Tips voor slijpen beitels en schaven

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik moet zeggen dat ik weinig heb met het handmatig slijpen met welk soort steen dan ook. Met machine en slijpmal gaat dit veel sneller. Hierna even op een mdf wiel/ vilt met polijst pasta.
Als je tweede hands een machine koopt met een slijphulp ben je vaak een heel stuk goedkoper uit.
En ja ik heb ook waterstenen en diamant stenen. Moet tenslotte wel weten hoe het moet.
Ik wil geen discussie starten hierover want , als je je methode beheerst, je krijgt met elke methode scherp gereedschap. Het is gewoon een kwestie van smaak (en een beetje luiheid)
Ik ben het niet eens met de stelling dat een machine sneller is dan los uit de hand. Als er veel materiaal weg moet ja, zonder twijfel. Maar even afwetten gaat los uit de hand razendsnel op voorwaarde dat je de stenen hebt klaarstaan. Tussentijds wetten (zonder schade aan de snede weg te werken) kan met enkele streken over de twee of drie fijnste stenen. De meeste tijd verlies ik met naar de stenen toe te gaan omdat die zich in een andere hoek van de werkplaats bevinden.
Maar iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden. Kijken wat goed werkt voor jezelf en vooral niet teveel gadgets kopen die op YouTube als onmisbaar worden aanbevolen.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Uit de voorgaande posts kan ik 2 dingen van harte beamen: (1) laat je niet gek maken, goed genoeg is goed genoeg, en (2) dure hulpjes zijn *soms* echt goed, maar aan de andere kan zeker niet noodzakelijk.

Ooit ben ik begonnen met een "el cheapo" Eclipse-style honing guide en een paar goedkope stenen. Dat werkte best OK. Daarna stapte ik over naar de klem van Veritas (eerst Mk I en toen Mk II) en diamantplaten. Dat ging een heel stuk sneller en nauwkeuriger. Sinds enige tijd werk ik met het spul van Woodpeckers en Shapton-stenen en daar ben ik het meest tevreden mee van alles wat ik heb gehad. Maar dat zit 'm vooral in het gemak en mijn overdreven niveau van OCD (moet je zelf echt nooit in stinken!). Diamantplaten gebruik ik nu alleen nog om mijn Shaptons te vlakken. Het enige waar ik ooit spijt van had was die eerste set stenen, maar verder ging het slijpen met alle sets meer dan goed genoeg voor het niet meer dan middelmatige niveau van houtbewerken waarop ik mij nog steeds bevind.

Ik zou dolgraag slijpen zonder hulpstuk, maar helaas is mijn fijnmechanische coördinatie niet goed genoeg voor dat soort dingen. Wat zenuwschade zorgt ervoor dat dat niveau helaas buiten mijn bereik ligt.

