Trigger's werkplaats

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tot nu toe heb ik vooral foto's updates (alweer een tijd terug) bijgehouden in mijn voorsteltopic, maar een werkplaatstopic zoals ik van velen zie, is praktischer.
Na vandaag flink schoongemaakt en opgeruimd te hebben ;) heb ik daarom wat foto's getrokken van de huidige staat, wat ook weer van pas zal komen voor de vele tips/advies die ik hier vaak mag ontvangen over de inrichting. De hele werkplaats is geïsoleerd (vloer, muren, dak) en voorzien van een eigen meterkast (afgesplitst via een groep in de hoofdkast) met 230 en 400v rondom de ruimte.

Dus, without further ado, entree:


20211107_153530.jpg

Dit was ooit een garage, dus let vooral niet op de voertuigen die er (nog) staan. De motor zet ik binnen omdat, tja, anders is het ook weer zonde :) maar bij lekker weer staat hij gewoon buiten (ik heb nog geen toestemming gekregen van de manager om een overkapping aan het huis of de garage te bouwen voor onze twee- en vierwielers).
De skelter en het fietsje moeten gemaakt worden (3 lekke banden tussen de twee voertuigen).

In het plafond zie je het ondertussen relatief uitgebreide buizenstelsel lopen voor de centrale afzuiging. Rechts van het midden mijn Jet JPT-260 krachtstroom vlak- en vandiktebank. Links daarvan, waar nu nog dozen staan, komt straks mijn mega lintzaag te staan. Deze ligt nu (in stukjes) bij een straal- en spuit bedrijf.

20211107_153550.jpg

De linkerhoek (spullen voor de blusser/meterkast, foei, ik weet het, gaat snel weg) bevat vooral een bankje om mijn motorkleding aan te trekken, en de kleding zelf dus.
Hier zitten ook de lichtschakelaars en het luik naar de kruipruimte. De grondwaterpomp staat er zodat deze in de winter niet kapot vriest buiten.

20211107_153556.jpg

Het hoekje rechts van de deur bevat reeds de kachel, die moet nog aangesloten worden en dan word dit het kachelhoekje. Indien dit qua hitte afgifte veilig te doen is wil ik rechts bij dat stopcontact nog wat tuingereedschap ophangen (bosmaaier, heggeschaar, kettingzaag).

20211107_153600.jpg

Dan begint het 'zaagstation' waar ik kasten op gebouwd heb (deze zijn nog niet af). Links mijn handgereedschap - er komt nog een handwerkbank los te staan in de ruimte hiervoor, daarvoor zijn de geschaafde balken links. Ik probeer nog een elegante/handige manier te verzinnen voor de steeds groter wordende verzameling schroeven/spijkers die nu in de kastjes links van de afkortzaag liggen.

20211107_153605.jpg

De afkortzaag zelf dus - een merkloos oudje, gekregen van vrienden die gingen verhuizen. Hij was niet perfect haaks toen ik hem kreeg (het is nog steeds niet perfect, maar beter) maar hij heeft een lel van een motor en een 250mm zaagblad en kan links en rechts verstek zagen. De rollers lopen niet zonder klagen en de gradenverstelling moet soms terug vastgedraaid worden, maarja, gratis, groot en krachtig, dus hij blijft nog even. Zit nu een 60 tands zaagblad in. De rubberen mat creëert een vacuum in de ruimte erachter waardoor het zaagstof de pijp in gezogen word (niet netjes, maar het werkt...). Erboven berg ik voor nu mijn frezen en bijbehoren op (moet nog een nette oplossing maken).

In de dode ruimte ernaast een goedkope Einhell Kolomboor. Ook deze is 2ehands (zoals bijna alles bij mij) en er zit een beetje speling op de as indien volledig naar beneden gedraaid maar voor de paar tientjes die het gekost heeft wederom - goed genoeg voor nu. Daarna een hele zwik assorti-koffers met boortjes, schroeven, moeren/bouten, bindmateriaal, pluggen, deuvels, zaagjes.... en nog veel meer. Ik heb ook een electronica 'bug out' koffer gemaakt die ik zo mee kan nemen als ik ergens (of in huis) aan stroom moet werken zodat ik alles bij heb om dat veilig te doen.

