Werkplaats verwarming.

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Op dit moment wordt je niks beter van een oude meter of een "digitale / slimme" meter. Maar als de salderingsregeling veranderd en/of stopt dan zou je aan een oude meter meer hebben. Want feitelijk saldeert die in de meter. Dus voor de energie die je opwekt krijg je net zoveel terug als voor de energie die je betaald. (je verbruit simpelweg minder) Dat is op dit moment ook nog regelgeving, maar gaat in de toekomst langzaam aan veranderen. Bij een oude meter heb je hier gaan last van, een nieuwe meter weet wat er binnen komt en wat je terug levert, dus kunnen daar ook aparte tarieven aan gekoppeld worden.
Het wetsvoorstel met de aanpassing van de salderingsregeling bevat een verplichting tot digitale meter!

De Ferrarismeter is een meter met nog een metalen draaiwiel, die je ziet ronddraaien bij verbruik. Echter heeft deze meter ook de mogelijkheid om terug te draaien en saldeert het verbruik hierdoor automatisch. Dit maakt de meter zeer gewild bij mensen met zonnepanelen. Mensen met een Ferrarismeter staan niet te springen om een slimme meter, echter gaan ze nu gedwongen worden om afstand te doen van de meter.

Om de saldering regeling af te schaffen, is het niet meer toegestaan om een meter te hebben die automatisch saldeert volgens de belastingdienst. De belastingdienst wil een “redelijke vergoeding” voor de opgewekte stroom.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
De overheid duldt geen concurrentie! 😅
Er is echter ook een niet onbelangrijke reden om de meters geregistreerd te hebben: De netbeheerder wil (Of eigenlijk: MOET) weten waar wordt opgewekt. Dit vanwege de belasting van het stroomnet. Men loopt nu al tegen knelpunten aan.
Dus het liefst hebben ze natuurlijk dat iedereen de slimme meter heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en avos

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Kan raar lopen met die meter monteur kwam er een aan de deur meter vervangen
Eerst de gas meter , later zou hij de digitale meter vervangen voor een slimme meter ,
Er waren toen nog veel kinderziektes in die slimme meter , dus ik zij dat dacht ik niet ,
Begon die toch te dreigen met af sluiting en wat al niet meer, zij nog maals die slimme meter komt er nu nog,
Niet in , goed hij weg en ik zal het wel beleven ,
2 x- weeken later 2 man aan de deur we komen de gas meter vervangen , ik?? Die is al vervangen
Hun ja dat weten we maar hij was aan het verkeerde adres hun hebben de gas meter om geruild
Voor de zelfde , met die verstande heeft die voor ganger een fout gemaak dan krijgen wij de schuld,
Hun zijden ook zo lang je de rekening betaald kunnen ze niets af sluiten,
Vond het maar een vreemde zaak . Heb nu ook 2 jaar zonnepanelen met zeer harde wind denk ik wel eens,
Dat die wel eens kunnen gaan vliegen al hoor je daar weinig over ,
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Om de saldering regeling af te schaffen, is het niet meer toegestaan om een meter te hebben die automatisch saldeert volgens de belastingdienst. De belastingdienst wil een “redelijke vergoeding” voor de opgewekte stroom.

Het is natuurlijk niet zo heel moeilijk om te bedenken dat een simpele Ferrarismeter niet meer gaat werken in de nieuwe salderingsregeling. In een fatsoenlijke saldering moet je voor stroom het gebruik natuurlijk ook alleen salderen met een gelijktijdige opwekking. Stroom produceren als er geen gebruik is zal hooguit tegen een marktconform tarief vergoed moeten worden, en dat is tegenwoordig in de zomer vaak minimaal.

