Van vreselijk naar veilig: Een nieuwe trap.

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Mijn werkplaats is voorzien van een zolder, en deze word nu voor opslag gebruikt.
Ik wil er ook houtvoorraad gaan leggen (drogen, bijvoorbeeld) en de centrale afzuiging daar plaatsen.

Daarvoor moet die vreselijke trap weg die er nu naar de zolder leidt:

20210807_142544.jpg

Niet dat er iets mis is met recyclen (zeker in mijn werkplaats niet), maar hij is te laag (en dus eindigt hij op een handgelast platform ter verhoging) en te smal.
Bovendien eindigt hij tegen de muur. Los van het feit dat dit gewoon kut is met spullen sjouwen, knal je ook met je smoel tegen de stenen als je ooit mocht struikelen.

Om ruimte te sparen en gelijk een veilige opgang te hebben wil ik dus iets nieuws :).

Mijn bedoeling is om hiervoor de hoek rechts achterin te benutten:

20210807_142556.jpg

De werkbank links is 102 centimeter hoog, vanaf de bovenkant van het blad gemeten.
Tussen deze werkbank en de muur rechts is 1m20 beschikbaar (op de millimeter).
De bank is 61cm diep, maar dat heeft geen effect op de trap denk ik.

20210807_142608.jpg

Vanaf de bovenzijde van de zoldervloer tot de vloer van de werkplaats gemeten heb ik 2m69 te overbruggen met deze trap.
Hij zal in een hoek moeten lopen, en dus hebben we een sectie die van voor naar achter loopt (naar het platform in de hoek) en een sectie die vanaf dat platform links omhoog komt totdat hij de juiste hoogte heeft bereikt. De balk die je ziet is loos; hij draagt niks behalve een stuk plaat waar niks op rust of ligt. Die kan dan ook weg.
Het dak loopt met 50 graden omhoog: ik verwacht niet dat dit een probleem word qua stahoogte op de trap zelf, maar wellicht moet ik daar rekening mee houden.

Ik zou graag willen dat de trap brede, diepe treden heeft. Liefst een meter breed, zodat je stevig staat met grote dozen of balken.
Het trapgat mag de gehele diepte van die sectie beslaan (de zolder is nu 2/3 van de lengte van de werkplaats) zodat je langere materialen gewoon aan kunt geven (of tegen de balk leunen en van bovenaf weer oppakken) maar de rest van het plafond (links van de trap dus) ga ik doortrekken. Dit zijn 21x7 dikke balken die in de stalen liggers leunen die dwars in de ruimte zijn gemonteerd (zie een stukje in het rood op foto 1) en eindigen dan in een muursteun aan de achterwand. Één van die nieuwe liggers zal dus als montagepunt dienen voor de bovenkant van de nieuwe trap.

Ik wil dus naar zoiets toe, met een platform in de hoek (want dat is makkelijker bouwen/ontwerpen dan doorlopende tredes):

1628341312712.png

Het zal niet te voorkomen zijn dat het raam dan voortaan niet meer helemaal open kan (alleen op kantelstand) maar dat is niet erg. Ik hoop wel zo veel mogelijk ruimte op de werkbank te behouden.


Ik hink op twee ontwerpen. Eentje met lange balken waar ik 90 graden hoeken uit zaag om de tredes op te maken, zo dus:

1628340538384.png

Of de versie waarbij ik de tredes in de zijkant frees:

1628340704840.png

Ik heb geen idee wat makkelijker/beter is, welke hoek verstandig is, afstand, en of ik nog meer zaken moet overwegen. Heb namelijk nog nooit een trap gebouwd, maar zeker in mijn eigen werkplaats moet eens de eerste keer zijn. Ik hoop op veel tips, opbouwende kritiek en adviezen! Hulp is ook welkom, omgeving Emmen ;).

Ik heb de beschikking over:

Frees
Zaagtafel
Handcirkelzaag
Vlakbank
Diverse accutollen/slagmoer
... en uiteraard een keur aan handgereedschap

Qua houtsoort, mja, boeit eigenlijk niet zo. Voornaamste eigenschappen zijn stevig, veilig, en praktisch.
Daartoe moeten de randen ook netjes afgewerkt worden en komt er wellicht een anti-slip coating/laag/bekleding of iets dergelijks op, maar doodgewoon vuren/douglas of andere slimme keuzes, is allemaal vrij. Een leuning is uiteraard ook belangrijk, heb nog niet nagedacht over een ontwerp, maar een idee zoals bij het hoek-trap-voorbeeld hierboven is prima.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
3.503
509
Trap nesten. Is met minder hout sterker en ziet er gewoon mooier uit. Je hebt het over een trap van 13 treden. Als je op je achter muur je doorloop uit zet dan kom je op een trede of 3, 4 onder je bordes.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Trap nesten. Is met minder hout sterker en ziet er gewoon mooier uit. Je hebt het over een trap van 13 treden. Als je op je achter muur je doorloop uit zet dan kom je op een trede of 3, 4 onder je bordes.
Nesten, bedoel je daar infrezen mee?