20211107_153617.jpg

Het laadstation. Een oude (wederom, gekregen :)) Makita bouwlamp met accu's en lader, de lader voor mijn 5Ah Hikoki accu (voor de decoupeerzaag), mijn B&D accutolletje, mijn Vonroc multitool met 2 accu's, en mijn Parkside verzameling momenteel bestaande uit een Zware boor/schroef machine met klopstand, accutol, slagschroevendraaier, kruimeldief en reciprozaag. Ik heb er 4 accu's bij en 2 laders. Bovenop zie je nog ouderwetsch schnoer gereedschap, te weten een hittepistool, schaafmachine en cirkelzaag.
Onderop, buiten zicht, ligt nog een Bosch Hammer klopboormachine die maar niet dood gaat, hoe zeer ik hem ook mishandel.

20211107_153622.jpg

Mijn knakenlintzaagje. Gekocht op marktplaats voor een paar tientjes in niet-lopende staat (motortje wel, maar moest gerepareerd worden).
Gebruik ik vooral als figuurzaag eigenlijk. Onderop een lade gemaakt uit gerecycled Ikea materiaal en mijn bouwkachel voor koude dagen.
Hier vind u ook mijn knaken freestafeltje van Ferm, met daarin een Ferm bovenfrees die op sterven na dood is. De klem om het freesbitje los te kunnen maken is zo goed als stuk en elke keer als ik hem opstart klinkt het alsof dat de dag is dat de lagers vastlopen en het ding explodeert. Die ga ik dus vervangen met de Makita frees (ook op de foto) die ik van een vriendelijk forumlid heb gekregen voor dit doel.

Rechts mijn Jet draaibank(je). Kleinste model uit de reeks, gevonden op marktplaats. Reeds een paar keer lol mee gehad, onlangs een HBM 4-klauw bij gekocht en een set beitels. Ben nog bezig een elegante manier te verzinnen om het leeuwendeel van de mot die eraf komt, af te zuigen (scheelt opruimen). U ziet reeds de buizen liggen die binnenkort op het centrale systeem aangesloten worden.

20211107_153630.jpg

Mijn bescheiden verzameling lijmklemmen. Het touw hangt daar omdat dit een van de weinige plekken is waar mijn hond niet kan komen als hij op zijn achterpoten staat, en ook deze plek gaat niet lang meer veilig zijn voor hem ben ik bang :). Hier ook snel in elkaar geknutselde veegluik. Doet zijn werk goed - grote rotzooi komt er niet tussen maar zuigt als een malle mot en zaagsel op. 20211107_153634.jpg

Dit hoekje moet ook nog aangepakt worden. Het kastje heb ik gratis van marktplaats opgepikt puur om spullen op te kunnen bergen. Ik heb wel veel ruimte, maar opbergruimte kom ik altijd te kort. De zwart/bruine tafel bestaat uit een gekregen frame en een MDF box constructie. Heb ik veel als assemblage/verftafel gebruikt, fungeert nu als metaalwerkbank maar is niet vloeistofbestendig en ook veel te diep: ik kan moeilijk bij het gereedschap erachter komen. Gaat dus vervangen worden. Erachter staat het blad van een oude eetkamertafel die ik opnieuw als bureau ga inzetten in een kamer in huis die nog verbouwd word.

Erboven heb ik electronica spullen, vetten, olie, smeermiddelen, schoonmaak troep en spullen voor de auto en dergelijke.

20211107_153645.jpg

Gereedschapstrolley, rollende tool/zit trolley en de pers. De kasten kunnen op slot en bevatten de meer gevaarlijke spullen. O.a. de voorraad benzine (heb altijd RON98 in huis voor de machines buiten (veegmachine, grasmaaier, crossmotor) maar ook de Stihl mix voor het tuingereedschap. Verf, azijn, lijmen, batterijen, anti insect middelen en ga zo maar door. Troep waar kinderhandjes ver bij weg moeten blijven. Rechts de 4pk motor van de lintzaag, de oprijplaten voor mijn aanhanger en een plateau voor op mijn vouwladder om er een loop platform van te maken (ivm knippen bovenzijde heg, die 2+ meter hoog is).
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en MartijnEHV

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Rechts achterin de bij velen reeds bekende trap:

20211107_153700.jpg

Onder de trap ligt een beetje brandhout en zodra de boel permanent stofvrij is en blijft gaat de hondenmand eronder, dan kan mijn viervoeter lekker warm bij mij liggen als ik werk.

