Na een anderhalf weekje wachten kon ik afgelopen vrijdag eindelijk écht aan de slag. Hout werd geleverd met de kraan, alle nodige schroeven had ik al in huis gehaald, de 3 batterijen van mijn boormachines waren netjes opgeladen.
En toen deed ik dit:
Mijn nieuwe bushcraftbijl is kennelijk scherper dan gedacht. Ik had'm toch zeker een half uur vooraleer ik even zachtjes mijn hand aantikte.
Meteen een cm diep en een wonde die flink openstond, dus toch maar even langs spoed waar ze een hechting noodzakelijk vonden. Gezien dat flink trekt en ik niets wilde riskeren heb ik toch maar tot daags nadien gewacht om echt aan de slag te gaan.
Zaterdag heb ik dan de volledige bekistingbalken rond de betonplaat uitgehaald, een veel pittigere klus dan ik dacht, maar ze zijn eruit! (kan iemand wat doen met 4x 300x20x4cm en 2x 420x20x4cm douglas balken?)
Om de wanden zo snel mogelijk stevig te krijgen eens ze rechtstonden, heb ik eerst de 4 wanden plat op de grond opgebouwd, gestapeld op elkaar in de volgorde dat ze recht moesten.
Dus eerst de zijwanden:
Halfweg de stapel kwam ik 1 dakspant tegen die er als volgt uit ziet. Ik denk niet dat ik deze ga gebruiken, gelukkig had ik er eentje "voor de zekerheid" ingetekend die er makkelijk uitkan.
Vervolgens kwam de voorwand in ruw frame (zonder deur&raamlijsten om gewicht te besparen):
En tot slot de achterwand.
Hierna was het tijd voor wat volgens mij de lastigste klus van het hele tuinhuis was: het rechtzetten van de wanden. Met een man of vijf zou dit klusje zo geklaard zijn, maar ik ben maar alleen. Enkel voor de voorwand (die toch echt beduidend zwaarder dan de rest was) heb ik even wat hulp gehad van mijn vrouw, zodat zij hem recht kon houden terwijl ik de verbinding met de achterwand maakte. De achterwand heb ik eerst voorzien van 2 extra balken aan de zijkanten die slechts met 1 schroef vastzitten. Hierdoor kunnen deze balkjes draaien om het schroefpunt. Dit heeft als gevolg dat zodra ik een hoek van ongeveer 45° bereikte met de achterwand, de hele wand netjes bleef steunen op deze 2 balkjes die zich met het uiteinde in de grond vastzetten. Stuk voor stuk kon ik vervolgens de muur rechttrekken tot bijna waterpas, waarna ik hem meteen ook aan de betonplaat heb vastgezet.
Nog even een sfeerfoto. Links staat het speeltuintje dat ik 2 jaar terug ontworpen heb voor onze zoon, en nog steeds goed dienst doet. Rechts in beeld staan mijn 2 hangmatstaanders, waarmee ik regelmatig in de tuin kampeer, samen met onze oudste zoon van 5
Gisteren kon dan mijn Bosch afkortzaag eindelijk nog eens zijn nut bewijzen. Tot hiertoe waren zo goed als alle balken volledige lengtes, op 4 stukjes na die ik snel met de handzaag ingekort had. Cripple studs die langs deuren en ramen komen en ook de headers waren allemaal snel ingekort. (Nederlandse termen ken ik niet?) Een truukje dat ik onlangs online tegenkwam om stevige headers te maken is simpelweg 2 balkjes verticaal plaatsen met daartussen een stukje multiplex. De balken zijn 38x88, dus 2 van deze verticaal met enkele stukjes 12mm OSB ertussen komt precies op 88mm uit voor perfecte passing.
Dankzij het goede weer de afgelopen week heb ik best wat uren in het donker gewerkt met een flinke hoofdlamp en onze terrraslamp 20m verderop. Toen ik gisterenavond eindelijk zo ver was dat ook de voorwand zijn volledige vorm had, kon ik het niet laten om even te kijken of de ramen nu ook écht wel precies passen. So far so good denk ik dan