Ik heb zicht op een stapel balken van 7x21 kopmaat en 4+ meter lang, die ik wil gebruiken om het plafond door te trekken. Ik zou er 2 extra kunnen afnemen en die voor de zijliggers van de trap te gebruiken.

De tredes lijken me wel leuk om met 4/5cm dikke schaaldelen te doen - die kan ik voordelig krijgen, zelf op maat brengen en dan heb je nog een leuk effect ook. Is dat dik genoeg voor een veilige traptrede?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
3.503
509
Als je de treden een meter breed wil maken, zou ik ze 5 cm dik maken. Zeker als het een open trap wordt. Als de trapbomen 3cm dik zijn en de nesten 1 cm zit je voor jouw trap goed. Wel de boom die tegen de muur komt, voorzien van twee ankers tegen het zwabberen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
1.343
28
Moordrecht
Schaaldelen weet ik niet hoor. Op het moment dat je een trap op- of afloopt, verwacht je lijf een regelmaat. Op het moment dat delen van een trede wat verder of minder ver uitsteken, loop je het risico alsnog het beton tussen je tanden vandaan te moeten halen. Ik baseer dat op het feit dat mensen al op hun bek gaan van 5 mm hoogteverschil tussen twee opvolgende treden. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor de diepte net zo goed geldt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie en Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
4.170
1.001
Klein-Brabant, Vlaanderen
nesten is de mooiste manier om de treden te plaatsen + bewijst dat je iets van trappen maken kent
de bomen uitzagen, zoals op je foto, is veel werk + vergt precisie
(wat die man toont is de plaats waar de nesten moeten komen, niet hoe hij de bomen zal uitzagen, want dan houdt hij hier nog geen 10 cm over, wat voor een trap op volle lengte te weinig is)
de makkelijkste & snelste manier is de bomen laten zoals ze zijn (streef naar minimaal 15 cm breedte), en daar gewoon 3-hoeken op plaatsen
die 3-hoeken kan je bovendien uit reststukken maken
hier onder rechts een massief eiken trap die ik op die manier gemaakt heb
de 3-hoeken zijn eenvoudigweg op de bomen gelijmd + geschroefd
omdat de tekening van bomen en 3-hoeken in dezelfde richting loopt, moet je al een kenner zijn om te merken hoe dit opgebouwd is
treden er bovenop gelegd + met een schroef onderaan onder een hoek tegen de 3-hoeken getrokken
vermits het een werktrap is, kan je gewoon van bovenaf schroeven
ideaal staan de bomen op 1/3de van de breedte van de treden
makkelijkste manier om de leuning te plaatsen is tegen zijkant van de boom schroeven
zoals reeds geschreven . . . het is voor in je werkhuis

1628354451179.png 1628354407699.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Nou, balken geregeld voor het plafond. 5 euro de meter, is niet te duur, maatgeving ongeveer 4m20 bij een kopmaat van ~21x7. Die moeten er éérst in voor ik aan de trap kan beginnen. Daarover gesproken: ik heb de hoek waar deze moet komen leeggeruimd.

Hoe bepaal ik de juiste hoek van de trap?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
4.170
1.001
Klein-Brabant, Vlaanderen
45 graden is dus 'ideaal'?
voor mij wel
zeker als het over een werkplaats gaat
is trouwens makkelijk tekenen + zagen + . . .
voor binnenshuis tracht men vlakker te gaan
heb al trappen tot 43° gezet, zonder dat de klant klaagt
voor openbare gebouwen gaat men nog vlakker
ga je steiler dan 45°, dan wordt het meer een ladder
w8 nog op de mening van de andere collega's
het is niet voor niets een vrije-meningsuiting-forum
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Nou ja wat ik zeg, ik mag het zelf bepalen, de aanwezigheid van een werkbank er recht onder zal wel iets uitmaken, maar eenvoud van aftekenen geeft zeker voordelen. Ik wil echter wel een stabiele brede trap waar je veilig met dozen en zakken over kan lopen, de zolder zal regelmatig belopen worden (opslag hout, afvoeren houtmot etc).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.163
124
Met 45 zit je goed. Ook lekker vlot werken.

