Mijn 15m2 werkplaats

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Alles nog eens geschuurd en gelakt. Ook de lak waren restanten en dat had ik beter niet kunnen doen. Het waren 2 potjes lak van hetzelfde merk, waarvan 1 mat en de andere satijn. Maar die laatste maakte het hout ook iets donkerder. En dat heb ik gedeeltelijk weggeschuurd, waardoor er een paar vlekken in zitten.

IMG_1076.jpeg

IMG_1077.jpeg

En dan met fiets:

IMG_1078.jpeg

IMG_1082.jpeg

En met 2 van de 4 andere fietsen:

IMG_1084.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
We hebben een vouwwagen met een keuken. De keuken hangt achter aan de vouwwagen, maar kan ook verplaats worden. Nu is die behoorlijk zwaar en onhandig. Er is een optionele set wielen voor, maar die is redelijk duur. Dus dan maak je het maar zelf. Ik had nog een reststuk tropisch hardhout, dat ooit als steun bij een machine zat. Daarnaast had ik nog een set wielen.

IMG_1120.jpeg

Vervolgens heb ik het hout in de lengte doorgezaagd, zodat ik de groef erin kon frezen.

IMG_1121.jpeg

Met een stop aan het einde, zodat ik onder meer hout had om de wielen vast te schroeven.

IMG_1123.jpeg

Vervolgens de 2 delen weer aan elkaar gelijmd.

IMG_1124.jpeg

De groeven zaten niet precies in het midden.

IMG_1125.jpeg

Even over de vlakbank en dat is ook verholpen.

IMG_1126.jpeg

Mooi de kantjes met een blokschaafje. Stiekem is dat het leukste van alles.

IMG_1127.jpeg

De poten staan onder een hoek, dus de hoek overgebracht.

IMG_1128.jpeg

Vervolgens de wielen erop en nog wat schroeven ter versteviging.

IMG_1132.jpeg

IMG_1133.jpeg

En toen. Niets! Ik kreeg de keuken maar een klein stukje vooruit. Maar, dat kwam omdat ik niet al te snugger ben. De stekker van de verlichting stak nog een de vouwwagen, waardoor de kabel strak stond en ik niet verder kwam. De kabel loshalen en nu rolt de keuken heel goed.

Ik had de houten kokers te lang gemaakt, waardoor ik nog 2 reststukken heb. Ik heb ook nog 2 bokwielen en twijfel of ik de andere 2 poten ook op wielen zal zetten.

Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Mijn CNC is verkocht, waardoor ik een tafel van aluminium profielen over had. De maat was onhandig, dus ik ben begonnen om er een werkbank van te maken.

Hier begon ik mee:

IMG_1158.jpeg

De tafel was groter dan de werkbank wordt, dus zagen!

IMG_1159.jpeg

Manglitter!

IMG_1160.jpeg

Vervolgens de verbindingen erin zetten.

IMG_1162.jpeg

En dan alles in elkaar zetten.

IMG_1164.jpeg

IMG_1163.jpeg

Ik kwam niet helemaal uit, omdat het geheel uit reststukken bestaat. De onderste voorste ligger is 8040 ipv 4040 en de onderste achterste ligger bestaat uit 2 stukken. Er komt nog een plaat overheen, waardoor je dit niet ziet.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
@ZotVanHout @elzenmaa Die worden automatische verbinders genoemd. Waarom weet ik niet, wat er is niets automatisch aan. Ze bestaan uit 3 delen:

IMG_1165.jpeg

Je draait het middelste deel in het aluminium profiel. Je tapt dat schroefdraad. Dit stuk is hol en de bout gaar er doorheen.

IMG_1166.jpeg

Je schuift de moer in het 2e alu profiel en draait dan de bout aan.

IMG_1168.jpeg

Het voordeel van deze verbinding is, dat je de alu profielen strak tegen elkaar trekt en dat je deze weer los kunt halen, zodat je het aluminium profiel kunt verschuiven. Het nadeel is dat je er 2 van nodig hebt en dat ze redelijk prijzig zijn (ook omdat je er veel van nodig hebt).

• Leuk
Waarderingen: mink

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.059
284
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Bij extrusieprofielen heb je veel verschillende verbinders. Deze lijken mij inderdaad een sterke verbinding te geven.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
De werkbank is weer een stukje verder. Er is een plank geplaatst en dat is natuurlijk gegaan zoals bij de rest van mijn werkplaats: wit met een strip eiken.

IMG_1224.jpeg

IMG_1225.jpeg

IMG_1227.jpeg

De bovenplaat is van 18mm multiplex. Daar komen nog een patroon van 20 mm gaten in. Maar daarvoor moet ik wachten tot een vriend met een CNC tijd heeft.

