Paul Sellers grondschaaf zelf maken

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dank je Risikoos. Ik was al bang voor, na het lezen van diverse internet bronnen. Een wereld gaat voor mij open, en het leeft doordat ik er wat mee doe. Ik zal nog meer moeten lezen om helder te krijgen wat de beste keuze is voor staal, of de verschillende opties met voor en nadelen.
wordt vervolgd….
Je kunt eventueel ook een oude, versleten vierkante vijl proberen te vinden/krijgen/kopen van ongeveer 10x10mm. (kringloopwinkel) Dat staal is ook goed genoeg voor wat je ervan wilt maken.

Je stookt een gewoon houtvuurtje, na een tijdje stoken heb je een mooi bedje met gloeiende houtskool. Je legt de vijl in het vuur, stookt het vuurtje op en laat het daarna uitbranden. Het staal is dan zacht. Je kunt dat testen door met een scherpe vijl de oude vijl te vijlen. Neemt de nieuwe vijl duidelijk staal af, dan is het zacht genoeg. Schraapt de nieuwe vijl met een ratelend geluid over de oude vijl zonder noemenswaardige afname, is het nog niet zacht genoeg en mag je een nieuw vuurtje stoken.

Nu het staal zacht is, kun je met een haakse slijper of bandschuurmachine de tanden eraf slijpen/schuren en verdere bewerkingen uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63 en Risikoos

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Vande week bij Hersbach een meter 01 staal gehaald. Inderdaad super vriendelijke mensen en uitgebreide uitleg over harden gehad, ik deel het maar even met jullie:

Staal opstoken tot 800 graden, olie voorverwarmen tot 50-60 graden en daarin afkoelen ( in géén geval water gebruiken, de kans dat je ijzer uit elkaar barst is groot!!) staal direct uit de olie ongeveer een uur op 300 graden. Het ijzer niet laten afkoelen, maar direct uit de olie de oven in. Doe je lager dan 300 graden in de oven dan zal je beitel harder en brosser blijven en moeilijker te slijpen zijn.
 
Laatst bewerkt:

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Vandaag een regenachtige dag, mooi weer om in de schuur door te brengen, ik startte vandaag met de stukken essen die in deze week al geprepereerd had.
IMG_4829 (1).jpeg

Daarna met de kolomboormachine de gaten geboord;
IMG_4832.jpeg
IMG_4833.jpeg

Daarna het stuk hout de beitel houdt op 50 graden gezaagd:
IMG_4834.jpeg
IMG_4835.jpeg
M'n zaag is niet echt scherp meer...:(
IMG_4836.jpeg

De ander hoek moet 90graden ten opzichte van zijde van 50 graden komen, dus ik heb het afgezaagde stuk ermet dubbelzijdig tape aangeplakt om het opnieuw door de tafelzaag te kunnen halen, dat werkte perfect:
IMG_4838.jpegIMG_4839.jpeg

Daarna met de handschaaf glad gemaakt en exact op 90 graden geschaafd:
IMG_4840.jpeg

Omdat ik er tweek tegelijk maak hen ik de ene schaafbeitel er met de hand in gemaakt, en de andere met de tafelzaag, beide opties werkten prima:
IMG_4841.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen83

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Je kunt eventueel ook een oude, versleten vierkante vijl proberen te vinden/krijgen/kopen van ongeveer 10x10mm. (kringloopwinkel) Dat staal is ook goed genoeg voor wat je ervan wilt maken.

Je stookt een gewoon houtvuurtje, na een tijdje stoken heb je een mooi bedje met gloeiende houtskool. Je legt de vijl in het vuur, stookt het vuurtje op en laat het daarna uitbranden. Het staal is dan zacht. Je kunt dat testen door met een scherpe vijl de oude vijl te vijlen. Neemt de nieuwe vijl duidelijk staal af, dan is het zacht genoeg. Schraapt de nieuwe vijl met een ratelend geluid over de oude vijl zonder noemenswaardige afname, is het nog niet zacht genoeg en mag je een nieuw vuurtje stoken.

