Trigger's werkplaats

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die EB frees met aandrijver heeft volgens mij nog ooit bij mij gestaan, zie:

Had gekund, maar ik heb er vrijwel geen accessoires bij behalve die aandrijver en 2 freeskoppen, dus ik gok van niet.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Hartstikke jaloers, wat een te gekke ruimte!
Ten aanzien van die lade, als de indeling definitief is kun je nog overwegen om die verdeling aan de ladebodem vast te maken, helpt om hem stijver te maken, wel ook uiteinden dan aan ladefront en achterkant vast maken (en zijkanten).
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Gottegot, alweer een jaar geleden sinds een update.

Ik ben vandaag weer grote schoonmaak aan het houden. Onze fietsenschuur (waar normaal ook tuingereedschap hoort te staan) staat op instorten en moet vervangen worden. Ik moet dus even tijdelijk wat extra spul in de werkplaats stallen. Dat betekent de veegmachine (die nog op dinosap loopt) maar ook de net vervangen grasmaaier, die nu op zelf opgewekte stroom kan rijden.

1696157157486.jpeg

Voorin op dollies de houten draaibank.

1696157180474.jpeg
voordat de fietsenschuur plat gaat moet hij eerst leeggeruimd, maar dan gebruik ik die lege ruimte eerst nog even als spuitcabine om de oude draaibank te schuren en goed in de permetrine te zetten.

1696157263751.jpeg

Deze metaalwerkhoek ben ik eigenlijk veel sneller dan gedacht, ontgroeid. Die gaat dus binnenkort verplaatst en geprofessionaliseerd worden achterin de werkplaats. De plaats die vrij komt alhier gaat waarschijnlijk extra werkruimte worden, hoe precies heb ik nog niet bedacht.

1696157341631.jpeg

Hier vinden we dus nu ook even het tuingereedschap in een snel gemaakte hangplek, de freestafel die sinds aanschaf nog niet gebruikt is (ik twijfel eerlijk gezegd of ik dat ooit wel ga doen, doe me een goed bod zou ik zeggen) en het handgereedschap. In de ruimte onder de lade wil ik eigenlijk een grote lade op wielen maken om grotere zaken in op te bergen.

1696157437826.jpeg

De krachstroom draaibank achterin is nog steeds een 'work in progress' met lage prio omdat ik hem niet direct nodig heb. Hij functioneert prima zoals hij nu staat maar moet eigenlijk een likje verf en ik wil die kooi om de aandrijving afmaken zodat ik niet per ongeluk mijn baard ertussen heb als het even stevig waait :ROFLMAO:.

1696157509855.jpeg

Dit was de eerste werkbank die ik ooit bouwde. Multiplex met een vuren frame, aan de achterwand verankerd. Retestevig en een prettige werkhoogte voor wat fijner werk. Aangezien deze nu meer en meer als stortplek gebruikt werd ga ik hier flink in ruimen en ga ik hier dus de nieuwe metaalhoek bouwen. Er komt een afzuiger voor lasdampen, extra verlichting, kastruimte, lades (waar het kachelje nu staat, die niet meer aangesloten gaat worden omdat ik overga op een warm/koud airco) en een hoop wandruimte voor al het gereedschap dat ik ondertussen verzameld heb. Ook ga ik deze sectie van de werkplaats, inclusief de trap, afscheiden met van die doorzichtige plastic lamellen. Dat heeft als dubbel voordeel dat de warmte beneden blijft hangen als ik moet stoken en metaalstof en krullen niet het houtgedeelte in geslingerd kunnen worden.


Nu ik deze grote wijzigingen ga maken twijfel ik wel of ik wat met de vloer ga doen. Sommige werkbanken zijn echt niet meer te verplaatsen, maar dat rauwe beton hangt me wel een beetje de keel uit. Het loopt onprettig en stoft als de ziekte. Bovendien is het echt heel ongelijk gegoten en dat is vervelend met gereedschap op wielen.

Ik twijfel of ik een gietvloer eroverheen moet gooien of misschien gewoon bij zo'n dumpshop een restpartij laminaat moet halen. Het laatste staat wel gezelliger. Ideeën?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en ZotVanHout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
spilfrees met aandrijver ?
is, technisch gezien, jouw werkvlak niet wat te kort ?
of heb je een oplossing ?

Bekijk bijlage 135888
Het blad van de frees kan precies op de hoogte van mijn werkbank gesteld worden, het ligt er nu los in. Dan zou het prima kunnen, maar zoals gezegd twijfel ik of ik hem wil gaan gebruiken.

