Ik zou geen Bacho nemen maar eerder naar Narex Woodline Plus kijken. Ik heb er zelf geen van maar op mijn werk komen er jaarlijks iets van een 60 à 70 stuks nieuwe Narexen voorbij , dus ervaring hebben we ermee. Ik heb ze regelmatig vast en slijp er ook regelmatig wel ééntje. Wie ze ook slijpt, welke ervaring die ook heeft; geen enkele zal ooit in een slijphulp terecht komen.
Beter goed leren slijpen dan leren een slijphulp te gebruiken. Door een slijphulp te gebruiken .... leert men... een slijphulp te gebruiken , steeds beter,...dat wel...., . maar echt slijpen en / of wetten is iets totaal anders.
Wat ga je bijvoorbeeld doen met een guts, of een spiraalboor of een uitdraaihaak... haalmes, bijl.....? Daar passen geen wieltjes onder.
De Woodline Plus serie heeft heel kleine opstaande randen, zijn dus ook prima geschikt om zwaluwstaarten te maken, zonder dat je er een ander type beitel moet bijhalen. Je mag er ook stevig op hameren, daar kunnen ze tegen.
Het gebeurd dat de eerste mm of zo niet de juiste hardheid heeft, en snel zijn scherpte verliest. Maar als je verder slijpt kom je goed staal tegen. Tja, er is eerder in dit draadje reeds aangeraden om een bankslijper te kopen.
Dan moet je met die (eventueel, niet altijd, ) mm niet inzitten.
Dan spaar je een heleboel geld aan wetstenen uit. Bankslijper + de fijnste diamantplaat ( 1200) + coticule + strop en je bent helemaal Keizer. De rest van de wetstenen is bij deze configuratie niet nodig. Opklimmen van korrels, niet nodig bij het slijpen van een beitel die in orde is. Begin je met een roestige beitel in conditie te brengen, dan moet je dat wel doen.
Vaak wordt alleen de machine + de coticule en de strop gebruikt. Heb je en echt grote braam, dan even de vouw op de diamant 1200. Een beitel die in goede conditie is, maar enkel terug scherp moet gemaakt worden , daarvan zal de spiegelzijde ( de achterkant of vlakke kant) niet met de 1200 in aanraking komen.
Een India ( of andere) oliesteen, met korrel aanduiding " fijn " doet in praktijk hetzelfde als de diamant K 1200.
Toen ik begon waren er nog geen diamantplaten..... Ik werk nog even graag met de oliesteen als met de diamantplaat 1200.
Of een beitel zogenaamd gebruiksklaar is of niet is voor mij nooit een criterium: je moet toch regelmatig slijpen en wetten.
De kwaliteit van het staal en de bijhorende thermische behandelingen samen met een goede vorm van het staal zijn , voor mij , zowat de enige criteria.
Ik geef geen zier om de ring aan het einde van het handvat: de meeste zijn zo dun en flexibel , zullen rekken, dat ze hun werk toch niet naar behoren doen.
Kunststof, ja voor de bouw , in de regen. Maar dat doe ik niet, dus ik wil houten heften.
Ps
Glassex, niet voor mij, ik ben niet zeker of het wel gezond is om , in mijn geval heel frequent , daar huidcontact mee te hebben. Kuisvrouwen en - mannen dragen handschoenen (PMB) bij het gebruik van producten. (Is Henk in de buurt). Ik wil geen handschoenen dragen bij deze veel voorkomend activiteit ( slijpen)
Woodline Plus Archieven - Narex Tools
groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu