Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.Volgens mij zijn er een paar factoren belangrijk bij het drogen. De vochtigheidsgraad de temperatuur het beetje wind versneld de afvoer dat is na te bootsen met een ventilator. Verder zijn de condities binnen veel constanter dan buiten. Als je er een bouwdroger inzet en een kachel heb je een droogkamer. Ja als het weer te snel gaat krijgen we scheuren.
Dat zou kunnen en ik zal het in de gaten houden. Overigens zit er op een aantal plekken al een beetje slaap.Mijn gevoel zegt me dat een extra langzame droging de risico's op aantasting verhoogt (schimmels e.d. onprettige organismen ). Maar dat is meer een gevoel dan ervaring.
Ruimte is misschien een lastige, maar zonnedrogers zijn relatief eenvoudig.Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.
En als je alleen een ventilator neerzet, al dan niet op een tijdschakelaar om slechts een paar uur per dag te draaien?Met een ventilator en kachel zou het drogen inderdaad sneller gaan. Maar het is (voor mij) het extra stroomverbruik niet waard.
Als notenhout lang genoeg in de regen ligt verkleurt het spint ook donker. Bij dit stammetje is het wel extreem.Mooie stukken uitgekomen weinig kleurverschil tussen spint- en kernhout.
In een garage zonder noemenswaardige luchtverplaatsing gaat het drogen wel langer duren dan die 2 jaar vrees ik. Buiten kan je ze nergens kwijt?
Het herzagen ging inderdaad heel goed. Beter dan verwacht.Ik heb het verzagen van het hout gemist!
Je hebt er een heel aardig resultaat uit gekregen. Het verzagen is echt wel goed gelukt.
Het snelle drogen is mogelijk te verklaren doordat het aanwezige vocht voornamelijk regenwater was en nog weinig sap. Dan gaat het drogen veel sneller.
De grootse vijand tijdens het drogen lijkt me niet beperkte schimmelvorming te zijn, maar houtworm. Die lusten wel een stukje notenhout.
Misschien op een andere contactdoos aangesloten, dan die waarop de machine tijdens jnstallatie mee was verbonden? Of van een stekkerdoos gebruik gemaakt, verlengsnoer? Zoiets.We schrokken bij de eerste zaagsnede van vandaag, want het zaagblad draaide de verkeerde kant op. Heel vreemd, wat de machine is door Felder geinstalleerd en toen draaide het zaagblad wel goed. Nu was het zo opgelost (2 draden in de stekker omdraaien), maar vreemd is het wel.
Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Vroeger was het standaard wissel de zwarte maar om. Of je nam een stekker waar je met een schroevendraaier de fasen kon wisselen. Met de nieuwe kleuren van de aders zou dit probleem zich niet meer moeten voordoen.Misschien op een andere contactdoos aangesloten, dan die waarop de machine tijdens jnstallatie mee was verbonden? Of van een stekkerdoos gebruik gemaakt, verlengsnoer? Zoiets.
No comment!Hey, dat is Stephan toch?
Wel een mooie machine zeg.