IMG_1228.jpeg

De andere werkbank heeft een houder voor benchdogs en een houder voor klemmen gekregen.

IMG_1231.jpeg

IMG_1233.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Nu de CNC weg is, heb ik weer een slag in efficiëntie kunnen maken. Hiervoor heb ik mijn zelfbouw MFT verplaatst. Deze gebruik ik weinig, dus kan gerust achter de kolomboor.

IMG_1234.jpeg

IMG_1235.jpeg

Na nog wat opruimen kunnen de 2 werkbanken onder het raam.

IMG_1238 (1).jpeg

Hierdoor heb ik een vrije ruimte van 4,6m x 2,1m in het midden. Hiervoor hoef ik alleen de 2 karretjes (rechts) te verplaatsen.

IMG_1237.jpeg

Daarnaast heb ik iets "nieuws". Schilderen is niet mijn favoriete bezigheid, dus ik heb een 2ehands Gracu Ultra airless sprayer gekocht.

IMG_1239.jpeg

IMG_1240.jpeg

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Ik ben ook wel benieuwd. De reviews zijn volgens mij toch zeer positief, op de levensduur van de pomp na. Maar goed, ik verwacht deze niet zo vaak te gebruiken dat dit een probleem wordt. Dit is de Ultra en daarmee alleen geschikt voor watergedragen verf. Ik had liever de Quickshot gehad, maar het ging mij te ver om daar meer dan €1000 aan uit te geven. Deze Ultra heb ik tweedehands gekocht en is weinig gebruikt. De lader en 1 van de accu's is zelfs niet gebruikt. Mocht deze toch niet bevallen, dan kan ik deze verkopen met minimaal verlies. En als deze goed bevalt, dan hou ik de (of maak een upgrade naar een Quickshot).

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
166
40
Utrecht
Vanwaar je keuze voor airless? Ik moet de woonkamer gaan doen en sta op het punt om een luchtspuit aan te schaffen maar heb begrepen dat je grote vlakken ook goed met airless kunt doen?
Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaring.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Ik heb een jaar of 10 geleden ook een graco gekocht. Werkt prima echter schoonmaken kost tijd. Kon niet tegen langdurig vervoeren in de bus. Enkele breuken in het plastic bij de boutjes waarmee de behuizing vastzit.
Ik vind het langzaam gaan. Ik heb ook een grotere graco de 395 en dat gaat veel sneller maar die pak ik zeker niet voor kleine projecten. Je moet namelijk 15 mtr slang vullen met verf.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Ik heb nog nooit met airless gespoten en met HLVP zeer weinig, dus al mijn kennis komt van internet en niet uit eigen ervaring!

De Graco Ultra(Max) en Quickshot zijn gemaakt voor kleine projecten (zoals meubels of kasten) en minder geschikt voor grotere projecten zoals een kamer. Door de kleine hoeveelheid verf die er in kan blijf je bijvullen. Graco heeft ook airless spuiten die geschikt zijn voor grotere projecten, zoals de Graco 395 die Wim heeft. Ze hebben ook de "Magnum by Graco"-series en dat zijn de DIY-varianten van hun professionele machines en zijn aanzienlijk goedkoper. O.a. Hornbach en Amazon verkopen deze. Misschien is het verschil tussen beide typen het best duidelijk te maken door een voorbeeld dat ik zag. Een schilder gebruikte de Ultra voor de trap (incl. leuningen), deuren (incl. deurlijsten) en de plinten en een Graco 395 (of vergelijkbaar systeem) voor de muren en plafonds.

De Ultra en Quickshot zitten qua voor- en nadelen een beetje tussen airless en HLVP in. Ze zijn minder kritisch met de viscositeit van de verf dan een HLVP. Ze hebben minder druk dan de meeste airless modellen en daardoor minder overspray. Door deze 2 zaken hebben ze een lagere leercurve. Ze hebben niet het nadeel van de volle slang (airless), maar wel het nadeel van de zware cup (HLVP) bij de Ultra. De cup zorgt er ook voor dat je wat minder gemakkelijk in kleine hoekjes komt en dat je deze vaak bij moet vullen. Je kunt ermee op de kop spuiten (net als bij airless). Een nadeel van de Ultra is het gewicht dat je in jouw hand houdt. De Quickshot hangt aan jouw riem en heb je alleen de gun (zonder cup) in de hand. Het andere nadeel is dat de motor niet heel duurzaam is en dat er genoeg (voornamelijk professionele) gebruikers zijn die de motor hebben moeten vervangen.

