Tijd voor de volgende update. Na de vorige sessie stonden alle muren en kon ik aan het dak beginnen.
Daarvoor moest ik eerst de beide hoofdbalken tegen de muur monteren op ongeveer 250cm boven de grond. Best lastig gezien de balken bijna 6m lang zijn (en 65x180mm doorsnee) en ook op precies de juiste hoogte en onder precies de juiste hoek moesten komen.
Ik ben maar alleen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet de hulp kan inroepen van enkele stukjes resthout. Vastmaken op de juiste plek en als steunpunt gebruiken, en dan met de rest van de balk de ladder op kruipen en het geheel vastzetten.
Daarna is het een kwestie van op de juiste plaatsen balkdragers monteren, en dakbalkjes erin leggen.
Rekenfout nummer 1 van het project: ik wist dat ik voor een maat korter kon gaan qua dakbalken, en ontwierp het tuinhuis zodat ik éxact 3m65 tussen de wanden had voor mijn dakbalken. Dat zijn echter brutomaten, en ik was de dikte van de hoofdbalken vergeten. Kortom: van elke dakbalk moest ongeveer 4cm afgezaagd worden. Had ik toch beter het tuinhuis op 4m gehouden ipv 3m95... Nuja, liever zo dan dat elke balk 4cm te kort is natuurlijk :-D
Eerst de middelste, om de wanden naar recht te trekken en in positie te houden, en omdat deze perfect in het midden moet komen gezien er nog een tussenmuur onder komt.
Daarna invullen van aan de zijkant.
Bij "Spax, Die Schaube!" moet ik altijd denken aan "Indiana Jones, The Ride!" in Disneyland :lol:
Beplaten van het dak gaat lekker snel. Maar dan plots ligt je dak dicht, en je moet er wel nog bovenop voor de afwerking. De dakrand is 2m80 en met mijn ladder kom ik toch echt ruim een meter te kort. Dan maar van het tuinhuis een ladder maken.
Dan de isolatie erbij halen en PIR platen op het dak leggen (met een PE vochtscherm eronder). Dat ging allemaal lekker vlot, tot het plots bijna donker was en begon te regenen. In 7 haasten heb ik toen het EPDM uitgevouwen, om de isolatie droog te houden.
Na het dak volgden op een droge dag de wanden. 9cm IsoverSonepanel isolatie tussen de studs, en vervolgens Tyvek Climafolie erond langs buiten. Heerlijk stevig spul dat Tyvek! En uiteraard dan ook maar ineens de tengellatten ertegen.
Tegen de voorwand ontbreken nog wat tengellatten omdat ik daar iets meer puzzelwerk heb ivm deuren en ramen om alles uit te doen komen. Ook heb ik de bovenste rij boeidelen al bevestigd, zodat ik het EPDM straks vlotter kan verlijmen. Tot die tijd heb ik het EPDM gewoon aan de buitenrand vastgeschroefd, zodat het niet wegwaait.
Omdat ik wat weinig tijd had de voorbije dagen ben ik verder gegaan met het leggen van de stroomleidingen. Dat viel behoorlijk tegen, het is namelijk een 5G6 kabel en dus enorm stijf, de controledraad in de wachtbuis was losgeschoten aan 1 zijde, op 2 plaatsen vermoedelijk wat platgedrukt door de betonmixer en ergens bij het einde zit ook nog een koppelstuk gezien 1 wachtbuis niet lang genoeg was. Bovendien zijn beide uiteindes ook nog eens 90° bochten.
Uiteindelijk zat er niets anders op dan op 3 plaatsen de wachtbuis blootleggen, opensnijden en in stukken de hele leiding erdoor te halen. 5 uur later lag er eindelijk een stroomkabel - die overigens een klein fortuin kostte, €160 BTW excl voor 50m 5g6 kabel...