Tips voor slijpen beitels en schaven

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Nee hoor helemaal niet (en dat heb ik ook niet gezegd). Ik ga sparen voor een goeie set beitels, alleen als beginner moet je zoveel spullen aanschaffen en dat brengt kosten met zich mee... en ik verdien er (op dit moment) geen geld mee, dus puur voor de hobby. Tot die tijd doe ik het met de beitels die ik nu heb en kan ik daar wat ervaring mee opbouwen. Wat ik wel zou kunnen doen is bijv. 1 of 2 beitels van Narex kopen, 6mm mist nog in mijn assortiment. En dan bijv. nog een 1 van 20mm. En dan kan ik ook het verschil ervaren.


Ik heb toch maar 1 Japanse watersteen 1000/6000 besteld... ik ben benieuwd! Alleen moet ik die zo te zien ook weer vlakken... en die vlakstenen zijn ook best duur volgens mij


Helemaal mee eens! Zeker blij me de goeie tips hier!
Stenen zijn ook op andere manieren te vlakken. Glasplaat met korundpoeder. Ik heb het met schaatstenen zelfs met een stoeptegel met zilverzand gedaan. Of met waterproofschuurpapier op een glasplaat en water.
Alleen de harde stenen zoals Ankaras heb ik niet uitgeprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Vlakken kan ook prima met een diamantplaat.
Ook met die dunne plaatjes die ik heb? Ze zitten nu wel op een gelamineerde spaanplaat (die is volgens mij ook vlak)?

Maar de grid van de plaat waar je de watersteen mee vlakt maakt niet uit?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ook met die dunne plaatjes die ik heb? Ze zitten nu wel op een gelamineerde spaanplaat (die is volgens mij ook vlak)?

Maar de grid van de plaat waar je de watersteen mee vlakt maakt niet uit?
Je kan best op zoek gaan naar een stukje natuursteen of dikke tegel om het diamantplaatje op te lijmen. Dat is en blijft met zekerheid vlak. Spaanplaat zou ik niet vertrouwen. Zelfs watervaste plaat gaat bij intensief contact met water meestal niet helemaal watervast blijken te zijn. Korrel maakt niet zoveel uit.De 400/600 wat Charel gebruikt zijn inderdaad prima. Fijne korrel zou ik niet gebruiken, dat duurt te lang. Bij het vlakken op de diamant genoeg water gebruiken. Eventueel kan je meteen potlood lijnen op de watersteen trekken (een 'slang' kronkelend over de steen). Als die lijn weg is, is je steen vlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Ook die steen zal na verloop van tijd slijten/niet meer vlak zijn.
In mijn ogen is schuurpapier op een stukje natuursteen handiger.
Voordat ik diamantstenen had, gebruikte ik het schuurpapier/natuursteen ook om de achterkant van beitels vlak te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
NIET NAVOLGEN!

Bedoeld wordt het gedeelte over droogslijpen: zijn leunspaan staat te ver van zijn steen en hij zit met zijn vinger TUSSEN de steen en de leunspaan !!!!!! Hij geleidt zijn beitel tegen de smalle kant van de leunspaan die het dichts bij de steen zit. NOOIT DOEN!!

De tussenruimte tussen de leunspaan en de steen behoort max 2 mm te zijn, juist om met je vinger niet klem te geraken.
Dit staat ook in het arbeidsreglement en dat echt nuttig is. Een arbeidsinspecteur van de Federale Overheidsdienst FOD (in BE) heeft mij als illustratie verteld over een zaak die hij had onderzocht. Het ging over een man van een man die vele vingers in één maal had "weggebrand " . Klem gezeten tussen steen en draaiende steen, door de grip van de steen krijg je die er niet meer uit..

Konden uiteraard niet gered worden. er worden heel veel zenuwen geraakt en is bijzonder pijnlijk.

Je geleidt je beitel aan de andere smalle kant van de leunspaan en dat is veilig.

Nog even een vraag: hoe kun je de spiegelzijde ( vlakke kant)van een beitel recht proberen te houden als je alleen de snede polijst op een draaiende schijf? Ook dit wordt in de film getoond.
Niet dus, je versnelt het afronden van de vlakke kant. Voor een steekbeitel en voor fijn werk, niet doen.

De vouw tegen de polijstschijf is , in mijn ogen wel doenbaar.

Scherp is een zaak, de controle over je steekbeitels moet je regelen met een juiste geometrie.
Bolle vouwen en spiegelzijden horen daar zeker niet bij, in tegendeel.

