Paul Sellers grondschaaf zelf maken

Nixter

Nieuw lid
28 aug 2022
3
0
Sint Pancras
Klopt ik heb 46 euro incl verzendkosten afgetikt, daarbij komt nog de 12,50 aan inklaringskosten (aan postNL) en de btw erover heen. Totaal verwacht ik 69 euro te betalen.
Mijn overweging was: Ik heb Paul Sellers Youtube kanaal gebinged watched en wilde met mijn aankoop hem daarmee ondersteunen. Tegelijkertijd ben ik opzoek naar een grondschaaf die breed en diep genoeg is, deze kan ik hiermee realiseren, welke normaal gesproken 200 euro kost. Verder is de beitel helemaal afgewerkt en behoeft enkel nog gewet te worden.
Financieel een aderlating. De volgende grondschaaf ga ik scherper calculeren.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Niet helemaal x2.. 38 pond, €45 inclusief verzendkosten en €13,45 inklaring en btw, dus €58,45. Voor een grondschaaf, die over het algemeen richting de 150 gaan, vind ik het prima..
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit is ook een leuke grondschaaf even wat slijpen en een grondplaatje van kwartiers mahonie aanbrengen. Totale kosten € 40,-

D1F572AE-2012-459D-9BB0-6339CD8D3BC8.jpeg

schaafje is gemaakt van roestvrijstaal grondplaat, stelwiel en metrischedraad ook roestvrijstaal, beitel van gereedschapstaal.
De grondplaat is vrij scherp dus even met de zoetvijl erover.

groetnis, Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het vergroten van het werk oppervlak voor de afmetingen van de schaaf vond ik de diepte te smal.
groetnis,
Roeland
Duidelijk. Geen last dat de beitel gaat 'klapperen' omdat hij verder uitsteekt met die grondplaat eronder? En was de stalen grondplaat van jouw exemplaar helemaal vlak? Ik heb hem gisteren binnengekregen, maar de grondplaat is van links naar rechts een heel klein beetje bol...

En een algemenere vraag - hoe maak je met zo'n grondschaaf een diepe gleuf:

- beitel steeds een fractie dieper zetten of meteen flink 'afnemen'?
- uit de losse hand, of maak je een (of wellicht zelfs twee, beide kanten 1) langsgeleider?

Dank alvast voor de antwoorden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.