Nu het staal zacht is, kun je met een haakse slijper of bandschuurmachine de tanden eraf slijpen/schuren en verdere bewerkingen uitvoeren.
Dank je voor de tips Wilco. Ik heb nog geen oude vijl om in te zetten, maar goed om te onthouden. Net zoals van een oud zaagblad ook schraapstalen te maken zijn (info Paul Sellers).
Ondertussen kwam ik op basis van diverse tips en zoektocht uit bij Two4Steel uit Zwaag. O.a. de pagina Two4Steel | Staalwijzer 100MnCrW4 1.2510 gereedschapsstaal precisie voorgeslepen op maat bewerkt
(Het lukte mij niet in de webshop bij Hersbach te komen)

Ik heb twee stuks van dat staal besteld: 10x10x500 mm en 60x4x500 mm. Met alle tips, ook die van Ad aan de slag als de bestelling binnen is.
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Hoi Allemaal,
ik ben ook van plan om deze grondschaaf te gaan maken en ben de dag nadat de tweede video van Paul uitkwam bij Hornbach gaan kijken voor de onderdelen. Je kan daar voor alles terecht, kost je ongeveer 13 euro aan materiaal los van het hout. Vond ik best meevallen.

Correctie: Alles behalve de houten knoppen/handvatten.

Gr. Jeroen
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Hoi Allemaal,
ik ben ook van plan om deze grondschaaf te gaan maken en ben de dag nadat de tweede video van Paul uitkwam bij Hornbach gaan kijken voor de onderdelen. Je kan daar voor alles terecht, kost je ongeveer 13 euro aan materiaal los van het hout. Vond ik best meevallen.

Correctie: Alles behalve de houten knoppen/handvatten.

Gr. Jeroen
Wat heb je gebruikt voor de beitel zelf?
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Ik was van plan om deze stang te gebruiken. Zie bijlage
 

Bijlagen

  • D88238F5-7B71-4CEE-933C-55DF5AFE3F09.jpeg
    D88238F5-7B71-4CEE-933C-55DF5AFE3F09.jpeg
    69,3 KB · Weergaven: 39

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat is hoogstwaarschijnlijk S235, een laaggelegeerd constructiestaal veel gebruikt voor staalconstructies en dergelijke. Om staal te harden heeft het minimaal zo'n 0,3% koolstof nodig, S235 zit zo uit het hoofd gemiddeld rond de 0,2-0,23. Dus het zal, zelfs na een warmtebehandeling relatief te zacht blijven om goed scherp te worden en vooral te blijven. Geen goede keuze dus voor een beitel dat hout moet snijden.
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Dat is hoogstwaarschijnlijk S235, een laaggelegeerd constructiestaal veel gebruikt voor staalconstructies en dergelijke. Om staal te harden heeft het minimaal zo'n 0,3% koolstof nodig, S235 zit zo uit het hoofd gemiddeld rond de 0,2-0,23. Dus het zal, zelfs na een warmtebehandeling relatief te zacht blijven om goed scherp te worden en vooral te blijven. Geen goede keuze dus voor een beitel dat hout moet snijden.
Ik had de gehele thread nog niet goed gelezen en te snel gereageerd ;-) dank voor de opheldering
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Ik heb de firma Hersbach in Schiedam gevonden die 1.2510 staal (O1) verkoopt (10 x 10 mm onder ander) in lengten van 500mm of 1000 mm. Prima optie, kreeg duidelijke uitleg over de staalsoorten en hoe ik het spul het best kan kiezen / bestellen uit de catalogs etc. Prima optie voor een ieder lijkt me.
Ik wil wel een stukje van 115mm van je overnemen :)
 

Jeroen83

Nieuw lid
29 feb 2016
13
23
Apeldoorn
Je kunt eventueel ook een oude, versleten vierkante vijl proberen te vinden/krijgen/kopen van ongeveer 10x10mm. (kringloopwinkel) Dat staal is ook goed genoeg voor wat je ervan wilt maken.