En ja, het is een vrij complete spilfrees, twee koppen erbij, 380v met afsplitsing naar de aandrijver en 100mm afzuiging achterop. Tof ding verder.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Ik overweeg sterk om na de uitbouw van mijn werkplaats garagetegels op de vloer te gaan leggen. Die zijn comfortabel en sterk genoeg om er ook nog zware apparatuur overheen te kunnen rijden (mits de wielen niet erg klein zijn). Ik zag pasgeleden op Marktplaats een 2e-hands partij langskomen voor een redelijk mooie prijs. Misschien is dat ook iets voor jou?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tegels zijn niet meer comfortabel dan het beton is, en leggen is echt rotwerk. Een gietvloer is in ieder geval veel makkelijker en laminaat heb ik ervaring mee.

Met een gietvloer moet ik wel van die matten gaan leggen om mijn knieën een beetje te gaan ontzien. Beetje om de toekomst denken ook.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.181
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het blad van de frees kan precies op de hoogte van mijn werkbank gesteld worden, het ligt er nu los in. Dan zou het prima kunnen, maar zoals gezegd twijfel ik of ik hem wil gaan gebruiken.

En ja, het is een vrij complete spilfrees, twee koppen erbij, 380v met afsplitsing naar de aandrijver en 100mm afzuiging achterop. Tof ding verder.
voor zo'n spilfrees heb ik regelmatig werk
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
Garagetegels zijn gemaakt van hard rubber en zijn bestand tegen de meeste chemicaliën. Het zijn dus geen tegels van beton of steen. Het voordeel is dat ze dempend werken en je dus geen matten nodig hebt. En omdat ze erg stug zijn hoef je niet bang te zijn dat ze oprollen als je een zware machine op wielen verrijdt. Dat laatste heb ik "live" gezien met een heftafel met daarop Honda Gold Wing. Dat ging echt goed en zo'n motor weegt echt veel. Het zou me niet verbazen als dat gewicht goed vergelijkbaar is met dat van een flinke houtbewerkingsmachine.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Dat zijn vaak PVC tegels, bijv van PVCtegelshop.nl

Ik heb het ook in mijn werkplaats liggen, prima tevreden over tot dusver. Bij een puntlast wordt het wel iets ingedeukt, maar dat herstelt weer. Wel even goed naar de dikte van de tegels kijken, dus de meest druk vaste wil je naw hebben.

IMG_6733.jpeg
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Garagetegels zijn gemaakt van hard rubber en zijn bestand tegen de meeste chemicaliën. Het zijn dus geen tegels van beton of steen. Het voordeel is dat ze dempend werken en je dus geen matten nodig hebt. En omdat ze erg stug zijn hoef je niet bang te zijn dat ze oprollen als je een zware machine op wielen verrijdt. Dat laatste heb ik "live" gezien met een heftafel met daarop Honda Gold Wing. Dat ging echt goed en zo'n motor weegt echt veel. Het zou me niet verbazen als dat gewicht goed vergelijkbaar is met dat van een flinke houtbewerkingsmachine.
Een Goldwing weegt grofweg ergens tussen 250-400 kg (afh. van modeljaar en welke toeters en bellen er verder nog op gemonteerd zijn).
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
855
445
Noord-Veluwe
@hansth : Ah, dan klopt mijn inschatting toch een beetje qua vergelijkbare vloerbelasting t.o.v. een machine. Mijn Hammer C3-31 zit ook in die buurt.

@trigger : Klopt inderdaad. Vandaar dat ik al een paar keer heb gekeken naar partijen die worden weggedaan door werkplaatsen/garages. Zo af en toe komt er wel wat voorbij, dus 2e hands moet mogelijk zijn.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De huidige vloer is ook niet echt goed gegoten en heeft veel ongelijke plekken. Ik denk dat ik voor een paar honderd euro aan egaline een veel fijnere vloer overhou, en dan hou ik mijn opties open wat betreft loopoppervlak nu of later.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Vloer van kopshout? Deze zag ik vandaag in in de fabriek van het bedrijf waar mijn dochter werkt. Stonden een stuk of 10 cnc freesmachines 5 assig en nog veel meer. Ze maken onder andere het geraamte van de chipmachines van asml en het geraamte van een rontgenapparaat. Op mijn vraag waarom een houten vloer?
Makkelijk te repareren en het neemt olie op en is slijtvast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.