Weet je wat vooral belangrijk is? Gemak!!! Hoe makkelijker het voor *jou* is, hoe minder je het slijpen uitstelt. Hoe minder je het uitstelt, hoe minder werk je er per keer aan hebt. Even een paar seconden weg van je werkstuk om te slijpen is een kleine drempel om het ook echt te doen. Een paar minuten daarentegen doen je al snel neigen naar doorgaan met gereedschap dat niet scherp is en dat is niet alleen minder prettig en nauwkeurig werken, het is ook veel minder veilig werken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Weet je wat vooral belangrijk is? Gemak!!! Hoe makkelijker het voor *jou* is, hoe minder je het slijpen uitstelt. Hoe minder je het uitstelt, hoe minder werk je er per keer aan hebt. Even een paar seconden weg van je werkstuk om te slijpen is een kleine drempel om het ook echt te doen. Een paar minuten daarentegen doen je al snel neigen naar doorgaan met gereedschap dat niet scherp is en dat is niet alleen minder prettig en nauwkeurig werken, het is ook veel minder veilig werken.
Dit is de spreekwoordelijke spijker-kop-slaan!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik ben het niet eens met de stelling dat een machine sneller is dan los uit de hand. Als er veel materiaal weg moet ja, zonder twijfel. Maar even afwetten gaat los uit de hand razendsnel op voorwaarde dat je de stenen hebt klaarstaan. Tussentijds wetten (zonder schade aan de snede weg te werken) kan met enkele streken over de twee of drie fijnste stenen. De meeste tijd verlies ik met naar de stenen toe te gaan omdat die zich in een andere hoek van de werkplaats bevinden.
Maar iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden. Kijken wat goed werkt voor jezelf en vooral niet teveel gadgets kopen die op YouTube als onmisbaar worden aanbevolen.
Ik had het over slijpen. Wetten doe ik ook met een handsteen tussendoor.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Net zijn m'n beitels geslepen op de bankslijper... had de diamantstenen meegenomen en de timmerman wees mij er op dat ik veel te hard drukte. Hij is zelf ook geen expert, maar hij heeft het even voor gedaan en nu gaat het een stuk beter (zonder slijphulp). Tevens heeft hij een Japanse wetsteen 4000#... das wel een mooie steen! Maar nu lukt het een stuk beter!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
slijpen en wetten zijn op dit forum erg populair. Sommigen streven naar perfectie, echter 240 grit schuurpapier zou al voldoende moeten zijn, zoals je zelf al gezien hebt bij Paul S. Er staan wel meer filmpjes op YT die dat bevestigen, echter het nadeel is, dat als je warrig hout hebt het snel hapt in het hout, terwijl een scherpere beitel net wat vergevingsgezinder is (vind ik). Ik heb zelf die groene polijst pasta en als ik die tussendoor regelmatig gebruik hoef ik minder vaak te slijpen. Naaldhout met zijn noesten zorgt er ook voor dat je sneller moet naslijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik heb de timmerman gevraagd of hij mijn beitels wilt slijpen op de bankslijper, dat wil hij wel doen.

Ik heb een stuk gratis gelamineerd spaanplaat bij de Ikea meegenomen, daar zal ik die slijpstenen eens op plakken... dan heb ik in ieder geval een vlakke ondergrond.
Ik zit er aan te denken om nog wat Japanse waterstenen aan te schaffen, maar misschien eerst met de diamantstenen proberen.


Bedankt voor de tip, ik heb het nu aan de timmerman gevraagd die wil me helpen.

die truc met stift is wel een goeie, die ga ik gebruiken


zo ben ik ook te werk gegaan, maar ik laat ze eerst wel slijpen door te timmerman zodat de vouw goed is


Bij het slijpen voelde en zag ik na elke steen een braam, dat was het probleem niet.

Die mist nog in mijn opstelling, die schaf ik misschien nog aan

Dat ga ik eens proberen, als ze eerst op de bankslijper geslepen zijn

De timmerman heeft sowieso een bankslijper met een wit wiel, wat voor slijper hij heeft weet ik niet precies

Ik heb nog een vraag, ik wil graag slijphulp aanschaffen. Nu zie ik dat die goedkope best wat nadeel hebben en dat de beitel schuin kan komen te zitten (of zoiets). Wat raden jullie aan als slijphulp?
Wil je met een slijphulpstuk werken dan weet ik ook nog wel een hulpstuk.een stopblok.
het eerste wat je nodig hebt is een gradenboog,een slijphulpstuk en wat stukjes hout.
Om je hoek te bepalen zet je je gradenboog op bv 25 gr.Je doet je beitel of schaafbeitel in het
hulpstuk en duwt voorzichtig beitel en hulpstuk tegen je gradenboog.Zit je beitel er goed tegen aan
draai je de beitel vast in het hulpstuk.De afstand tussen de vouw en je hulpstuk is nu 25 gr.
Nu kun je met wat stukjes hout je stopblok maken.Hierdoor heb je altijd de zelfde afstand.
Ik heb diverse afstanden (verschillende graden) omdat ik ook veel met een low angle schaaf werk.
Ik heb wel een LN hulpstuk maar dit werkt met diverse hulpstukken.Doe er wat foto,s bij voor
wat duidelijkheid.Verander je van hulpstuk dan moet je je stopblok ook vernieuwen.
 

