Restauratie gietijzeren lintzaag Kichner uit 1900

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.138
2.625
Nee, de zaag van deze advertentie is een grote zaag die op de grond staat. Mijn zaag en die van guliuano zijn een kleiner model met 14 inch wielen. Om op een beetje prettige werkhoogte uit te komen heb je dus een onderstel nodig van een cm of 50 hoog. Er is een hele mooie gietijzeren voet van kirchner verkrijgbaar geweest, maar ik denk dat die vooral bij de zagen zat, die met een eigen elektromotor werden geleverd. De mijne had de originele dubbele poelie . Een vrijloop en een drijf poelie. Die was dus voor aandrijving door een centrale as. Voor zo'n model waren er verder weinig eisen aan een onderstel, dus mijn gedachte is, dat bedrijven dat zelf maakten om kosten uit te sparen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Was dat deze advertentie Chevy?

Whooo die lijkt verdacht veel op die van mij. Alleen beetje beter qua staat. De motor oplossing (tussen de poten door) vind ik niet fraai moet ik zeggen... De datum in adv klopt niet, er staat 1893, moet zijn rond 1920-1930. Mooie machine, een lifetime companion.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Druk aan de lintzaag gewerkt afgelopen weken (tussendoor). Plek uitgezocht in de werkplaats waar hij moet komen, op die plek een fundering gestort met draadeinden waar ik 'm mee aan de grond kan bouten. Alles onder de zaagtafel is resetaureerd en kan - als het frame op z'n plek staat - weer aan de machine gemonteerd worden. De zaagtafel (blad) heb ik ook klaarliggen. Het tweede deel is een beetje een vraagteken... Zie ook de foto's. Deze lijkt met bondo uitgevlakt te zijn geweest, het oppervlak is behoorlijk golvend. Blijkbaar altijd zo geweest. Nou vraag ik me af wat ik daarmee moet? Moet ie 100% vlak? Of is ie zoals ie is het ook wel prima (om je koffiekop op te zetten)......?
 

Bijlagen

  • IMG_3260.jpeg
    IMG_3260.jpeg
    176,9 KB · Weergaven: 83
  • IMG_3261.jpeg
    IMG_3261.jpeg
    148,1 KB · Weergaven: 77

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Gewoon zo laten.
Voor zo’n lintzaag is het echt niet belangrijk dat het blad precies vlak is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.138
2.625
Is bij mijn lintzaag zelfs niet bewerkt. Gewoon de giethuid. Dit stuk ligt ook iets lager. De onderkant ligt gelijk met de kantel tafel. Daar vallen de heveltjes onder die het kantelen van de tafel voorkomen.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Is bij mijn lintzaag zelfs niet bewerkt. Gewoon de giethuid. Dit stuk ligt ook iets lager. De onderkant ligt gelijk met de kantel tafel. Daar vallen de heveltjes onder die het kantelen van de tafel voorkomen.
Aah ja duidelijk. Het tafel-oppervlak is ook wel groot genoeg denk ik ;-)
 

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
Hoi Oscar, mooi ding man, als je nog twijfelt over het verven, ik heb vorige week mijn kirchner leipzig opgeknapt. In mijn optiek zeker doen!
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Hoi Oscar, mooi ding man, als je nog twijfelt over het verven, ik heb vorige week mijn kirchner leipzig opgeknapt. In mijn optiek zeker doen!
Hoi Tjeenk, ja wauw mooie machine! Net 'n maat forser dan die van mij volgens mij. De wielen bij die van mij zijn ø 70 cm. Totale hoogte weet ik even niet omdat ie nog niet in elkaar zit ;-) ik zal zo de laatste foto's posten.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Afgelopen week de fundering gestort incl. draadeinden. Het frame erop getild (met hulp, het kale frame alleen is al niet te tillen...) en vast gezet. Ik heb alle lagers weggebracht ter reparatie en/of vervanging, want die klonken ook na schoonmaken en vers vet nog steeds erg beroerd. En ik heb alvast 1 kurkrubber bandje vervangen.
Zoals gezegd breng ik 'm niet terug in nieuwstaat maar conserveer ik 'm zoals ie is. Alleen de mechanisch versleten delen vervang ik. Na m'n vakantie ga ik weer verder, dan zijn ook de lagers weer terug. Nu ie op z'n sokkel staat kan er opgebouwd worden, erg veel zin in!
 