Die van mij is weliswaar zo'n 52, maar hoor wel wat klagen hier en daar. Zal ook wel zo zijn omdat ik nog geen leuningen heb gemaakt 🙈
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
De balken voor het plafond zijn gescoord. 5 euro de strekkende meter. Ik had liever nog goedkoper gezien uiteraard, maar de beschikbaarheid van zulk hout is ruk op dit moment. 8 stuks, kopmaat ~21x7 á 4.10 meter (eentje van 3.70) - 6 stuks voor het plafond en de twee meest rechte zullen, eventueel na nog een beetje extra vlakken, als dragers voor de trap gebruikt worden. Hoef ik alleen nog tredes te regelen.

20210902_173247.jpg
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
20210905_143439.jpg

Ik heb 1m20 beschikbaar in de breedte naast de werkbank. Ik wil de trap 100 centimeter breed maken. Ik heb dus uitgetekend op de muur a) de 45 graden en b) hoe hoog het platform (het bordes, als ik het goed begrijp) moet komen zodat dit past in combinatie met de werkbank. Ik heb nul ervaring, dus ik twijfel over enkele zaken.

Het hout dat ik voornemens ben te gebruiken voor dit bordes zijn 8x8 vierkante balken. Als ik daar een vierkant frame van maak plus een paar poten en dit waterpas tegen de muur zet + fixeer, heb ik een stevig begin.

Voor de dragers wil ik echter twee van de balken gebruiken uit de stapel die ik heb aangekocht voor het plafond:

20210905_144254.jpg

Zeker wanneer schuin gemonteerd zullen die hoger zijn dan 8cm, dus rechtstreek tégen dit bordes zetten is lelijk. Wellicht moet ik er dan een 'hap' uit zagen zodat het bordes in de drager (is dit de juiste term?) valt? Het bordes steunt op zijn eigen constructie, dus dit eerste gedeelte van de trap zal enerzijds tegen dit bordes gemonteerd worden en onderaan gewoon los op de vloer rusten.


Nu ik dit allemaal schrijf... ik kan me herinneren dat iemand een berekening maakte van de juiste hoeveelheid treden voor het overbruggen van een bepaald hoogteverschil. Als ik begin met het bordes te maken kom ik misschien wel helemaal niet goed uit! Dit moet ik wellicht laten afhangen van de tussenafstand tussen de treden...

Voor een meter breed heeft men mij 5cm dikke treden aangeraden. Ik hoop dat die op minder dan 26cm diep zullen mogen uitkomen, want dan passen ze nog in mijn vlakbank zodat ik mooie vlakke tredes kan maken. Als ik een 45 graden lijn op de (~21cm hoge) balk zet:

20210905_144248.jpg

Heb ik ongeveer 30cm om mee te werken. Wat is adviseerbaar qua diepte van een trede, en het hoogteverschil? Ik denk dat het mooi is als de tredes, die ik wil infrezen in de dragers, niet aan de achterkant 'doorsteken', met andere woorden, ik wil de freessleuf niet helemaal door de balk heen trekken maar een stukje overhouden zodat het geheel onzichtbaar word langs de onderkant van de trap.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Als ik even wat maten neem van de huidige werkplaatstrap...

Deze heeft een hoek van 53 graden (gemeten op het vlakke gedeelte van de schuine drager) dus eentje van 45 graden zou zeker een verbetering zijn. De tredes zijn 19.5 diep (en dat vind ik niet diep genoeg om stevig te staan met zware spullen) maar komen ook nog eens deels 'over elkaar heen' - de tree erboven ligt steeds een centimeter of 1~2 over de vorige heen (niet wenselijk). De staphoogte is 20 centimeter, en dat ik vind op zich prima.

