Tips voor slijpen beitels en schaven

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat er, zeker in deze prijsklasse, een grotere markt is voor coticules voor scheermessen en keukenmessen dan voor beitels en schaafmessen ;-)

Zelf gebruik ik mijn BBW en coticule ook 'alleen' voor messen - mijn beitels en schaafmessen gaan over synthetische waterstenen...
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Bedankt voor de info… leuk om te lezen.

Met een steekbeitel was het me gelukt een beetje van dat slurry te maken, maar met de schaafbeitel lukte het me bijvoorbeeld niet
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Naast mijn wet systeem ben ik aan het overwegen om een bank/tafel slijper aan te schaffen.
Heb nu een 'low angle' blokschaafje van Dictum via MP gekocht en nu blijkt deze niet haaks geslepen te zijn.
Het schaafje heeft maar een kleine speling om dit te corrigeren, maar ik kom net wat te kort... waardoor ik hem niet goed in kan stellen (of ik doe iets verkeerd).

Nu wil het schaafje dus opnieuw (laten) slijpen en om niet altijd afhankelijk te zijn van anderen overweeg ik om een bankslijper aan te schaffen.
Nu las ik hier al iets over een Creusen DS 7150 TS, die zijn voor een redelijke prijs 2de hands aan te schaffen.
Ook ben naar een Tormek clone aan het kijken, bijv, de Scheppach Tiger 2000S.
Ik neig dan meer naar een Tormek clone, dan slijp je nat, heeft een grotere wiel en daar zitten alle hulpstukken bij om alles goed in te stellen.
Wat adviseren jullie?
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Wat adviseren jullie?
Ik zou zeggen : lees deze verhaal lijn eens goed door.

Bijv. mijn bijdrage, zie bericht 52 (pagina 3 van deze verhaallijn)

Tormek (clone) werkt perfect om beitels scherp te houden, maar het is wat gedoe met water.
Een beitel een nieuwe hoek geven, duurt eeeeeeerg lang. Met de hulpstukken van de Tormek krijg je echter wel een perfect haakse schaaf.
De hulpstukken van Tormek zijn in principe op elke slijpmachine te gebruiken. Je moet alleen steun BGM-100 (netjes) monteren.

Een Creusen samen met zo'n (goed gemonteerde) BGM100 steun zal ook een perfect haakse beitel geven, maar je moet opletten om de beitel niet te verbranden.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Een beitel een nieuwe hoek geven, duurt eeeeeeerg lang. Met de hulpstukken van de Tormek krijg je echter wel een perfect haakse schaaf.
Definitie van erg lang? als je de steen grof zet is een nieuwe vouw binnen 2-3 minuten gerealiseerd. Laat het 5 zijn, dan is het nog niet erg lang. Ik heb onlangs een berg beitels overgenomen die allemaal met de hand geslepen waren en sommigen onder een vreemde hoek. Dan moet er best wat afgenomen worden. Ik ben uiteindelijk 2 uur bezig geweest met 14 beitels, scheerscherp. Lekker muziekje erbij en zennen
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Definitie van erg lang?
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar een schaafbeitel is meestal een stuk breder dan de meeste steekbeitels.
Mijn eigen bericht nogmaals doorgelezen te hebben : de Tormek hulpmiddelen zijn voor mij het belangrijkste om makkelijk een mooie (haakse) vouw te krijgen. De machine bepaalt dan meer hoeveel geduld je moet hebben. (en in mijn geval, is dat blijkbaar niet heel veel ;-)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
442
Noord-Veluwe
@remon_v : Is het schaafje zelf niet haaks, of de schaafbeitel? Indien je het eerste bedoelt zou ik eerst proberen om te kijken wat je bij hun klantenservice kunt bereiken. In mijn ervaring zijn ze bij Dictum namelijk erg netjes. Zelfs als de garantietermijn al is verlopen zijn ze bereid je te helpen en je de service te verlenen waar je op hoopt bij zo'n partij. Als de schaafbeitel niet haaks is, dan is dat vrij snel verholpen als je begint met een steen of papier met een grove korrel. Op mijn Sorby is dat een klusje van seconden, maar ook met de hand zou dat in een paar minuutjes geklaard moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik zou zeggen : lees deze verhaal lijn eens goed door.
Goeie tip, daar was ik ook al mee bezig. Heb me de vorige keer gefocust op de reacties voor wetstenen.
Jouw tips op P.3 zijn waarschijnlijk wat ik zou willen... alleen hangt daar wel een te hoog prijskaartje aan voor mij op dit moment

