel en houtdraaikrullen in kan stoken.
Bevalt nog steeds goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ik heb een pelletkachel Eva calor duna geschikt voor een ruimte tot 400 m3.
geen vlam in zicht maar een ingebouwde ventilator die de warmte de ruimte in blaast , zeer tevreden over er zit een goede thermostaat op zodra het ietsje kouder wordt start ie automatisch op. Er zitten een buffer van 40 kg. Ingebouwd wat mij de ruimte geeft om niet iedere dag aanwezig te hoeven zijn.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
*knip*

Las ik net iets over Tecnik Stoves uit de UK. Die branden op zaagsel, afvalstukjes etc. Een 12 Kw versie kost 277 engelse ponden.. Toch wel interessant als je redelijk veel zaagt en schaaft.

Hoe houden jullie het warm?

Wat ik hier een beetje mis (in de vraag en de reacties) is een weergave van hoe groot de ruimte is, of dit 1 of meerdere delen betreft, hoe goed deze geisoleerd is, hoeveel je er aanwezig bent en wat je van een verwarming verwacht. Dat zijn, m.i., allemaal heel relevante factoren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Wat ik hier een beetje mis (in de vraag en de reacties) is een weergave van hoe groot de ruimte is, of dit 1 of meerdere delen betreft, hoe goed deze geisoleerd is, hoeveel je er aanwezig bent en wat je van een verwarming verwacht. Dat zijn, m.i., allemaal heel relevante factoren.
Ben je dan nog niet bij Jaap op bezoek geweest. Groot minpunt voor een lid van (bijna) het eerste uur. M eer dan 10 jaar de tijd gehad. :ROFLMAO:😇.
Ik weet niet of er een draadje van is. Forummers op bezoek bij Gemaakt door Rene (rendew)
 
  • Haha
Waarderingen: baas

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mijn schuur is 45m2 oppervlak met een zolder. Ik verwarm met een houtkachel. Als ik de kachel aansteek, heb ik het binnen 45 min. op temperatuur.
De schuur is wel geheel geisoleerd van vloer tot nok.
Het hout zaag ik zelf. Door mijn werk als hovenier heb ik in de winter regelmatig bomen die om moeten. Dus hout genoeg. Ik stook niet heel veel. Meestal in het weekend en af en toe een avond. Dan stook ik de kachel voor het eten op, en is het na het eten lekker warm. Het hoeft voor mij ook geen 20 graden te zijn. Een graad of 15 vind ik persoonlijk meer dan genoeg om te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en baas

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ben je dan nog niet bij Jaap op bezoek geweest. Groot minpunt voor een lid van (bijna) het eerste uur. M eer dan 10 jaar de tijd gehad. :ROFLMAO:😇.
Ik weet niet of er een draadje van is. Forummers op bezoek bij Gemaakt door Rene (rendew)
Jaap heeft er een handje van om te ver weg te wonen (waar zijn eerste ver weg, nog het meest aantrekkelijk was om te bezoeken :p )
 
  • Haha
Waarderingen: baas

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.