Mijn 15m2 werkplaats

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.378
2.706
Ik kan slecht afscheid nemen van materialen. Ik heb vaak al spullen staan voor projecten die ver in de toekomst liggen. Aan de andere kant koop ik zelden materiaal. Ik kan meestal toe met wat ik al verzameld heb.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.908
2.700
Gaanderen
Hoe herkenbaar de inrichting van deze ruimte. ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven. De mijne is 2.75x7mtr zo ongeveer. Inmiddels heb ik wat ruimte om er goed doorheen te kunnen lopen. Ben bezig met lastige beslissingen. Mijn verzameing inkrimpen. Waarschijnlijk gaan de lintzaag Basato 4 en een grote metabo afkortzaag eruit. Ze staan in de hoek en ik kom er toch niet bij zonder eerst een uur te ruimen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.141
982
Ik probeer zo veel mogelijk te houden. Zeker kleine ijzerwaren en kleinere stukken massief hout. Maar ik heb niet de ruimte om alles te bewaren, zoals kleine stukken multiplex. Tot 30 X 30 cm bewaar ik wel, maar kleiner meestal niet. Overbodige machines verkoop ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.378
2.706
Kleine houtjes nemen niet zo veel ruimte in. Het zijn de grote dingen waar het door vol loopt. Maar als ik er dan weer wat van gemaakt heb, dan ruimt het weer wat op. Ik heb geen overbodige machines. Het heeft weinig nut om een machine te kopen, die je niet gebruikt. Mijn spilfrees past precies onder mijn radiaal zaag en daar staat weer een compressor en een magneetvoet boormachine onder. Alles is maximaal volgepropt. Maar dan krijg je weer een paar deuren of 40 m2 vloerdelen en dan moet je dat weer een plek geven. Maar je kan nog steeds van voor tot achter lopen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.141
982
Ik ben benieuwd naar jullie mening! Nu heb ik een Hammer N3800 lintzaag die ik weinig gebruik. Het is op zich een fijne lintzaag, maar heeft wat minpuntjes (zie mijn review). Met name het spannen van het lint en het evenwijdig zetten van het zaaglint aan de langsgeleider is wat gedoe. Dat is bij andere lintzagen beter geregeld. Daarom overweeg ik de N3800 te vervangen voor een Record Power Sabre 350. De specs van de Sabre zijn net iets minder, maar te weinig om een groot verschil te maken (net mindere zaaghoogte, net minder doorvoerbreedte, net kleinere diameter wielen, etc.). Maar de snelspanner, handigere afstelling van de geleiders en betere langsgeleider van de Sabre staan daar tegenover, waardoor deze gemakkelijker klaar is voor gebruik. Ik verwacht de Sabre hierdoor meer te gebruiken. Wat zouden jullie doen? De Hammer houden of vervangen door de Sabre 350? De Sabre 450 en Laguna lintzagen lijken mij wat overkill.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvisser

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.008
411
hilversum
Ik heb de sabre 350 staan.
Je mag em wel komen testen.
Dan kan je ook echt vergelijken of je het beter vind of niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.847
785
Enschede, Twente
Voor elke machine geldt dat je moet leren ermee te werken. Als je door onzekerheid, twijfel, of wat dan ook, je N3800 niet vaak gebruikt, zit je eigenlijk zelf het leerproces in de weg. Ik zou er eens een middag aan besteden om de machine werkelijk te leren kennen (mogelijk helpt YouTube daar ook bij - was bij mij zeker het geval) & vervolgens evalueren of je vervolgens de machine meer waardeert.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.141
982
@Bert Vanderveen Je hebt gelijk dat je elke machine moet leren gebruiken. Maar ik denk niet dat dit hier het geval is. Het zijn vooral designkeuzes die maken dat ik de Hammer minder graag gebruik. Zo zorgt de bolling van de rubberen banden om de wielen er voor dat de tracking heel gemakkelijk is af te stellen. Die hoeft namelijk niet perfect te zijn en toch blijft het zaaglint op het wiel. Dat is een keuze van Hammer. Maar het nadeel van deze keuze is dat het heel lastig is om het zaaglint evenwijdig aan de langsgeleider te krijgen (wat nodig is voor bv herzagen). Een andere keuze is de plaats en formaat van het handwiel om het zaaglint op spanning te brengen. Die zit namelijk ondersteboven boven het gietijzeren blad, waardoor deze een wat onergonomische houding vergt bij het op spanning brengen van het zaaglint. Dat is minder erg als je een snelspanner hebt, maar die ontbreekt hier. Zo zijn er meer dingetjes. Het zijn allemaal kleine zaken, maar alles bij elkaar maakt dat ik de lintzaag minder gebruik dan ik zou willen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.378
2.706
Hoe vaak moet je die zaag op spanning draaien? Dat doe je toch alleen als je er een andere zaag op zet? Voor herzagen moet je altijd je aanslag even op je zaag aanpassen, dat lijkt me bij een andere zaag ook zo.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.141
982
Als ik de zaag voor langer dan 1 dag niet gebruik, dan haal ik de spanning van het lint. Met mijn gebruik komt dat er op neer dat ik het zaaglint bij elke keer op spanning moet brengen. Bij een zaag met snelspanner is dat aan een hendel trekken, maar hier is het dus aan een onhandig wiel draaien.