Stap je naar boven:

20211107_153709.jpg

Een hele hoop hout. En bovenop:

20211107_153719.jpg

Nog veel meer hout en andere troep waar ik nu even geen andere plaats voor heb.
Achterin de HBM 300 Profi afzuiging voor het buizensysteem dat je eerder zag.
Hij word bediend via een trekschakelaar die door het plafond naar beneden gaat (touwtje).


Er staat nog heel veel gepland voor de werkplaats: Midden voorin het plafond wil ik een 400v groep hebben voor de VVD en Lintzaag (nu werk ik nog met een verlengsnoer) en uiteindelijk wil ik ook een centrale killswitch voor de machines hebben. De verlichting moet gescheiden worden zodat bij uitval stroom door een issue met een machine de verlichting blijft werken. Ook moet er noodverlichting komen voor als er helemaal geen stroom meer is.

Op de grote open ruimte achterin heb ik een zaagtafel gepland die al is besteld (maar zoiets duurt even helaas). Ik wil nog meer opberg/kastruimte maken en de elektrische lier die in het plafond hangt wil ik op een verplaatsbare constructie maken zodat ik er op diverse plaatsen zware spullen mee kan hijsen.
 
Laatst bewerkt:

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Schitterend. De boormachines in stukken PVC buis is briljant, dat ga ik onthouden voor mijn toekomstige werkplaats (hoelang mag je dromen dat je iets daadwerkelijk gaat doen voordat je moet concluderen dat het er nooit van komt??)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Schitterend. De boormachines in stukken PVC buis is briljant, dat ga ik onthouden voor mijn toekomstige werkplaats (hoelang mag je dromen dat je iets daadwerkelijk gaat doen voordat je moet concluderen dat het er nooit van komt??)
Sommige mensen roepen 'never stop dreaming' (als je dan het echte niet hebt, heb je in ieder geval de droom nog) en anderen claimen dat je het 'gewoon moet (gaan) doen'. Ik heb geen idee wat in jouw situatie van toepassing is, maar ik heb mensen op dit forum al heel creatief zien zijn met zeer beperkte ruimte en equivalent budget.

Ik heb geluk gehad - ik ben net voor de huidige huizencrisis tegen een huis aangelopen dat ik kan betalen en waar zo'n kekke garage bij zit. Daarbovenop heb ik het geluk een vrouw te hebben die mij die hele ruimte als werkplaats gunt (dat we een aparte fietsenschuur hebben scheelt wel enorm :)).

Het is dat je zo ver weg woont, maar je bent welkom om een keer te komen knutselen :).
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
977
398
hilversum
Hoeveel gebruik je qua liters en vierkante meters?
Had 2 blikken en heb totaal 30 vierkante meter gedaan das incl. 8 meter muur en had bijna half blik over. Heb het op gespoten kwasten duurde me telang
 

Bijlagen

  • 20211109_145042.jpg
    20211109_145042.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 49
  • 20211109_145049.jpg
    20211109_145049.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 51

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
wel over gedacht, maar geen idee wát. Schilderen?
Ik heb een blik beton coating er over gesmeerd. 2 lagen.
Verbruik van 12 m2 / L klopte wel ongeveer denk ik.

Het is geen epoxy ofzo dus de krasvastheid moet je met een korrel zout nemen. Maar het beton wat er onder zit stoft niet meer.

Ohja, er komt verschrikkelijke damp af tijdens het verwerken / drogen, dus ik zou de hond / kinderen even uit de buurt houden als je het er op wilt gaan smeren.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
Minimaal 5 graden C voor de lucht en de vloer zeggen ze, droogt het misschien wat minder hard maar bij mij veranderde de roller tijdens het werken vrij snel in een soort suikerspin, ook niet echt een pretje.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb mijn ruwe betonnen vloer ook "gecoat" met epoxy. Was een enorme klus, want de gehele garage/werkplaats moest leeg. Dat ging niet in 1x, dus in twee delen uitgevoerd. Maar wel wat kostbaarder dan de oplossing van @JochemK (want: egaliseren, primen, coating).