De hoogte van de zoldervloer (vanaf bovenop gemeten tot de betonnen begane grond vloer) is 268.6 centimeter. Dat deelt niet lekker door 20 helaas. Moet ik die 8.6 centimeter dan verdelen over de tredes of gewoon een iets hogere opstap onderaan? Bijvoorbeeld de eerste 3 tredes tot het bordes?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
4.170
1.001
Klein-Brabant, Vlaanderen
misschien spijtig voor jou, maar deze namiddag heb ik nog een klus
mogelijks schiet er deze avond tijd over om jouw trap uit te tekenen
de ideale optrede is 180 mm & de aantrede 220
dat geeft een stijgingsgraad van minder dan 45°
de hoogte van 2.686 is een vast gegeven
: 180 = 14,92
afronden naar 15 ligt voor de hand, wat een optrede van 179,07 geeft
je kan naar 14 optreden gaan (elke generatie wordt groter dan de vorige), wat 191,86 geeft
het is de gewoonte om de optreden gelijk te houden
vermits er een bordes tussen zit, kan je met ongelijke optreden onder + boven het bordes werken
als je huidige treden 195 zijn, en daar nog 20 voor de overstekende neus af gaat, dan is je aantrede eigenlijk 175, dus de trap is steiler dan 45°
als je de ruimte hebt, dan zou ik zo veel mogelijk treden onder het bordes zetten, zodat de hoogte onder het bordes maximaal bruikbaar is
wanneer je een trap van 1.000 breed wil, dan komt daar tegen de muur 300 bij voor de horizontale doorsnede van de wangen
jou iets kennende, zal je deze namiddag reeds aan de slag gaan
je kan reeds het bordes + draagstruktuur, en de treden maken

aanvulling:
1) stahoogte minimum 2.000 boven de treden
2) de trap gaat voor het raam komen ?
 
Laatst bewerkt:

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
Heel gaaf al deze informatie!! Zo gaat het me zeker lukken! :).

@ZotVanHout

1) Ja, dat is een prima hoogte me dunkt.
2) Klopt, maar dat is niet te vermijden. Het kan nog klappen en ik heb nog 3 andere ramen die volledig openen.

@jelmer vet! Die bereken link is echt handig! Ik zie daarin o.a. dat een kleine 'overhang' (sectie F op die site) toch word aanbevolen. Ik neig ernaar het advies over te nemen, maar begrijp alleen niet zo goed waarom het zo is? Moet je dan te ver naar voren stappen anders?

Ik heb nu een 'val lengte' van 2500mm gebruikt - een meter voor het bordes en ongeveer anderhalve meter erná. Ik word dan geadviseerd om een hogere uitstulping van de treden te gebruiken (88mm ipv 50mm). Ik heb de balken voor het plafond nog niet gemonteerd dus ik heb vrijheid in de vallengte, maar ik wilde eigenlijk bij die 45 graden blijven omdat het dan makkelijk werkt. Ik kom via deze site nu op 47 graden uit met:

Y Hoogte 2685
X Val 2500
Z Breedte 1000

C Treden 13

W Dikte treden 50
F Rand 88
T Breedte boom (?) 50

Het lastige is (misschien?) dat deze site alleen rechte trappen berekent, of kan ik dit gewoon opbreken en het bordes als 'trede' behandelen?
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.094
661
Fryslân
Het lastige is (misschien?) dat deze site alleen rechte trappen berekent, of kan ik dit gewoon opbreken en het bordes als 'trede' behandelen?
U vraagt, wij draaien.

Trap met draai

Al zie ik nu wel dat deze niet met een bordes werkt, maar met draaiende tredes.

Dus is het misschien makkelijker om een rechte trap op te breken zoals je zei.
 

trigger

Post veel
15 jun 2020
976
465
U vraagt, wij draaien.

Trap met draai

Al zie ik nu wel dat deze niet met een bordes werkt, maar met draaiende tredes.

Dus is het misschien makkelijker om een rechte trap op te breken zoals je zei.
:p.

Ik zal wel beginnen met een los bordes. Ik heb nog een bende palletbalken die ik kan schaven en zo een frame + plateau maken. Ik heb ook nog wel palen die als staander kunnen dienen om het geheel te dragen, zo hoef ik alleen nog straks de palen op de juiste hoogte te maken zodra ik die helder heb.

Het plateau reken ik dan als 'trede' dus dan blijven er 12 over van de 13 die de site aanraad.
Met het soort zoldervloer dat ik ga leggen kan ik de bovenvloer ook als trede rekenen echter... de site tekent de laatste trede in als zijnde parallel aan de te bereiken vloer. Als ik daar een aanpassing in maak scheelt dat weer een trede bouwen. Ik kan de trap zo tegen de balk monteren dat de vloer enige overhang heeft om te passen bij de rest van de trap.

Tredes heb ik nog niet. Afhankelijk van prijs en beschikbaarheid, maar ik overweeg om 5cm dikke schaaldelen te halen (goedkoop) en die te rechten op de juiste diepte. Hoe ik de leuning aanpak weet ik nog niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.