Als ik voor een Creusen of gelijkwaardig ga dan wil ik wel zo'n CBN wiel er op (uiteindelijk)

als je de steen grof zet is een nieuwe vouw binnen 2-3 minuten gerealiseerd
of het nou in 30 sec of in 5 min. gaat maakt voor mij niet zoveel uit... waarschijnlijk sta ik toch niet elke dag achter de slijper.

Die inderdaad:

Niet haakse schaafbeitel.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben een beetje rond aan het kijken op MP en kwam deze tegen bij mij in de buurt, nieuw voor een goede prijs:

En dan zou ik daar een CBN wiel op kunnen zetten.

Is dat wat?
Nee. Want hier zitten 2 smalle wielen op. Daar kun je geen (breed) CBN wiel op kwijt. Da moet je al minimaal een bankslijper met 1 breed wit wiel vinden. Waarom niet gewoon MP in de gaten houden voor n Creusen. Dat heb je een over het algemeen onverslijtbare machine, 1 wit wiel waar mee je kunt beginnen (bakje met water erbij om je beitels tijdens het slijpen te koelen), en de ruimte om er op zeker moment een CBN wiel op te zetten. Oh en vervang dan eventueel het andere wiel door een viltschrijver…
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
in de specs: Axle Diameter Ø13mm

Indien dat waar is zou ik, er niet aan beginnen, geen standaard maat.

Waarschijnlijk gaat het over 12.7mm , en daar vind je stenen en de CBN flenzen voor.

Zonder zekerheid daarover, zou ik die laten staan.

Verder: er staan geen goede gereedschapssteunen op en ook geen witte slijpsteen. Tel die kosten erbij en vergelijk met een machine die je nieuw kunt kopen.

Voor mij geen Tormek systeem en hulpstukken op een droge slijpmachine. Ik hou niet van deze hybride.

Goede gereedschapssteunen geven zelfs meer precisie en mogelijkheden. En de machine staat klaar, ingesteld. Beitel erop en slijpen maar.

Cruesen tweede hands? DUUR indien je een steen wil veranderen. De brede witte steen kost tussen de 48 en 53 euro.
Een Ferm slijpmachine met witte brede steen erop kost , nieuw, 48 euro.

Heb toevallig vorige week nog een oude Creusen gerepareerd en afgesteld ( gewoon gekregen). De stenen zijn klein geworden , maar gezien de prijs van de stenen en de reeks beschikbare machines zal vervanging niet voor direct zijn. Mogelijk bouw ik er iets anders van.

Ik heb ook , afgelopen week, een nieuwe Ferm slijpmachine ,met brede witte steen, voor iemand helemaal onder handen genomen zoals hierboven beschreven. Voor de eerste maal uit de doos genomen . de stenen slingerden sterk.


Opgepast er is werk aan een nieuwe Ferm, om die prettig te laten draaien en er goede, stevige , leunspanen voor te maken, maar daarna draaide die heel rustig , perfect ( beter dan de Cruesen).

Onder meer de as is opgedikt om de slechte asgaten in de stenen op te vangen. Dat gaf al een veel rustigere lopende machine. Een beetje afritsen van alle bereikbare steenoppervlakten werd ook gedaan.

Daarna draaide die perfect.

De machine stond gewoon los op de werkbank bij het testslijpen van beitels, de machine loopt niet weg.Dat is bij zo'n lichte machine toch wel een succes.

