Ik heb even een visueel opzetje gemaakt.
Het dak ligt ook op ongeveer 45 graden (schatting op zicht). Als de trap die hoek heeft, kan hij dus mooi 'meelopen' met het dak, en dus optimaal gebruik maken van mijn verticale ruimte. Zie vorige foto's voor een idee van het dak. Het is geisoleerd, maar de (volgens mij heet dat 'gordingen'?) zijn nog zichtbaar/bruikbaar.
Als ik meer treden vóór het bordes maak, win ik ruimte op de zolder.
Maak ik er meer ná het bordes, win ik ruimte op de begane grond.
Geen van beiden opties, echter, spelen het raam 'vrij' - daarvoor staat het te dicht op de rechtermuur om een hoek van 45 graden te handhaven. Ik raak het raam dus sowieso 'kwijt' in de zin dat het nog wel op klapstand open kan, maar niet meer draaien. Ik heb nog 3 andere identieke ramen die wel volledig open kunnen, dus zo'n ramp is dat niet.
De onderste lat zit op een bordeshoogte van ongeveer 1 meter.
De bovenste lat is het maximum, dan hou ik 2 meter sta-hoogte over vanaf het bordes omhoog.
Het scheelt netto wellicht een halve meter diepte voor de trap - en dus een halve meter werkplaatsruimte. Die halve meter 'winst' gaat dan echter ten koste van een veel groter verlies op zolder: ik moet de dwarsbalk (vanaf muur tot H-ligger) dan verder naar achteren plaatsen. Ik kan uiteraard het gat minder diep maken (een extra balk van drager tot drager) maar ik wil een optie houden om lange materialen naar boven te steken en dus het gat groter houden dan de trap alleen.
Ik néig dus naar de 'onderste' optie - ruimte winnen op de begane grond. Die ruimte gebruik ik veruit het meest en is dus het meest kostbaar. Op zolder komt (uiteindelijk) wel een plekje voor klein werk - de draaibank, klein lintzaagje... die zaken kosten weinig gewicht en zo speel ik ruimte vrij voor een grotere machine (freestafel etc).