Paul Sellers grondschaaf zelf maken

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Gisteren weer wat tijd gehad om aan de grondschaaf te werken. Om de positie van het draadeind van de hoogte-instelling te bepalen heb ik een puntje aan de een stukje draadeind geslepen:
Bekijk bijlage 111834

Opnieuw met behulp van een CD een gat van 90 graden geboord en daarna de draad voor M6 erin getapt:
Bekijk bijlage 111835

Ik heb toch besloten om de bevestiging van de knoppen door de hele knop heen te laten lopen temeer daar ik ook nog de koperen bouten uit de zonnestoelen gehaald had. Hier heb ik ze gepolijst en liggen gereed voor assemblage:
Bekijk bijlage 111836

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:
Bekijk bijlage 111837
Bekijk bijlage 111838

Best tevreden over, voelt ook goed aan. Het wacht is op onze nieuwe keukenoven die tot 280 graden kan. Dan kan ik de beitels harden en ontlaten
Als dat allemaal gebeurd is zal ik proberen een filmpje te uploaden met de werking.
Prachtig Ad!
Fijn dat het goed aanvoelt. Ik neem aan dat je doelt op het gevoel van de knoppen en controle over de grondschaaf?
Ik vraag mij m.b.t. de controle bijvoorbeeld af wat de beste lokatie is voor de knoppen. Ter hoogte van de beitelpunt (die natuurlijk afhankelijk is van de diepte-instelling) of meer naar voren of achteren?
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ja, ik bedoel inderdaad de knoppen.

Paul sellers heeft de knoppen precies in het midden van het 'beitelgat' gepositioneerd, ik heb dat zo over genomen. Ik denk dat een centimeter naar voren of naar achteren niet zoveel uit zal maken, de schaaf is bijna 10 cm breed; draadvlak genoeg dus.
Gr Albert
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Hallo, ik was een tijdje niet actief op het Forum, maar de grondschaaf discussie ging ondertussen lekker verder! Leuk is dat. Mijn eigen grondschaaf is inmiddels lekker opgeschoten. Ik heb me grotendeels aan het ontwerp van Sellers gehouden m.u.v. twee aanpassingen: het gat in het midden heb ik wat groter gemaakt voor een beter "uitzicht" tijdens het schaven. Daarnaast heb ik zelf handvatten gemaakt. Ik heb geen draaibank, maar had nog een restantje liggen van een 8-kantige poot. Dit heb ik meer taps gemaakt, en het levert een prima grip op!
Voor de beitel heb ik 1.250 staal, maar helaas 12 mm bij 10 mm. Hierdoor moest ik flink slijpen om de 25graden hoek erin te krijgen. In ongehoorde toestand heb ik al even getest, maar dan rolt de punt wel veel te hard om.
tempImagehAlbyo.jpgtempImage4f7nl3.jpg
tempImageADSXBX.jpg
 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Vandaag heb ik de eerste poging gedaan om de beitel te harden. We hadden met wat binnenmuur-stenen een beschut hoekje gemaakt en dan met een simpele brander geprobeerd om de beitel heet genoeg te krijgen. De punt raakte zeker roodgloeiend, maar we kwamen niet tot het niveau dat de punt niet meer magnetisch was. Hierdoor is de beitel wel harder geworden, maar niet hard genoeg. We hadden wel geblust in olie, maar hebben het staal niet in de oven gestopt. Kortom: matige eerste poging. Maar ik neem aan dat er nog niets is verloren en dat er geen nadeel is om dezelfde beitel nog een keer te proberen op te stoken tot hogere temperaturen. De volgende poging wordt dan denk ik met een BBQ. Iemand anders al succesvol in het harden van de beitel?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heb ik de eerste poging gedaan om de beitel te harden. We hadden met wat binnenmuur-stenen een beschut hoekje gemaakt en dan met een simpele brander geprobeerd om de beitel heet genoeg te krijgen. De punt raakte zeker roodgloeiend, maar we kwamen niet tot het niveau dat de punt niet meer magnetisch was. Hierdoor is de beitel wel harder geworden, maar niet hard genoeg. We hadden wel geblust in olie, maar hebben het staal niet in de oven gestopt. Kortom: matige eerste poging. Maar ik neem aan dat er nog niets is verloren en dat er geen nadeel is om dezelfde beitel nog een keer te proberen op te stoken tot hogere temperaturen. De volgende poging wordt dan denk ik met een BBQ. Iemand anders al succesvol in het harden van de beitel?
Kijk hier eens: Russische schuine draaibeitel Hier ben ik een gesmede draaibeitel aan het harden , misschien heb je daar wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Mooi Koekjes op pad,
Ik vroeg me al af waar je als topicstarter bleef:giggle:
Ik wacht met harden tot onze nieuwe keukenoven er is, die kan tot namelijk tot 280 graden (zou voor de kerst al komen, maar wordt pas week 6:cautious:)
Het harden ga ik ook met de BBQ doen denk ik. ik was ook niet van plan om de hele beitel te harden maar slechts enkele centimeters
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Vandaag heb ik de eerste poging gedaan om de beitel te harden. We hadden met wat binnenmuur-stenen een beschut hoekje gemaakt en dan met een simpele brander geprobeerd om de beitel heet genoeg te krijgen. De punt raakte zeker roodgloeiend, maar we kwamen niet tot het niveau dat de punt niet meer magnetisch was. Hierdoor is de beitel wel harder geworden, maar niet hard genoeg. We hadden wel geblust in olie, maar hebben het staal niet in de oven gestopt. Kortom: matige eerste poging. Maar ik neem aan dat er nog niets is verloren en dat er geen nadeel is om dezelfde beitel nog een keer te proberen op te stoken tot hogere temperaturen. De volgende poging wordt dan denk ik met een BBQ. Iemand anders al succesvol in het harden van de beitel?

