Paul Sellers grondschaaf zelf maken

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Die HBM beitels lijken mij wel het makkelijkste, maar zijn daar een beetje makkelijk groeven in te krijgen?
HSS is goed te slijpen met een werkbankslijpmachine. Die groeven zou ik maken met een haakse slijper en een schijf van de goede dikte. De snede naslijpen met een wetsteen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TheJVH

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
Leuk idee, ik ben er zelf ook aan begonnen. Het is zeker niet de enige video op Youtube, en ook geen origineel ontwerp van Paul Sellers, maar wel makkelijk. Ik wilde er wel ooit een bouwen, maar ik was te lui om het uit te zoeken. Dit is wat ik nodig had: simpel ontwerp, fijne instelling d.m.v. schroefdraad, met bouwplan, en zo in mijn schoot geworpen.
Ik heb al een stuk beuken al op maat gemaakt en gevlakt, afkomstig van een oude dorpel die bij verbouwing uit ons huis is gehaald.

Ik twijfel zelf ook nog over de beitel. Ik ga denk ik voor de kant-en-klare Veritas beitel van Dictum. Minder leuk, wel snel. En het heeft een paar voordelen: de rug wordt eenvoudiger zonder dat schuine vlak. Een oogbout en vleugelmoer om de beitel te klemmen zijn bij de bouwmarkt te koop. En de beitels zijn verwisselbaar.

Zelf maken is wel leuk. Niet per se goedkoper, tenzij je de materiaalkosten kan splitsen over meerdere beitels.
Van HSS of 1.2510 staal is afhankelijk van het gereedschap dat voorhanden is. Met een slijpmachine en haakse slijper voorhanden, zou ik het van HSS staf maken. Met alleen een gasbrander en ijzerzaag (mijn geval) zal het niet veel langer duren om zacht 1.2510 staal te bewerken. Het harden kan met een gasbrander, crème brulee brander of waarschijnlijk zelfs een campingbrander, en vervolgens ontlaten in de oven als je toch lasagne maakt.
Laten maken bij een smid is waarschijnlijk (fors) duurder dan de Veritas beitel.

De andere optie is natuurlijk een oude beitel opofferen. Dat wordt wel weer puzzelen hoe de stelschroef dan aan de zijkant van de beitel komt i.p.v. er achter, want zo'n beitel is natuurlijk niet dik genoeg voor een diepe groef.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Het tweede deel van het filmpje staat online. Het ziet er allemaal behoorlijk haalbaar uit, inclusief het harden van het metaal. Kortom: ik ga eens even verder zoeken naar de benodigde onderdelen.
Ja alleen wat de heer Sellers doet is me niet geheel duidelijk :) Hij start met een gasbrander en hij stookt de BQ op (waarschijnlijk kan hij met dat brandertje het staal niet kersenrood krijgen). Vervolgens dompelt hij het staal in water! Volgens mijn bescheiden kennis moet O1 staal in olie worden gehard, daar staat de O voor. Beetje schimmig dus.
Wilco Flier heeft hier op dit mooie forum aardig wat over gepost al een tijdje terug rond 2012. even in google harden O1 staal intypen en dan vind je het wel.
Overigens een staaf van 10mm bij 10mm met zo'n brandertje laten gloeien gaat echt niet lukken is mij ervaring.
Teveel staalmassa moet je al met wat vuurvaste stenen gaan werken om een beschut stook plaatsje te maken. Of inderdaad de BQ zo heb ik mijn Weber te heet gestookt! en verprutst dus, nu een eigen kleine stookoventje gebouwd (al weer wat jaartjes terug)

Groetnis,

Roeland
 

DeBanjoman

Nieuw lid
25 mei 2020
2
0
Ik heb de firma Hersbach in Schiedam gevonden die 1.2510 staal (O1) verkoopt (10 x 10 mm onder ander) in lengten van 500mm of 1000 mm. Prima optie, kreeg duidelijke uitleg over de staalsoorten en hoe ik het spul het best kan kiezen / bestellen uit de catalogs etc. Prima optie voor een ieder lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Leuk idee, ik ben er zelf ook aan begonnen. Het is zeker niet de enige video op Youtube, en ook geen origineel ontwerp van Paul Sellers, maar wel makkelijk. Ik wilde er wel ooit een bouwen, maar ik was te lui om het uit te zoeken. Dit is wat ik nodig had: simpel ontwerp, fijne instelling d.m.v. schroefdraad, met bouwplan, en zo in mijn schoot geworpen.
Ik heb al een stuk beuken al op maat gemaakt en gevlakt, afkomstig van een oude dorpel die bij verbouwing uit ons huis is gehaald.

