Afgelopen zaterdag heb ik met mijn vader het stuk noten gezaagd.
Het stuk was door de lengte van 120 cm en het gewicht (60kg?) onhandig om te zagen. Daarom eerst maar eens een opstelling gemaakt.
Het idee was om het noten op een OSB-plaat te zetten en dan over de hardhouten balk te glijden. Aan de achterzijde wordt de stam ook nog ondersteund door de Aigner tafelverlenging. Echter bleek de stam te kantelen doordat deze voor het zaaglint niet genoeg werd ondersteund. Toevallig had in een karretje dat exact de juiste hoogte had.
Het bovenstaande was na 2 of 3 zaagsnedes. We hebben de schaaldelen op 35 mm gezaagd, zodat ik er na het drogen en schaven planken van 25 mm over hou. Nu heb ik het wat ruim genomen, want het zagen op de lintzaag ging rechter dan verwacht. Maar ik verwacht dat het hout nog behoorlijk gaat werken, doordat er wat noesten en grillige draad in de stam zit.
Het zagen ging veel soepeler dan gedacht. Door de constructie was het gewicht niet echt een probleem. Het zaaglint ging heel gemakkelijk door het hout. We zaten aan de maximale zaaghoogte (31 - 32 cm) van de Hammer en dat ging prima. We hebben zelfs nog iets van het hout af moeten halen, omdat het te hoog was. Het vermogen van de lintzaag was voldoende en nergens hadden wij het idee dat dit te weinig was. De zaagsnedes waren ook mooi.
De OSB-plaat is hergebruikt om alles op te latten. Nu nog 2 jaar wachten, voordat ik er iets mee kan. Het vochtpercentage is rond de 45%.