Werkplaats verwarming.

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik heb voor een (hopelijk) toekomstige Franse werkplaats een Bekkasinen kachel in gedachten, daar heeft echt niemand last van een beetje houtstook en dan ben ik gelijk van mijn zaagsel af.
Spullen die niet mogen bevriezen die verhuizen daar in de winter standaard naar de cave, komt geen kachel aan te pas... 😁
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
De chinese webasto klonen worden ook wel veel gebruikt inderdaad, in duitsland en de VK zie ik ze wel eens voorbij komen op diverse fora. 8 kw voor 180 euro of zoiets, maar dan ben je ook nog een vrij dikke 12v voeding nodig. Ze trekken wel behoorlijk wat amperes.
Dat is vooral in de opstart, eens ze draaien valt dat goed mee. Maar als er iemand interesse zou hebben, ik heb nog een paar 12V/25A net voedingen liggen.

Kris
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Behoorlijk goed denk ik, er zit 9cm PIR tegen de buitenmuren en 12cm MW35 (soort steenwol) tegen het dak.
1 buitenmuur is vrijwel geheel rolpoort, dus dat isoleert slecht, en het raampje is ook maar enkel glas, dit is pas de eerste winter met isolatie en die kachel, ben benieuwd naar de resultaten aan het eind van de winter.

Deze heb ik. Ik wilde eigenlijk zo'n wandmodel, maar als je de instructies leest mag je 'm eigenlijk niet aan een houten wand hangen. Nu staat deze op wieltjes op genoeg afstand van brandbaar spul. Na stoffige klusjes even het stof er uit blazen met de compressor. Gaat best zo.
Kijk dat klinkt inderdaad wel als een goede isolatie. Dat maakt een dergelijke kachel al een stuk meer rendabel.
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Heb een Zibro Kamin laser petroleumkachel, voorzien van aanjager, thermostaat en timer.
De laser kachels hebben een automatische vorstbeveiliging.

Capaciteit is ruim voldoende, zeer schone verbranding, geen afvoer nodig.

Heerlijke warmte, zuinig in gebruik, petroleum is hier in de buurt probleemloos te koop.
De originele Zibro olie is helaas prijzig, heb goedkoper merkloos alternatief, gegarandeerd hetzelfde.

Werkplaats van +/- 50 M3 is recent opnieuw afgetimmerd en geisoleerd, ben nog niet helemaal klaar.

Houtstof is geen probleem, heb dit nadrukkelijk aan verkoper gevraagd.
Zuigt lucht aan via filter, simpel te reinigen.
Aanjager kanaal hooguit 1 a 2 x per jaar even doorblazen.

Als je, zoals ik, weinig afvalhout produceert om zelf te stoken zeker een aanrader !
Is onze 2e petroleumkachel daar, 1e met ongefilterde open verbranding ging altijd goed, is na 20 jaar trouwe dienst met pensioen.

Ook zijn deze moderne Zibro en Qlima oliekachels absoluut niet te vergelijken met de ouderwetse en ongezonde petroleumkachels, ze branden erg schoon !
 

Bijlagen

  • werkplaats 2.jpg
    werkplaats 2.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 43
  • Werkplaats 1.jpg
    Werkplaats 1.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Marco.....wat is precies het model wat jij hebt?
Kan hem zo 123 niet vinden.


Ik ben ook op zoek naar een oplossing om mijn werkplaats in de koude maanden iets meer te reguleren wb temperatuur en RLV.

Ik had afgelopen oktober toen de temperaturen omlaag doken een bouwkachel laten draaien.

Werkte eigenlijk perfect......ware het niet dat het stroom vreet....1100 kw per maand

Dus ben eigenlijk op zoek naar een alternatief.

Idealiter met een soort thermostaat trigger.......als in....temp onder de 10gr......dan aan.
Dat is puur ter bescherming van mn gereedschappen.

Als ik dan aan het werk ga, zet ik m gewoon aan om comfotabel te kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
VanDikte, Verse lucht is prima in orde, maar bedankt voor de tip, men kan niet voorzichtig genoeg zijn.

De Haan, bedankt voor de tip, maar de snippers gaan gratis naar een goede vriendin voor de stal.
Heb eigenlijk net te weinig om goed van te kunnen stoken.
Briketten maken heb ik overwogen, maar is me te veel werk.

Ook moet ik door de nieuwe betimmering en golfplaten heen voor de afvoer.
De Zibro is eigenlijk hier wel de beste oplossing.

Puff, het is de Zibro Kamin LCR 3 a (Laser) heeft voor mijn ruimte van 50 M3 zeer veel overcapaciteit.
Op Marktplaats staan wel lasers, dit model moet je even naar zoeken.
Wat brandstofgebruik betreft zal je met een Zibro, of Qlima, als ze nu heten, veel voordeliger uit zijn.

Als jij en eventueel andere belangstellenden mij pmmen, geef ik het adres waar ik de mijne gekocht heb.
Die heeft er wel meer, is een uit de hand gelopen hobby van hem.
Zet om die reden liever geen adres hier op de site.
Hij heeft ruim voldoende kennis voor reparatie en onderhoud.
Heeft zeer redelijke verkoopprijzen.
Je hebt trouwens bijna geen onderhoud aan deze kachels.

Heb wat adressen gegoogled : Drenthe, Steenwijk, in het midden van het land. in de buurt van Rotterdam.
Er zijn er nog wel meer, Google dan op C petroleum (Zibro), duurder als 1,50 p.l. overslaan.
Als je het rijden er voor over hebt kan je heel goedkoop in Belgie terecht, net over de grens bij Breda.

In Zibro kouskachels kan je ook de ouderwetse petroleum prima stoken.
Daar heb je geen stopcontact bij nodig, de lasers moeten wel netspanning ivm ontsteking en aanjager.

Sommigen stoken nog wel andere olie in de kouskachel, in dat geval verwijs ik door naar YouTube : Kerosine heather. Heb zelf geen ervaring met die olie.

Al met al een heel verhaal geworden, maar ben erg content met deze kachel !
 

Bijlagen

  • _DSC5834.jpg
    _DSC5834.jpg
    25,1 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

rugzak

Nieuw lid
3 dec 2014
4
0
Hoever staat je schuur van de woning?
Is het te overwegen cv leidingen geïsoleerd in een pvc pijp op minimaal 60 cm onder de grond te plaatsen?
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Iets van 60 meter, net te ver om wat te kunnen doen.
Is erg veel graafwerk, een kraan huren is geen optie, er liggen teveel andere leidingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.