Maar dat had ik graag veel eerder gedaan. Met een zachte bezem de vloer aanvegen, is een verademing. Enige nadeel: na sommige zaagbewerkingen wordt mijn vloer een beetje glad (bijvoorbeeld met zaagsel van MDF).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Die werkplaats ziet er goed uit. Mooi groot, en die trap is echt goed gelukt. Jaloers...

Heb je de draaibank (welk model is het?) gewoon los op de werkbank staan of zit die vast? En is die nog een beetje te verplaatsen als hij een keer op een ander plek zou moeten staan?
(Ik zou ook graag een kleine draaibank willen, maar heb geen plek om 'm standaard midden op de werkbank te hebbe staan, en moet 'm dus bij niet-gebruik naar de zijkant kunnen verschuiven, maar vraag me af of dat makkelijk gaat).

Ik heb mijn betonnen vloer enkele dagen na het leggen van de smeervloer 'afgepapt' met een papje (yoghurtdik) van pure portlandcement en water. Dit zorgt ook dat het stof wordt gebonden en de vloer niet meer stuift + een hardere toplaag heeft.
Gewoon de vloer opnieuw vochtig maken, een cementpapje maken en uitgieten + verdelen (75% wegvegen) met een vloerwisser. Kosten? Een have zak cement...

Nu (een kleine 10 jaar later alweer) begint waar ik steeds voor de werkbank/bankschroef sta de toplaag iets te beschadigen (daar valt ook wel eens iets op de grond en heeft de vloer veel te lijden, werk ook veel met metaal) maar aan de rest van de vloer is nog niets te zien. En de structuur (dus stroefheid) van een zandcementsmeervloer blijft hetzelfde, dus geen last van gladheid. Alleen niet vochtdicht, dus vloeistoffen (olie etc) kunnen wel vlekken geven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.804
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die werkplaats ziet er goed uit. Mooi groot, en die trap is echt goed gelukt. Jaloers...

Heb je de draaibank (welk model is het?) gewoon los op de werkbank staan of zit die vast? En is die nog een beetje te verplaatsen als hij een keer op een ander plek zou moeten staan?
(Ik zou ook graag een kleine draaibank willen, maar heb geen plek om 'm standaard midden op de werkbank te hebbe staan, en moet 'm dus bij niet-gebruik naar de zijkant kunnen verschuiven, maar vraag me af of dat makkelijk gaat).

Ik heb mijn betonnen vloer enkele dagen na het leggen van de smeervloer 'afgepapt' met een papje (yoghurtdik) van pure portlandcement en water. Dit zorgt ook dat het stof wordt gebonden en de vloer niet meer stuift + een hardere toplaag heeft.
Gewoon de vloer opnieuw vochtig maken, een cementpapje maken en uitgieten + verdelen (75% wegvegen) met een vloerwisser. Kosten? Een have zak cement...

Nu (een kleine 10 jaar later alweer) begint waar ik steeds voor de werkbank/bankschroef sta de toplaag iets te beschadigen (daar valt ook wel eens iets op de grond en heeft de vloer veel te lijden, werk ook veel met metaal) maar aan de rest van de vloer is nog niets te zien. En de structuur (dus stroefheid) van een zandcementsmeervloer blijft hetzelfde, dus geen last van gladheid. Alleen niet vochtdicht, dus vloeistoffen (olie etc) kunnen wel vlekken geven.
Het betreft een Jet JML 1014l draaibankje. Kleine versie, zonder bed-extentie. Die staat vast, dat wil zeggen, ik heb schroeven door de poten gedraaid maar dit is zo weer los te halen. De machine is van zichzelf al heel erg zwaar (nog veel zwaarder dan het formaat zou doen vermoeden) en dat helpt zeker bij het draaien, temeer omdat er maar kleine werkstukken op passen, maar vastmaken is altijd beter vind ik.

Dat verven met een goeie toplaag van de vloer trekt me wel, maar ik kijk een beetje op tegen de hoeveelheid werk, ik heb echt het schurft aan verven :rolleyes:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.