Ik heb 8kw aan panelen op de werkplaats liggen maar die leveren natuurlijk geen pepernoot op in deze donkere, natte maanden. Ik ben voornemens volgend jaar ook een kachel weg te zetten omdat de werkplaats simpelweg erg groot en hoog is. Ik gebruik momenteel een (schatting, want het staat er niet op) 3 a 4kw verwarming staan op krachtstroom. Tegen (wat zal het zijn) 21 cent bij Greenchoice kost me dat dus niet heel veel meer of minder dan jij, als ik dat zo bekijk. En ik heb de kachel voor een tientje van marktplaats gehaald.Kachel kost € 995,- komt nog dik € 100 bij voor de pijpen en muurdoorvoer en een zakje pellets kost € 5 voor 14 kilo. Na een week wat experimenteren kost een uur stoken ongeveer € 0,35. Das te doen natuurlijk.
Onderweg naar huis lopend bedacht ik dat je voor € 1000,- ook een paar zonnepanelen koopt en een infraroodheater b.v. Is wat meer sustainable.
Wat doe jij met de vrijgekomen koolmonoxide?kachel is de kosten niet, de rookgasafvoer is vaak duurder dan de kachel.
Houtkachels zijn zat te koop, ook 2de hands.
Je kunt ook voor zo'n turbo kachel gaan, goedkoop en goed verkrijgbaar in nederland.
Houd ook even rekening met de verzekering.
Heb zelf liever een verwarming die ik aan kan zetten als ik begin, en uit zetten als ik de boel afsluit.
Heb daarom een 25kw indirect gestookt heteluchtkanon op diesel met een thermostaat.
Snel warm, en kan gewoon met een thermostaat.
En hij kan uit met een druk op de knop.
Mocht je nog een oude stroommeter hebben gaat dit wel opDat is erg interessant.
Maar de vlieger voor die zonnepanelen zal niet op gaan, want in de winter heb je (te) weinig zon om die weer in warmte om te zetten.
Over een paar jaar is de oude meter passé.Mocht je nog een oude stroommeter hebben gaat dit wel op
Groeten, Peter
Ja, hoe zat dit nou ook weer? Ik heb zo'n nieuwe "slimme" meter en er kloppen toch soms zaken niet. Ik heb een maand gehad waarin ik precies opgewekt heb wat de leverancier zei dat ik verbruikt heb, maar toch kreeg ik een factuur. De teruglevering die hen bereikte was lager dan wat ik opgewekt heb, wat intern verbruik impliceert (en dat kan best). Maar wat zou ik beter geworden zijn van een oude meter? Theoretische vraag, want ik kan niet terug, maar ben toch benieuwd.Mocht je nog een oude stroommeter hebben gaat dit wel op
Groeten, Peter
ik heb me deze week laten vertellen dat ze je nooit kunnen verplichten een nieuwe meter te nemen. Wel kunnen ze zeggen dat als de meter ooit vervangen moet worden wegens defect je dit zelf moet betalen tegen een straf tarief. Maar het simpele feit is dat die meters erg lang meegaan. Ik heb er nog een in mijn schuur hangen waar ook 13 zonnepanelen op liggen. Daar laad ik ook mijn auto mee opOver een paar jaar is de oude meter passé.
Dan gaat de digitale meter verplicht worden.
Er is buiten de slimme meter ook een "gewone" meter. Wel digitaal. Die kan dan niet op afstand worden uitgelezen. Mijn oude meter was van 1967 en ik heb hem na een paar maanden zonnepanelen op eigen verzoek laten vervangen. Het risico bij een oude draaischijfmeter is dat hij bij terugleveren op enig moment kan vast lopen. en als dat net bij de 1000 of de 10000 is, dan heb je een lelijke strop!!!ik heb me deze week laten vertellen dat ze je nooit kunnen verplichten een nieuwe meter te nemen. Wel kunnen ze zeggen dat als de meter ooit vervangen moet worden wegens defect je dit zelf moet betalen tegen een straf tarief. Maar het simpele feit is dat die meters erg lang meegaan. Ik heb er nog een in mijn schuur hangen waar ook 13 zonnepanelen op liggen. Daar laad ik ook mijn auto mee op
Dus zolang ik kan hou ik die meter. Het is gewoon erg grappig om hem in de zomer keihard achteruit te zien lopen.
Goed lezen: Ik zei DIGITALE meter, niet SLIMME.ik heb me deze week laten vertellen dat ze je nooit kunnen verplichten een nieuwe meter te nemen. Wel kunnen ze zeggen dat als de meter ooit vervangen moet worden wegens defect je dit zelf moet betalen tegen een straf tarief. Maar het simpele feit is dat die meters erg lang meegaan. Ik heb er nog een in mijn schuur hangen waar ook 13 zonnepanelen op liggen. Daar laad ik ook mijn auto mee op
Dus zolang ik kan hou ik die meter. Het is gewoon erg grappig om hem in de zomer keihard achteruit te zien lopen.
Let op: DIGITALE meter. Dat is een SLIMME meter zonder communicatie-module!Over een paar jaar is de oude meter passé.
Dan gaat de digitale meter verplicht worden.
Nou:Ja, hoe zat dit nou ook weer? Ik heb zo'n nieuwe "slimme" meter en er kloppen toch soms zaken niet. Ik heb een maand gehad waarin ik precies opgewekt heb wat de leverancier zei dat ik verbruikt heb, maar toch kreeg ik een factuur. De teruglevering die hen bereikte was lager dan wat ik opgewekt heb, wat intern verbruik impliceert (en dat kan best). Maar wat zou ik beter geworden zijn van een oude meter? Theoretische vraag, want ik kan niet terug, maar ben toch benieuwd.
Op dit moment wordt je niks beter van een oude meter of een "digitale / slimme" meter. Maar als de salderingsregeling veranderd en/of stopt dan zou je aan een oude meter meer hebben. Want feitelijk saldeert die in de meter. Dus voor de energie die je opwekt krijg je net zoveel terug als voor de energie die je betaald. (je verbruit simpelweg minder) Dat is op dit moment ook nog regelgeving, maar gaat in de toekomst langzaam aan veranderen. Bij een oude meter heb je hier gaan last van, een nieuwe meter weet wat er binnen komt en wat je terug levert, dus kunnen daar ook aparte tarieven aan gekoppeld worden.Ja, hoe zat dit nou ook weer? Ik heb zo'n nieuwe "slimme" meter en er kloppen toch soms zaken niet. Ik heb een maand gehad waarin ik precies opgewekt heb wat de leverancier zei dat ik verbruikt heb, maar toch kreeg ik een factuur. De teruglevering die hen bereikte was lager dan wat ik opgewekt heb, wat intern verbruik impliceert (en dat kan best). Maar wat zou ik beter geworden zijn van een oude meter? Theoretische vraag, want ik kan niet terug, maar ben toch benieuwd.