Zolang er geen vervuiling plaats vind van het staal kun je de meeste stalen eindeloos vaak harden en ontlaten zonder echt iets aan de samenstelling te veranderen. In de praktijk zal er ergens een grens zijn (altijd wel iets van vervuiling), maar voor je die bereikt hebt heb je of een sterretje gemaakt, of heb een kapitaal aan brandstof opgebruikt.

Voorlopig zit t wel goed 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Mooi Koekjes op pad,
Ik vroeg me al af waar je als topicstarter bleef:giggle:
Ik wacht met harden tot onze nieuwe keukenoven er is, die kan tot namelijk tot 280 graden (zou voor de kerst al komen, maar wordt pas week 6:cautious:)
Het harden ga ik ook met de BBQ doen denk ik. ik was ook niet van plan om de hele beitel te harden maar slechts enkele centimeters
Ik begrijp niet helemaal waarom je per se wil afharden op 280 graden in de oven. Ik zie hier heel verschillende informatie over en heb het idee dat hoe hoger de temperatuur wordt hoe harder de beitel. Ik kom ook juist mensen tegen die deze laatste proces-stap op 180 of 200 graden uitvoeren.
En nog een vraagje over de BBQ methode (ik heb net het filmpje van Wilco bekeken): heb je dan het idee dat je hier ook extra lucht moet toevoegen met een compressor (of met een föhn zoals Paul Sellers het doet). Ik vraag me af of er nog veel van de föhn overblijft.....
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik begrijp niet helemaal waarom je per se wil afharden op 280 graden in de oven. Ik zie hier heel verschillende informatie over en heb het idee dat hoe hoger de temperatuur wordt hoe harder de beitel. Ik kom ook juist mensen tegen die deze laatste proces-stap op 180 of 200 graden uitvoeren.
En nog een vraagje over de BBQ methode (ik heb net het filmpje van Wilco bekeken): heb je dan het idee dat je hier ook extra lucht moet toevoegen met een compressor (of met een föhn zoals Paul Sellers het doet). Ik vraag me af of er nog veel van de föhn overblijft.....
Voor het harden heb je hogere temperaturen nodig dan 280. Dat klopt. Maar Ad heeft het hier over het ontlaten, de stap ná het harden. Dan is 280 graden geen verkeerde keuze.

Bekijk het datablad eens die ik op reactie nummer #69 geplaatst heb. In de tabel voor het ontlaten kun je zien dat een lagere ontlaattemperatuur resulteert in harder materiaal. Een hoge ontlaattemperatuur geeft een lagere eindhardheid.

62 HRC is vrij hard voor 1.2510 (O1) en dan heb je kans op een sneller afbrokkelende snede. Een compromis is ergens tussen 58-60 HRC.

Maar dat is de theorie... Laten we eerlijk en nuchter zijn: punt blijft dat ons hobbyisten zonder temperatuurgeregelde ovens en zonder hardheidsmeter toch al zodanig in de marge bezig zijn dat je in de praktijk het gewoon 'hard' wilt hebben. 😉 Hoeveel HRC je eindmateriaal is, blijft gissen.

Edit: een extra toevoer van (pers)lucht is aan te bevelen. In mijn filmpje is dat een compressor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Dat houtwerk ging allemaal best aardig, eigenlijk, dit is toch complexer dan ik me had voorgesteld. Bovendien zijn de huisgenoten wat huiverig voor uitbreiding van de hobby..... ben recent al begonnen met vershout bewerken (ook heel leuk). Als daar nu nog smeden bij komt, met weer nieuwe accessoires wordt het wel wat te veel van het goede, vrees ik.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63 en ad.vanholten

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Nog een vraag dat me te binnen schoot: is dat ontladen in de oven direct na het oliebadje nodig? of kan daar wel even (als in een paar uur) tijd tussen zitten? Ik overweeg nu om bij een smid langs te gaan, daar het harden te laten uitvoeren en dan eenmaal thuis de beitels in de oven te stoppen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik kan me voorstellen dat je geen vet stuk staal in je nieuwe oven wil.
of anders moeder de vrouw niet.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Nog een vraag dat me te binnen schoot: is dat ontladen in de oven direct na het oliebadje nodig? of kan daar wel even (als in een paar uur) tijd tussen zitten? Ik overweeg nu om bij een smid langs te gaan, daar het harden te laten uitvoeren en dan eenmaal thuis de beitels in de oven te stoppen.
Dat maakt voor het staal niets uit. Je kan het ook weken later nog doen.

O, en de olie kan je er van tevoren afwassen. Wel even goed droog maken.
 

PeterVD

Actieve deelnemer
24 nov 2015
46
0
Wateringen
Goedemorgen, net bericht gekregen van Rokesmith (Paul Sellers) dat de verzending van de "hardware kit" eind maart begin april 2022 zou gaan beginnen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
35 pond...mmmm... Ik heb nog geen 10 euro uitgegeven voor die van mij.
Stukje 10x10 zelf harden. plaatje staal, drie schroeven, wat ringetjes, nog twee schroeven voor de handvatten.
Ik geef toe, handvatten gekocht, paar schroeven idem. Stukjes staal nog liggen. Maar ook dan heb je dit voor een eurootje of acht. Ik vind 35 pond aan de prijs. Die goedkope van mij doet het net zo goed.
Maar ok, ik geef ook toe, als je van alles niet zelf hebt is een grondschaafje van 35 euro misschien wel niet zo duur... alhoewel...:)
DSCF4525.JPG


;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.