Bijlagen

  • DSC00309.JPG
    DSC00309.JPG
    109,1 KB · Weergaven: 74
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    86,3 KB · Weergaven: 71
  • DSC00311.JPG
    DSC00311.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 72
  • DSC00312.JPG
    DSC00312.JPG
    133,7 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Helemaal mee eens!

Ik kreeg er een bij mijn Sorby ProEdge en ook een bij mijn Woodpeckers slijphulp. Ze zijn van een heel mooie kwaliteit, daar twijfel ik niet aan. Maar toch grijp ik meestal terug naar mijn oude houten mallen met stopblokjes. De enige die ik veel gebruik is die van de Veritas Mk II. Maar dat komt puur omdat die erg gemakkelijk in gebruik is. Zit al op de klem als ik de beitel of het schaafijzer er in stop, vandaar. Wederom een bewijs dat zelfbouw soms het fijnste is. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v en ZotVanHout

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
ik heb tijden exact dezelfde stenen gebruikt. De truuk zit hem echt in de consistentie en de juiste druk van de beitel op de steen (en het eerste deel van de onderkant 100% vlak). ik gebruikte overigens wel Glassex bij het slijpen. En op het moment dat de steen vol rotzooi zit met een semi-hard borsteltje schoonmaken. Deze stenen lopen verdomt snel vol met slijpselrotzooi. En als klap op de vuurpijl even over de lederen strop met een polijstpasta.
 

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Wil je met een slijphulpstuk werken dan weet ik ook nog wel een hulpstuk.een stopblok.
het eerste wat je nodig hebt is een gradenboog,een slijphulpstuk en wat stukjes hout.
Om je hoek te bepalen zet je je gradenboog op bv 25 gr.
Een gradenboog heb ik niet, ik heb wel zo'n digitale hoekzoeker die men op bijv. zaagbladen gebruikt (zo'n vierkant doosje). Zo'n stopblok heb ik inderdaad gezien en is wel slim om te maken als ik met een slijphulpstuk ga werken, daar twijfel ik nog een beetje over.
Doe er wat foto,s bij voor
wat duidelijkheid.
Die foto's zijn erg duidelijk, bedankt!

De truuk zit hem echt in de consistentie en de juiste druk van de beitel op de steen (en het eerste deel van de onderkant 100% vlak)
Ja dat merk ik inderdaad ook
ik gebruikte overigens wel Glassex bij het slijpen.
Waarom Glassex ipv water?
En op het moment dat de steen vol rotzooi zit met een semi-hard borsteltje schoonmaken. Deze stenen lopen verdomt snel vol met slijpselrotzooi.
Ja klopt, heb ze geprobeerd schoon te maken met een tandenborstel... dat lukt wel een beetje.
 

BerserkerJayno

Nieuw lid
13 jul 2018
17
18
Met Glassex roesten de deeltjes ijzer niet op je slijpsteen en dan vooral de diamantstenen. Ik gebruik ook Glassex op mijn diamantstenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Een gradenboog heb ik niet, ik heb wel zo'n digitale hoekzoeker die men op bijv. zaagbladen gebruikt (zo'n vierkant doosje). Zo'n stopblok heb ik inderdaad gezien en is wel slim om te maken als ik met een slijphulpstuk ga werken, daar twijfel ik nog een beetje over.

Hippie met vijl en lang haar, om van de grond te komen is een slijphulpje wel echt een aanraaier. En ik had zelf het geluk dat ik op een zondagmiddag aan het handje mee ben genomen door Roeland, hier ook van het forum. Om maar aan te geven dat een hulpstukje met een kleine aanpassing niet veel hoeft te kosten verwijs ik je naar het filmpje. Een goedkope jig met deze aanpassing werkt gewoon enorm goed.

