Tafelproject "Life"

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.493
834
Noord-Veluwe / Skåne
Sorry, ik moet toch even reageren op een paar van je opmerkingen. Begrijp me niet verkeerd, want ik volg dit draadje al een hele tijd met veel belangstelling en waardeer wat je doet. Het is dus niet als "gezeik" bedoeld. Serieus niet.
Daarna afgeblazen met de compressor
Dan heb je een redelijke kans dat je een deel van het schuurstof in de poriën hebt geblazen. Stofzuigen is een beter idee.
Extra dun aangebracht, met een rollertje.
Osmo dun aangebracht met een rollertje? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Wat Osmo dun noemt is echt dun. Heel flink uitwrijven dus.

De reden dat wordt aangeraden om niet fijner te gaan dan tot P180 is omdat het schuurstof dan zo fijn wordt dat het teveel in de poriën gaat zitten. En dat is nu juist niet de bedoeling. Nu hangt een en ander natuurlijk wel enigszins af van de houtsoort. Bij open porig (ahem, fraai woord) hout zal het uiteraard anders zijn, dan bij hout met heel kleine poriën.

Dat ik bovenop maar tot 400 ben gegaan is vooral omdat ik daar diepe penetratie wil,
Ik verwacht niet dat dat veel invloed zal hebben op hoe diep de hardwax in het hout zal dringen.

Aan de andere kant, als jij tevreden bent met het resultaat, wie ben ik dan om dat te gaan bestrijden...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.174
2.438
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@hdv je hebt gelijk, maar dat is nu juist de grap: er zitten nog kleine imperfecties waar dus inderdaad schuurstof in gaat zitten en met de compressor blaas ik die juist schoon ;).

Wat betreft aanbrengen van de osmo: Ze noemen zelf een roller als optie op het blik, en op onze vloer (en onderzijde blad) gaf dat een prima resultaat. Vandaar dat ik daar bij ben gebleven.

De reden dat ik wel hoger ging met de korrels is inderdaad zoals @ZotVanHout aandraagt vanwege de epoxy. Die hoor je eigenlijk héél erg hoog op te schuren, dus tot boven korrel 1000. Omdat we het hier over een mix van materialen door elkaar hebben zal het een compromis (moeten) blijven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.