De eigenaar is er erg blij mee. Nu gaat ze de grijze smalle steen nog vervangen door een witte smalle steen K 60 of K80. Voor machines met een as van 12,7 kosten die dingen slechts enkele euro's . Een groot verschil met de 15 mm as Creusen stenen.

Plan van de eigenares:
Op de smalle steen zullen alle houtsnijgutsen en smalle beitels worden geslepen en op de brede witte steen ( is K80) worden dan de brede beitels en schaafmessen geslepen.

Met de op maat gemaakte leunspanen die in elke hoek tot op 1 mm van de stenen kunnen gezet worden, is deze configuratie gewoon TOP : dat kostte wat zagen , boren en beitelen in staal, maar dan heb je ook wat.

Aan een CBN kan later misschien nog wel worden gedacht , maar deze configuratie is zo functioneel dat het mij zou verwonderen dat die die erop zal komen.

Groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mocht je (of iemand anders) hier in de buurt komen - mijn Ferm staat inmiddels non-actief te wezen (na het scoren van een tweede Creusen uit nalatenschap, waarbij de CBN die eerst op de Ferm zat is omgebouwd naar de Creusen). Hij staat nu met 1 brede witte steen en 1 lege as (daar zat een viltwiel) in de weg te staan; er mist wel het eea, zoals de oorspronkelijke smalle grijze steen (die zat op de nu lege as) en wat van die zinloze beitelsteunen, maar is op zich operationeel. Mag opgehaald worden, in de staat waarin ie nu verkeert...
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Mocht je (of iemand anders) hier in de buurt komen - mijn Ferm staat inmiddels non-actief te wezen (na het scoren van een tweede Creusen uit nalatenschap, waarbij de CBN die eerst op de Ferm zat is omgebouwd naar de Creusen). Hij staat nu met 1 brede witte steen en 1 lege as (daar zat een viltwiel) in de weg te staan; er mist wel het eea, zoals de oorspronkelijke smalle grijze steen (die zat op de nu lege as) en wat van die zinloze beitelsteunen, maar is op zich operationeel. Mag opgehaald worden, in de staat waarin ie nu verkeert...
Ophalen is een beetje ver weg zie ik, mocht je hem willen/kunnen opsturen ben ik wellicht geïnteresseerd... stuur je me dan een DM?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Een witte smalle steen van hbm kost 10 euro. Die is wat harder , daar krijg je minder snel groeven in, als je smalle dingen slijpt.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik ben toch voor de Lutz SB 250 gegaan, omdat deze nat slijpt onder een lage toerental en omdat deze een groot wiel heeft (diameter en breedte). Nu heb ik hem ontvangen en er zit een zwabber in. Wiel er afgehaald en naar de as gekeken, deze ziet er goed uit. Nu dacht ik in eerste instantie dat het een miskoop is (dat is het misschien nog steeds), maar wellicht kan ik die zwabber op een of andere manier oplossen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Jammer , je kreeg 6 pagina's raad .
Ik kan mij niet herinneren dat, hier op 't forum, zo'n Lutz ooit al eens is aangeraden, en ik woon hier al heel erg lang.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Jammer , je kreeg 6 pagina's raad .
Ik weet het… ik ben op mijn gevoel afgegaan en dat zal ik nu waarschijnlijk weten ook.
Ik had al contact met iemand die een Kinzo bankslijper nieuw te koop heeft staan voor weinig, vergelijkbaar met de Ferm die geadviseerd wordt. Echter op gevoel ben ik toch voor de Lutz gegaan.
Echter waardeer ik alle adviezen wel enorm en leer ik er weer van.
En alle tips qua wetstenen heb ik trouwens wel opgevolgd, in het begin van het topic lag mijn focus op de wetstenen.

Maar om de Lutz nog niet volledig af te schrijven wil ik een poging wagen om het te probleem te fixen. Als iemand tips heeft… zal ik ze deze keer wel opvolgen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.