Waarom Glassex ipv water?
Voornaamste reden voor mij is dat Glassex iets 'vetter' is als water. Dus blijft langer op de steen liggen en slijpsel opbouwen,



Ja klopt, heb ze geprobeerd schoon te maken met een tandenborstel... dat lukt wel een beetje.
Een messing borsteltje is hier ideaal voor. beschadiogt niks van, maar het vuil komt er toch goed vanaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Waarom Glassex?
Zeep breekt de oppervlaktespanning van water. Water wordt als het ware vloeibaarder. Hierdoor verdeeld het water zicht beter.
Belangrijk is om genoeg te spoelen. Zelf geef ik de voorkeur aan wetten onder de kraan. Zeer regelmatig de steen zuiver spoelen. Bij waterstenen is dit wat minder belangrijk, maar bij diamantplaten moet het afgenomen materiaal zeer regelmatig verwijderd worden. Je voelt bij een diamantplaat (zeker bij grove korrel) de beitel over de metaaldeeltjes glijden. Bij waterstenen heb ik de indruk dat dit verschijnsel zich minder voordoet. Hoewel, bij heel fijne stenen (5000 en meer) kan de steen ook volledig dichtslibben. Dan moet hij even met een diamantplaat of Nagura (reinigingsteen) terug opgefrist worden. Dichtslibben is wel ook afhankelijk van de combinatie staal/steen. Niet alle combinaties van stenen en beitels werken even goed samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Waarom Glassex?
Zeep breekt de oppervlaktespanning van water. Water wordt als het ware vloeibaarder. Hierdoor verdeeld het water zicht beter.
Belangrijk is om genoeg te spoelen. Zelf geef ik de voorkeur aan wetten onder de kraan. Zeer regelmatig de steen zuiver spoelen. Bij waterstenen is dit wat minder belangrijk, maar bij diamantplaten moet het afgenomen materiaal zeer regelmatig verwijderd worden. Je voelt bij een diamantplaat (zeker bij grove korrel) de beitel over de metaaldeeltjes glijden. Bij waterstenen heb ik de indruk dat dit verschijnsel zich minder voordoet. Hoewel, bij heel fijne stenen (5000 en meer) kan de steen ook volledig dichtslibben. Dan moet hij even met een diamantplaat of Nagura (reinigingsteen) terug opgefrist worden. Dichtslibben is wel ook afhankelijk van de combinatie staal/steen. Niet alle combinaties van stenen en beitels werken even goed samen.
Bedankt voor de uitleg, erg verhelderend!

ik zit er toch aan te denken om een setje nieuwe beitels aan te schaffen van Bahco.

Nu zijn er erg verschillende sets te krijgen en ik weet even niet echt welke ik dan zou moeten nemen.

Bijv. deze met een houten handvat:

Of deze:

Of deze met kunststof handvat:

Die met de kunsstof handvat zijn al gewet zo te lezen. Iemand ervaring met een van deze sets?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik zou geen Bacho nemen maar eerder naar Narex Woodline Plus kijken. Ik heb er zelf geen van maar op mijn werk komen er jaarlijks iets van een 60 à 70 stuks nieuwe Narexen voorbij , dus ervaring hebben we ermee. Ik heb ze regelmatig vast en slijp er ook regelmatig wel ééntje. Wie ze ook slijpt, welke ervaring die ook heeft; geen enkele zal ooit in een slijphulp terecht komen.

Beter goed leren slijpen dan leren een slijphulp te gebruiken. Door een slijphulp te gebruiken .... leert men... een slijphulp te gebruiken , steeds beter,...dat wel...., . maar echt slijpen en / of wetten is iets totaal anders.

Wat ga je bijvoorbeeld doen met een guts, of een spiraalboor of een uitdraaihaak... haalmes, bijl.....? Daar passen geen wieltjes onder.