Ik twijfel zelf ook nog over de beitel. Ik ga denk ik voor de kant-en-klare Veritas beitel van Dictum. Minder leuk, wel snel. En het heeft een paar voordelen: de rug wordt eenvoudiger zonder dat schuine vlak. Een oogbout en vleugelmoer om de beitel te klemmen zijn bij de bouwmarkt te koop. En de beitels zijn verwisselbaar.

Zelf maken is wel leuk. Niet per se goedkoper, tenzij je de materiaalkosten kan splitsen over meerdere beitels.
Van HSS of 1.2510 staal is afhankelijk van het gereedschap dat voorhanden is. Met een slijpmachine en haakse slijper voorhanden, zou ik het van HSS staf maken. Met alleen een gasbrander en ijzerzaag (mijn geval) zal het niet veel langer duren om zacht 1.2510 staal te bewerken. Het harden kan met een gasbrander, crème brulee brander of waarschijnlijk zelfs een campingbrander, en vervolgens ontlaten in de oven als je toch lasagne maakt.
Laten maken bij een smid is waarschijnlijk (fors) duurder dan de Veritas beitel.

De andere optie is natuurlijk een oude beitel opofferen. Dat wordt wel weer puzzelen hoe de stelschroef dan aan de zijkant van de beitel komt i.p.v. er achter, want zo'n beitel is natuurlijk niet dik genoeg voor een diepe groef.
FYI: Voor bestaande grondschaaf beitels heeft James Wright (wood by wright) ook net een filmpje gemaakt.
 

DeBanjoman

Nieuw lid
25 mei 2020
2
0
@Paul90 Niet perse goedkoper waag ik te betwijfelen.. 1 meter 10x10mm kost bj Hersbach minder dan 25 euro. Da's genog voor een stuk of 8 beitels.. Volgens mij een stuk goedkoper dan de Veritas oplossing.... HSS is trouwens niet de doen lijkt mij vanwege de hardheid van het materiaal. Alles is natuurlijk afhankelijk van je eigen keuze en manier van werken, dus geen echte kritiek over hoe je het wil oplossen. Het blijft tenslotte een hobby en geen wetenschap voor ons :) Ik ga voor de 1.2510 (O1) oplossing en wil graag mijn ervaring delen. Benieuwd wat jouw ervaring wordt. Succes!
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik hen ook al jaren naar grondschaaf op zoek. Uiteindelijk deze gevonden
Bench Dog Router Plane with Fence, Open Throat
Voor een betaalbare prijs, maar voor dat ie bij mij op de werkbank ligt komen er nog flink wat kosten bij. Getriggerd door Paul Sellers gelijk een paar stukken essen opgezocht, daar kunnen er 2 uit, stukje platstaal bij de gamma gehaald en via amazon een aantal duimmoeren of kartelmoeren besteld.
Gisteren gelijk maar een eerste aanzet gemaakt:
 

Bijlagen

  • IMG_4827.jpeg
    IMG_4827.jpeg
    227,4 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4828.jpeg
    IMG_4828.jpeg
    182,4 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4829.jpeg
    IMG_4829.jpeg
    131,3 KB · Weergaven: 46

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Is het een idee om in dit draadje elkaars voorgang te volgen en alle wederwaardigheden en ideeen met elkaar te delen? Misschien een groepsaankoop via de zoon van JosT?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
@Paul90 Niet perse goedkoper waag ik te betwijfelen.. 1 meter 10x10mm kost bj Hersbach minder dan 25 euro. Da's genog voor een stuk of 8 beitels.. Volgens mij een stuk goedkoper dan de Veritas oplossing....
Het is een afweging. Wat ik zeg, zelf maken is alleen goedkoper als er meerdere beitels worden gemaakt, én je al een gasbrander hebt voor het harden. Anders zijn de kosten al snel hoger dan een kant-en-klaar beitel van 20€. Maar zeker weten is het een stuk leuker!
Ik ga maar één schaaf maken, dus dan loont dit het niet. Dat idee om collectief te kopen helpt ook om de kosten te splitsen natuurlijk!