En anders is het gewoon een subsidie die anderen betalen. Hoog tijd dus dat we dat gaan veranderen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Nou:
Een rekenvoorbeeld:
Je verbruikt 1500 Watt. Je PV produceert er 1000. Dat zie je op je meter. Dus verbruik je netto 500 Watt. Maar je slimme meter is niet zo slim dat hij kan zien wat er netto in of uit gaat. In de 5e afleesstand zie je netto opbrengst of verbruik. In dit geval dus 500. Als je wil zien wat je PV installatie produceert, moet je op de omvormer kijken of in de app, als je die hebt.
Het zou dus zomaar kunnen zijn, dat er ook 1500 wordt geproduceerd, en dat ziet die "slimme" meter dus niet.
EDIT: Korte samenvatting:
de slimme meter is niet zo slim dat hij weet wat de zonnepanelen opleveren.
Hij meet alleen maar wat er terug het net in gaat, dat is de opbrengst minus het eigen verbruik op elk tijdstip.
Eindelijk bevestiging van wat ik altijd al vond — die 'slimme' meter is dom. Maar goed — ik heb een plannetje om de salderingsregeling te omgaan, namelijk het plaatsen van een paar zonnepanelen die met een stekker in een stopcontact gaan & enkel mijn basisbehoefte compenseren (dat wat SlimmemeterPortal het Sluimerverbruik noemt). Ik weet dat dit enkel opgaat tijdens de zonnige maanden, maar dan nog…
Weet iemand hier of het technisch kan om iets van 400 Wp rechtstreeks in een stopcontact te pluggen?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Eindelijk bevestiging van wat ik altijd al vond — die 'slimme' meter is dom.
Beetje vreemde redenatie vindt je niet? Je verwacht toch ook niet van je meter dat die inzicht geeft in wat een individueel apparaat verbruikt. Waarom zou dat anders zijn voor de opwekking? Een meter is bedoeld om te bepalen wat je afrekent met je leverancier, niet meer of minder. Maar als je een fatsoenlijke installateur hebt dan is het zelfs zo te installeren dat je meter welk degelijk inzicht geeft in je opwekking, ook al is die daar niet voor bedoeld.

En lees eens wat meer over zonnepanelen zou ik zeggen. Je "slimme" plan kost je alleen geld..... de salderingsregeling is nog een hele tijd gunstiger dan wat jij bedenkt. En bij panelen is de installatie een groot deel van de kosten, hoe minder panelen hoe duurder dus. En zomaar in het stopcontact pluggen gaat al helemaal niet.

De standaard regel met zonnepanelen is om je dak in één keer zo vol mogelijk te leggen.

En als je een sluipverbruik van 400W hebt dan is er ook al iets mis :--).
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik kan die redenering ook in het geheel niet volgen. Als je stroom verbruikt op moment van stroom opwekking, dan gebruik je dat al zelf, het overschot gaat obv saldering en/of teruglevertarief.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In Nederland loopt het ongeveer gelijk met België.De digitale teller heeft in feite twee tellers. Eentje die stroom van straat naar woning meet, en een tweede die van woning naar straat meet. Waar de mechanische meter automatisch het verschil maakt, moet je bij de digitale de productie van het verbruik aftrekken. Dat is het saldo dat je moet betalen. Het wat men noemt 'slimme' gedeelte is dat er op afstand gemonitord kan worden wat er gebeurd. In België wil men de een piekbelasting gaan invoeren. Die piek zou 3,15 Kw gedurende een kwartier bedragen. Ga je over dit vermogen, dan moet je een taks betalen. Een tweede mogelijkheid die de slimme meter biedt, is om toestellen in en uit te schakelen via digitale signalen van de teller. Zo kan je de wasmachine, warmtepomp of andere 'slimme' toestellen laten starten als er stroom terug geleverd wordt. Dit om de saldering te beperken. Of dit in de praktijk veel gaat opbrengen betwijfel ik. Warmtepomp heb je maar zeer beperkt nodig als de zon schijnt en je kan zo slechts een wasmachine laten draaien. Werken in de werkplaats moet dan ook bij zonnig weer gebeuren!
Naar mijn mening zijn de argumenten van energiebesparing, monitoring van verbruik door netbeheerder en andere voordelen voor de consument praatjes. Als consument kan je weinig van de opgewekte pieken verbruiken. Meting van productie/verbruik kan door de netbeheerder ook op niveau van de wijk, dat levert ook al veel informatie op. In België is de aap al snel uit de mouw gekomen door het voorstel op piekbelasting. Ook kan men nu perfect detecteren wie meer panelen heeft geplaatst dan geregistreerd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Eindelijk bevestiging van wat ik altijd al vond — die 'slimme' meter is dom. Maar goed — ik heb een plannetje om de salderingsregeling te omgaan, namelijk het plaatsen van een paar zonnepanelen die met een stekker in een stopcontact gaan & enkel mijn basisbehoefte compenseren (dat wat SlimmemeterPortal het Sluimerverbruik noemt). Ik weet dat dit enkel opgaat tijdens de zonnige maanden, maar dan nog…
Weet iemand hier of het technisch kan om iets van 400 Wp rechtstreeks in een stopcontact te pluggen?
Dat kan. Die systemen bestaan.
In België mag dit niet. Je mag geen stroom genererend toestel op een kring met verbruikers plaatsen. Dit is om overbelasting van de betreffende kring te vermijden. Maar de systemen meet één paneel en omvormer in stopcontact bestaan en worden ook zo gebruikt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik heb het idee dat Jaap naar verwarming vraagt......