Bijlagen

  • IMG_3240.jpeg
    IMG_3240.jpeg
    162,5 KB · Weergaven: 38
  • IMG_3274.jpeg
    IMG_3274.jpeg
    196,4 KB · Weergaven: 37
  • IMG_3297.jpeg
    IMG_3297.jpeg
    219,6 KB · Weergaven: 36
  • IMG_3329.jpeg
    IMG_3329.jpeg
    201,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG_3334.jpeg
    IMG_3334.jpeg
    123 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Afgelopen week de fundering gestort incl. draadeinden. Het frame erop getild (met hulp, het kale frame alleen is al niet te tillen...) en vast gezet. Ik heb alle lagers weggebracht ter reparatie en/of vervanging, want die klonken ook na schoonmaken en vers vet nog steeds erg beroerd. En ik heb alvast 1 kurkrubber bandje vervangen.
Zoals gezegd breng ik 'm niet terug in nieuwstaat maar conserveer ik 'm zoals ie is. Alleen de mechanisch versleten delen vervang ik. Na m'n vakantie ga ik weer verder, dan zijn ook de lagers weer terug. Nu ie op z'n sokkel staat kan er opgebouwd worden, erg veel zin in!
Dat heb je er strak gemaakt, die betonnen fundering, maar vind je het niet vervelend om dan steeds tegen/op die ophoging te moeten staan om de zaag te gebruiken? Ik kan slecht inschatten hoe ver het uitsteekt, maar ik krijg het idee dat het in de weg zou kunnen zitten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Oscar, ik heb de universal track en dual roller van Magswitch. Die mag je wel lenen om te zien of die bevallen. Ik zou, als het kan, voor een aftermarket geleider gaan, zoals deze van Axminster.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Dat heb je er strak gemaakt, die betonnen fundering, maar vind je het niet vervelend om dan steeds tegen/op die ophoging te moeten staan om de zaag te gebruiken? Ik kan slecht inschatten hoe ver het uitsteekt, maar ik krijg het idee dat het in de weg zou kunnen zitten.
Ja klopt, het idee is om de volledige vloer te gaan verhogen (in de toekomst...) voor nu ga ik er een houten verhoogd vloertje omheen maken. Verhoging steekt nu ± 12 cm uit. De oude vloer is erg slecht, ongelijk, geen bewapening en dus overal gescheurd. Bij hoogwater (ik zit in het winterbed van de maas) worden alle scheuren nat en trekt water op, niet handig met hout opslag enzo... De drempel van de grijze garagedeur op de achtergrond op de foto's zit nu ook ± 12 cm hoger.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Oscar, ik heb de universal track en dual roller van Magswitch. Die mag je wel lenen om te zien of die bevallen. Ik zou, als het kan, voor een aftermarket geleider gaan, zoals deze van Axminster.
Dank voor het aanbod L.N., hou ik in gedachte. Als de lintzaag ervoor klaar is kom ik er op terug. Begrijp ik je goed dat je de MagSwitch niet aanbeveelt? Mijn neef Sander (Sefh Design) zweert erbij...
 

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
.... je wil toch niet vertellen dat je het allemaal in 1 week gefixed hebt... ???!!! Petje af Tjeenk!
haha, ik kan je zeggen het was geen 40 uur ;) maar ja toch wel in 1 week gelukt. De vloer gieten en het belag vervangen hoefde ik dan weer niet te doen dus dat scheelt wat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.