begin dan met een vlakke tegel/glasplaat en een vel schuurpapierIk heb toch maar 1 Japanse watersteen 1000/6000 besteld... ik ben benieuwd! Alleen moet ik die zo te zien ook weer vlakken... en die vlakstenen zijn ook best duur volgens mij
begin dan met een vlakke tegel/glasplaat en een vel schuurpapierIk heb toch maar 1 Japanse watersteen 1000/6000 besteld... ik ben benieuwd! Alleen moet ik die zo te zien ook weer vlakken... en die vlakstenen zijn ook best duur volgens mij
Das een goeie! Wat voor korrel?begin dan met een vlakke tegel/glasplaat en een vel schuurpapier
Stenen zijn ook op andere manieren te vlakken. Glasplaat met korundpoeder. Ik heb het met schaatstenen zelfs met een stoeptegel met zilverzand gedaan. Of met waterproofschuurpapier op een glasplaat en water.Nee hoor helemaal niet (en dat heb ik ook niet gezegd). Ik ga sparen voor een goeie set beitels, alleen als beginner moet je zoveel spullen aanschaffen en dat brengt kosten met zich mee... en ik verdien er (op dit moment) geen geld mee, dus puur voor de hobby. Tot die tijd doe ik het met de beitels die ik nu heb en kan ik daar wat ervaring mee opbouwen. Wat ik wel zou kunnen doen is bijv. 1 of 2 beitels van Narex kopen, 6mm mist nog in mijn assortiment. En dan bijv. nog een 1 van 20mm. En dan kan ik ook het verschil ervaren.
Ik heb toch maar 1 Japanse watersteen 1000/6000 besteld... ik ben benieuwd! Alleen moet ik die zo te zien ook weer vlakken... en die vlakstenen zijn ook best duur volgens mij
Helemaal mee eens! Zeker blij me de goeie tips hier!
Ook met die dunne plaatjes die ik heb? Ze zitten nu wel op een gelamineerde spaanplaat (die is volgens mij ook vlak)?Vlakken kan ook prima met een diamantplaat.
ik gebruik 400/600 om te vlakkenOok met die dunne plaatjes die ik heb? Ze zitten nu wel op een gelamineerde spaanplaat (die is volgens mij ook vlak)?
Maar de grid van de plaat waar je de watersteen mee vlakt maakt niet uit?
Je kan best op zoek gaan naar een stukje natuursteen of dikke tegel om het diamantplaatje op te lijmen. Dat is en blijft met zekerheid vlak. Spaanplaat zou ik niet vertrouwen. Zelfs watervaste plaat gaat bij intensief contact met water meestal niet helemaal watervast blijken te zijn. Korrel maakt niet zoveel uit.De 400/600 wat Charel gebruikt zijn inderdaad prima. Fijne korrel zou ik niet gebruiken, dat duurt te lang. Bij het vlakken op de diamant genoeg water gebruiken. Eventueel kan je meteen potlood lijnen op de watersteen trekken (een 'slang' kronkelend over de steen). Als die lijn weg is, is je steen vlak.Ook met die dunne plaatjes die ik heb? Ze zitten nu wel op een gelamineerde spaanplaat (die is volgens mij ook vlak)?
Maar de grid van de plaat waar je de watersteen mee vlakt maakt niet uit?
Die begrijp ik niet - althans ik probeer mijn schaafbeitels juist zo net mogelijk te slijpen - iig een stuk nauwkeuriger dan mijn draaibeitels, en eigenlijk ook wel dan mijn snij/steekbeitels.Bij schaafbeitels kunnen we iets toleranter zijn.
Ik lees dit wel vaker en ik vind het lastig behappen. Je creëert een holle vouw en haalt ze daarna over een vlakke steen? Heeft dat geen averechts effect? Blijkbaar niet, maar wil je dat s uitleggen? Ik slijp nl ook met een TormekQua slijpen, ik haal mijn beitels denk ik eens per jaar over de elektrische slijper (Tormek natslijper) en wet ze tussendoor met een diamant en watersteen tot korrel 6000, maar niet wachtend tot ze echt bot zijn.
Duidelijk. Maar ik dacht vooral aan het slijpen met een slijphulp (doe ik altijd bij mijn schaafbeitels) - als de snijhoek nauwkeurig is, dan is de vouw dat automatisch ook (iig in theorie...) ;-)Bij een schaaf:
neem als voorbeeld een zoetschaaf: schaafbeitel met de vouw naar beneden/
de zool neemt de functie van het sturen ( refereren) van de vouw over.