Willen jullie in een nieuw topic over meters praten? Dan verplaats ik die discussie wel.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Gebruik een Zibro laser kacheltje voor 35m schuur. Werkt prima qua capaciteit, alleen wel jammer dat je het wat ruikt, vooral bij opstarten. Zwavelvrije petroleum is wel aan de dure kant.

Voor mijn andere geisoleerde schuur zoek ik nog een verwarming. Gewoon aan kunnen zetten en uit kunnen zetten lijkt me fijn, anders zou er zo'n turbokachel / zaagselkachel in komen.

Diesel verwarming lijkt me mooi, zoals de genoemde Remko, maar die zijn erg prijzig.
Goedkoop zijn er dan eigenlijk alleen standkachels voor schepen / autos betaalbaar (goedkoop uit het verre oosten). Iemand daar ervaring mee?

En twijfel andes om er een airco splitunit in te hangen, die schijnen met rendement van 1:3 a 1:4 te kunnen verwarmen. (Dan weet ik ook zeker dat alle stroom van de zonnepanelen op gaat)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik gebruik een kleine elektrische olie gevulde radiator. Die haalt de ergste kou uit de lucht en soms zet ik het onder de werkbank of draaibank waar ik aan het werk bent zodat ik recht in de stroom hete lucht sta.

Ik heb zitten kijken naar een kleine houtkachel maar ik weet niet goed hoe de verzekering dat vind. De garage waar mijn werkplaats is zit vast aan twee huizen. Heeft iemand ervaring met het aanmelden van een dergelijke werkplaatskachel bij de verzekering?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Gebruik een Zibro laser kacheltje voor 35m schuur. Werkt prima qua capaciteit, alleen wel jammer dat je het wat ruikt, vooral bij opstarten. Zwavelvrije petroleum is wel aan de dure kant.

Voor mijn andere geisoleerde schuur zoek ik nog een verwarming. Gewoon aan kunnen zetten en uit kunnen zetten lijkt me fijn, anders zou er zo'n turbokachel / zaagselkachel in komen.

Diesel verwarming lijkt me mooi, zoals de genoemde Remko, maar die zijn erg prijzig.
Goedkoop zijn er dan eigenlijk alleen standkachels voor schepen / autos betaalbaar (goedkoop uit het verre oosten). Iemand daar ervaring mee?

En twijfel andes om er een airco splitunit in te hangen, die schijnen met rendement van 1:3 a 1:4 te kunnen verwarmen. (Dan weet ik ook zeker dat alle stroom van de zonnepanelen op gaat)
Airco unit staat ook hier op het verlanglijstje, alleen stroom en een COP van tot wel 4 mogelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: XL500SZ

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
En als je een sluipverbruik van 400W hebt dan is er ook al iets mis :--).
Ik had het over Watt-piek. En het is 'sluimerverbruik'. Kijk even op slimmemeterportal.nl wat dat betekent. Die 400 Watt-piek levert bij mij iets meer dan 330 Watt op, wat ik weet omdat ik al ruim 7 jaar mijn daken "vol heb liggen" met in totaal 16 zonnepanelen.
Vorig jaar heb ik netto 1000 kWh verbruikt; qua kosten nog onder de teruggave Energiebelasting, dus eigenlijk nul. Voor een huis van 220 m2 met 750 kuub inhoud, hobbywerkplaats aan huis, twee vloerverwarmingsgroepen (incl. alfapompen), twee WTW-installaties, etc.) heel schappelijk, denk ik.

