Bekijk bijlage 9257
Beste schaafgebruikers,
Ik was bijna vergeten hoe lekker een schaaf werkt zonder extreme keerhoek. Ik heb de afgelopen tijd geëxperimenteerd met de geometrie van een gewone houten schaaf, die in alle boeken te vinden is. Alles bij elkaar opgeteld is de hoek van de keerbeitel ongeveer dezelfde als die van de slijtage hoek en bedraagt zoals getekend 75 graden.
De keerbeitel staat zo dicht mogelijk bij de snijrand, rond de 0,1 mm.
Een spaanafname waarbij de krul naar 75 word gebroken is aanzienlijk lichter voort te duwen dan 90 of zelfs 120 wat steeds idioter begint te worden.
Het mooie is dat de mond in het bijzonder de 75 graden slijtagehoek, ook mee werkt in het breken van de krul. De krul zelf word door het totale meganisme gebruikt om de afname letterlijk te "bedrukken" De keerhoek doet stap een en ook zo snel mogelijk. Vervolgens vind de krul al snel de slijtagewand aan de overkant die hem weer terug stuurt. Er ontstaat een weerkaatsend effect dat te zien is in de vele gelijke rimpels in de krul.
De krul duwt licht op de afname, niet te veel want dan loopt de mond al snel vol maar wel net genoeg om een lichte druk uit te oefenen op de spaanafname van bovenaf wel te verstaan.
Het werk het zelfde als je met een profielschaaf met je hand de mondopening licht verstopt, ook deze praktijk die me ooit eens is verteld heb ik met suces toegepast en is in weze dezelfde mechaniek maar dan veel lomper en onregelmatiger maar werkt net zo goed.
Het mooie is, dat de keerbeitel altijd werkt, en dus minder afhankelijk is van de dikte van de spaan. Bij expirimenteren kwam ik er achter dat zelfs hondersten krullen gebroken werden.
Het oppervlakte dat ik behaal is prachtig!
Groetend,