Je stookt een gewoon houtvuurtje, na een tijdje stoken heb je een mooi bedje met gloeiende houtskool. Je legt de vijl in het vuur, stookt het vuurtje op en laat het daarna uitbranden. Het staal is dan zacht. Je kunt dat testen door met een scherpe vijl de oude vijl te vijlen. Neemt de nieuwe vijl duidelijk staal af, dan is het zacht genoeg. Schraapt de nieuwe vijl met een ratelend geluid over de oude vijl zonder noemenswaardige afname, is het nog niet zacht genoeg en mag je een nieuw vuurtje stoken.

Nu het staal zacht is, kun je met een haakse slijper of bandschuurmachine de tanden eraf slijpen/schuren en verdere bewerkingen uitvoeren.
Of een nieuwe, ik vond dit redelijk snel maar dan zit je al bijna 17 euro incl verzendkosten.

 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Vande week bij Hersbach een meter 01 staal gehaald. Inderdaad super vriendelijke mensen en uitgebreide uitleg over harden gehad, ik deel het maar even met jullie:

Staal opstoken tot 800 graden, olie voorverwarmen tot 50-60 graden en daarin afkoelen ( in géén geval water gebruiken, de kans dat je ijzer uit elkaar barst is groot!!) staal direct uit de olie ongeveer een uur op 300 graden. Het ijzer niet laten afkoelen, maar direct uit de olie de oven in. Doe je lager dan 300 graden in de oven dan zal je beitel harder en brosser blijven en moeilijker te slijpen zijn.

Hersbach zit een soort van bij mij in de buurt dus daar wil ik wel langs binnenkort. Hoeveel kostte een meter 01 staal?
 

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Daarna de 'beitelhouder' op maat gezaagd en de hoeken afgerond en de beitelhiuder erop gelijmd:
Een vruchtbare dag zullen we maar zeggen....:cool::
Bekijk bijlage 110910
Hoi Ad,

Het lijkt er op dat de beitel onder een hoek van 40 graden staat t.o.v. de onderkant van de router i.p.v. de door Paul Sellers bedoelde 50 graden. Zie ik dat goed ?
Ben benieuwd hoe je vordert en je ervaringen zullen zijn. Hangt misschien ook nog af van de slijphoek van de beitel.
Hartelijke groet,
Bertus
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ik heb inderdaad weer wat vorderingen gemaakt. Paul Sellers beitelde aan de onderkant wat weg om ruimte te maken voor de beitel, ik probeer het eerst met een frees, mocht dat niet voldoende blijken dan kan ik altijd nog wat verder uithakken:
IMG_4850.jpeg

Eidenlijk mijn burmestermallen een keer kunnen gebruiken voor de afgeronde voorkant:
IMG_4849.jpeg

met een vijl de hoekjes afgerond
IMG_4851.jpeg

Toen was het staalwerk aan de beurt:
IMG_4852.jpeg
IMG_4853.jpeg
IMG_4856.jpeg

Dat staal heeft altijd een laagje coating. Ik had me voorgenomen om het mooi glimmend te maken:
IMG_4857.jpeg
Als alles klaar is nog eens politouren.

De draadeinden ga ik ander doen als Paul Sellers, hij gebruikt daar duimschroeven voor of zoiets. Ik heb essen gebruikt dat is hard genoeg en ik heb het al veel vaker gedaan, dus neem ik een draadeindje M6 en tap er schroefdraad in. Om gaten recht te boren gebruik ik vaak een oude CD of een oude schijf uit een harde schijf, dat werkt prima. Normaal boor ik dan door het gaatje heen en kun je de boor exact haaks houden, dat ging hierbij niet, maar door het er naast te leggen lukt het ook prima:
IMG_4866.JPG

De bouten erin en de koppen afzagen:
IMG_4880.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4881.jpeg
    IMG_4881.jpeg
    102,1 KB · Weergaven: 18

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Het resultaat tot zover, ik ben er eigenlijk best tevreden over:
IMG_4881.jpeg
IMG_4882.jpeg

Ik wacht nu op de kartel moeren om de insnedes voor de hoogte instelling van beitel te kunnen maken.
Dan volgt het echt spannende.... de beitels harden.

wordt vervolgt
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Nerf

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.