En waarom zou je een kleine installatie, type voor op de boot of de camping, niet na de omvormer in een stopcontact kunnen pluggen?

En waarom ik de slimme meter dom vind? Omdat de input van de zonnepanelen niet compleet door de meter wordt bijgehouden, maar alleen de netto teruglevering. De netwerkbeheerder heeft dus geen inzicht in wat er werkelijk geproduceerd wordt. Als de salderingsregeling beperkt wordt (wat in 2023 zomaar zou kunnen gebeuren), gaan mensen waarschijnlijk thuis energie opslaan (Powerwall, elektrische auto) en is het overzicht helemaal zoek voor de beheerders en leveranciers. Juist dan heb je echt slimme meters nodig — gaan we dan alle huidige weer vervangen?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
630
47
Breda
Op dat gezever over die meters na is dit een interessant topic.
Ik heb een enkelsteens schuur van 12 bij 16 meter met een puntdak van 7 meter hoog.
Het dak zijn 10cm dikke sandwich panelen.

Naast de kou heb ik last van een hoge vochtigheidsgraad. Soms richting de 90%. o_O

Ik zit ook te denken aan zo’n turbokachel geval.
 
  • Haha
Waarderingen: Jan van den Broek

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik had het over Watt-piek. En het is 'sluimerverbruik'. Kijk even op slimmemeterportal.nl wat dat betekent. Die 400 Watt-piek levert bij mij iets meer dan 330 Watt op, wat ik weet omdat ik al ruim 7 jaar mijn daken "vol heb liggen" met in totaal 16 zonnepanelen.
Vorig jaar heb ik netto 1000 kWh verbruikt; qua kosten nog onder de teruggave Energiebelasting, dus eigenlijk nul. Voor een huis van 220 m2 met 750 kuub inhoud, hobbywerkplaats aan huis, twee vloerverwarmingsgroepen (incl. alfapompen), twee WTW-installaties, etc.) heel schappelijk, denk ik.

En waarom zou je een kleine installatie, type voor op de boot of de camping, niet na de omvormer in een stopcontact kunnen pluggen?

En waarom ik de slimme meter dom vind? Omdat de input van de zonnepanelen niet compleet door de meter wordt bijgehouden, maar alleen de netto teruglevering. De netwerkbeheerder heeft dus geen inzicht in wat er werkelijk geproduceerd wordt. Als de salderingsregeling beperkt wordt (wat in 2023 zomaar zou kunnen gebeuren), gaan mensen waarschijnlijk thuis energie opslaan (Powerwall, elektrische auto) en is het overzicht helemaal zoek voor de beheerders en leveranciers. Juist dan heb je echt slimme meters nodig — gaan we dan alle huidige weer vervangen?
Een omvormer/PV installatie voor camper of boot zijn normaal gezien van het type 'stand alone'. Dat wil zeggen dat ze stroom leveren zonder netkoppeling. Als je zo een omvormer in het stopcontact gaat steken gaan er vreemde dingen gebeuren. Een 'gewone' PV omvormer moet afschakelen als het net uitvalt. Anders blijft de installatie ook onder spanning staan als je de hoofdschakelaar uit zet, of als er een netonderbreking is.
Je omvormer moet een apart gezekerde kring hebben waar geen andere verbruikers opzitten. Dit is om te voorkomen dat die kring overbelast kan worden zonder dat de zekering springt. Je voert namelijk stroom toe in de kring die niet door de zekering gaat. Bij één paneel is dit beperkt en het risico klein, maar het mag niet.
 

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Mijn werkplaats hier in Zweden is ongeveer 40 m2. Hij is volhout (15cm) en aan de binnenkant 7cm geïsoleerd. Die houdt ik eenvoudig warm met een warmtepomp (split-unit). Altijd lekker warm en een hoog rendement.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.