in de specs: Axle Diameter Ø13mm
Indien dat waar is zou ik, er niet aan beginnen, geen standaard maat.
Waarschijnlijk gaat het over 12.7mm , en daar vind je stenen en de CBN flenzen voor.
Zonder zekerheid daarover, zou ik die laten staan.
Verder: er staan geen goede gereedschapssteunen op en ook geen witte slijpsteen. Tel die kosten erbij en vergelijk met een machine die je nieuw kunt kopen.
Voor mij geen Tormek systeem en hulpstukken op een droge slijpmachine. Ik hou niet van deze hybride.
Goede gereedschapssteunen geven zelfs meer precisie en mogelijkheden. En de machine staat klaar, ingesteld. Beitel erop en slijpen maar.
Cruesen tweede hands? DUUR indien je een steen wil veranderen. De brede witte steen kost tussen de 48 en 53 euro.
Een Ferm slijpmachine met witte brede steen erop kost , nieuw, 48 euro.
Heb toevallig vorige week nog een oude Creusen gerepareerd en afgesteld ( gewoon gekregen). De stenen zijn klein geworden , maar gezien de prijs van de stenen en de reeks beschikbare machines zal vervanging niet voor direct zijn. Mogelijk bouw ik er iets anders van.
Ik heb ook , afgelopen week, een nieuwe Ferm slijpmachine ,met brede witte steen, voor iemand helemaal onder handen genomen zoals hierboven beschreven. Voor de eerste maal uit de doos genomen . de stenen slingerden sterk.
Opgepast er is werk aan een nieuwe Ferm, om die prettig te laten draaien en er goede, stevige , leunspanen voor te maken, maar daarna draaide die heel rustig , perfect ( beter dan de Cruesen).
Onder meer de as is opgedikt om de slechte asgaten in de stenen op te vangen. Dat gaf al een veel rustigere lopende machine. Een beetje afritsen van alle bereikbare steenoppervlakten werd ook gedaan.
Daarna draaide die perfect.
De machine stond gewoon los op de werkbank bij het testslijpen van beitels, de machine loopt niet weg.Dat is bij zo'n lichte machine toch wel een succes.
De eigenaar is er erg blij mee. Nu gaat ze de grijze smalle steen nog vervangen door een witte smalle steen K 60 of K80. Voor machines met een as van 12,7 kosten die dingen slechts enkele euro's . Een groot verschil met de 15 mm as Creusen stenen.
Plan van de eigenares:
Op de smalle steen zullen alle houtsnijgutsen en smalle beitels worden geslepen en op de brede witte steen ( is K80) worden dan de brede beitels en schaafmessen geslepen.
Met de op maat gemaakte leunspanen die in elke hoek tot op 1 mm van de stenen kunnen gezet worden, is deze configuratie gewoon TOP : dat kostte wat zagen , boren en beitelen in staal, maar dan heb je ook wat.
Aan een CBN kan later misschien nog wel worden gedacht , maar deze configuratie is zo functioneel dat het mij zou verwonderen dat die die erop zal komen.
Groeten
Ornament