Trigger's werkplaats

jorisvh

Post veel
Dat verven met een goeie toplaag van de vloer trekt me wel, maar ik kijk een beetje op tegen de hoeveelheid werk, ik heb echt het schurft aan verven :rolleyes:.
Ik ken dat. Hier had ik echt oneffen ruw beton, in verschillende keren gegoten, gerepareerd, …
Ik heb er een paar mm vezelversterkte egalisatiemortel over gegoten en een emmer primer en een emmer vloerverf gekocht.
Toen kwamen er “plots” enkele grote machines.
De verf zit nog steeds in de emmer 🙄.
Van de egalisatiemortel ben ik wel tevreden, maar ooit moet ik er toch eens een toplaag op zetten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.247
537
Eanske
ingoogni.nl
De betonvloer alhier is destijds gegoten voor natte toepassingen. Na het storten en vlinderen is er op verschillende momenten geimpregneerd. Het doel van die middelen is om de kristalgroei in de toplaag van het beton te bevorderen. De porositeit neemt af en de slijtvastheid neemt toe. Ook de mate van vocht en olie opname nemen af. De vloer is verder niet behandeld en heeft de ruwe behandeling (palletwagen, zuur, loog) de afgelopen jaren prima doorstaan. Mocht het stoffen, dan gaat de tuinslang er op en loopt alles netjes de vloergoot in.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kleine update hier. Het is een vreselijke bende, want ik heb meerdere projecten binnen en buiten de werkplaats lopen momenteel. Ik heb de afzuiging omgelegd om de VVD en Zaagtafel naast elkaar te zetten. De VVD stond zo dichtbij de deur dat ik maar 2 meter kon invoeren met de deur dicht. In een poging eventuele geluidsoverlast nog verder te beperken verplaats ik hem naar achterin de werkplaats.

20220801_214305.jpg

20220801_214326.jpg

Mijn doel was en is om ruwhout van maximaal 3 meter lang te kunnen bewerken zonder machines te hoeven verplaatsen. Deze opstelling laat dit toe, en staat eveneens 2+ meter lang links van het zaagblad op de zaagtafel toe. Stukken langer dan dit zijn waarschijnlijk ook dun (planken ipv plaatmateriaal) en kan ik dus op de afkortzaag blijven doen, die kan 3+ meter links en rechts van zijn blad kwijt.

De grote lintzaag staat bijna op zijn definitieve plek, die zal namelijk nog iets dichter op de muur worden geschoven zodat de electromotor in een 'nis' valt tussen de twee werkbanken daar. Op die plek houdt de machine dan 4 meter voor en achter het lint vrij.

De kleine lintzaag staat nu bij de houtwerkbank, waar hij definitef op stroom en afzuiging zal worden aangesloten. Daar waar de VVD eerst afgezogen werd, zit nu even een dop, dit word later dus omgelegd naar de kleine lintzaag toe. Voor de grote lintzaag komt er een aftakking in de grote hoofdbuis die van voor naar achter loopt, maar daarvoor moet ik sowieso eerst nog een ombouw maken die afzuiging mogelijk maakt.

De plaats waar nu een enorme bende hout ligt zal uiteindelijk gewoon vrij blijven, een ruimte om mijn aanhanger droog te kunnen zetten indien nodig, mijn motor, of voor te bouwen projecten. De stapel hout is een inkoop geweest bij de lokale houthandel, ik kon voor weinig een hele grote stapel B-keuze krijgen en dit word binnenkort verwerkt in diverse projecten, een deel ligt al op zolder.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb steeds meer klein spul ten behoeve van meubels - gerecycled IKEA materialen, beugeltjes, speciale schroeven, scharniertjes, greepjes, maar ook een steeds groter wordende verzameling deubels, stops, boren, noem maar op. Tijd voor een fatsoenlijke plek om dat op te bergen.

Het hout komt zoals gewoonlijk uit de C-stapel, een paar niet-geimpregneerde tuin/schuttingplanken met scheuren en goed verkleurd. Mes en groef eraf gezaagd en door de VVD gehaald.

20220823_195533.jpg

Hij komt onder de werkbank bij de handwerkgereedschappen, want daar gebruik ik dit spul het meest, de houtwerkbank staat hier ook naast. De ladegeleiders die ik heb zijn niet sterk genoeg verwacht ik, dus gewoon ouderwetse balken, ingesmeerd met kaarsvet.

20220823_195546.jpg

Kist gemaakt en even proefgepast:

20220824_110125.jpg

Ik werd wederom heel gelukkig van mijn keuze voor een fatsoenlijke zaagtafel. De gebruikte MDF plaat kreeg ik 'kado' in de zin dat deze in de verpakking zat toen ik de staalplaat bestelde voor de metaalbank enige tijd geleden, hiermee werd de relatieve dunne staalplaat recht gehouden tijdens transport. Komt nu mooi van pas. Ook mooi om te zien dat ze maataanduiding van de zaag ook 2 meter van het zaagblad vandaan nog heel nauwkeurig is.

20220824_115626.jpg

Er zitten wat dwarsbalkjes in de lengte door de lade heen om deze MDF plaat te ondersteunen. Gezien de breedte van de lade (187cm) verwacht ik dat hij nog wel wat door zou kunnen gaan buigen, maar ik kan hem altijd nog verder verstevigen of ondersteunen in het midden. Ik vond het gewoon vet om zo'n brede la te hebben.

