Russische schuine draaibeitel

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een hele tijd terug is deze beitel al eens voorbij gekomen bij Jan Pranger en hij heeft er toen ook eentje laten maken bij een smid. Omdat ik zelf zoveel mogelijk probeer te doen met de schuine draaibeitel en f en toe ook zelf smeedt leek me het ook wel een mooie uitdaging om er zelf een te maken. Onlangs kwam het befaamde filmpje van het draaien van de Russische poppen weer een keer naar voren dus dat was ook weer een mooie motivatie. Deze week heb ik vakantie dus nu moet het er maar eens van komen.

Vandaag heb ik de smeedspullen weer eens onder het stof vandaan gehaald en morgen ga ik eens een poging wagen. Het uitgangsmateriaal is een puntbeitel van een boorhamer die ik bij de kringloopwinkel vandaan heb. Geen idee wat voor staal het is maar volgens mij is het wel dusdanig gelegeerd dat er wat moois van te maken valt.

Hieronder een paar screenshots uit een paar YT-filmpjes die ter inspiratie dienen. Het model dat ik ga namaken is die van de eerste twee foto's. Er is ook nog een fileermes-achtig type (zie foto 3) maar dat is misschien een volgende stap.

Wordt vervolgd!

Rusische schuine beitel.png

Rusische schuine beitel 2.png

Rusische schuine beitel 3.png
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Wilko, heb je een link naar dat filmpje(s)?

Ik heb een 4 tal jaar geleden ook eens ook eens zo'n " mesbeitel," gesmeed. Was wel geen grote. Ik heb ermee gedraaid, na gewenning ging dat.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het hout dat ze gebruiken is ook wel heel mooi van structuur. Geen gaten of knoesten.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag de ruwe vorm gesmeed. Dat was weer even wennen, ik denk dat het toch al wel zeker anderhalf jaar geleden is dat ik het voor het laatst gedaan had. Maar goed,het ging goed genoeg 😉. Het beitelstaal was, zelfs na het ontlaten, heel erg hard en lastig te bewerken. Ik heb er flink op moeten meppen. Maar uiteindelijk, na een uurtje of twee werk was de ruwe vorm goed genoeg. Nu alles nog netjes gladslijpen, harden en daarna een handvat draaien.20211228_151557~2.jpg

20211228_151541~2.jpg

20211228_151625.jpg

20211228_151608.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Henk H

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
In een van de filmpjes hebben ze het over lime wood, dat is linde(?)

In een van de filmpjes hebben ze het over lime wood, dat is linde(?)
Uit wiki: The tree is known as linden for the European species, and basswood for North American species. In Britain and Ireland they are commonly called lime trees, although they are not related to the citrus lime.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En weer een stapje verder. Het geheel is in vorm geslepen en klaar voor de warmtebehandeling. De hoek is wat minder scherp dan op de filmpjes maar dat ga ik voorlopig zo houden. Scherper slijpen kan altijd nog. Ook is de beitel zo wat minder agressief in het gebruik zodat ik er waarschijnlijk wat beter aan kan wennen.
20211229_195256.jpg

20211229_195231.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP, avos en Joost79

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Deze professionele Russian draaier heeft een heel stel videos op YouTube, hij maakt zijn eigen draai gereedschap (ook op een van zijn videos) hij gebruikt enkele verschillende tools.

Hij gebruikt ook met vaardigheid een hook tool (haak mes ??)

Hier is een video waar hij een pot met deksel maakt, en ja hij gebruikt meestal Linden hout, maar ook ander hout, zoals wat Ik zou ID als Red Maple.


Een grote pot en deksel.


En wat er met dat draai werk gedaan word.

 
  • Leuk
Waarderingen: Koos, ornament en EdP

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Omdat er in een ander draadje over het maken van een Paul Sellers router plane wel een leuke discussie aan de gang was over het thuis harden van gereedschap, heb ik even een klein filmpje gemaakt over hoe ik deze beitel gehard heb. Er zijn tientallen manieren om dat te doen, maar dit is een laagdrempelige manier die met relatief eenvoudige middelen uit te voeren valt en mij bevalt het goed.


Na het harden de beitel een uurtje in de oven gestopt op 200 graden Celsius om de brosheid wat naar beneden te brengen.

20211231_135203.jpg

Daarna slijpen:

Slijpen.png

Ik probeer altijd een zo strak mogelijke vouw te krijgen.

20211231_153140.jpg

Het lijkt tot zover goed :cool: Nu nog een handvat draaien en dan kunnen we los.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Slim gedaan, oud verf-/conservenblik met een pijp om zuurstof er in te blazen.

Is er een reden waarom je enkel houtskool gebruikt en geen briketten? Of heb ik gewoon niet opgelet?

En wat heb je aan het andere eind van die pijp? Zo fel branden komt niet enkel vanuit de trek lijkt me.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor dat je die Russische skew gaat gebruiken (het is een gevaarlijk stuk gereedschap in the verkeerde draaiers handen !!!!) raad Ik je deze video aan, en gelukkig heeft het Engels onderschrift.

Deze turner had een part van zijn vinger er af gesneden, en weet van anderen die gewond zijn met deze skew.

 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79 en Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.