Restauratie gietijzeren lintzaag Kichner uit 1900

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Deze oude advertenties heb ik van Kirchner kunnen vinden. Kirchner komt uit zuid duitsland. Is nu meer een gereedschap dealer. Ik heb ze om documentatie gevraagd maar krijg daar geen reactie op...
 

Bijlagen

  • 90d9b5a5ba92e23aba3c1e5442524bd9.jpg
    90d9b5a5ba92e23aba3c1e5442524bd9.jpg
    184,9 KB · Weergaven: 33
  • Im19120823ICB-Kirchner.jpg
    Im19120823ICB-Kirchner.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 28
  • iu.jpeg
    iu.jpeg
    110,9 KB · Weergaven: 39

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Prachtig project! Ik zou proberen de machine helemaal kaal te maken en dan te spuiten in de originele kleur. Het mag een toonzaal item worden... :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat me opviel aan je foto van de hele machine is dat de aandrijving links zit, als je van voren af kijkt. Alle kirchners die ik gezien heb , hebben de aandrijving rechts. Zoals op de foto van de oude advertentie. Het bouwjaar van de zaagmachine is ergens tussen de twee wereldoorlogen. Volgens mij hebben ze de fabrieken plat gegooid en zijn ze nooit meer opgestart. Ergens op een duits houtbewerkersforum postte iemand een kirchner catalogus van houtbewerkingsmachines uit 1900 en dan zie je dat de machines uit die tijd nog erg kaal waren. Was iets van digital slub dresden of zo. Die lagersteun aan de aandrijfkant is origineel een gietstuk met een zelfde lager als aan de overliggende kant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor het geval iemand het leuk vindt om even een oude houtbewerkingscatalogus door te spitten. Zoek op digital slub dresden en dan kirchner catalog.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
@chevy66 Catalogus gevonden, dank! Super gaaf om te zien!
Ja klopt, machine lijkt gespiegeld te zijn. Al zoekend zag ik dat beide kanten wel gebruikt worden door verschillende merken, geen idee waarom. Misschien de werkrichting in de werkplaats? Of toch voor links- en rechtshandigen?
Als deze Kirchner van ongeveer 1935 is dan zou de Dordt motor wellicht orgineel kunnen zijn...?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan al aan de manier waarop de motorsteun op je machine is geknutseld zien, dat dit een latere toevoeging is. Hetzelfde geldt voor dat lagerblok. Misschien in het verleden afgebroken en toen voorzien van een zelfbouw oplossing. Machines waren vroeger erg duur, dus ze werden gerepareerd. Bij mijn zaag is de onderste kap waar het lager in zit ook ooit gerepareerd. Toen ik de verf verwijderde kwam er een keurige hard gesoldeerde naad te voorschijn. Maar dat zit vermoedelijk al tientallen jaren zo en vormt gewoon een stukje van de geschiedenis van de machine.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Bij mijn zaag is de onderste kap waar het lager in zit ook ooit gerepareerd. Toen ik de verf verwijderde kwam er een keurige hard gesoldeerde naad te voorschijn. Maar dat zit vermoedelijk al tientallen jaren zo en vormt gewoon een stukje van de geschiedenis van de machine.
Hardgesoldeerd gietijzer?. Ook bij mijn pakweg 90 jaar oude Triton draaibankje zijn enkele gebroken gietijzeren delen hardgesoldeerd. Is(was) dat de minst lastige en voldoende robuuste manier om gietijzer te repareren?

mvf
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Gietijzer lassen is bij mijn weten alleen goed te doen, als je het hele werkstuk kan voorverwarmen en gecontroleerd kan laten afkoelen. Ik moet nog ergens gietijzeren lasstaven hebben liggen om met een autogeenbrander gietijzer te lassen. Maar ik gebruik meestal de zilver soldeer staven van griffon, met borax. Vroeger ook wel eens soldeerstaven van een soort messing met het vloeimiddel er in gebruikt, maar die had ik gekregen en daar weet ik de samenstelling en herkomst niet van. Maar kapot gevroren motoren werden vroeger gelast en dat bleef toch goed zitten. Dat waren dan meestal de dunnere gedeelten van een gietstuk. Misschien zat er daarom minder spanning in.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Waar kopen jullie je zaaglinten? Ik ken enkel De Houtdeler maar die is momenteel gesloten.
Kijk in dit topic:

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heel mooi project. Laat je motor goed nazien. De koperdraad van de wikkelingen zijn gelakt. Wat de staat van die lak, dus isolatie, is is de vraag.
Wil je hem gaan gebruiken zou ik er een nieuwe motor opzetten. Wil je hem helemaal origineel maken zet er dan een poelie op met riemen en een losse motor. Het is maar hoe ver je wilt gaan. Ik zou kiezen voor een nieuwe motor met een frequentie regelaar. Kan je de rest van je leven verder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die lak gebeurt meestal niet zo veel mee, maar de bedrading wil nog wel eens zijn isolatie verliezen.
 

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Ik wacht even het rapport af van het revisie-bedrijf. Als ie prima werkbaar door de keuring komt dan gaat deze so-wie-so weer terug aan de zaag en zo niet, dan moet ik inderdaad verder zoeken en is een frequentieregeling inderdaad wel iets dat op m'n verlanglijstje staat.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Even vanaf je website:
De schakelaar waar jij over schrijft is een ster-driehoekschakelaar

1622634543667.png
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zo zit het origineel en wordt bij veel andere (oudere én nieuwere) lintzagen ook gedaan. Soms met metalen pennetjes en soms met keramische blokjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.