Bij de Hammer moet je de hele tafel aanpassen om de langsgeleider evenwijdig aan het zaagblad te zetten. De langsgeleider van de Sabre heeft een extra afstelmogelijkheid, waardoor je de langsgeleider parallel aan het zaaglint kunt zetten.
wv-sabre350-2-cat-8aacf7eadc892d0936fbb0c333f274f3-article-zoom-default.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.378
2.706
Je kan dat ding toch tegen de rand van de tafel schuiven als je wil herzagen? Ik gebruik een hoek van betonplex, die ik met een lijmtang vast zet. Het hoeft niet ingewikkeld. Die zaag los en vast draaien. Is dat weer een internet dingetje? Ik ken niemand die dat ooit doet.l
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.141
982
Een goedingestelde langsgeleider werkt wel handiger dan een hoek van betonplex. Zeker als je nog kleine aanpassingen wilt doen (bv een halve mm verplaatsen). Je hoeft de langsgeleider namelijk niet opnieuw parallel aan het zaagblad te zetten.

De spanning van het blad halen wordt door elke fabrikant aangeraden, omdat het de levensduur van het lint en de rubberen wielen ten goede komt. Zie bv deze pagina uit de handleiding van de Hammer N3800. Het "warning sign" is natuurlijk wel over de top :oops:.

Scherm­afbeelding 2023-02-11 om 15.52.33.png
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Als ik me niet vergis, heeft Baptist binnen kort weet een demo moment van Record Power. Je kan inschrijven voor lintzagen. Ik was bij de vorige uit interesse voor hun vlakbank. De man ligt super goed uit hoe je een lintzaag afstelt en gebruikt. Misschien kan je daar wat mee?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.378
2.706
Voor kleine aanpassingen gebruik ik een hamer. Werkt net als bij een ouderwetse schaaf. Ik ken alleen maar mensen met grote gietijzeren lintzagen. Daar hebben ze zo'n zaag vooral om mee te zagen, dus je wil de knop indrukken en zagen. Niet eerst aan een wiel gaan staan draaien en dan de sporing gaan bij stellen. Het wiel beleg is over het algemeen al minstens 50 jaar oud, dus dat kan er wel tegen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.908
2.700
Gaanderen
Als ik me niet vergis, heeft Baptist binnen kort weet een demo moment van Record Power. Je kan inschrijven voor lintzagen. Ik was bij de vorige uit interesse voor hun vlakbank. De man ligt super goed uit hoe je een lintzaag afstelt en gebruikt. Misschien kan je daar wat mee?
Staat in ieder geval nog niet op hun site.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.008
411
hilversum
Voor kleine aanpassingen gebruik ik een hamer. Werkt net als bij een ouderwetse schaaf. Ik ken alleen maar mensen met grote gietijzeren lintzagen. Daar hebben ze zo'n zaag vooral om mee te zagen, dus je wil de knop indrukken en zagen. Niet eerst aan een wiel gaan staan draaien en dan de sporing gaan bij stellen. Het wiel beleg is over het algemeen al minstens 50 jaar oud, dus dat kan er wel tegen.

Voor het spannen van de lintzaag is de hendel op de sabre wel handig.
Hendel om en starten.

Dat van die oudere gietijzeren geloof ik best.
Persoonlijk zou ik hem dan ook lekker laten zitten
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Staat in ieder geval nog niet op hun site.
Uit de nieuwsbrief van vorige week (of de week ervoor):

Craig Heffren vertelt u alles over de hout-bewerkingsmachines van Record Power. Zagen met een lintzaagmachine, houtdraaien op een houtdraaibank en hout schaven met een vlak-vandiktebank.

Deze presentatie is Engelstalig.
Presentaties lintzaag
RE1: do 20 apr 13:00 - 14:00 uur
RE4: vr 21 apr 10:00 - 11:00 u

Gratis inschrijven en meer info: Productpresentatie: Record Power april 2023 - Baptist
 
  • Leuk
Waarderingen: L.N. en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.