Paul Sellers grondschaaf zelf maken

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Afgelopen weekend alvast een paar knoppen gekocht, 2 verschillende omdat ik geen keuze kon maken:rolleyes::
IMG_4887.jpeg

De rechtse hebben de goede maat maar vind ik niet mooi, de linkse lijken me iets te laag, maar die zou ik het liefst gebruiken:
IMG_4888.jpeg

Van teakhouten tuinstoelen die ik van de zomer gesloopt heb had ik het beslag bewaard, waaronder al het koperwerk en daaar zaten prachige koperen bussen bij:
IMG_4889.jpeg

Vanavond gelijk maar even gekeken wat daar van te maken viel, stukje hout erin geslagen en in de kolomboormachine en met schuurpapier aan de slag eerst korrel 120 daarna 240 en toen nog met korrel 400:
IMG_4892.jpeg

Uiteindelijk nog met de strop om de beitels te slijpen en polijstpasta:
IMG_4894.jpeg

Als ik dat onder ronde knop monteer komt het er zo uit te zien:
IMG_4895.jpeg

ik denk dat ik daar maar voor ga, ziet er wel chique uit.

Ik twijfel of ik de moer/bout door de knop heen doe of dat ik knop met de bestaande bevestiging als een 'moer' op een stukje draadeind schroef. Wat denken jullie?
Ik denk dat er misschien te veel krachten op komen en dat er dwars doorheen het beste is, zoal Paul Sellers het doet?
 
Laatst bewerkt:

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Het resultaat tot zover, ik ben er eigenlijk best tevreden over:
Bekijk bijlage 111373
Bekijk bijlage 111374

Ik wacht nu op de kartel moeren om de insnedes voor de hoogte instelling van beitel te kunnen maken.
Dan volgt het echt spannende.... de beitels harden.

wordt vervolgt
Wordt mooi Ad! Gebruik je andere kartelmoeren voor de hoogte instelling dan de twee voor het klemmen van de beitel? Ik dacht dat Paul S. 3 dezelfde gebruikte en heb er 2*3 besteld.
(duurt nu wel erg lang, en ga er morgen maar eens achteraan bellen).
 

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Afgelopen weekend alvast een paar knoppen gekocht, 2 verschillende omdat ik geen keuze kon maken:rolleyes::
Bekijk bijlage 111612

De rechtse hebben de goede maat maar vind ik niet mooi, de linkse lijken me iets te laag, maar die zou ik het liefst gebruiken:
Bekijk bijlage 111613

Van teakhouten tuinstoelen die ik van de zomer gesloopt heb had ik het beslag bewaard, waaronder al het koperwerk en daaar zaten prachige koperen bussen bij:
Bekijk bijlage 111614

Vanavond gelijk maar even gekeken wat daar van te maken viel, stukje hout erin geslagen en in de kolomboormachine en met schuurpapier aan de slag eerst korrel 120 daarna 240 en toen nog met korrel 400:
Bekijk bijlage 111615

Uiteindelijk nog met de strop om de beitels te slijpen en polijstpasta:
Bekijk bijlage 111616

Als ik dat onder ronde knop monteer komt het er zo uit te zien:
Bekijk bijlage 111617

ik denk dat ik daar maar voor ga, ziet er wel chique uit.

Ik twijfel of ik de moer/bout door de knop heen doe of dat ik knop met de bestaande bevestiging als een 'moer' op een stukje draadeind schroef. Wat denken jullie?
Ik denk dat er misschien te veel krachten op komen en dat er dwars doorheen het beste is, zoal Paul Sellers het doet?
Ik vindt het een prachtige oplossing, de bol met gouden kraag.
De standaard knoppen die ik tegenkwam, lijken mij te laag voor een fijne grip. Daarom wil ik experimenteren met een soort joystick knoppen. Jouw oplossing vind ik een mooi alternatief.
Als een moer op draadeinde schroeven moet denk ik wel kunnen. De knop is toch beuk? Ook daar heb ik nog niet echt ervaring mee, en kies ook voor die oplossing, mede omdat ik geen hulsbouten vind. (Zo heten die dingen die Paul gebruikte toch).
eventueel met een insert….?
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Ja ze zijn inderdaad van beuken. Dat zijn de schaven zelf overigens ook(ergens in het begin schreef ik essen, maar het is beuken)
Ik heb de kartelmoeren bij IP Sanders besteld en eindelijk vandaag binnen gehad, prima spul, die zilveren knoppen had ik van amazon, maar die hebben niet de juiste maat en er zit een kraag aan, prima voor de beitelhouder, maar niet voor de stelschroef.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Vanavond nog even aan de schaven bezig geweest nu de kartelmoeren binnen gekomen waren.
IMG_4898.jpeg

IMG_4899.jpeg
IMG_4900.jpeg
IMG_4901.jpeg
Op deze laatste foto zijn de kartelmoeren van IP Sanders te zien.
 

Bertus63

Nieuw lid
24 nov 2021
12
1
IJzendoorn - Betuwe
Vanavond nog even aan de schaven bezig geweest nu de kartelmoeren binnen gekomen waren.
Bekijk bijlage 111667

Bekijk bijlage 111668
Bekijk bijlage 111669
Bekijk bijlage 111670
Op deze laatste foto zijn de kartelmoeren van IP Sanders te zien.
Ziet er goed uit Ad! Ik heb mijn kartelmoeren (ook van IP Sanders) vanavond ontvangen.
ik heb nog werk aan de knoppen en moet nog draadeinde of stokschroeven halen. Schroefdraad tappen in hout heb ik nog geen ervaring mee, en heb nog geen tapset, maar wil daar graag mee experimenteren.