De Woodline Plus serie heeft heel kleine opstaande randen, zijn dus ook prima geschikt om zwaluwstaarten te maken, zonder dat je er een ander type beitel moet bijhalen. Je mag er ook stevig op hameren, daar kunnen ze tegen.
Het gebeurd dat de eerste mm of zo niet de juiste hardheid heeft, en snel zijn scherpte verliest. Maar als je verder slijpt kom je goed staal tegen. Tja, er is eerder in dit draadje reeds aangeraden om een bankslijper te kopen.
Dan moet je met die (eventueel, niet altijd, ) mm niet inzitten.

Dan spaar je een heleboel geld aan wetstenen uit. Bankslijper + de fijnste diamantplaat ( 1200) + coticule + strop en je bent helemaal Keizer. De rest van de wetstenen is bij deze configuratie niet nodig. Opklimmen van korrels, niet nodig bij het slijpen van een beitel die in orde is. Begin je met een roestige beitel in conditie te brengen, dan moet je dat wel doen.

Vaak wordt alleen de machine + de coticule en de strop gebruikt. Heb je en echt grote braam, dan even de vouw op de diamant 1200. Een beitel die in goede conditie is, maar enkel terug scherp moet gemaakt worden , daarvan zal de spiegelzijde ( de achterkant of vlakke kant) niet met de 1200 in aanraking komen.
Een India ( of andere) oliesteen, met korrel aanduiding " fijn " doet in praktijk hetzelfde als de diamant K 1200.

Toen ik begon waren er nog geen diamantplaten..... Ik werk nog even graag met de oliesteen als met de diamantplaat 1200.

Of een beitel zogenaamd gebruiksklaar is of niet is voor mij nooit een criterium: je moet toch regelmatig slijpen en wetten.
De kwaliteit van het staal en de bijhorende thermische behandelingen samen met een goede vorm van het staal zijn , voor mij , zowat de enige criteria.

Ik geef geen zier om de ring aan het einde van het handvat: de meeste zijn zo dun en flexibel , zullen rekken, dat ze hun werk toch niet naar behoren doen.
Kunststof, ja voor de bouw , in de regen. Maar dat doe ik niet, dus ik wil houten heften.

Ps
Glassex, niet voor mij, ik ben niet zeker of het wel gezond is om , in mijn geval heel frequent , daar huidcontact mee te hebben. Kuisvrouwen en - mannen dragen handschoenen (PMB) bij het gebruik van producten. (Is Henk in de buurt). Ik wil geen handschoenen dragen bij deze veel voorkomend activiteit ( slijpen)

Woodline Plus Archieven - Narex Tools

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Nog iets over de ervaring met de Narex Woodline en het gebruik ervan.

Geen enkele van al deze beitels werd ooit gevlakt.
We meten ze zelfs nooit na. Indien er een ( echt) probleem zou zijn dan zal de verbuiging mij wel in het oog springen b, zullen we het bij het werken ermee wel voelen, zullen we het wel tegenkomen bij het afwetten van de spiegelzijde.

Wie geen houtverbindingen van de allerhoogste kwaliteit kan maken, volledig dicht, met deze niet gevlakte beitels moet meer oefenen, en misschien wat minder naar Youtube -helden kijken , die weer dringend iets zochten om een filmpje te kunnen maken en posten ( en hun inspiratie bij elkaar halen). Laat je vooral niet gek maken. Geen enkel beitel zal trouwens, na een aantal keren wetten, volledig recht blijven.

Ze worden wel aan de snede en in de buurt ervan tot onder de machinesporen aan de spiegelzijde (achterzijde of vlakke zijde, gewet en gestropt . Maar daar moeten we niet echt wat specials voor doen.

Het zijn niet de enige steekbeitels die circuleren, wel zijn iets meer dan de helft (schatting) deze Narexen.
De rest kan omschreven worden als: steekbeitels van alle merken en alle leeftijden.


groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb twee sets MHG beitels en enkele Japanse.
Vooral de korte MHG vind ik prettig werken.
Voor het dagelijkse werk (dus geen specifieke klussen zoals zwaluwstaarten of verbindingen hakken) gebruik ik altijd de Japanse beitel van 20 mm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.