Allicht zal het voor die bootbouwers, met hun ruwer werk tolereerbaar zijn, anders zouden ze anders slijpen.

Bij schaafbeitels kunnen we iets toleranter zijn.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en mink

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Bij een schaaf:
neem als voorbeeld een zoetschaaf: schaafbeitel met de vouw naar beneden/

de zool neemt de functie van het sturen ( refereren) van de vouw over. Aan de snede zal de vouw een nog altijd een bruikbare vrijloophoek moeten hebben (tov de zool en dat is tevens het hout) maar dat die verder naar boven , naar het ander einde van de vouw, iets bol loopt kan de zaak niet beïnvloeden. Bij en steekbeitel, in dezelfde stand, met de vouw naar beneden, dan stuur je op de vouw. Bolling of microvouw zullen op eenzelfde wijze " het luisteren van de steekbeitel" tegenwerken.
Aan de spiegelzijde: een heel klein beetje bolling van de snede in de lengterichting zal de snijhoek net even verhogen. Maar misschien (hopelijk ) nog steeds minder dan het moderne trucje met de meetlat op de wetsteen. (ruler trick van David Charlesworth).

Ik hou trouwens totaal niet van Charlesworth zijn trucjes en pas die niet toe. Het is vitten over details die de boel vertragen en de resultaten niets verbeteren. Enkel mijn mening, niet schieten AUB

Verder kan je met opzet een hoek slijpen aan spiegelkant van een schaafmes vb 10 graden: de 45 graden hoek wordt dan 55° , daar verander je de "slijphoek mee van de schaaf (nog steeds vouw naar beneden) mee en dus ook het gedrag bij warrig hout. Ook de standtijd overigens.

En dat is toch een veel grotere afwijking dan waarover we discuteren?

Niet heel makkelijk uit te leggen in woorden, is het niet duidelijk, laat het dan weten.

groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Ik hou trouwens totaal niet van Charlesworth zijn trucjes en pas die niet toe. Het is vitten over details die de boel vertragen en de resultaten niets verbeteren. Enkel mijn mening, niet schieten AUB
Ik zal maar even gaan schieten : jij hebt hier raak geschoten.
Ik haal de rug van de beitel af en toe wel eens over de viltschijf :eek::eek: Met mijn Koch slijp/polijst machine moet je daar wel mee uitkijken. Voor de vouw geeft het een zeer goed resultaat.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
441
Noord-Veluwe
Laat mij dan ook maar happen. ;)

Zoals eerder in dit draadje geschreven ben ik geen fan van secundaire vouwen. Zoveel tijd maakt het in mijn ervaring helemaal niet uit op mijn Shaptons. Geen "ruler trick" voor mij...

Overigens wil dat niet zeggen dat ik een ander voor gek verklaar als die er wel gebruik van wil maken. Het past gewoon niet bij mijn smaak (als we het dan toch over happen hebben) qua slijpen. Maar smaken verschillen...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Qua slijpen, ik haal mijn beitels denk ik eens per jaar over de elektrische slijper (Tormek natslijper) en wet ze tussendoor met een diamant en watersteen tot korrel 6000, maar niet wachtend tot ze echt bot zijn. Alleen bij beschadigingen of echt achterstallige botheid (of voor mij nieuwe beitels) worden ze machinaal geslepen.
Ik gebruik geen mal, gewoon op gevoel uit de hand. Is wel even oefenen voor je het onder de knie hebt, het was voor mij heel nuttig dat ik het 'live' geleerd heb van een goede leermeester.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Qua slijpen, ik haal mijn beitels denk ik eens per jaar over de elektrische slijper (Tormek natslijper) en wet ze tussendoor met een diamant en watersteen tot korrel 6000, maar niet wachtend tot ze echt bot zijn.
Ik lees dit wel vaker en ik vind het lastig behappen. Je creëert een holle vouw en haalt ze daarna over een vlakke steen? Heeft dat geen averechts effect? Blijkbaar niet, maar wil je dat s uitleggen? Ik slijp nl ook met een Tormek
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij een schaaf:
neem als voorbeeld een zoetschaaf: schaafbeitel met de vouw naar beneden/

de zool neemt de functie van het sturen ( refereren) van de vouw over.
Duidelijk. Maar ik dacht vooral aan het slijpen met een slijphulp (doe ik altijd bij mijn schaafbeitels) - als de snijhoek nauwkeurig is, dan is de vouw dat automatisch ook (iig in theorie...) ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.