@Wim Kluck: welke lakken spuit jij met jouw Graco? En met welke tip?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Met beide spuiten kan je dezelfde latex of verven spuiten. De latex die ik voornamelijk gebruike is de alphatex sf van sikkens. Voor verf de nova spray van Sigma. Aangezien de prijzen dermate zijn gestegen ga ik andere verven proberen voor mijn verbouwing. Ik heb in Duitsland sikkens muurverf(geen latex) gekocht die een 40% goedkoper is dan in Nederland. Bij 50 liter maakt dat uit. Daar stond ook SPS spray die de helft goedkoper is dan de prijs in Nederland. Die heb ik echter nog nooit gebruikt.

Handwerk und Kreativität Farbengroßhandelshaus in Vreden Duitsland​

Bedenk wel dat je veel moet afplakken en dat dit binnen in huis veel tijd kost. Ik pak de spuit niet snel omdat het afplakken en schoonmaken veel tijd kost. Helemaal als je met verschillende kleuren gaat werken.
De nieuwe spraytips van Graco geven wel veel minder overspray dan de oude,

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Hier nog een filmpje over de spuiten
Mijn accu handspuit van graco is een voorloper van de Ultra airless handspuit. Toen ik ermee begon was er veel overspray. Dat is met de komst van de nieuwe spray tips een heel stuk verminderd.

Ik wil toch even onder de aandacht brengen hoeveel er moet worden afgeplakt. Denk ook niet te licht over het plakken van tape over verse verf. Gebruik hiervoor hoogwaardige tapes.
In het filmpje hebben ze het over 2 x gronden en 2 keer aflakken. Met de novaspray kan je in een laag al meer opbrengen dan in 2 keer met de kwast of roller. Ik heb altijd bestaand schilderwerk overgespoten en dus nog niet gegrond met de spuit.
Voor muurverven impregneer ik de nieuwe gipsplaten met voorstrijk (opbrengen met een plantenspuit druk versie) en bijna altijd in een keer klaar. Ik verdun de latex niet.
Ga je goedkope latex gebruiken dan kan dit problemen geven met de spuittip. Iets met vulstoffen of grote van de deeltjes in de latex.
Ga je in de werkplaats spuiten is het afplakken natuurlijk heel anders en eenvoudiger bij een kleur.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.185
1.051
Ja, afplakken is veel werk. Maar ook met verven met een kwast/roller plak ik veel af. Meestal ben ik meer tijd kwijt aan het afplakken dan het verven zelf.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
396
303
Schouwen-Duiveland
Ik heb nog nooit met airless gespoten en met HLVP zeer weinig, dus al mijn kennis komt van internet en niet uit eigen ervaring!

De Graco Ultra(Max) en Quickshot zijn gemaakt voor kleine projecten (zoals meubels of kasten) en minder geschikt voor grotere projecten zoals een kamer. Door de kleine hoeveelheid verf die er in kan blijf je bijvullen. Graco heeft ook airless spuiten die geschikt zijn voor grotere projecten, zoals de Graco 395 die Wim heeft. Ze hebben ook de "Magnum by Graco"-series en dat zijn de DIY-varianten van hun professionele machines en zijn aanzienlijk goedkoper. O.a. Hornbach en Amazon verkopen deze. Misschien is het verschil tussen beide typen het best duidelijk te maken door een voorbeeld dat ik zag. Een schilder gebruikte de Ultra voor de trap (incl. leuningen), deuren (incl. deurlijsten) en de plinten en een Graco 395 (of vergelijkbaar systeem) voor de muren en plafonds.

De Ultra en Quickshot zitten qua voor- en nadelen een beetje tussen airless en HLVP in. Ze zijn minder kritisch met de viscositeit van de verf dan een HLVP. Ze hebben minder druk dan de meeste airless modellen en daardoor minder overspray. Door deze 2 zaken hebben ze een lagere leercurve. Ze hebben niet het nadeel van de volle slang (airless), maar wel het nadeel van de zware cup (HLVP) bij de Ultra. De cup zorgt er ook voor dat je wat minder gemakkelijk in kleine hoekjes komt en dat je deze vaak bij moet vullen. Je kunt ermee op de kop spuiten (net als bij airless). Een nadeel van de Ultra is het gewicht dat je in jouw hand houdt. De Quickshot hangt aan jouw riem en heb je alleen de gun (zonder cup) in de hand. Het andere nadeel is dat de motor niet heel duurzaam is en dat er genoeg (voornamelijk professionele) gebruikers zijn die de motor hebben moeten vervangen.

@Wim Kluck: welke lakken spuit jij met jouw Graco? En met welke tip?
Ik heb je verhaal goed gelezen en dacht welke spuittechniek bedoel je met HLVP? Ik denk dat je HVLP bedoeld als in High volume low pressure.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.