Kijk, komt die knakenzaag toch ook hier weer van pas.
5 balken geschulpt van ~21 naar ~19 centimeter.
Daarna met de handzaag ingekort naar de juiste lengte (343.5cm).
Heb er nu in totaal 5 gemaakt (na de foto nog eentje gedaan).
Waarschijnlijk heb ik met 5 al genoeg, maar ik heb aan de kant waar de trap komt nog één balk in het plafond liggen die er juist uit moet - als ik die strak genoeg langs de muur afzaag kan ik die opnieuw gebruiken.
Ik had er in totaal 8 gekocht. De twee meest rechte heb ik apart gehouden voor de trap.
Die hier op de smalle kant ligt is de 5e geweest die klaargemaakt is, de laatste die overblijft is zo krom dat ik er waarschijnlijk alleen maar korte stukken van kan maken.
De latten die er bij het schulpen vanaf kwamen heb ik ingekort tot 1m21. Die zullen de afwerking gaan worden voor de bovenzijde van het bordes. Ik kom nog niet helemaal uit, ik ga er in totaal een stuk of 15~16 nodig hebben.
Het bordes zal één poot krijgen en verder aan twee zijden tegen de muur verankerd worden. Daartoe moet ik wel eerst even een nieuwe plaat OSB halen om tegen die wand te zetten - daarna kan het niet meer. De OSB dient als afwerking van de baksteen, het is handiger als achterkant om 'even wat aan op te hangen' dan steen en heel misschien helpt het ook nog wel als extra isolatie (maar de spouw en het dak zijn ook geisoleerd).
Als van de week de lintzaag schoon en weggebracht is ga ik weer een rondje maken met de aanhanger om pallets op te halen hier en daar. De balken ga ik schaven en tot tredes verlijmen.
De volgorde word dus nu zo:
- OSB plaatsen op de wand
- Bordes monteren
- De wand-wangen van de trap uitmeten en op maat zagen
- Laatste raveeldragers op de juiste positie plaatsen
- Chemische ankers plaatsen
- Uitsparen in de balken maken (ivm de H-ligger) en plaatsen, vast timmeren
In de tussentijd jaag ik naar gebruikte underlayment platen, die moeten het nieuwe stuk vloer bedekken.
Ik moet ook gaan nadenken over de verlichting en bekabeling. Er zit een dubbele schakelaar voorin de werkplaats waarvan eentje de huidige verlichting bedient. De tweede is naar zolder gerouteerd, maar is daar verder niet aangesloten. Ik zal die gebruiken om de verlichting in de achterkant van de werkplaats + de trap te schakelen, met een hotelschakeling naar een nieuw punt bij de trap zelf voor de veiligheid. Hoef je nooit in het donker te lopen. Overal hangen LED balken en ik heb nog 5 nieuwe led balken klaarliggen voor het nieuwe gedeelte - 4 komen er in het plafond en de 5e bovenin de nok, boven de nieuwe trap.