Ja alleen wat de heer Sellers doet is me niet geheel duidelijk :) Hij start met een gasbrander en hij stookt de BQ op (waarschijnlijk kan hij met dat brandertje het staal niet kersenrood krijgen). Vervolgens dompelt hij het staal in water! Volgens mijn bescheiden kennis moet O1 staal in olie worden gehard, daar staat de O voor. Beetje schimmig dus.
[...]
Hij verwarmt met de brander en ontlaat het staal daarna in de oven. De BBQ demonstreert hij alleen als alternatief voor mensen die geen (stevige) gasbrander hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Vorige week ben ik met dezelfde uitdaging begonnen.
Het was inderdaad even zoeken naar het juiste staal en stelschroeven.
Ik kwam uit bij het volgende:
Of dit 01-staal is of O1-staal kon ik niet achterhalen.
Gratis bezorgd! Ik heb direct een paar stalen strips besteld. Om de beitel te kunnen klemmen/borgen en een paar lijmklemmen (Paul Sellers) te kunnen maken. En een centerpunt om goed gemikt te kunnen boren in het staal.

kartelmoeren: Elesa Kartelmoer DIN 466-M6 | 100800710 | IP Bernard Sanders Aandrijftechniek B.V.
niet duur, afgezien van bezorgkosten. Daarom 6 stuks besteld. Kan ik 2 routers maken ;-)

Het spannendste wordt het harden. Zien of dat lukt met mijn campinggasbrander. Blussen in water of pindaolie Is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk. Misschien gewoon proberen. Water heb ik, pindaolie nog niet.

Benieuwd naar jullie voortgang.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Vorige week ben ik met dezelfde uitdaging begonnen.
Het was inderdaad even zoeken naar het juiste staal en stelschroeven.
Ik kwam uit bij het volgende:
Of dit 01-staal is of O1-staal kon ik niet achterhalen.
Gratis bezorgd! Ik heb direct een paar stalen strips besteld. Om de beitel te kunnen klemmen/borgen en een paar lijmklemmen (Paul Sellers) te kunnen maken. En een centerpunt om goed gemikt te kunnen boren in het staal.

kartelmoeren: Elesa Kartelmoer DIN 466-M6 | 100800710 | IP Bernard Sanders Aandrijftechniek B.V.
niet duur, afgezien van bezorgkosten. Daarom 6 stuks besteld. Kan ik 2 routers maken ;-)

Het spannendste wordt het harden. Zien of dat lukt met mijn campinggasbrander. Blussen in water of pindaolie Is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk. Misschien gewoon proberen. Water heb ik, pindaolie nog niet.

Benieuwd naar jullie voortgang.
Dat stukje stafmateriaal waar je naar verwijst is van S235 gemaakt. Dat is het meest standaard constructiestaal dat er is. Harden kun je vergeten. Te lage legering. Hooguit dat je het een 'mooi blauw kleurtje' kunt geven, maar dan is het nogsteeds als boter in het hout (als je van slijpen houd t is daar natuurlijk niks mis mee).
 

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Dat stukje stafmateriaal waar je naar verwijst is van S235 gemaakt. Dat is het meest standaard constructiestaal dat er is. Harden kun je vergeten. Te lage legering. Hooguit dat je het een 'mooi blauw kleurtje' kunt geven, maar dan is het nogsteeds als boter in het hout (als je van slijpen houd t is daar natuurlijk niks mis mee).
Dank je Risikoos. Ik was al bang voor, na het lezen van diverse internet bronnen. Een wereld gaat voor mij open, en het leeft doordat ik er wat mee doe. Ik zal nog meer moeten lezen om helder te krijgen wat de beste keuze is voor staal, of de verschillende opties met voor en nadelen.
wordt vervolgd….
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik heb tegenwoordig een zelfgebouwd oventje, maar in het verleden werkte voor kleine onderdelen een paar gestapelde vuurvaste stenen ook prima. een propaanbrander wordt heet genoeg, maar heeft een beperkt vermogen. Je moet er dus met de stenen voor zorgen dat de warmte niet naar de zijkanten weg kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dank je Risikoos. Ik was al bang voor, na het lezen van diverse internet bronnen. Een wereld gaat voor mij open, en het leeft doordat ik er wat mee doe. Ik zal nog meer moeten lezen om helder te krijgen wat de beste keuze is voor staal, of de verschillende opties met voor en nadelen.
wordt vervolgd….
Wat voor afmeting 1.2510 (O1) heb je nodig? Misschien heb ik nog een stukje liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Ik heb tegenwoordig een zelfgebouwd oventje, maar in het verleden werkte voor kleine onderdelen een paar gestapelde vuurvaste stenen ook prima. een propaanbrander wordt heet genoeg, maar heeft een beperkt vermogen. Je moet er dus met de stenen voor zorgen dat de warmte niet naar de zijkanten weg kan.
Ik las dat een houtdraaier een oventje had van gestapelde Ytong blokken. Ook nog een optie. Eerst maar eens op zoek naar een adres voor vuurvaste steen. Dat voelt beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.