Ik heb steeds meer klein spul ten behoeve van meubels - gerecycled IKEA materialen, beugeltjes, speciale schroeven, scharniertjes, greepjes, maar ook een steeds groter wordende verzameling deubels, stops, boren, noem maar op. Tijd voor een fatsoenlijke plek om dat op te bergen.
Het hout komt zoals gewoonlijk uit de C-stapel, een paar niet-geimpregneerde tuin/schuttingplanken met scheuren en goed verkleurd. Mes en groef eraf gezaagd en door de VVD gehaald.
Hij komt onder de werkbank bij de handwerkgereedschappen, want daar gebruik ik dit spul het meest, de houtwerkbank staat hier ook naast. De ladegeleiders die ik heb zijn niet sterk genoeg verwacht ik, dus gewoon ouderwetse balken, ingesmeerd met kaarsvet.
Kist gemaakt en even proefgepast:
Ik werd wederom heel gelukkig van mijn keuze voor een fatsoenlijke zaagtafel. De gebruikte MDF plaat kreeg ik 'kado' in de zin dat deze in de verpakking zat toen ik de staalplaat bestelde voor de metaalbank enige tijd geleden, hiermee werd de relatieve dunne staalplaat recht gehouden tijdens transport. Komt nu mooi van pas. Ook mooi om te zien dat ze maataanduiding van de zaag ook 2 meter van het zaagblad vandaan nog heel nauwkeurig is.
Er zitten wat dwarsbalkjes in de lengte door de lade heen om deze MDF plaat te ondersteunen. Gezien de breedte van de lade (187cm) verwacht ik dat hij nog wel wat door zou kunnen gaan buigen, maar ik kan hem altijd nog verder verstevigen of ondersteunen in het midden. Ik vond het gewoon vet om zo'n brede la te hebben.
Er zitten korte draadbouten aan weerszijden om te zorgen dat hij er niet uit kan vallen. De greep is een stuk bezemsteel met een paar metalen bussen, zelf gezaagd van een oud stuk buis en ingevijld met een bolle metaalvijl om de steel mooi vast te houden, en dan gewoon met schroeven langs de binnenkant. Die plaat met greep heb ik vervolgens tegen de lade geschroefd langs de binnenkant.
Hij komt verder niet in de olie, het is altijd boven nul en droog hierbinnen. Ik ga later nog wel vakjes maken.