Restauratie gietijzeren lintzaag Kichner uit 1900

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Onlangs heb ik een oude - maar in redelijke staat verkerende - Kichner "Grand-Prix Paris-1900" lintzaag gekocht die ik momenteel aan het opknappen ben.
De motor - EMF Dordt - is momenteel in revisie.
Is er iemand die ervaring heeft met het opknappen van een dergelijk apparaat? Het zijn vooral de wiellagers/huizen die me zorgen baren.
Ben ook in dubio... weer strak zwart verven of orgineel laten?
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_2002.jpeg
    IMG_2002.jpeg
    131 KB · Weergaven: 204
  • IMG_2003.jpeg
    IMG_2003.jpeg
    104,4 KB · Weergaven: 201
  • IMG_2040.jpeg
    IMG_2040.jpeg
    158 KB · Weergaven: 180
  • E3445BE2-6F30-493C-82CF-93DFF0DDC58E.jpg
    E3445BE2-6F30-493C-82CF-93DFF0DDC58E.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 178
  • IMG_2035.jpeg
    IMG_2035.jpeg
    140,4 KB · Weergaven: 182
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en jantje1987

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Vanuit verzamelaars perspectief is origineel laten het interessantste, zelf vind ik het altijd dan weer leuk dat zoiets er weer mooi en strak uitziet.
Het ligt er dus maar aan wat je zelf het belangrijkste vindt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Er zitten toch gewone kogellagers in? Wat versta je onder een motorrevisie? Alleen nieuwe lagers of ook opnieuw wikkelen? Dat laatste is vanuit financieel oogpunt zonde van je geld. Een nieuwe motor is een stuk goedkoper en energie zuiniger. Die emf motor is ook niet origineel. Deze machines werden met een lederen riem aangedreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Ja klopt, kogellagers. Maar 3 van de 4 lijken wat los te zitten (rammelen in de behuizing) zie ook foto's. De motor is waarschijnlijk in 1930-1935 toegevoegd. Revisie is voornamenlijk schoonmaken (100 jaar houtstof verwijderen), nakijken en klaar voor gebruik maken, niet opnieuw wikkelen. De machine heeft waarschijnlijk de laatste 30 jaar 3x gelopen, stottert een beetje, etc.
 

Bijlagen

  • boven-links.jpg
    boven-links.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 177
  • boven-as-2.jpeg
    boven-as-2.jpeg
    173,7 KB · Weergaven: 184

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mss heb je wat aan mijn topics:


én

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als het goed is, zit aan de ene kant het lager opgesloten in de behuizing. Aan de overliggende zijde kan het lager verschuiven in de behuizing. Bij mijn kirchner is het draaipunt voor de tafel in babbit gegoten en de geleiding van de bovenste zaaggeleider ook. Als daar wat mee mis is ga je een fijne uitdaging krijgen.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Verfen of zo laten
Tis maar net in wat voor staat hij is , heel veel roest dan gewoon verfen in de kleur die hij vroeger had
Heel veel oude machienes zijn over ge kwast er is vast wel een plekje te vinden waar de oude verf zit,
En dan die kleur laten na maken,
Het is ook maar net wat je zelf mooi vind , een hoop roest waarvan je zichzelf af vraagt doet hij het nog,
Wil je ook niet voor de mooi hebben staan, maar daar verschillen de meningen nog al over,
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Prachtproject!
Je lokt meningen en opvattingen uit, daarom voel ik me vrij die te geven.
Zo origineel mogelijk laten of waar mogelijk terugbrengen in originele staat. Die EMF motor is vast niet origineel maar vanwege zijn leeftijd en vanwege het feit dat hij mogelijk al 80 jaar deel van je zaag is, kan een goede reden zijn hem te handhaven.

Wat verven betreft: Misschien kan bij het ontdoen van de oude laag en opnieuw opbrengen van de originele kleur iemand uit de autoklassiekers-wereld wat voor je betekenen. Daar tref je soms bekwame liefhebbers en bereidwillige praktische helpers (bijv. voorzichtig stralen en opnieuw spuiten).

Een pronkstuk kan het worden voor hen die er oog voor hebben.

Ik volg dit met grote interesse!

mvg
Klaas
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi project, daar zien we graag uitgebreide verslagen van!