Voor de schaaf gebruik ik nu overigens Massuranduba. Knoeperhard Spul. Verder de stelgroeven in de beitel maken, en de gaten in het staafje voor de klem. De komende week heb ik hopelijk weer wat tijd, ook om wat foto’s te maken en delen.
Heb je al plannen voor het harden van de beitels?
 
  • Leuk
Waarderingen: ad.vanholten

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Bertus,
In een harde houtsoort kun je prima draad tappen!
Over het harden heb ik al na zitten denken. Ik denk dat ik de houtkachel maar eens flink opstook en met een proefstukje kijken of ik het 'kersenrood' krijg. Ik heb een oven die tot 280 graden gaat, terwijl ik 300 graden nodig heb om te ontlaten. Bij 280 graden zal het staal harden en brosser blijven. Voor hout lijkt me dat geen probleem.
Ik wil nog wel uitzoeken wat de gevolgen zijn als ik de hardingtemeratuur van 850 graden niet haal.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat betreft het harden, heb je een compressor of iets anders waarmee je lucht geconcentreerd op één punt kunt blazen? Wat ik diverse keren gedaan heb is het volgende: je neemt een stukje zwartstalen of liever RVS buis met een binnendiameter van een centimeter of 2 met een lengte van 30cm. Tussen de 18 en 28cm boor je een 10- of 20-tal gaatjes van 4mm. Die buis leg je op de grond en je bouwt er met vochtige grond een dijkje omheen zodat je een soort van kom krijgt. Het uiteinde dichtbij de gatenrij graaf je in in de "dijk", het andere uiteinde steekt uit de dijk en daar zet je je compressorpistool op. Je hebt nu een zeer provisorische smidse gemaakt.

Stook een vuurtje in de kom en ga als dat goed brand over op BBQ houtskool of briketten. Als die eenmaal goed branden kun je met de toegevoegde lucht van de compressor (rustig blazen, niet volop) de temperatuur heel snel voldoende hoog krijgen om zo'n kleine beitel warm genoeg te stoken. Let op dat het staal niet verbrand, als je er sterretjes vanaf ziet komen net zoals bij het bekende kindervuurwerk kun je de beitel weggooien en opnieuw beginnen.

Het harden van 1.2510 (O1) in dergelijke afmetingen als jouw beitel is vrij basaal en kan bijna niet misgaan, enkel het halen van een exacte hardheid (gemeten in HRC) is wat lastig vanwege de beperkte middelen. Maar je hebt toch geen HRC-meter in huis waarschijnlijk, dus zul je de hardheid met de vijltest moeten doen.

Zie hieronder een basaal datablad:
https://shop.uddeholm.be/sap/public/bc/its/mimes/zw30/02/NL/U2842.PDF

Harden kan tussen de 790 en 850 graden Celcius. De ontlaattemperatuur kun je in de grafiek zien. Het verschil in hardheid tussen 280 of 300 graden Celcius is minimaal en verwaarloosbaar in jouw geval. Dus met jouw oven gaat dat lukken op 280 graden Celcius.

Ervan uitgaande dat je geen temperatuurmeter hebt die tot 900 graden nauwkeurig kan meten kun je gebruik maken van de Curietemperatuur van staal; bij een temperatuur van rond de 770 graden Celcius verliest staal zijn magnetisme. Dus het vuur opstoken, blijven testen met een magneet en zodra die niet meer plakt nog even doorstoken en dan in de voorverwarmde olie dompelen. ;-)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
1150 graden is ruim voldoende voor het harden. Ovens die hoger gaan vindt je over het algemeen niet in het hobby prijssegment.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik denk dat mijn buren toch de voorkeur voor een elektrische oven hebben. Niet iedereen heeft een ruime tuin. Als je er klaar mee bent, kan je je oven weer op MP zetten.
 
  • Haha
Waarderingen: Wilco Flier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Voor wie niet bang is aangelegd, inductief verwarmen. Er zijn bouwpaketten voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertus63

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Je kan ze ook compleet kopen. Ze worden ook gebruikt om vast gerotte bouten snel plaatselijk te verwarmen. Dat is met een fakkel toch altijd wat spannend bij benzine auto's.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Even een update: het team van Paul Sellers gaat zelf een setje verdelen met de nodige componenten voor de grondschaaf. Eerste setjes zullen naar verwachting in februari de deur uit gaan. Ben benieuwd wat de prijs zal zijn. Ik wacht het nog even af, aangezien ik reeds een grondschaaf liggen heb.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Gisteren weer wat tijd gehad om aan de grondschaaf te werken. Om de positie van het draadeind van de hoogte-instelling te bepalen heb ik een puntje aan de een stukje draadeind geslepen:
IMG_4908 (Klein).JPEG

Opnieuw met behulp van een CD een gat van 90 graden geboord en daarna de draad voor M6 erin getapt:
IMG_4910 (Klein).JPEG

Ik heb toch besloten om de bevestiging van de knoppen door de hele knop heen te laten lopen temeer daar ik ook nog de koperen bouten uit de zonnestoelen gehaald had. Hier heb ik ze gepolijst en liggen gereed voor assemblage:
IMG_4911 (Klein).JPEG

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:
IMG_4912 (Klein).JPEG
IMG_4913 (Klein).JPEG

Best tevreden over, voelt ook goed aan. Het wacht is op onze nieuwe keukenoven die tot 280 graden kan. Dan kan ik de beitels harden en ontlaten
Als dat allemaal gebeurd is zal ik proberen een filmpje te uploaden met de werking.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.