Nadat laatst mijn oudste dochter jarig was, is het nu bijna aan de beurt van mijn jongste. Zij is gek op hobby horses en dat zijn een soort stokpaardjes die je zelf kunt maken. Onze tuin staat vol met hindernissen waar ze over springt. Deze zijn gemaakt van potten en andere dingen die ze in de tuin vindt. Voor haar verjaardag (sst, niet verklappen!) krijgt ze “echte” hindernissen. Die zijn vergelijkbaar met de hindernissen waar echte paarden over springen, maar dan wat kleiner.
Dit keer heb ik geen tekeningen, maar ben gewoon begonnen. Het materiaal dat ik gebruik is 40 x 60 mm douglas. Hier ligt ook nog een reststuk hardhout bij, maar waarschijnlijk ga ik dat toch niet gebruiken.
En dan begin je met zagen.
En meer zagen:
En dan krijg je dit:
Maar dat is nog niet mooi genoeg, dus we beginnen aan wat details. De afkortzaag kan de hoek niet aan, dus dan maar met de hand.
De hoek is zo, dat het zaagblad op het metaal van de onderkant komt. Daarom heb ik er een reststuk eiken onder gelegd.
Het waren 16 zaagsnedes, maar met deze verstekzaag is dat zo gedaan.
Maar zoals altijd gaat er wel iets fout. De schoren passen niet goed.
En dit is de oorzaak:
De hoekinstelling van de afkortzaag is verlopen. Dat is op zich zo gefixt, maar betekent wel dat ik alle schoren opnieuw mag gaan zagen. Ze zijn te klein om veilig op de afkortzaag te doen, maar waarschijnlijk lukt het wel op de verstekzaag. En anders maak ik nieuwe….