Mijn 15m2 werkplaats

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Herkenbaar probeem, dat als je eerst 17 dingen aan de kant moet zetten en je je spreekwoordelijke kont niet kunt keren, het plezier je snel vergaat.

Ik vind dat je de boel weer slim opgeruimd hebt en hoop dat je snel weer met veel plezier aan de slag kunt!

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Ik begrijp je frustratie, er gaat veel tijd verloren met materiaal te verplaatsen en op te ruimen om plaats te maken voor je werkstukken. En dan komt er ook nog regelmatig nieuw gereedschap en machines bij waar je ook weer plaats voor moet vinden/maken ;)
Ja, of slim zijn. Ik denk dat ik meer gebruik zou maken van een Shaper dan van mijn CNC, terwijl de CNC veel meer ruimte inneemt. Maar goed, die Shaper is weer een flinke investering.
Herkenbaar probeem, dat als je eerst 17 dingen aan de kant moet zetten en je je spreekwoordelijke kont niet kunt keren, het plezier je snel vergaat.

Ik vind dat je de boel weer slim opgeruimd hebt en hoop dat je snel weer met veel plezier aan de slag kunt!
Ik hoop het ook en moet zeggen dat ik de laatste dagen al weer meer zin heb om wat te doen. Nu nog een project.

• Leuk
Waarderingen: JochemK en Petrolhead

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Gisteren ben ik begonnen met de afzuiging en dat is een wisselend succes. Door de verhuizing van de valvandiktebank moet ik de 140mm slang en 120 mm slang combineren om een slang te hebben die lang genoeg is. Maar de slangen moeten ook gemakkelijk uit elkaar kunnen want ze worden ook gebruikt door andere machines. Online vond ik een 3D-model om te printen en dat kwam in verschillende afmetingen. Voor nu is het een test, want ik heb de benodigde magneten nog niet.

Maar ook dan past het niet helemaal. Hier heb ik een verloopstuk moeten printen om het geheel passen op de slang te krijgen:

IMG_0453 (1).jpeg

Ik heb het in PLA geprint en dat was niet de beste keuze, aangezien het snel breekt langs de printlijnen:

IMG_0454 (1).jpeg

Het stuk dat op mijn SCM SC2 paneelzaag komt heb ik zelf moeten ontwerpen. Dat heb ik te krap gedaan, met als gevolg:

IMG_0457 (1).jpeg

Andere stukken passen wel (nog even zonder alutape, want ik moet de magneten er nog in lijmen):

IMG_0455 (1).jpeg

En zo komen ze aan elkaar:

IMG_0458 (1).jpeg

De ene kant heeft een flens, zodat ze goed centreren.

IMG_0459 (1).jpeg

• Leuk
Waarderingen: JochemK

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
De ontwerpen met de magneten werkten helaas niet. Vreemd genoeg kwamen de posities van de magneten bij de verschillende ontwerpen niet overeen. Ook waren de gaten voor de magneten groter (en dieper) dan zou moeten, waardoor de magneten bij het lijmen niet goed op hun plek bleven zitten. De wanden waren te dun, waardoor de 3d prints niet stevig waren. De enige die wel goed werkte, was degene die ik zelf had ontworpen. Maar ook daar had ik twijfels over de sterkte van de magneten.

Dus op naar plan B.... Dat zijn verloopstukken die ik zelf heb ontworpen. Ik heb ze een aantal keer moeten aanpassen, zodat ze helemaal passend zijn.

IMG_0516.jpeg

Ze passen in elkaar en zitten zo strak dat ze niet vanzelf uit elkaar moeten vallen. Mocht dat toch gebeuren dan kan ik ze met elastiek bij elkaar houden, want daarvoor zijn de haakjes.

IMG_0517.jpeg

De bovenstaande 2 zijn nog eerdere versies. Zo zien de definitieve versies er gemonteerd uit:

IMG_0524.jpeg

IMG_0526.jpeg

In de slang zat een beschadiging en ik heb een mof geprint om dit probleem op te lossen.

IMG_0527.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.826
3.459
Als je de maten van je aansluitingen en je slangen geeft en de gewenste aansluitingen, dan kunnen we even met je mee puzzelen.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.874
586
Ik vind conische snelkoppelingen ook nog altijd het fijnste werken. Moeiteloos loskoppelen en toch een luchtdichte verbinding 👍🏻

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Als je de maten van je aansluitingen en je slangen geeft en de gewenste aansluitingen, dan kunnen we even met je mee puzzelen.
Dat is aardig, maar ik heb nu alle benodigde aansluitingen al.
Ik vind conische snelkoppelingen ook nog altijd het fijnste werken. Moeiteloos loskoppelen en toch een luchtdichte verbinding 👍🏻
Klopt! Maar dat zou hier niet werken. Een kant van de 100 mm slang komt afwisselend aan de spirobuis en aan de 120 mm slang. Deze schuift over de spiro, maar in de 120 mm.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.