Er zitten korte draadbouten aan weerszijden om te zorgen dat hij er niet uit kan vallen. De greep is een stuk bezemsteel met een paar metalen bussen, zelf gezaagd van een oud stuk buis en ingevijld met een bolle metaalvijl om de steel mooi vast te houden, en dan gewoon met schroeven langs de binnenkant. Die plaat met greep heb ik vervolgens tegen de lade geschroefd langs de binnenkant.

20220824_132239.jpg

Hij komt verder niet in de olie, het is altijd boven nul en droog hierbinnen. Ik ga later nog wel vakjes maken.

20220824_132249.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Als je de volgende keer weer zo'n bezemsteel wil vastzetten, is het makkelijker om er ondiepe gaten in de maat van je buis in te boren. Hoef je niet te vijlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Lijkt mij juist woest onhandig om zo’n brede lade te hebben. Leeg maar vol al helemaal.
Wat maakt dat je niet voor 4 kleinere gekozen hebt?
De voornaamste reden is omdat ik dat graag wilde :p. De tijd en ervaring zal leren of ik hier dom aan gedaan heb en of meerdere smalle beter was geweest, maar dan was ik ook meer opbergruimte verloren natuurlijk. Hij loopt overigens relatief soepel hoor.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.143
2.627
Sommige dingen passen beter in een grote lade. Mijn grootste winkelhaak past ook nergens in mijn laden.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
976
398
hilversum
Enigste is als ie em vol gooit gaat ie wat zwaarder :p (of zakt door maar dan heeft ie een excuus om een nieuwe te maken :p )
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20220824_183926.jpg

Hij is nog lang niet vol uiteraard. Links heel veel meubelmateriaal, bovenin wat grotere zaken zoals inbouwlampjes, scharnieren, voorraad lijmen. Ik ga ook al mijn deuvelmateriaal (de deuvels zelf, de boren om ze te maken en zetten, de stops etc) erin verwerken. Ik maak de vakjes naargelang hij gevuld word zodat het allemaal goed past, en misschien doe ik er ooit nog stickers in (waarschijnlijk niet). Mijn brandmerkspullen, reservezaagjes, en dan hou ik nog ruimte over. Dit is best leuk om te hebben en het heeft me letterlijk geen euro gekost buiten materiaal wat ik nog had liggen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Ik ben ook bezig met een ombouw maar dergelijke grote laden wil ik niet. Mijn lade van 90 cm vol met schroeven is mijn maximum.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Schroeven en spijkers heb ik in een wandopslag, zo voor het grijpen. Dit is meer voor spul dat ik net iets minder vaak pak, maar wel goed georganiseerd wilde hebben. Maar ik snap waarom niemand zo breed gaat, er zitten wel risico's aan (het doorzakken vooral). We gaan zien of ik het stevig genoeg heb gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.722
2.586
Gaanderen
Je hebt een mooie ruime werkplaats met daglicht. Ik zal er aan denken dat ik mijn nieuwe lades niet te diep maak want bij mij kunnen ze vaak niet meer dicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je hebt een mooie ruime werkplaats met daglicht. Ik zal er aan denken dat ik mijn nieuwe lades niet te diep maak want bij mij kunnen ze vaak niet meer dicht.
De lade is net zo diep als de werkbank (70cm ongeveer) maar je kunt hem vanwege de stops natuurlijk niet helemaal uittrekken. Daarom heb ik de achterste vakken groot gemaakt zodat je er in kan grijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ze krijgen vast nog een eigen topic. De Topie krijgt geen restauratie, die is goed zat dus die zal ik alleen nakijken afstellen en gebruiken.

20220926_105436.jpg

20220926_105451.jpg

20220926_105443.jpg

De draaibank, ja, die krijgt wel 'de behandeling'. Alles ook ontroesten en weer mooi maken. De motor heeft ook nog een 'oude' krachtstroomstekker (zo'n platte 3 pin) die ik om ga zetten naar iets moderns.

Met de komst van deze extra aanwinsten zijn er twee dingen gebeurd:

- mijn lijstje is 'af' / leeg: Alle machines waarvan ik in de afgelopen twee jaar heb bedacht dat ik ze zou willen hebben en gebruiken, zijn nu aangeschaft. De topie was niet eens bedoeld maar de beste man had hem naast de draaibank staan en wilde in principe alles wegdoen. Hij heeft nog veel meer, maar mijn kar was vol en mijn portomonnee leeg.

- mijn krachtstroomaansluitingen zijn 'op'. Dat word dus een uitbreiding binnenkort, evenals nog meer afsplitsingen op mijn afzuiginstallatie. Komt mooi uit, ik had een schuifje kapot van de week dus ik bestel gelijk wat nieuwe schuiven.

Uiteraard 'zijn' we er nog niet - de draaibank en gatensteek moeten eerst groot onderhoud hebben voor ik ze ga gebruiken en alles moet nog mooi geplaatst/gemonteerd/opgehangen worden, maar buiten het opruimen van de zolder om daar meer hout kwijt te kunnen (ook om verder te drogen) begint mijn werkplaats langzaam zijn definitieve 'vorm' aan te nemen. Nu hopen dat ik de goede gezondheid gegund blijf om er de komende ±40-50 jaar nog flink van de genieten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Die EB frees met aandrijver heeft volgens mij nog ooit bij mij gestaan, zie:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.