Voor een inspiratiebron kun je wellicht eens op onderstaand YouTube kanaal kijken.

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Dank voor de interesse en aanbevelingen. Bij nader inspectie lijkt hij al eens geverft te zijn met een soort kalk-achtige verf (zie foto's). Mogelijk lood-houdende verf, dat ga ik eerst nog testen. Ik heb de machine helemaal gestript nu, alles eraf. Een voordeel van opnieuw verven is ook dat het later eraan gelaste plateau (en kap) voor de motor meer 1 geheel gaat vormen.
 

Bijlagen

  • 8084B055-D26A-4016-9B2D-580EA5125E8A.jpg
    8084B055-D26A-4016-9B2D-580EA5125E8A.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 147
  • IMG_2379.jpeg
    IMG_2379.jpeg
    150 KB · Weergaven: 144
  • 88BE1BEF-8052-47DE-9D0A-41CE976449A4.jpg
    88BE1BEF-8052-47DE-9D0A-41CE976449A4.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 142
  • E4045849-BF10-46DB-96F7-B6428DEBF223.jpg
    E4045849-BF10-46DB-96F7-B6428DEBF223.jpg
    139,3 KB · Weergaven: 143

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
De banden op de wielen zijn niet gelijk. Onder zit er 'n rubberen band op gelijmd (Urethane?) en boven zit er een kurkrubber op (op de halve breedte trouwens). De wielen zijn 27 inch (68,5 cm). Iemand een advies of er rubber of kurk op moet?
 

Bijlagen

  • IMG_2069.jpeg
    IMG_2069.jpeg
    84,6 KB · Weergaven: 133
  • IMG_2070.jpeg
    IMG_2070.jpeg
    95 KB · Weergaven: 157
Laatst bewerkt:

oscarlottum

Actieve deelnemer
9 mei 2020
53
12
Lottum
1900.nl
Als het goed is, zit aan de ene kant het lager opgesloten in de behuizing. Aan de overliggende zijde kan het lager verschuiven in de behuizing. Bij mijn kirchner is het draaipunt voor de tafel in babbit gegoten en de geleiding van de bovenste zaaggeleider ook. Als daar wat mee mis is ga je een fijne uitdaging krijgen.
@chevy66: theoretisch kan de tafel kantelen inderdaad maar dat werkt dusdanig bruut dat ik daar niet vaak gebruik van zal maken... is ook geen functie waar ik zo in eerste instantie naar opzoek ben. Heb je een vergelijkbare Kirchner?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
De banden op de wielen zijn niet gelijk. Onder zit er 'n rubberen band op gelijmd (Urethane?) en boven zit er een kurkrubber op (op de halve breedte trouwens). De wielen zijn 27 inch (68,5 cm). Iemand een advies of er rubber of kurk op moet?
Ik heb indertijd eens een Meber lintzaag gekocht met versleten kurkbekleding. Bij een machinehandel kurkrubber gekocht en dat met Bison tix erop gelijmd. Was toen voor die machine een uitstekende oplossing.

Fons
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik heb een kleinere uitvoering . Maar zo te zien zit er niet zo veel verschil in de bouwwijze. Die van mij heeft gietijzeren wielen en de schildjes zijn meer een druppel vorm.. De ondergeleiding bestaat bij de mijne uit twee houten blokjes. die met een boutje geborgd worden. De wielbekleding heb ik vervangen door rubber voor een jet lintzaag. Was iets breder en kon ik met een malletje en een stanleymes simpel op breedte snijden. De bekleding ligt in een uitsparing en is niet gelijmd. Wat voor bekleding er op je wielen zit maakt verder volgens mij niet zo veel uit. Boktor heeft een vergelijkbaar formaat lintzaag als de jouwe en die heeft er volgens mij polyurethaan banden op gezet. Ik heb ook naar kurkrubber gekeken, maar de jet rubber bekleding was goedkoper.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@The Boktor: mooie machine ook :). Zou je een foto willen posten van de zaaglint-geleiding aan de onderkant van de tafel?
Later op de dag zal ik fotos maken.

Is trouwens net als bij Chevy66:
"De ondergeleiding bestaat bij de mijne uit twee houten blokjes, die met een boutje geborgd worden".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.